Identifying Data 2021/22
Subject (*) CARDIAC, RESPIRATORY AND VASCULAR REHABILITATION Code 651G01020
Study programme
Grao en Fisioterapia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Third Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinador
López García, Asenet
E-mail
asenet.lopezg@udc.es
Lecturers
Lista Paz, Ana
López García, Asenet
Seijo Ares, Andrea
E-mail
ana.lista@udc.es
asenet.lopezg@udc.es
a.sares@udc.es
Web
General description A materia de rehabilitación cardio-respiratoria e vascular busca fundamentar con criterio científico os aspectos clínicos, semiológicos, diagnósticos e de tratamento de fisioterapia das principais deficiencias dos sistemas cardio-respiratorio e vascular, ademais de desenvolver as competencias necesarias para a intervención de fisioterapia nesta campo de actuación da profesión.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Non se realizan cambios

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Actividades iniciais
Traballos tutelados

*Metodoloxías docentes que se modifican

SESIÓN MAXISTRAL: Substitúese por clase expositiva e interactiva en horario de clase a través da ferramenta Microsoft Team e/ ou a presentación con audio co desenvolvemento do tema por parte do profesor. Sumado a iso, opcionalmente deseñaranse actividades dirixidas ao estudante, para afianzar mellor a temática correspondente.

PRÁCTICAS DE LABORATORIO: Substitúese por talleres teorico-prácticos a través da ferramenta Microsoft teams sobre temas que requiren análises e interpretación de datos. Ademais facilitaráselles material de traballo previamente, para logo resolver dúbidas e debater no horario de clase programada.

ESTUDO DE CASOS: O estudante deseñará un plan de intervención dun caso clínico que previamente na sesión maxistral expúxose. Devandito plan de intervención debe estar xustificado cun adecuado razoamento clínico coa asesoría do docente. Para o desenvolvemento desta metodoloxía utilizarase a ferramenta Microsoft Team.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Microsoft Teams: Semanalmente
Correo electrónico: A demanda
Moodle: Semanalmente

4. Modificacións na avaliación

Prácticas de laboratorio: (5%). Avaliarase a actitude, interese e participación nos talleres teórico-prácticos e estudos de casos e na asistencia ás clases realizadas e tutorias por Microsoft Teams.

Proba mixta: (50%)
Substitúese por un exame teórico que constará de preguntas de desenvolvemento e/ou cuestionarios tipo test de resposta múltiple. Proba síncrona desenvolvida a través da ferramenta moodle . Nas preguntas salientarase en avaliar a fundamentación e criterio clínico que o estudante adquiriu en base aos coñecementos achegados na materia.

Proba práctica: (30%)
A proba práctica modifícase pola resolución de casos clínicos e/ou preguntas curtas de razoamento, valorando a capacidade de razoamento clínico (argumentar, relacionar, etc.), ademais de analizar e interpretar datos de situacións clínicas específicas. O que Implica que o estudante realice un estudo amplo e profundo dos contidos sen perder o conxunto das ideas e as súas relacións. Para esta proba utilizarase a ferramenta Moodle.

Actividades iniciais: (5%)
Metodoloxía que se mantén. Solicitarase aos alumnos que realicen unha revisión previa de conceptos que serán importantes para o desenvolvemento dos temarios ao longo da materia. Dita actividade será avaliada a través dun exame tipo test por medio da plataforma Moodle. Este realizarase na segunda clase do temario proposto

Traballos tutelados: (10%)
Metodoloxía que se mantén. Valorarase a presentación, a produción propia, a coherencia do contido con respecto ás preguntas expostas e adecuadamente contextualizado. Terase en conta as referencias bibliográficas de caracter científico e utlizando sempre as normas de presentación habitualmente empregadas na literatura bio-médica (normas de Vancouver).

