Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Lectura e novas tecnoloxías Código 652438020
Titulación
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
García Fernández, Manuel
Correo electrónico
manuel.garcia.fernandez@udc.es
Profesorado
García Fernández, Manuel
Peralbo Uzquiano, Manuel
Correo electrónico
manuel.garcia.fernandez@udc.es
manuel.peralbo@udc.es
Web
Descrición xeral Neste curso preténdese que o estudante coñeza os diferentes procedementos tecnolóxicos deseñados desde as Tecnoloxías da Información e as Comunicacións para facilitar a aprendizaxe de la lecto-escritura, tratar as dificultades de aprendizaxe neste dominio e mellorar a nosa capacidade tecnolóxica para investigar os procesos que interveñen na comprensión lectora

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Ser capaz de elaborar un informe científico que implique definir un problema de investigación, as hipóteses e variables asociadas, así como definir o deseño, a mostra e o seu modo de selección, as ferramentas de recollida de datos e a súa consecuente análise e discusión.
A12 Adquirir un coñecemento teórico básico sobre o estado da arte nas diferentes áreas implicadas na psicoloxía aplicada.
A14 Ser capaz de analizar a documentación bibliográfica necesaria para un traballo de investigación.
B3 Traballo en equipo.
B13 Capacidade de aplicar os coñecementos á práctica.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Capacidad para utlizar bases datos sobre la materia AI14
Capacidad para ulilizar un gestor bibliográfico vinculado a las bases de datos CM3
Capacidad para identificar el estado del arte en un tema determinado AI12
Ser capaz de idear un objetivo de investigación que mejore el conocimiento científico sobre un tema AI3
Ser capaz de planificar una investigación en todas sus fases AI3
Ser capaz de trabajar colaborativamente en el diseño y desarrollo de una investigación BI3
Conocer las herramientas de software y hardware existentes para preparar el aprendizaje de la lecto-escritura CM3
Conocer las herramientas de software y hardware existentes para mejorar el proceso de adquisición en niños y niñas con y sin dificultades de aprendizaje CM3
Conocer las herramientas de software y hardware existentes para la investigación de los procesos que intervienen durante el proceso lector CM3
Ser capaces de utilizar algunas de estas tecnologías de forma competente BI13

Contidos
Temas Subtemas
1.- Software e hardware para preparar a aprendizaxe da lecto-escritura 1.1. Aplicacións interactivas para o desenvolvemento da conciencia fonolóxica en Educación Infantil e Primaria

1.2. Aplicacións deseñadas para a avaliación das competencias implicadas na lecto-escritura
2.- Aplicacións das TIC para o tratamento das dificultades de aprendizaxe 2.1. Ferramentas TIC para o tratamento das dificultades de aprendizaxe en lecto-escritura
3.- Sistemas computerizados e ferramentas tecnolóxicas para a avaliación e medida dos procesos que interveñen durante a lectura 3.1. Software para a investigación de procesos psicolóxicos básicos

3.2. Hardware para a avaliación e medida dos procesos que interveñen no proceso lector

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC B13 C3 28 0 28
Portafolios do alumno A12 A14 0 15 15
Estudo de casos A3 B3 B13 10 0 10
Sesión maxistral A12 21 0 21
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC - Los estudiantes realizarán un blog sobre la asignatura en grupos de dos o tres personas
- Los estudiantes deberán ser capaces de utilizar algunas de las herramientas TIC disponibles para la evaluación y tratamiento de las dificultades de lecto-escritura
Portafolios do alumno Los estudiantes deberán elaborar un portafolios en el que recogerán el material, comentarios y actividades que hayan realizado individualmente o en grupo a lo largo del curso.
Estudo de casos Los estudiantes deberán analizar casos de dificultades lecto-escritoras y programas recursos TIC para su tratamiento y recuperación.
Sesión maxistral Cada tema será introducido por el profesor que presentará un esquema sobre los contenidos de cada apartado del programa

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Descrición
Cada estudiante realizará una tutoría individual en la que se abordarán las dudas existentes sobre el uso de bases de datos y gestor bibliográfico, y sobre la técnica a utilizar en la práctica de laboratorio. La fecha de esta tutoría se fijará en el aula.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno A12 A14 Los estudiantes podrán recibir hasta 60 puntos por la calidad de su portafolios.
Los estudiantes que hayan justificado su imposibilidad legal de participar en la asignatura a tiempo completo serán evaluados a través de un examen que cubrirá todos los aspectos tratados a lo largo del curso. Por él podrán recibir el 100% de la calificación.
60
Estudo de casos A3 B3 B13 Los estudiantes podrán recibir hasta 30 puntos por el trabajo de análisis y propuesta de recuros de evaluación y tratamiento que han realizado con con los casos estudiados. 30
Sesión maxistral A12 En la evaluación se asignarán 10 puntos por asistencia a las presentaciones que el profesor hará de los temas del programa (será obligatorio asistir al menos al 80% de las clases), 10
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

Amante, L. (2004). Explorando as novas tecnologias em contexto de educação pré-escolar: A actividade escrita. / exploring new technologies in the preschool educational context: Writing activities.Análise Psicológica, 22(1), 139-154.

Beaucousin, V., Lacheret, A., Turbelin, M. -., Morel, M., Mazoyer, B., & Tzourio-Mazoyer, N. (2007). FMRI study of emotional speech comprehension. Cerebral Cortex, 17(2), 339-352.

Chapelle, C. A., & Douglas, D. (2006). Assessing language through computer technology. New York, NY, US: Cambridge University Press.

Dupont, V., & Bestgen, Y. (2006). Learning from technical documents: The role of intermodal referring expressions. Human Factors, 48(2), 257-264.

Hartley, J. (2007). Longitudinal studies of the effects of new technologies on writing: Two case studies. New York, NY, US: Elsevier Science.

Henao Alvarez, O., Ramirez Salazar, D. A., & Medina Medina, M. (2004). Increasing the reading capacity of the deaf using new technologies. [Potenciando la capacidad lectora de los sordos con el apoyo de nuevas tecnologias] Lectura y Vida, 25(4), 18-25.

Hyerle, D., Curtis, S., & Alper, L. (2004). Student successes with thinking maps: School-based research, results, and models for achievement using visual tools. Thousand Oaks, CA, US: Corwin Press.

Irausquin, R. S., Drent, J., & Verhoeven, L. (2005). Benefits of computer-presented speed training for poor readers.Annals of Dyslexia, 55(2), 246-265.

Jiménez, J. E., Hernández-Valle, I., Ramírez, G., del Rosario Ortiz, M., Rodrigo, M., Estévez, A., et al. (2007). Computer speech-based remediation for reading disabilities: The size of spelling-to-sound unit in a transparent orthography. The Spanish Journal of Psychology, 10(1), 52-67.

Klingner, J. K., Vaughn, S., & Boardman, A. (. (2007). Teaching reading comprehension to students with learning difficulties. New York, NY, US: Guilford Press.

Korat, O., & Shamir, A. (2007). Electronic books versus adult readers: Effects on children's emergent literacy as a function of social class. Journal of Computer Assisted Learning, 23(3), 248-259.

Korat, O., & Shamir, A. (2008). The educational electronic book as a tool for supporting children's emergent literacy in low versus middle SES groups. Computers & Education, 50(1), 110-124.

Levy, M., & Stockwell, G. (2006). Call dimensions: Options and issues in computer-assisted language learning. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

LoPresti, E. F., Mihailidis, A., & Kirsch, N. (2004). Assistive technology for cognitive rehabilitation: State of the art. Neuropsychological Rehabilitation, 14(1-2), 5-39.

MacArthur, C. A. (2006). The effects of new technologies on writing and writing processes. New York, NY, US: Guilford Press.

MacArthur, C. A., Ferretti, R. P., Okolo, C. M., & Cavalier, A. R. (2001). Technology applications for students with literacy problems: A critical review. The Elementary School Journal.Special Issue: Instructional Interventions for Students with Learning Disabilities, 101(3), 273-301.

Mertens, D. M., & McLaughlin, J. A. (2004). Research and evaluation methods in special education. Thousand Oaks, CA, US: Corwin Press.

Mostow, J., Aist, G., Burkhead, P., Corbett, A., Cuneo, A., Eitelman, S., et al. (2003). Evaluation of an automated reading tutor that listens: Comparison to human tutoring and classroom instruction. Journal of Educational Computing Research, 29(1), 61-117.

O'Neil, H. F., & Perez, R. S. (Eds.). (2006). Web-based learning: Theory, research, and practice Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Pardo-Vázquez, J. L., & Fernández-Rey, J. (2008). External validation of the computerized, group administrable adaptation of the "operation span task". Behavior Research Methods, 40(1), 46-54.

Pollatsek, A., Juhasz, B. J., Reichle, E. D., Machacek, D., & Rayner, K. (2008). Immediate and delayed effects of word frequency and word length on eye movements in reading: A reversed delayed effect of word length. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 34(3), 726-750.

Ray, R. D., & Belden, N. (2007). Teaching college level content and reading comprehension skills simultaneously via an artificially intelligent adaptive computerized instructional system. Psychological Record, 57(2), 201-218.

Reinking, D. (. (2005). Multimedia learning of reading. New York, NY, US: Cambridge University Press.

Sands, W. A., Waters, B. K., & McBride, J. R. (Eds.). (1997). Computerized adaptive testing: From inquiry to operation Washington, DC, US: American Psychological Association.

Snow, C. E., Griffin, P., & Burns, M. S. (Eds.). (2005). Knowledge to support the teaching of reading: Preparing teachers for a changing world San Francisco, CA, US: Jossey-Bass.

Steuer, F. B., & Hustedt, J. T. (2002). TV or no TV? A primer on the psychology of television. Lanham, MD, US: University Press of America.

Taffe, S. W., & Gwinn, C. B. (2007). Integrating literacy and technology: Effective practice for grades K-6. New York, NY, US: Guilford Press.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías