Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) FISIOTERAPIA ONCOLÓXICA E DAS DISFUNCIÓNS BIOQUÍMICAS E TEGUMENTARIAS Código 651G01023
Titulación
Grao en Fisioterapia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias Biomédicas, Medicina e Fisioterapia
Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Paseiro Ares, Gustavo
Correo electrónico
gustavo.paseiro@udc.es
Profesorado
Chouza insua, Marcelo
Paseiro Ares, Gustavo
Correo electrónico
marcelo.chouza@udc.es
gustavo.paseiro@udc.es
Web http://http://www.ffisacademica.udc.gal/p/grao.html
Descrición xeral Con esta materia preténdese que o estudante de fisioterapia coñeza as bases da enfermidade oncolóxica e as súas características, así como as alteracións que provoca o seu tratamento susceptibles de ser abordadas desde a fisioterapia. Doutra banda preténdese que o estudante coñeza a abordaxe terapéutica das enfermidades bioquímicas e tegumentarias máis frecuentes.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e comprender a morfoloxía, a fisioloxía, a patoloxía e a conduta das persoas, tanto sas como enfermas, no medio natural e social.
A2 Coñecer e comprender as ciencias, os modelos, as técnicas e os instrumentos sobre os que se fundamenta, articula e desenvolve a fisioterapia.
A3 Coñecer e comprender os métodos, procedementos e actuacións fisioterapéuticas, encamiñados tanto á terapéutica propiamente dita a aplicar na clínica para a reeducación ou recuperación funcional, como á realización de actividades dirixidas á promoción e mantemento da saúde.
A5 Valorar o estado funcional do paciente, considerando os aspectos físicos, psicolóxicos e sociais.
A7 Deseñar o plan de intervención de fisioterapia atendendo a criterios de adecuación, validez e eficiencia.
A8 Executar, dirixir e coordinar o plan de intervención de fisioterapia, utilizando as ferramentas terapéuticas propias e atendendo á individualidade do usuario.
A9 Avaliar a evolución dos resultados obtidos co tratamento en relación cos obxectivos marcados.
A19 Comunicarse de modo efectivo e claro, tanto de forma oral como escrita, cos usuarios do sistema sanitario así como con outros profesionais.
B1 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C9 Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer as bases do crecemento e diferenciación celular A1
B1
Interpretar os conceptos de mutación e clonalidad A1
B1
Coñecer e interpretar os distintos axentes etiológicos causantes da enfermidade A1
Definir a carcinogénesis e as diferenzas entre tumor benigno e maligno A1
Definir os termos invasión e metástasis e comprender os seus mecanismos de actuación A1
A2
Identificar a presentación clínica das enfermidades oncolóxicas A1
A2
B2
B3
Realizar o diagnóstico diferencial dos procesos oncolóxicos en relación a patoloxías susceptibles de tratamento fisioterápico A3
B3
B5
Deseñar unha Historia Clínica de fisioterapia enfocada ao paciente con cancer A7
A8
A19
B3
B4
Analizar e adaptar a utilización dos diferentes axentes físicos en relación aos pacientes oncolóxicos A3
C6
Coñecer os diferentes métodos de estadificación da patoloxía oncolóxica, prestando especial atención ao TNM A2
Coñecer, interpretar e deseñar a pauta de tratamento das complicacións relacionadas co tratamento cirúrxico do proceso oncolóxico. A8
Coñecer, interpretar e deseñar a pauta de tratamento das complicacións relacionadas co tratamento radioterápico do proceso oncolóxico. A8
Coñecer, interpretar e deseñar a pauta de tratamento das complicacións relacionadas co tratamento quimioterápico do proceso oncolóxico. A8
Coñecer, interpretar e deseñar a pauta de tratamento de pacientes oncolóxicos paliativos ou terminais. A8
Elaborar a valoración, diagnóstico de fisioterapia, formulación terapéutica e historia clínica dos pacientes afectados de cancro de mama, pulmón, orofaríngeo, sistema cutáneo, sistema osteomuscular, sistema hemolinfático, sistema uroginecológico, e SNC A5
A9
C1
C3
C9
Coñecer as bases dos sistemas endocrino e tegumentario A1
Identificar a presentación clínica das alteracións bioquímicas e tegumentarias A1
A2
Realizar o diagnóstico diferencial das alteracións bioquímicas e tegumentarias en relación a patoloxías susceptibles de tratamento fisioterápico A1
A2
A3
Analizar e adaptar a utilización dos diferentes axentes físicos en relación aos pacientes que padecen alteracións bioquímicas e tegumentarias A3
Coñecer, interpretar e deseñar a pauta de tratamento de pacientes con alteracións bioquímicas ou tegumentarias A1
A2
Elaborar a valoración, diagnóstico de fisioterapia, formulación terapéutica e historia clínica dos pacientes con alteracións bioquímicas e tegumentarias A5
A7
A8
A9
C1
C3

Contidos
Temas Subtemas
UNIDADE I. BASES DA FISIOTERAPIA ONCOLÓXICA TEMA 1. Principios clínicos do cancro
TEMA 2. Etiología do cancro
TEMA 3. Carcinogénesis
TEMA 4. Invasión e Metástasis
UNIDADE II. FISIOTERAPIA E CANCRO TEMA 1. Exploración física
TEMA 2. As técnicas de fisioterapia no paciente oncolóxico
TEMA 3. Secuelas relacionadas co proceso
TEMA 4. Secuelas relacionadas coa cirurxía
TEMA 5. Secuelas relacionadas coa radioterapia
TEMA 6. Secuelas relacionadas coa quimioterapia
TEMA 7. Fisioterapia en pacientes encamados paliativos ou terminais
UNIDADE III. FISIOTERAPIA NOS PACIENTES CON CANCER.
TEMA 1. Fisioterapia no cancro de mama
TEMA 2. Fisioterapia no cancro de pulmón
TEMA 3. Fisioterapia no cancro cabeza e pescozo
TEMA 4. Fisioterapia no cancro cutáneo
TEMA 5. Fisioterapia nos sarcomas
TEMA 6. Fisioterapia nos cancros hemolinfáticos
TEMA 7. Fisioterapia no cancro de próstata
TEMA 8. Fisioterapia no tumor cerebral
TEMA 9. Fisioterapia no cancro uroginecológico
UNIDADE IV. FISIOTERAPIA EN DISFUNCIÓNS BIOQUÍMICAS
TEMA 1. Principios xerais de endocrinoloxía
TEMA 2. Fisioterapia nos trastornos do eixo hipotálamo-hipofisario
TEMA 3. Fisioterapia nos trastornos do eixo hipotalamo-hipofiso-tiroideo
TEMA 4. Fisioterapia nos trastornos do eixo hipotalamo-hipofiso-suprarrenal
TEMA 5. Fisioterapia nas alteracións de purinas e pirimidinas
TEMA 6. Fisioterapia nas alteracións do páncreas endocrino
TEMA 7. Fisioterapia nas alteracións nutricionais
TEMA 8. Fisioterapia nas alteracións da hemostasia e dos mecanismos da inmunidade
UNIDADE V. FISIOTERAPIA EN DISFUNCIÓNS TEGUMENTARIAS TEMA 1. Principios xerais do sistema tegumentario
TEMA 2. Fisioterapia nas patoloxías dermatológicas
TEMA 3. Fisioterapia en cirurxía plástica e reparadora
TEMA 4. Fisioterapia nos pacientes queimados

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba de ensaio A1 A2 A3 A7 A19 C1 2 0 2
Proba práctica A5 A7 A8 A19 1 0 1
Prácticas de laboratorio A5 A7 A8 B2 B3 B4 B5 11.5 16 27.5
Estudo de casos A5 A7 A8 A9 A19 C6 C9 11.5 20 31.5
Análise de fontes documentais A5 A7 A8 A9 C3 4 20 24
Sesión maxistral A1 A2 A3 A7 A9 B1 B2 B3 B4 B5 30 30 60
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba de ensaio Proba na que se busca responder por escrito a preguntas de certa amplitude valorando que se proporcione a resposta esperada, combinada coa capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), creatividade e espírito crítico. Utilízase para a avaliación diagnóstica, formativa e sumativa. Permite medir as habilidades que non poden avaliarse con probas obxectivas como a capacidade de crítica, de síntese, de comparación, de redacción e de orixinalidade do estudante; polo que implica un estudo amplo e profundo dos contidos, sen perder de vista o conxunto das ideas e as súas relacións.
Proba práctica Proba na que o alumno desenrolará unha actividade clínica nun paciente simulado
Prácticas de laboratorio Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Prácticas de laboratorio
Estudo de casos
Descrición
O estudante reunirase co profesor para analizar as posibles dificultades surxidas o longo da docencia da asignatura

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de ensaio A1 A2 A3 A7 A19 C1 Mediante esta proba mediranse os coñecementos adquiridos nas sesións maxistrais e a discusión dirixida 45
Proba práctica A5 A7 A8 A19 Mediante esta proba analizaranse os coñecementos e habilidades adquiridos durante as prácticas de laboratorio 35
Análise de fontes documentais A5 A7 A8 A9 C3 Metodoloxía onde o alumno deberá traballar diversas fontes documentais o longo da asignatura, debatilas en clase e responder as preguntas formuladas polo profesor, corresponde a evaluación continuada do alumno 20
 
Observacións avaliación

Para superar a materia será necesario obter un aprobado na proba práctica e na proba de ensaio. Para realizar media, é necesario alcanzar un mínimo de 4,5 puntos en cada unha das partes da materia, é dicir, en cada unha das probas obxectivas realizadas é necesario alcanzar o 4,5 para poder facer media.

Para poder presentarse á proba práctica da materia, é necesario a asistencia do estudante á proba de ensaio.

Os alumnos que non superen na oportunidade de xuño una das dúas partes teóricas ou prácticas poderase presentar á oportunidade de xullo e defender exclusivamente a/s parte/s non superada/s.

A avaliación contínua desta materia non terá un valor maior que o 20% da nota, mentres que a relación entre teoría e práctica nunca terá unha diferenza maior do 20% entre elas. 


Fontes de información
Bibliografía básica ACHAUER B (1988). Atención del paciente quemado. México D. F.: Manual Moderno
MURRAY RK; MAYES PA (2005). Bioquímica de Harper. México: Manual Moderno
FERRÁNDIZ C. (2009). Dermatología clínica. Barcelona: Elsevier
MULDER K (2006). Ejercicios para personas con hemofilia. Montreal: World Federation of Hemophilia
GONCALVES G.; PARIZOTTO N. A ( 1998). Fisiopatología da Reparacao Cutánea: Actuacao da Fisioterapia.. Revista Brasileira de Fisioterapia; 3 (1):
CHOUZA M et al (2004). Fisioterapia en lospacientes quemados. Quemaduras, tratamiento fisioteràpico y aspectos relacionados.. Rev Iberoam Fisioter Kinesiol. 2004;7:107-13. - vol.7 núm 2
BENYON S (1998). Lo esencial en metabolismo y nutrición. Madrid: Harcourt Brace
VERA M. N.; FERNÁNDEZ M. C (1989). Prevención y tratamiento de la obesidad. Barcelona: Ed. Martínez Roca

1. Abadía Cubillo K. Ejercicio físico como parte de la atención de los pacientes oncológicos paliativos. 2010.

2. Delbr¸ck H. Rehabilitation and palliation of cancer patients: patient care: Springer France Editions; 2007.

3. Lanza EG, Contijoch MG, Miranda JEB. Fisioterapia y manejo paliativo en la incontinencia urinaria en el cáncer de próstata: principio y fin de un camino. . Arch Esp Urol. 2009;62(10):889-95.

4. Leal NFBS, Carrara HHA, Vieira KF, Ferreira CHJ. Physiotherapy treatments for breast cancer-related lymphedema: a literature review. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2009;17(5):730-6.

5. Nieto M. Eficacia de la fisioterapia en la mejora de la capacidad funcional en pacientes terminales: ensayo clÌnico aleatorizado. REDUCA (EnfermerÌa, Fisioterapia y PodologÌa). 2008;2(1).

6. Ojeda JA, Penarrochab GAM, Lorenzoc CM, Labracad NS, Mart neze IM, Mart nezf AM. Fisioterapia en el linfedema tras cancer de mama y reconstrucción mamaria. Fisioterapia. 2009;31(2):65-71.

7. Stubblefield MD. Cancer rehabilitation principles and practice: Demos Medical Publishing; 2009.

8. Tome Boisán N, Diez Leal S, GarcÌa-López J. Influencia de la práctica de actividad fÌsica en la calidad de vida y la movilidad de hombro de mujeres operadas de cáncer de mama. Fisioterapia. 2009;32(5):200-7.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
ANATOMÍA I E HISTOLOXÍA/651G01001
ANATOMÍA II/651G01002
FISIOLOXÍA/651G01003
BIOFÍSICA E BIOQUÍMICA/651G01004
CINESITERAPIA XERAL/651G01005
BIOMECÁNICA/651G01009
CINESITERAPIA: BASES DO EXERCICIO TERAPÉUTICO/651G01013

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
ESTANCIAS CLÍNICAS I/651G01035

Materias que continúan o temario
TRABALLO FIN DE GRAO/651G01034
ESTANCIAS CLÍNICAS II/651G01036

Observacións

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos do Plan Green Campus da Facultade de Fisioterapia, os traballos documentais que se realicen nesta materia poderanse solicitar tanto en formato papel como virtual ou soporte informático. De realizarse en papel, seguiranse na medida do posible as seguintes recomendacións xerais:

- Non se utilizarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a realización de borradores.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías