Identifying Data 2019/20
Subject (*) Didáctica das Ciencias Sociais Code 652111332
Study programme
Mestre: Especialidade en Educación Infantil
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
First and Second Cycle 1st four-month period
Third Optional 3
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Pedagoxía e Didáctica
Coordinador
E-mail
Lecturers
E-mail
Web
General description A formación en Ciencias Sociais e no ámbito e disciplinas que a integran resulta de interese fundamental nos estudos dos/as mestres/as. Trátase do desenvolvemento do pensamento crítico, da adquisición dos fundamentos científicos e do coñecemento das Ciencias Sociais como recurso para o coñecemento do medio.
Trabállanse conceptos, métodos e prácticas na didáctica das Ciencias Sociais con especial atención ao Patrimonio Cultural de Galicia.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Coñecemento dos contidos para ensinar, comprendendo a súa singularidade epistemolóxica e a especificidade da súa didáctica.
A6 Organizar o ensino no marco dos paradigmas epistemolóxicos das áreas, empregando de forma integrada os saberes disciplinares, transversais e multidisciplinares, axeitados ao respectivo nivel educativo.
A18 Coñecer a metodoloxía científica e promover o pensamento científico e a experimentación.
A33 Empregar o xogo como un recurso didáctico, e mesmo deseñar actividades de aprendizaxe baseadas en principios lúdicos.
A35 Ser quen de desenvolver hábitos de autonomía e habilidades sociais, así como o respecto ás normas de convivencia e ó traballo persoal.
A38 Deseñar, aplicar e avaliar actividades, materiais e outros recursos que fomenten a creatividade infantil.
A40 Ser quen de fomentar o interese polo medio natural, social e cultural e promover comportamentos respectuosos.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, autocrítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa e espírito emprendedor.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo.
B9 Autonomía na aprendizaxe.
B10 Capacidade de análise e síntese.
B11 Capacidade de búsqueda e manexo de información.
B12 Capacidade de organización e planificación.
B15 Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica.
B17 Capacidade para presentar, defender e debater ideas utilizando argumentos sólidos.
B18 Capacidade para relacionarse positivamente con outras persoas.
B24 Recoñecemento e respecto á diversidade e á multiculturalidade.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Adquirir os coñecementos básicos e necesarios para a comprensión dos conceptos e procedementos da metodoloxía propia das ciencias sociais. Acadar unha comprensión integradora das ciencias sociais e adquirir unha bagaxe cultural necesaria na formación dos/as mestres/as. A2
A6
A18
B1
B3
B4
B5
B9
B10
B11
Adquirir a capacidade de transferir os coñecementos teóricos e prácticos da materia aos contextos das aulas de infantil con programacións e proxectos no marco da lexislación. B12
C3
Desenvolver a capacidade creativa, crítica e racional para as estratexias de traballo autónomo e en grupo a fin de potenciar a planificación, organización, a discusión, o diálogo e a negociación na fundamentación do ensino. Planificación, ensaio e realización de propostas de materiais didácticos, actividades, proxectos e unidades didácticas e análises de experiencias. B3
B5
B7
B11
B12
B15
B17
C1
Coñecer e por en práctica estratexias de motivación para promover o interese, o coñecemento e o respecto polo medio social e cultural propio. Promover o interese, o coñecemento e o respecto a sociedades e culturas diferentes. A33
A35
A38
A40
B1
B18
B24
C4
C7

Contents
Topic Sub-topic
Unidade 1. Introdución ás Ciencias Sociais. Concepto. Disciplinas. A investigación nas CCSS: epistemoloxía. A Xeografía, a Historia e a Antropoloxía. A dimensión didáctica das CCSS.
Unidade 2. Deseño curricular nas Ciencias Sociais. Características xerais dos obxectivos, da metodoloxía didáctica e dos contidos. Metodoloxía: o método histórico no proceso de ensino/aprendizaxe.
Unidade 3. Os contidos. Conceptos, tipos. Contidos teórico-conceptuais. Contidos procedementais. Contidos actitudinais. Organización e criterios de selección dos contidos.
Unidade 4. Eixos fundamentais nas Ciencias Sociais. As coordenadas básicas: Espazo e Tempo.
Unidade 5. A programación. As Unidades Didácticas. Concepto, secuencia da aprendizaxe, obxectivos, contidos. Casos e exemplos.
Unidade 6. A avaliación. Definición e finalidade. Características. Tipos e aplicación na secuencia ensino-aprendizaxe.
Unidade 7. Aplicación ao ensino de temas, modelos procedementais e recursos das Ciencias Sociais. Análise e desenvolvemento de estratexias de ensino. Elaboración de materiais didácticos. Análise de materiais didácticos preexistentes: fichas, unidades didácticas, xogos, maletas, etc.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Objective test 4 70.8 74.8
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Objective test Realización dunha proba escrita final á que poderán acceder os alumnos que non superaran a materia en cursos previos. Esta proba estará centrada basicamente na materia impartida no seu día nas sesións maxistrais do programa e tamén se poderá incluír algún caso práctico relacionado coa materia impartida.

Personalized attention
Methodologies
Description
O alumnado recibirá atención personalizada para a orientación na materia e consulta de dúbidas.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test Proba escrita sobre os contidos teórico prácticos incluídos no programa e tamén se poderá incluír algún caso práctico relacionado cos mesmos.
Valorarase principalmente a capacidade de estruturación e fundamentación: análise, argumentación, claridade e concreción.
100
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Cooper, H (2002). Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria.. Madrid: Morata
Domínguez Garrido, Mª C., (coord.) (2004). Didáctica de las Ciencias Sociales para Primaria.. Madrid: Pearson Educación
Hernández Cardona, F.X. (2002). Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia. Barcelona: Editorial Graó
Tann, C.S. et al (1990). Diseño y desarrollo de unidades didácticas en la escuela primaria. Madrid: MEC – Ediciones Morata
Pluckrose, H. (1993). Enseñanza y aprendizaje de la Historia. Madrid: MEC – Ediciones Morata
Armas, X. (coord.) (1994). Ensinar e aprender Historia na Educación Secundaria.. Santiago de Compostela: ICE Universidade de Santiago de Compostela
Benejam, P. et al (2002). Las ciencias sociales: concepciones y procedimientos.. Barcelona: Graó
Santacana Mestre, J. & N. Serrat Antolí (coords.) (2005). Museografía didáctica.. Barcelona: Editorial Ariel
Trepat, C-A. (1995). Procedimientos en Historia. Un punto de vista didáctico.. Barcelona: Graó

Complementary

Barciela Garrido, P., & E. Rey Seara, 2000. Xacementos arqueolóxicos de Galicia. Ed. Xerais.

Bas, B., 2009. Castro de Elviña. Guía de recursos didácticos. Museo Arqueolóxico e Histórico da Coruña-Concello da Coruña.

Carballo Arceo, L.X., 2000.Os castros galegos. A Nosa Terra.

Harris, M., 1994. Vacas, cerdos, guerras y brujas. Los enigmas de la cultura. Alianza Editorial, pp. 235

VVAA. 1991-2008. Galicia. Proxecto Hércules Editorial. Dirixido por Francisco Rodríguez Iglesias.  A Coruña: Hércules de edicións.

Páxinas web:

www.eduteka.org

www.unileon.es

www.aaviladonga.es

www.museodopobo.es

Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.