Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) FISIOTERAPIA NAS DISCAPACIDADES NEUROLÓXICAS E DA VEXEZ Código 651G01021
Titulación
Grao en Fisioterapia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Fisioterapia
Coordinación
Escribano Silva, Mercedes
Ortigueira Garcia, Serafin
Correo electrónico
mercedes.escribano@udc.es
serafin.ortigueira@udc.es
Profesorado
Chouza insua, Marcelo
Escribano Silva, Mercedes
Ortigueira Garcia, Serafin
Correo electrónico
marcelo.chouza@udc.es
mercedes.escribano@udc.es
serafin.ortigueira@udc.es
Web
Descrición xeral Esta es una materia que fundamenta la intervención clínica en las discapacidades neurológicas propias del niño, del aldulto y las presentes en el envejecimiento. Se incide en la relación existente entre las patologías fundamentalmente de corte neurológico y su abordaje fisioterapéutico.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Conocer y comprender los métodos, procedimientos y actuaciones fisioterapéuticas, encaminados tanto a la terapéutica propiamente dicha a aplicar en la clínica para la reeducación o recuperación funcional, como a la realización de actividades dirigidas a la promoción y mantenimiento de la salud.
A4 Adquirir la experiencia clínica adecuada que proporcione habilidades intelectuales y destrezas técnicas y manuales; que facilite la incorporación de valores éticos y profesionales; y que desarrolle la capacidad de integración de los conocimientos adquiridos; de forma que, al término de los estudios, los estudiantes sepan aplicarlos tanto a casos clínicos concretos en el medio hospitalario y extrahospitalario, como a actuaciones en la atención primaria y comunitaria.
A5 Valorar el estado funcional del paciente, considerando los aspectos físicos, psicológicos y sociales.
A6 Valoración diagnóstica de cuidados de fisioterapia según las normas y con los instrumentos de validación reconocidos internacionalmente.
A7 Diseñar el plan de intervención de fisioterapia atendiendo a criterios de adecuación, validez y eficiencia.
A11 Proporcionar una atención de fisioterapia eficaz, otorgando una asistencia integral a los pacientes.
A12 Intervenir en los ámbitos de promoción, prevención, protección y recuperación de la salud.
A15 Participar en la elaboración de protocolos asistenciales de fisioterapia basada en la evidencia científica, fomentando actividades profesionales que dinamicen la investigación en fisioterapia.
A16 Llevar a cabo las intervenciones fisioterapéuticas basándose en la atención integral de la salud que supone la cooperación multiprofesional, la integración de los procesos y la continuidad asistencial.
A17 Comprender la importancia de actualizar los conocimientos, habilidades, destrezas y actitudes que integran las competencias profesionales del fisioterapeuta.
A18 Adquirir habilidades de gestión clínica que incluyan el uso eficiente de los recursos sanitarios y desarrollar actividades de planificación, gestión y control en las unidades asistenciales donde se preste atención en fisioterapia y su relación con otros servicios sanitarios.
A19 Comunicarse de modo efectivo y claro, tanto de forma oral como escrita, con los usuarios del sistema sanitario así como con otros profesionales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquirir la experiencia clínica adecuada que proporcione habilidades intelectuales y destrezas técnicas y manuales; que facilite la incorporación de valores éticos y profesionales; y que desarrolle la capacidad de integración de los conocimientos adquiridos; de forma que, al término de los estudios, los estudiantes sepan aplicarlos tanto a casos clínicos concretos en el medio hospitalario y extrahospitalario, como a actuaciones en la atención primaria y comunitaria. A3
A4
A5
A6
A7
A11
A12
A16
A17
Valorar el estado funcional del paciente, considerando los aspectos físicos, psicológicos y sociales. A5
Valoración diagnóstica de cuidados de fisioterapia según las normas y con los instrumentos de validación reconocidos internacionalmente. A6
Proporcionar una atención de fisioterapia eficaz, otorgando una asistencia integral a los pacientes. A11
Llevar a cabo las intervenciones fisioterapéuticas basándose en la atención integral de la salud que supone la cooperación multiprofesional, la integración de los procesos y la continuidad asistencial. A16
Comprender la importancia de actualizar los conocimientos, habilidades, destrezas y actitudes que integran las competencias profesionales del fisioterapeuta. A17
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. C1
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. C8
A15
A18
A19
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
UNIDAD TEMÁTICA I: Fisioterapia en las alteraciones congénitas y adquiridas propias de la infancia. Tema: Plasticidad y regeneración neural y bases metodológicas generales de la fisioterapia neurológica.

Tema: Desarrollo psicomotor en los 2 primeros años de vida.

Tema: Abordaje fisioterápico en el Sindrome de Down
-Definición, sintomatología.
-Evaluación y abordaje específico desde la fisioterapia.

Tema: Abordaje fisioterápico en el Sindrome de Edward
-Definición, sintomatología.
-Evaluación y abordaje específico desde la fisioterapia.

Tema: Abordaje fisioterápico en la espina bífida(meningocele, mielomeningocele)
-Definición, sintomatología.
-Evaluación y abordaje específico desde la fisioterapia.

Tema: Abordaje fisioterápico en la Parálisis cerebral infantil (PCI)
-Definición, sintomatología.
-Evaluación y abordaje específico desde la fisioterapia.

Tema: Abordaje fisioterápico en la patología ortopédica más frecuente en la infancia (parálisis obstétrica del plexo braquial; tortículis congénita; alteraciones de cadera(luxación de cadera, enf. de Perthes, coxa vara)).
-Definición, sintomatología.
-Evaluación y abordaje específico desde la fisioterapia.



UNIDAD TEMÁTICA II: Fisioterapia en las discapacidades neurológicas propias del adulto Tema: Fisioterapia en el Accidente cerebrovascular (ACV).
- Definición y sintomatología.
- Evaluación y abordaje específico fisioterápico en el ACV.

Tema: Fisioterapia en los traumatismos craneoencefálicos (TCE) y Tumores cerebrales.
- Definición y sintomatología.
- Evaluación y abordaje específico fisioterápico en el TCE y Tumores cerebrales.

Tema: Fisioterapia en la lesión medular.
- Definición y sintomatología.
- Evaluación y abordaje específico fisioterápico en las lesiones medulares.

Tema: Fisioterapia en el Arnold Chiari. Fisioterapia en las enfermedades de la médula espinal: Siringomielia.
- Definición y sintomatología.
- Evaluación y abordaje específico fisioterápico en patologías como Arnold Chiari y Siringomielia.

Tema: Fisioterapia en las enfermedades desmielizantes del SNC: Esclerosis múltiple.
Enfermedad de las motoneuronas: Esclerosis lateral amiotrófica (ELA).
- Definición y sintomatología.
- Evaluación y abordaje específico fisioterápico en patologías como Esclerosis múltiple y Esclerosis lateral amiotrófica.

Tema: Abordaje fisioterapico en la patología más frecuente del Sistema Nervioso Periférico (SNP): plexo braquial y plexo lumbosacro.
- Definición y sintomatología.
- Evaluación y abordaje específico fisioterápico en lesiones del plexo braquial y lumbosacro.

Tema: Fisioterapia en las neuropatías periféricas.– Polineuritis desmielizante. Guillain-Barré.
- Definición y sintomatología.
- Evaluación y abordaje específico fisioterápico en el síndrome de Guillain-Barre.





