Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Psicoloxía clínica da saúde Código 652438014
Titulación
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Otero Otero, Patricia
Correo electrónico
patricia.otero.otero@udc.es
Profesorado
Otero Otero, Patricia
Correo electrónico
patricia.otero.otero@udc.es
Web
Descrición xeral A Psicoloxía Clínica da Saúde é a disciplina ou o campo de especialización da Psicoloxía que aplica os principios, as técnicas e os coñecementos científicos desenvolvidos por ésta para avaliar, diagnosticar, explicar, tratar, modificar e prevenir as anomalías ou os trastornos mentais ou calquer outro comportamento relevante para os procesos da saúde e enfermidade, nos distintos e variados contextos en que éstos poidan ter lugar. Nesta materia destácase o papel da conduta como determinante da saúde-enfermidade, enfatizando a promoción de estilos de vida sans e a prevención da enfermidade. Todo esto, dacuerdo coa visión holística e integradora actualmente mantida tanto sobre a saúde como sobre a enfermidade como un todo integrado biolóxico, psicolóxico e social.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Saber identificar os factores persoais, psico-sociais e/ou educativos que poden pór en risco a saúde das persoas.
A4 Ser capaz de lograr un adecuado nivel de comprensión da demanda do destinatario en cada situación ou contexto de aplicación.
A6 Saber como especificar a demanda e os obxectivos do caso, e en función deles, recoller a información.
A7 Saber realizar un seguimento sobre un caso elixindo obxectivos pertinentes e realistas.
A12 Adquirir un coñecemento teórico básico sobre o estado da arte nas diferentes áreas implicadas na psicoloxía aplicada.
A13 Coñecer e ser capaz de utilizar os diferentes modelos, teorías, métodos e técnicas de avaliación e intervención que son específicos dos distintos ámbitos da investigación en Psicoloxía Aplicada e desenvolver unha actitude crítica propia do espírito científico.
A18 Mostrar un compromiso ético e profesional con respecto ás responsabilidades cívicas, sociais e globais.
A19 Coñecer e axustarse ás obrigacións deontolóxicas da Psicoloxía Aplicada.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Capacidade de organización e planificación.
B3 Traballo en equipo.
B5 Habilidades nas relacións interpersoais.
B6 Razoamento crítico.
B7 Compromiso ético.
B8 Aprendizaxe autónoma.
B9 Iniciativa e espírito emprendedor.
B10 Motivación pola calidade.
B11 Resolución de problemas.
B12 Toma de decisións.
B13 Capacidade de aplicar os coñecementos á práctica.
B14 Habilidades interpersoais.
B18 Habilidade para traballar de forma autónoma.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Saber realizar un seguimento sobre un caso elixindo obxectivos pertinentes e realistas. AI6
AI7
BI5
BI11
BI12
BI14
Saber identificar os factores persoais, psico-sociais e/ou educativos que poden pór en risco a saúde das persoas. AI2
AI4
AI7
Coñecer e ser capaz de utilizar os diferentes modelos, teorías, métodos e técnicas de avaliación e intervención que son específicos dos distintos ámbitos da investigación en Psicoloxía Aplicada e desenvolver unha actitude crítica propia do espírito científico. AI13
AI18
Capacidade de análise e síntese. BI1
BI2
BI3
Razoamento crítico. BI6
BI8
BI9
BI10
Compromiso ético. AI18
AI19
BI7
Motivación pola calidade. BI10
BI12
BI13
BI18
Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. CM1
CM2
CM6
CM7
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. CM3
CM4
CM5
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. AI18
AI19
CM7
Mostrar un compromiso ético e profesional con respecto ás responsabilidades cívicas, sociais e globais. AI12
AI13
AI18
Coñecer e axustarse ás obrigacións deontolóxicas da Psicoloxía Aplicada. AI19
BI6
BI7
BI10
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. AI12
AI19
BI10
CM7
CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. Delimitación conceptual.
a. Xurdimento e desenvolvemento da psicoloxía clínica da saúde.
b. Definición e ámbito da psicoloxía clínica da saúde
c. Relación da psicoloxía clínica da saúde con outras áreas e disciplinas.
2. Comportamento, saúde e enfermedade.
a. Evolución histórica dos conceptos de saúde e enfermedade.
b. Estrés, conduta e enfermedade
c. Patróns e pautas de comportamento relacionados coa saúde.

3. Áreas de aplicación e niveis de intervención.
a. Promoción da saúde e prevención da enfermedade
b. Facilitación e potenciación do diagnóstico e tratamento
c. Avaliación e tratamento de problemas específicos
d. Análise e mellora do sistema e atención da asistencia sanitaria
e. Niveis de intervención
4. Adherencia ao tratamiento.
a. Concepto de cumplimento e adherencia terapéutica
b. Variables que inciden na adherencia
c. Avaliación da adherencia
d. Mellora da adherencia ao tratamento
5. Deontoloxía. a. Códigos deontolóxicos no campo da psicoloxía clínica da saúde.
b. Principios éticos do código deontolóxico do COP
c. Principios éticos do meta-código da EFPA
d. Principios éticos do código da APA

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A2 A12 B7 C7 C8 16 25 41
Traballos tutelados A4 A6 A7 B1 B2 B3 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B18 C1 C2 C3 C5 C6 2 10 12
Aprendizaxe servizo A4 A6 A7 A18 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B18 C1 C2 C3 C5 C6 2 10 12
Proba obxectiva A12 A13 A18 A19 C4 1 0 1
 
Atención personalizada 9 0 9
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de delimitar o concepto de psicoloxía clínica e da saúde, os principais ámbitos de aplicación e as estratexias de actuación desta disciplina.
Traballos tutelados Os alumnos deberán realizar un traballo en grupo relacionado cos contidos da asignatura. O alumno poderá escoller entre a actividade aprendizaxe-servizo ou o traballo tutelado, é dicir esta actividade e a seguinte son excluíntes, de tal xeito que o alumnado só realizará unha delas. O número de horas adicado polo tanto a esta actividade será a suma do previsto para cada actividade
Aprendizaxe servizo Os alumnos deberán realizar un traballo en grupo relacionado cos contidos da asignatura que proporcione un servizo á comunidade. O alumno poderá escoller entre a actividade aprendizaxe-servizo ou o traballo tutelado, é dicir estas actividades son excluíntes, de tal xeito que o alumnado só realizará unha delas. O número de horas adicado polo tanto a esta actividade será a suma do previsto para cada actividade
Proba obxectiva Ao finalizar o curso realizarase unha proba obxectiva para avaliar os coñecementos sobre os contidos do programa.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Aprendizaxe servizo
Descrición
Estas actividades se plantexarán ao alumnado para ser realizadas en pequeño grupo. Polo tanto, requerirán do profesorado a implicación en actividades de titorización, coordinación e supervisión para fomentar a participación.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A4 A6 A7 B1 B2 B3 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B18 C1 C2 C3 C5 C6 Os alumnos podrán realizar un traballo en grupo relacionado cos contidos da asignatura. O alumno poderá escoller entre a actividade aprendizaxe-servizo ou o traballo tutelado; é dicir estas actividades son excluíntes, de tal xeito que o alumnado só realizará unha delas. A nota correspondente será a suma da asignada a cada actividade, é dicir un 40% da nota final. 20
Sesión maxistral A2 A12 B7 C7 C8 Asistencia e participación en clases teóricas e prácticas 10
Proba obxectiva A12 A13 A18 A19 C4 O alumnado realizará unha proba obxectiva sobre os contidos do programa. 50
Aprendizaxe servizo A4 A6 A7 A18 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B18 C1 C2 C3 C5 C6 Os alumnos podrán realizar un traballo en grupo relacionado cos contidos da asignatura que proporcione un servizo á comunidade. O alumno poderá escoller entre a actividade aprendizaxe-servizo ou o traballo tutelado; é dicir estas actividades son excluíntes, de tal xeito que o alumnado só realizará unha delas. A nota correspondente será a suma da asignada a cada actividade, é dicir un 40% da nota final. 20
 
Observacións avaliación

En aplicación da "Norma que regula o réximen de dedicación ao estudo e a permanencia e a progresión dos estudantes de grao e máster universitario na
UDC" (aprobada en Consello de Goberno de 4 de mayo de 2017), os estudantes aos que se recoñeza a condición de estudantes a tempo parcial e a correspondente dispensa académica, quedarán eximidos da obligatoriedade de asistencia a clase; no obstante, estos alumnos deberán entregar os correspondentes traballos antes da data establecida para a realización do exame da asignatura.

Para a Segunda Oportunidade o alumnado será avaliado da/s proba/s pendente/s ou non superadas, gardando a calificación das partes superadas. 

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso "0" na materia na convocatoria correspondente.


Fontes de información
Bibliografía básica

Boll, T.J.; Bennett, S.; Perry, N. y Rozensky, R.H. (2002). Handbook of Clinical Health Psychology, Volume 1: Medical Disorders and Behavioral Applications. APA

Buendía, J. (1999). Familia Y Psicología De La Salud. Pirámide.

Failde, J.M. y Lameiras, M. (2000). La Psicología Clínica y de la Salud en el Siglo XXI. Posibilidades y retos. Ed. Dykinson.

Fernández, C.; Amigo, I. y Pérez, M. (2003). Manual De Psicología de la salud. Pirámide.

Friedman, S. H. (2011). The Oxford handbook of health psychology. Oxford University Press.

Gutiérrez, R. (2003). Instrumentos de evaluación en Psicología de la salud. Alianza Editorial

Ortigosa, J.M., Quiles, M.J. y Méndez, FX (2003). Manual de psicología de la salud, con niños, adolescentes y familia. Pirámide.

Raczynski, J.M. y Leviton, L.C. (2004). Handbook of Clinical Health Psychology, Volume 2: Disorders of Behavior and Health. APA

Simon, M.S. (1999). Manual De Psicología De La Salud. Fundamentos, Metodología Y Aplicaciones. Biblioteca Nueva.

Vallejo, M.A. (2002). Psicología Clínica Y De La Salud. Avances 2001. Minerva ediciones, S.A.

Vázquez, F., Blanco, V. y Otero, P. (2022). Guía de intervención del estrés. Síntesis.

Vázquez, F., Otero, P. y Blanco, V. (2019). Guía de intervención de la depresión. Síntesis.

Vázquez, F., Otero, P, Blanco, V. y Torres, A. (2015). Terapia de solución de problemas para la depresión: una breve guía práctica en grupo. Alianza Editorial.

Vázquez, F., Otero, P., Torres, A. y Arrojo, M. (2016). Deja atrás la depresión y alcanza la felicidad. Pirámide.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Recoméndase o envío dos traballos telemáticamente ou a impresión a doble cara na entrega de traballos.

Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibiliade nos comportamentos persoais e profesionais.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías