Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Psicoloxía da memoria Código 652438004
Titulación
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Marcos Malmierca, Jose Luis
Correo electrónico
jose.luis.marcos@udc.es
Profesorado
Marcos Malmierca, Jose Luis
Correo electrónico
jose.luis.marcos@udc.es
Web
Descrición xeral Con esta materia se pretende que el alumnado conozca los conceptos y las perspectivas básicas de la psicología de la memoria, estrategias de investigación y ámbitos de aplicación, y diversos programas y técnicas para incrementar la memoria.
Plan de continxencia

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Ser capaz de elaborar un informe científico que implique definir un problema de investigación, as hipóteses e variables asociadas, así como definir o deseño, a mostra e o seu modo de selección, as ferramentas de recollida de datos e a súa consecuente análise e discusión.
A4 Ser capaz de lograr un adecuado nivel de comprensión da demanda do destinatario en cada situación ou contexto de aplicación.
A7 Saber realizar un seguimento sobre un caso elixindo obxectivos pertinentes e realistas.
A8 Coñecer as bases para establecer hipóteses respecto dun caso concreto e, a partir das mesmas, saber deducir enunciados contrastables.
A13 Coñecer e ser capaz de utilizar os diferentes modelos, teorías, métodos e técnicas de avaliación e intervención que son específicos dos distintos ámbitos da investigación en Psicoloxía Aplicada e desenvolver unha actitude crítica propia do espírito científico.
A14 Ser capaz de analizar a documentación bibliográfica necesaria para un traballo de investigación.
A16 Adquirir os coñecementos e destrezas necesarias para a exposición e defensa dun traballo de investigación.
A18 Mostrar un compromiso ético e profesional con respecto ás responsabilidades cívicas, sociais e globais.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Capacidade de organización e planificación.
B3 Traballo en equipo.
B5 Habilidades nas relacións interpersoais.
B8 Aprendizaxe autónoma.
B10 Motivación pola calidade.
B18 Habilidade para traballar de forma autónoma.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocer los conceptos y perspectivas básicas de psicología de la memoria y sus estrategias de investigación (Identificar las diferentes estructuras y procesos, diferenciar las limitaciones normales y los trastornos de la memoria, y conocer las estrategias y programas de ayuda a la memoria). AI3
AI4
AI7
AI8
AI13
AI14
AI16
AI18
BI1
BI2
BI3
BI5
BI8
BI10
BI18
CM1
CM3
CM4
CM6
CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. Estructuras y procesos de memoria.
2. Problemas de memoria.
3. Estrategias de memoria.
4. Programas para incrementar la memoria.
5. Investigación en psicología de la memoria.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A14 3 3 6
Obradoiro A4 B3 C6 4 4 8
Presentación oral A16 B2 B5 C1 10 23 33
Proba de resposta múltiple A8 A13 B1 B8 B18 1 10 11
Traballos tutelados A7 A18 B10 C3 C4 C8 1 12 13
Actividades iniciais A3 2 0 2
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Proyección de vídeos y análisis de investigaciones sobre contenidos específicos de la asignatura.
Obradoiro Manejo de programas y otros materiales de estimulación de la memoria.
Presentación oral Exposición de diversos apartados del programa, tanto por parte de la profesora, a modo de clase magistral, como por aquéllos alumnos que seleccionen esta opción como trabajo complementario.
Proba de resposta múltiple Realización de una prueba objetiva tipo test, con cuatro alternativas de respuesta por pregunta, sobre los contenidos trabajados en el aula a lo largo del curso.
Traballos tutelados Realización de un trabajo que puede consistir en la dirección de un seminario, la preparación de una exposición teórica, revisiones de la literatura, resúmenes de lecturas complementarias... Se valorará además en otro apartado si el trabajo implica su desarrollo en el aula (como seminario o presentación oral).
Actividades iniciais Aproximación a los conocimientos previos e intereses de los estudiantes en este ámbito e introducción a la asignatura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Proba de resposta múltiple
Traballos tutelados
Descrición
Atención en grupo para aclarar dudas en las clases presenciales, e individual para aquéllos que expongan contenidos o quieran más información en las tutorías.
La orientación al alumnado para la prueba objetiva será individualizada, y se llevará a cabo a través de las tutorías.
Será atención personalizada desde el primer momento, orientando y supervisando el trabajo de cada estudiante, tanto para el alumnado que asista normalmente, como para el alumnado con "recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia".

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A4 B3 C6 Se registrará y valorará la asistencia a los talleres sobre manejo de programas de estimulación de la memoria. 5
Presentación oral A16 B2 B5 C1 Se registrará y valorará con otro 5% la asistencia a las clases de presentación de contenidos, y con hasta un 10% de la puntuación total, la exposición oral del trabajo tutelado. En dicha exposición se valorarán los siguientes aspectos: orden, claridad en la exposición, selección de los contenidos fundamentales, y precisión en las respuestas a las cuestiones que se formulen en la misma. 15
Proba de resposta múltiple A8 A13 B1 B8 B18 La puntuación obtenida en la prueba objetiva constituirá el 60% de la calificación en la asignatura. 60
Traballos tutelados A7 A18 B10 C3 C4 C8 Elaboración de un trabajo que se propondrá en las primeras sesiones y será supervisado a lo largo del curso. Su exposición oral se valorará en otro apartado. 20
 
Observacións avaliación
“Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia”.: quien se encuentre en esta situación podrá:
a) optar igualmente por la realización del trabajo (que se valora con hasta 2 puntos) e incorporar la parte de la evaluación que se otorga por asistencia y exposición del trabajo a la puntuación del examen (es decir, la prueba objetiva constituiría entonces el 80%, 8 puntos), o,
b) derivar el 100% de la calificación de la puntuación obtenida en el examen (prueba objetiva: 10 puntos).

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Morgado, I. (2014). Aprender, recordar y olvidar. Claves cerebrales de la memoria y la educación. Barcelona: Ariel
Ruiz-Vargas, J.M. (1997). Claves de la memoria. Madrid: Editorial Trotta
González, M. A., Amor, A. y Campos, A. (2003). La mnemotecnia de la palabra clave. A Coruña: Universidad de A Coruña
Ruiz, M. (2004). Las caras de la memoria. Madrid: Pearson-Prentice-Hall
Ruiz-Vargas, J. M. (2010). Manual de psicología de la memoria. Madrid: Síntesis
Baddeley, A., Eysenck, M. W., y Anderson, M. C. (2010). Memoria. Madrid: Alianza
Ruiz-Vargas, J.M. (1991). Memoria humana. Función y estructura. Madrid: Alianza
Sanchez, A., Arana, J. M., y Crespo, A. (1999). Prácticas de Psicología de la memoria. Madrid: Alianza
Puig, A. (2003). Programa de entrenamiento de la memoria. Madrid: Editorial CCS
Ruiz-Vargas, J.M. (1991). Psicología de la memoria. Madrid: Alianza
Ballesteros, S. (2010). Psicología de la memoria. Madrid: Editorial Universitas
Sánchez, A. y Beato, M. S. (2001). Psicología de la memoria. Ámbitos aplicados. Madrid: Alianza
Maroto, M. A. (2000). Taller de memoria. Madrid: TEA
Acuña, M. M. y Risiga, M. (2001). Talleres de activación cerebral y entrenamiento. Barcelona: Paidós

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías