Identifying Data 2019/20
Subject (*) Psychology of memory Code 652438004
Study programme
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
Marcos Malmierca, Jose Luis
E-mail
jose.luis.marcos@udc.es
Lecturers
Marcos Malmierca, Jose Luis
E-mail
jose.luis.marcos@udc.es
Web
General description Con esta materia se pretende que el alumnado conozca los conceptos y las perspectivas básicas de la psicología de la memoria, estrategias de investigación y ámbitos de aplicación, y diversos programas y técnicas para incrementar la memoria.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Being able to elaborate a scientific report which involves defining a research problem, the hypotheses and variables, and defining the design, the sample and its method of selection, the tools for collecting data and their subsequent analysis and discussion.
A4 Being able to achieve an adequate level of understanding of the recipient's demand in every situation or application context.
A7 Knowing to track on a case by choosing appropriate and realistic objectives.
A8 To know the basis for hypotheses establishment with respect to a particular case, and from them to deduce contrastable statements.
A13 Knowing and being able to use the different models, theories, methods and assessment and intervention techniques that are specific of the different areas of research in Applied Psychology, and developing a critical attitude typical of the scientific spirit.
A14 Being able to analyze the bibliographic documentation necessary for a research work.
A16 To acquire the knowledge and skills necessary for the exposition and defence of a research paper.
A18 To show an ethical and professional compromise with respect to civic, social and global responsibilities.
B1 Capacity for analysis and synthesis.
B2 Capacity for organization and planning.
B3 Teamwork.
B5 Skills in interpersonal relations.
B8 Autonomous learning.
B10 Motivation for quality.
B18 Ability to work autonomously.
C1 To express oneself, both orally and in writing, in the official languages of the autonomous region.
C3 Using the basic tools of information and communication technologies (ICT) necessary for the exercise of the profession and for lifelong learning.
C4 To develop for the exercise of an open, educated, critical, committed, democratic and supportive citizenship, capable of analyzing reality, diagnose problems, develop and deploy solutions based on knowledge and oriented to common good.
C6 To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face.
C8 Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Conocer los conceptos y perspectivas básicas de psicología de la memoria y sus estrategias de investigación (Identificar las diferentes estructuras y procesos, diferenciar las limitaciones normales y los trastornos de la memoria, y conocer las estrategias y programas de ayuda a la memoria). AR3
AR4
AR7
AR8
AR13
AR14
AR16
AR18
BR1
BR2
BR3
BR5
BR8
BR10
BR18
CC1
CC3
CC4
CC6
CC8

Contents
Topic Sub-topic
1. Estructuras y procesos de memoria.
2. Problemas de memoria.
3. Estrategias de memoria.
4. Programas para incrementar la memoria.
5. Investigación en psicología de la memoria.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Document analysis A14 3 3 6
Workshop A4 B3 C6 4 4 8
Oral presentation A16 B2 B5 C1 10 23 33
Multiple-choice questions A8 A13 B1 B8 B18 1 10 11
Supervised projects A7 A18 B10 C3 C4 C8 1 12 13
Introductory activities A3 2 0 2
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Document analysis Proyección de vídeos y análisis de investigaciones sobre contenidos específicos de la asignatura.
Workshop Manejo de programas y otros materiales de estimulación de la memoria.
Oral presentation Exposición de diversos apartados del programa, tanto por parte de la profesora, a modo de clase magistral, como por aquéllos alumnos que seleccionen esta opción como trabajo complementario.
Multiple-choice questions Realización de una prueba objetiva tipo test, con cuatro alternativas de respuesta por pregunta, sobre los contenidos trabajados en el aula a lo largo del curso.
Supervised projects Realización de un trabajo que puede consistir en la dirección de un seminario, la preparación de una exposición teórica, revisiones de la literatura, resúmenes de lecturas complementarias... Se valorará además en otro apartado si el trabajo implica su desarrollo en el aula (como seminario o presentación oral).
Introductory activities Aproximación a los conocimientos previos e intereses de los estudiantes en este ámbito e introducción a la asignatura.

Personalized attention
Methodologies
Oral presentation
Multiple-choice questions
Supervised projects
Description
Atención en grupo para aclarar dudas en las clases presenciales, e individual para aquéllos que expongan contenidos o quieran más información en las tutorías.
La orientación al alumnado para la prueba objetiva será individualizada, y se llevará a cabo a través de las tutorías.
Será atención personalizada desde el primer momento, orientando y supervisando el trabajo de cada estudiante, tanto para el alumnado que asista normalmente, como para el alumnado con "recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia".

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A4 B3 C6 Se registrará y valorará la asistencia a los talleres sobre manejo de programas de estimulación de la memoria. 5
Oral presentation A16 B2 B5 C1 Se registrará y valorará con otro 5% la asistencia a las clases de presentación de contenidos, y con hasta un 10% de la puntuación total, la exposición oral del trabajo tutelado. En dicha exposición se valorarán los siguientes aspectos: orden, claridad en la exposición, selección de los contenidos fundamentales, y precisión en las respuestas a las cuestiones que se formulen en la misma. 15
Multiple-choice questions A8 A13 B1 B8 B18 La puntuación obtenida en la prueba objetiva constituirá el 60% de la calificación en la asignatura. 60
Supervised projects A7 A18 B10 C3 C4 C8 Elaboración de un trabajo que se propondrá en las primeras sesiones y será supervisado a lo largo del curso. Su exposición oral se valorará en otro apartado. 20
 
Assessment comments
“Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia”.: quien se encuentre en esta situación podrá:
a) optar igualmente por la realización del trabajo (que se valora con hasta 2 puntos) e incorporar la parte de la evaluación que se otorga por asistencia y exposición del trabajo a la puntuación del examen (es decir, la prueba objetiva constituiría entonces el 80%, 8 puntos), o,
b) derivar el 100% de la calificación de la puntuación obtenida en el examen (prueba objetiva: 10 puntos).

Sources of information
Basic (). .
Morgado, I. (2014). Aprender, recordar y olvidar. Claves cerebrales de la memoria y la educación. Barcelona: Ariel
Ruiz-Vargas, J.M. (1997). Claves de la memoria. Madrid: Editorial Trotta
González, M. A., Amor, A. y Campos, A. (2003). La mnemotecnia de la palabra clave. A Coruña: Universidad de A Coruña
Ruiz, M. (2004). Las caras de la memoria. Madrid: Pearson-Prentice-Hall
Ruiz-Vargas, J. M. (2010). Manual de psicología de la memoria. Madrid: Síntesis
Baddeley, A., Eysenck, M. W., y Anderson, M. C. (2010). Memoria. Madrid: Alianza
Ruiz-Vargas, J.M. (1991). Memoria humana. Función y estructura. Madrid: Alianza
Sanchez, A., Arana, J. M., y Crespo, A. (1999). Prácticas de Psicología de la memoria. Madrid: Alianza
Puig, A. (2003). Programa de entrenamiento de la memoria. Madrid: Editorial CCS
Ruiz-Vargas, J.M. (1991). Psicología de la memoria. Madrid: Alianza
Ballesteros, S. (2010). Psicología de la memoria. Madrid: Editorial Universitas
Sánchez, A. y Beato, M. S. (2001). Psicología de la memoria. Ámbitos aplicados. Madrid: Alianza
Maroto, M. A. (2000). Taller de memoria. Madrid: TEA
Acuña, M. M. y Risiga, M. (2001). Talleres de activación cerebral y entrenamiento. Barcelona: Paidós

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.