*Observacións de avaliación:
- Ao alumnado procedente de convocatorias anteriores, manténselle as notas da avaliación continuada, traballos tutelados e actividades iniciais.
- Os criterios de avaliación que están rexistrados na Guía GADU, non sofren modificacións. Para superar a materia débese aprobar ambas as partes (Proba escrita e práctica).

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Coñecer e comprender a morfoloxía, a fisioloxía, a patoloxía e a conduta das persoas, tanto sas como enfermas, no medio natural e social.
A3 Coñecer e comprender os métodos, procedementos e actuacións fisioterapéuticas, encamiñados tanto á terapéutica propiamente dita a aplicar na clínica para a reeducación ou recuperación funcional, como á realización de actividades dirixidas á promoción e mantemento da saúde.
A5 Valorar o estado funcional do paciente, considerando os aspectos físicos, psicolóxicos e sociais.
A6 Valoración diagnóstica de coidados de fisioterapia segundo as normas e cos instrumentos de validación recoñecidos internacionalmente.
A7 Deseñar o plan de intervención de fisioterapia atendendo a criterios de adecuación, validez e eficiencia.
B1 CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
C1 Adequate oral and written expression in the official languages.
C3 Using ICT in working contexts and lifelong learning.
C6 Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines.
C9 Ability to manage times and resources: developing plans, prioritizing activities, identifying critical points, establishing goals and accomplishing them.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Adquirir un adecuado razoamento clínico, a partir dos coñecementos previos en anatomía, fisioloxía, semiología integrándoos na intervención fisioterapéutica na área de desempeño de cardiopulmonar e vascular A1
A7
B1
B2
C1
C3
Fundamentar e consolidar os coñecementos de entidades patolóxicas relacionadas co sistema cardio-pulmonar e vascular e integrar aspectos semiológicos e clínicos na intervención fisioterapéutica das principais deficiencias xeradas nos pacientes. A1
A7
B2
C1
C9
Recoñecer e fundamentar teoricamente as diversas técnicas de avaliación funcional do paciente con alteración cardio-pulmonar e vascular. A3
A5
A6
B2
B3
C1
Valorar e interpretar o estado funcional do paciente que presenta procesos cardio-respiratorios e vasculares considerando os aspectos físicos, psicolóxicos e sociais. A5
B3
B4
C1
Coñecer e comprender os métodos, procedementos e actuacións fisioterapéuticas no paciente que presenta procesos patolóxicos cardio-pulmonares e vasculares, dirixidos tanto á abordaxe fisioterapéutico na aplicación clínica para a reeducación ou recuperación funcional, como á realización de actividades dirixidas á promoción, prevención e mantemento da saúde. A3
B2
B3
B4
C1
C3
C6
Manexar con destreza algúns instrumentos e técnicas, útiles no momento da avaliación funcional do paciente con patoloxía cardio-pulmonar e vascular A3
A6
B2
B5
Realizar valoración diagnóstica de fisioterapia nos pacientes que presenten procesos patolóxicos cardio-respiratorios e vasculares segundo as normas e cos instrumentos de validación recoñecidos internacionalmente A6
B2
B3
B5
C1
Coñecer as bases conceptuais necesarias para estruturar programas de rehabilitación pulmonar e/ou cardíaca. A1
A3
A5
A6
A7
B2
B3
B4
C1
C3
C6
Deseñar o plan de intervención de Fisioterapia nos pacientes que presentan procesos cardio-respiratorios e vasculares segundo os criterios de adecuación, validez e eficacia. A7
B2
B3
B5
C1
C3

Contents
Topic Sub-topic
UNIDADE I: INTRODUCIÓN Á REHABILITACIÓN CARDIO-PULMONAR E VASCULAR

1- Procedemento Diagnóstico de Fisioterapia na disfunción cardio-pulmonar e vascular
1.1 Concepto de Rehabilitación cardio-pulmonar e vascular e procedemento diagnóstico.
2. Alternativas terapéuticas complementarias para a insuficiencia respiratoria aguda. 2.1 Oxigenoterapia
2.2 Ventilación mecánica
3. Probas complementarias de valoración en enfermidade cardio-pulmonar e vascular. 3.1 Interpretación básica da Radiografía de tórax
3.2 Análise básica de gases arteriais
3.3 Probas de Esforzo
3.4 Interpretación do electrocardiograma
3.5 Valores de referencia en analítica de sangue
UNIDADE II: REHABILITACIÓN NO PACIENTE CON DISFUNCIÓN PULMONAR

1. Intervención de fisioterapia en pacientes con disfunción pulmonar restrictiva
1.1 Enfermidades do parénquima pulmonar
1.2 Enfermedade COVID-19
1.3 Enfermidades intrapleurales
1.4 Cirurxía toraco-abdominal
1.5 Enfermidade neuromuscular
1.6 Enfoque terapéutico no paciente con disfunción pulmonar restritiva
2. Intervención de fisioterapia no paciente con disfunción pulmonar obstructiva
2.1 Enfermidade pulmonar con limitación ao fluxo espiratorio
2.2 Programas de Rehabilitación pulmonar
3. Intervención de fisioterapia no paciente pediátrico con disfunción pulmonar. 3.1 Entidades patolóxicas pulmonares pediátricas
3.2 Diferenzas anatómicas e fisiolóxicas do neno en relación co adulto
3.3 Valoración específica en paciente pediátrico con enfermidade respiratoria
3.4 Abordaxe fisioterapéutico na disfunción pulmonar do neno
UNIDADE III. REHABILITACIÓN NO PACIENTE CON DISFUNCIÓN CARDIO-VASCULAR

1. Fisiopatología do exercicio en enfermidade cardio-pulmonar e vascular.
1.1 Principios da prescrición do exercicio na enfermidade cardio-pulmonar e vascular
1.2 Tolerancia ao esforzo na enfermidade cardio-pulmonar

2- Intervención de fisioterapia no paciente con disfunción cardíaca
2.1 Enfermidade cardíaca isquémica
2.2 Insuficiencia cardíaca
2.3 Programas de Rehabilitación cardíaca
3. Intervención de fisioterapia no paciente con disfunción vascular 3.1 Arteriopatía periférica
3.2 Insuficiencia Venosa
3.3 Abordaxe terapéutica no paciente amputado
PRACTICA 1.
Principios do razoamento clínico en situacións clínicas cardio-pulmonar
Caso Clínico
PRACTICA 2
Interpretación de probas diagnósticas complementarias cardiopulmonares (3)
2.1 Interpretación básica de Radiografía de tórax
2.2 Gases arteriais
2.3 Electrocardiograma
PRACTICA 3
Probas submáximas de tolerancia ao esforzo: (3)
3.1 Proba de marcha de seis minutos
3.2 Proba de Lanzadeira ( Lanzadeira test)
3.3 Proba submáxima ergométrica
PRACTICA 4
Resolución de problemas en patoloxía pulmonar restritiva
Caso clínico
PRACTICA 5
Alternativas terapéuticas na insuficiencia respiratoria aguda (IRA) (2)
5.1 Oxigenoterapia
5.2 Ventilación mecánica
PRACTICA 6
Resolución de problemas en enfermidade pulmonar obstructiva
Caso clínico
PRACTICA 7
Intervención de fisioterapia en paciente pediátrico con enfermidade respiratoria.
Manobras terapéuticas en enfermidade respiratoria pediátrica
PRACTICA 8
Resolución de problemas en paciente con cardiopatías
Posta en práctica dun programa de Rehabilitación cardíaca:Fase II
PRACTICA 9
Intervención de fisioterapia en paciente con enfermidade vascular
Enfoque fisioterapéutico en paciente con arteriopatía periférica
PRACTICA 10
Resolución de problemas en enfermidade vascular
Enfoque fisioterapéutico en paciente con insuficiencia venosa

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A3 A6 A7 B1 B3 27 54 81
Laboratory practice A1 A3 A5 A6 A7 B2 C1 C6 21 18 39
Case study A3 A5 A6 A7 B2 B3 B5 C1 6 6 12
Mixed objective/subjective test A1 A3 A5 A6 A7 B1 B3 C1 2 0 2
Practical test: A1 A5 A6 A7 B2 B3 B4 C1 1 0 1
Supervised projects A3 A6 A7 B3 B5 C1 C3 C9 2 7 9
Introductory activities A1 A3 B1 1 2 3
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Realizarase exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais, utilizaranse estratexias didácticas para favorecer a participación activa do estudante ademais de realizar algunhas preguntas dirixidas aos alumnos, coa finalidade de consolidar o coñecemento e facilitar a aprendizaxe. Ademais de estimular o razoamento e a integración de conceptos previos relacionados coa temática.
Laboratory practice - Realizaranse actividades prácticas en grupos reducidos relacionadas cos coñecementos que previamente se desenvolveron na sesión maxistral.
- Tamén traballará con talleres teórico- prácticos de temas que requiren análises e interpretación de datos.
- Ademais os estudantes realizasen prácticas con dispositivos e equipos utilizados no tratamento dos seus pacientes salientando no coñecemento do mecanismo de manexo dos devanditos dispositivos.

Case study O estudante deseñará un plan de intervención dun caso clínico que previamente na sesión maxistral expúxose. Devandito plan de intervención debe estar xustificado cun adecuado razoamento clínico coa asesoría do docente, e posteriormente en grupos pequenos realizarase a práctica das alternativas terapéuticas expostas executadas de forma secuencial e ordenada.
O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que describe unha situación real da vida profesional.
Mixed objective/subjective test Exame teórico que constará de preguntas tipo test e desenvolvemento.
Practical test: Proba na cal o estudante debe responder de forma oral e/ou práctica sobre un proceso terapéutico ante unha situación clínica exposta polo docente.
A avaliación consistirá en preguntas curtas ou de certa amplitude valorando a capacidade de razoamento clínico (argumentar, relacionar, etc.), ademais das habilidades na abordaxe do paciente. Implica que o estudante realice un estudo amplo e profundo dos contidos sen perder o conxunto das ideas e as súas relacións.
Supervised projects Realizásese un traballos en grupos, temas específico que os alumnos han de documentar utilizando varias fontes bibliográficas. Sera tutorizado polo profesor e a final de curso os diferentes grupos deberán presentar un documento escrito do esquema proposto polo profesorado
Introductory activities Solicitarase aos alumnos que realicen unha revisión previa de conceptos que serán importantes para o desenvolvemento dos temarios ao longo da materia. Dita actividade será avaliada a través dun exame tipo test na clase teórica seguinte.

Personalized attention
Methodologies
Case study
Laboratory practice
Mixed objective/subjective test
Supervised projects
Guest lecture / keynote speech
Description
En todas e cada unha das metodoloxías, o/a alumno terá acceso á atención personalizada utilizando as ferramentas virtuais. As titorías realizaranse por medio de microsoft Team, plataforma moodle e /ou o correo electrónico. Con todo o profesor valorará a necesidade de titoría presencial, en beneficio da aprendizaxe do estudante.


Utilizarase a mesma dinámica de atención personalizada para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Laboratory practice A1 A3 A5 A6 A7 B2 C1 C6 Avaliarase a actitude, interese e participación nas prácticas de laboratorio e no desenvolvemento de actividades na sesión maxistral. 5
Mixed objective/subjective test A1 A3 A5 A6 A7 B1 B3 C1 Exame teórico que constará de preguntas tipo test e desenvolvemento. O 50% da nota lle corrrespondería ao test e o outro 50% ás preguntas de desenvolvemento 50
Supervised projects A3 A6 A7 B3 B5 C1 C3 C9 Valórase a presentación, a produción propia, a coherencia do contido con respecto ás preguntas expostas e adecuadamente contextualizado. Terase en conta as referencias bibliográficas de caracter científico e utlizando sempre as normas de presentación habitualmente empregadas na literatura bio-médica (normas de Vancouver). 10
Introductory activities A1 A3 B1 Solicitarase aos alumnos que realicen unha revisión previa de conceptos que serán importantes para o desenvolvemento dos temarios ao longo da materia. Dita actividade será avaliada a través dun exame tipo test na clase teórica seguinte. 5
Practical test: A1 A5 A6 A7 B2 B3 B4 C1 A avaliación consistirá en preguntas curtas ou de certa amplitude valorando a capacidade de razoamento clínico (argumentar, relacionar, etc.), ademais das habilidades na abordaxe do paciente. Implica que o estudante realice un estudo amplo e profundo dos contidos sen perder o conxunto das ideas e as súas relacións. 30
 
Assessment comments

-    Exame teórico: será a suma da proba mixta final (50%) e a nota do exame de coñecementos previos (5%) realizado ao comezo da materia. (A nota de coñecementos previos sumará só si a nota obtida na proba mixta final sexa maior a 4,8)

-      A/O estudante debe obter unha nota mínimo de 5.0 en cada unha das probas de valoración (exame teórico e exame práctico) para superar a materia

-      Só gardarase a nota aprobada de cada unha das partes da valoración á seguinte convocatoria, se a/o estudante preséntase ás dúas partes do exame final.

-      As notas dos traballos tutelados e a avaliación continuada só sumarán cando superasen o exame teórico-práctico

-      As porcentaxes asignadas a cada proba poden sufrir pequenas modificacións dun curso a outro con respecto á memoria verificada, en función das necesidades da materia; con todo o exame teórico-práctico non terá un valor menor ao 80% e a avaliación continuada e traballos tutelados non superará o 20%.

- o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial, serán avaliados coa mesma metodoloxia e cualificación acordada na materia.

- A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, implicará directamente a cualificación de suspenso na materia da convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en as actividades de avaliación para a convocatoria extraordinaria


Sources of information
Basic Medina Porqueres I (2003). Rol del fisioterapeuta en el marco de la rehabilitación cardíaca. Fisioterapia
M Balach I Bernat et al (2011). Efectos de un programa de rehabilitación cardíaca fase III sobre los factores de riesgo hipertensión arterial y obesidad en personas mayores de 60 años con enfermedad cardiovascular. Fisioterapia
J. López Chicharro (2006). Fisiología del ejercicio Clínica. Medica Panamericana
W. Cristancho Gomez (2004). Fisiología respiratoria. Manual Moderno
Gómez, William Cristancho (2012). Fisioterapia en la UCI: Teoría, experiencia y evidencia. Editorial El Manual Moderno Colombia
Rosas Estrada, Giovana Marcella, and Consuelo Vélez Álvarez (2013.). Fisioterapia y rehabilitación cardíaca. Universidad Autónoma de Manizales
Cobo, Eulogio Pleguezuelos (2007). Rehabilitación integral en el paciente con enfermedad pulmonar obstructiva crónica. Ed. Médica Panamericana


  • Cristancho Gómez, William, and William Cristancho Gómez. Fisiología respiratoria Lo esencial en la práctica clínica. No. Sirsi) a456987. 2008.
  • Chicharro, José López, and Almudena Fernández Vaquero. Fisiología del ejercicio. Ed. Médica Panamericana, 2006.
  • Cobo, Eulogio Pleguezuelos. Rehabilitación integral en el paciente con enfermedad pulmonar obstructiva crónica. Ed. Médica Panamericana, 2007.
  • Valenza, G., L. González, and M. J. Yuste. "Manual de fisioterapia respiratoria y cardíaca." Madrid: Síntesis (2005).
  • Balasch Bernat, M., et al. "Efectos de un programa de rehabilitación cardíaca fase III sobre los factores de riesgo hipertensión arterial y obesidad en personas mayores de 60 años con enfermedad cardiovascular." Fisioterapia: revista de salud, discapacidad y terapéutica física 33.2 (2011): 56-63.
  • Gómez, William Cristancho. Fisioterapia en la UCI: Teoría, experiencia y evidencia. Editorial El Manual Moderno Colombia, 2012.
  • Macario, C. Casanova, I. García-Talavera Martín, and J. P. de Torres Tajés. "La disnea en la EPOC." Archivos de bronconeumologia 41 (2005): 24-32.
  • Medina Porqueras, I., et al. "Rol del fisioterapeuta en el marco de la rehabilitación cardíaca." Fisioterapia 25.3 (2003): 170-180.
  • Rosas Estrada, Giovana Marcella, and Consuelo Vélez Álvarez. Fisioterapia y rehabilitación cardíaca. 2013.

Complementary

26-560-A-05.PABLO RAMA-MACEIRAS. Atelectasias perioperatorias y maniobras de reclutamiento alveolar. Arch Bronconeumol.2010;46(6):317–324.

PAULA AGOSTINI, RACHEL CALVERT, HARIHARAN SUBRAMANIAN AND BABU NAIDU. Is incentive spirometry effective following thoracic surgery?Interact CardioVasc Thorac Surg 2008;7:297-300.

DIEGO AMOR CASARIEGO, MARÍA JESÚS PARDO GAREA, URSICINO MARTÍNEZ GONZÁLEZ. Rehabilitación en el trasplante cardíaco. Guía para el paciente. Unidad de insuficiencia Cardíaca y trasplante cardíaco. Área del corazón. Hospital Universitario de A Coruña. Servicio Galego de Saúde; 2008.

YAÑEZ- BRAGE I, PITA-FERNÁNDEZ S, JUFFÉ-STEIN A, MARTÍNEZ GONZÁLEZ U, PÉRTEGA-DÍAZ S, MAULEÓN-GARCÍA A. Respiratory physiotherapy and incidence of atelectasis in off-pump coronary artery bypass graft surgery: an obsevational folow –up study.BMC Pulmonary Medicine. 2009;9:36

WESTERDAHL E, LINDMARCK B, ALMGREN SO, TENLING A. Chest physiotherapy after coronary artery bypass graft surgery comparison of three differeent deep breathing techniques. J Rehabil Med. 2001;33(2):79-84.

WESTERDAHL E, LINDMARCK B, ERIKSSON T, HENDENSTIRNA G, TENLING A. The inmediate effects of deep breathing exercises on atelectasis and oxigenation after cardiac surgery. Scand Cardiovasc J. 2003;37(6): 363-7.

HULCEBOS EHJ, HELDERS PJM, FAVIÉ NJ, DE BIE RA, VAN MEETEREN NLU. Preopeative intensive inspiratory muscle trainig to prevent postoperative pulmonnary complications in haig-risk patients undergoing CABG surgery. Jama. 2006;296(15):1851-57.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
MEDICAL AND SURGICAL PATHOLOGY I/651G01011
KINESIOTHERAPY: BASES OF THERAPEUTIC EXERCISE BASES/651G01013
RESPIRATORY PHYSIOTHERAPY PHISICAL THERAPY/651G01017

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
CLINICAL SEMIOLOGY/651G01010
MEDICAL AND SURGICAL PATHOLOGY II/651G01018
NUTRITION AND PHYSIOTHERAPY/651G01026
CLINICAL TRAINING I/651G01035

Subjects that continue the syllabus
DOCUMENTATION AND HEALTH STATISTICS/651G01028
CLINICAL TRAINING II/651G01036

Other comments

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos do Plan Green Campus da Facultade de Fisioterapia, os traballos documentais que se realicen nesta materia poderanse solicitar tanto en formato papel como virtual ou soporte informático. De realizarse en papel, seguiranse na medida do posible as seguintes recomendacións xerais:

- Non se utilizarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a realización de borradores.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.