UNIDAD TEMÁTICA III: Fisioterapia en los mayores Tema 1: El envejecimiento

Tema 2: Programas de revitalización

Tema 3: Fisioterapia en la osteoporosis

Tema 4: Fisioterapia en la enfermedad de Parkinson

Tema 5: Fisioterapia en las demencias. Enfermedad de Alzheimer





Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas de laboratorio A3 A4 A5 A6 A15 A18 A19 30 20 50
Lecturas A17 C1 3 10 13
Sesión maxistral A3 20 24 44
Recensión bilbiográfica A16 C8 2 3 5
Estudo de casos A7 A11 A12 A15 A17 A18 A19 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 20 15 35
Proba práctica A3 A4 A5 A6 A18 1 0 1
Proba de resposta múltiple A3 2 0 2
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas de laboratorio Metodología que permite que los estudiantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostraciones, ejercicios, experimentos e investigaciones.
Lecturas Son un conjunto de textos escritos y documentos que se han incluido y publicado como una fuente de la profundización de los contenidos trabajados.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Recensión bilbiográfica A recensión bibliográfica supón un proceso de lectura crítica dun libro, dun artigo, dunha tese ou dunha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende a lectura da obra, a análise do seu contido e unha crítica e valoración da mesma en relación á literatura existente sobre o tema. Unha recensión non supón un resumo da obra, nin unha mera análise do contido, pois o que lle outorga sentido e dimensión académica científica é a crítica que merece a xuízo do autor da recensión, en relación a outras obras coñecidas do mesmo ámbito ou en relación a súa propia experiencia.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Proba práctica Proba na que se busca que o alumno desenvolva total ou parcialmente alguna practica que previamente tivese feito durante as clases practicas.
Proba de resposta múltiple Proba obxectiva que consiste en formular unha cuestión en forma de pregunta directa ou de afirmación incompleta, e varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionan posibles solucións, das que só unha delas é válida.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Prácticas de laboratorio
Descrición
Atención personalizada presencial y no presencial en horarios de tutorías de los docentes.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A7 A11 A12 A15 A17 A18 A19 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. 10
Prácticas de laboratorio A3 A4 A5 A6 A15 A18 A19 Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións. 5
Lecturas A17 C1 Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados. 5
Recensión bilbiográfica A16 C8 A recensión bibliográfica supón un proceso de lectura crítica dun libro, dun artigo, dunha tese ou dunha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende a lectura da obra, a análise do seu contido e unha crítica e valoración da mesma en relación á literatura existente sobre o tema. Unha recensión non supón un resumo da obra, nin unha mera análise do contido, pois o que lle outorga sentido e dimensión académica científica é a crítica que merece a xuízo do autor da recensión, en relación a outras obras coñecidas do mesmo ámbito ou en relación a súa propia experiencia. 5
Proba práctica A3 A4 A5 A6 A18 Utilizase para a avaliación dos contenidos analizados durante as practicas de laboratorio. 25
Proba de resposta múltiple A3 Proba obxectiva que consiste en formular unha cuestión en forma de pregunta directa ou de afirmación incompleta, e varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionan posibles solucións, das que só unha delas é válida. 50
 
Observacións avaliación

La prueba teorica representa el 50% de la evaluación.

La prueba práctica el 30%.
La evaluación continuada el 20%, incluye lecturas, recensión bibliográfica  y estudio de casos.
Para aprobar la asignatura tienen que superar cada una de las unidades temáticas con una nota del 50% sobre el total de cada apartado, la nota final resultara de la media de las 3 unidades temáticas.
El aprobado de cada unidad temática se mantiene hasta la 2ª convocatoria del mismo curso.

Fontes de información
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Chouza M, Arias P, Viñas S, Cudeiro J. (2011). Acute effects of whole-body vibration at 3, 6, and 9 Hz on balance and gait in patients with Parkinson’s disease.. Movement Disorders 2011;26(5):920–1.
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Paeth, B. (2007). Experiencias con el Concepto Bobath.. 2ª edición, Madrid: Panamericana
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Berciduo Blanco,J A (1991). Optimización del tratamiento de Parkinson. Madrid; Fundación Valgrande
Davies, P. (2003). Pasos a seguir: tratamiento integrado de pacientes con hemiplejía. 2ª edición, Madrid: Panamericana
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Lopez Duran L. (1995). Traumatologia y ortopedia. Ed.Madrid

 

Bibliografía complementaria

 


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
PATOLOXÍA MÉDICO-CIRÚRXICA I/651G01011
CINESITERAPIA: BASES DO EXERCICIO TERAPÉUTICO/651G01013
FISIOTERAPIA NEUROLÓXICA E PSICOMOTRIZ/651G01016
FISIOTERAPIA RESPIRATORIA/651G01017

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
FISIOTERAPIA MANUAL E OSTEOPÁTICA II/651G01019
REHABILITACIÓN CARDIO-RESPIRATORIA E VASCULAR/651G01020
FISIOTERAPIA NAS DISFUNCIÓNS DO APARELLO LOCOMOTOR/651G01024

Materias que continúan o temario
ESTANCIAS CLÍNICAS II/651G01036

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías