Identifying Data 2018/19
Subject (*) Reading and new technologies Code 652438020
Study programme
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatory 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
García Fernández, Manuel
E-mail
manuel.garcia.fernandez@udc.es
Lecturers
García Fernández, Manuel
Peralbo Uzquiano, Manuel
E-mail
manuel.garcia.fernandez@udc.es
manuel.peralbo@udc.es
Web
General description Neste curso preténdese que o estudante coñeza os diferentes procedementos tecnolóxicos deseñados desde as Tecnoloxías da Información e as Comunicacións para facilitar a aprendizaxe de la lecto-escritura, tratar as dificultades de aprendizaxe neste dominio e mellorar a nosa capacidade tecnolóxica para investigar os procesos que interveñen na comprensión lectora

Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Being able to elaborate a scientific report which involves defining a research problem, the hypotheses and variables, and defining the design, the sample and its method of selection, the tools for collecting data and their subsequent analysis and discussion.
A12 To acquire a basic theoretical knowledge about the state of the art in the different areas involved in applied psychology.
A14 Being able to analyze the bibliographic documentation necessary for a research work.
B3 Teamwork.
B13 Ability to apply knowledge to practice.
C3 Using the basic tools of information and communication technologies (ICT) necessary for the exercise of the profession and for lifelong learning.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Capacidad para utlizar bases datos sobre la materia AR14
Capacidad para ulilizar un gestor bibliográfico vinculado a las bases de datos CC3
Capacidad para identificar el estado del arte en un tema determinado AR12
Ser capaz de idear un objetivo de investigación que mejore el conocimiento científico sobre un tema AR3
Ser capaz de planificar una investigación en todas sus fases AR3
Ser capaz de trabajar colaborativamente en el diseño y desarrollo de una investigación BR3
Conocer las herramientas de software y hardware existentes para preparar el aprendizaje de la lecto-escritura CC3
Conocer las herramientas de software y hardware existentes para mejorar el proceso de adquisición en niños y niñas con y sin dificultades de aprendizaje CC3
Conocer las herramientas de software y hardware existentes para la investigación de los procesos que intervienen durante el proceso lector CC3
Ser capaces de utilizar algunas de estas tecnologías de forma competente BR13

Contents
Topic Sub-topic
1.- Software e hardware para preparar a aprendizaxe da lecto-escritura 1.1. Aplicacións interactivas para o desenvolvemento da conciencia fonolóxica en Educación Infantil e Primaria

1.2. Aplicacións deseñadas para a avaliación das competencias implicadas na lecto-escritura
2.- Aplicacións das TIC para o tratamento das dificultades de aprendizaxe 2.1. Ferramentas TIC para o tratamento das dificultades de aprendizaxe en lecto-escritura
3.- Sistemas computerizados e ferramentas tecnolóxicas para a avaliación e medida dos procesos que interveñen durante a lectura 3.1. Software para a investigación de procesos psicolóxicos básicos

3.2. Hardware para a avaliación e medida dos procesos que interveñen no proceso lector

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
ICT practicals B13 C3 28 0 28
Student portfolio A12 A14 0 15 15
Case study A3 B3 B13 10 0 10
Guest lecture / keynote speech A12 21 0 21
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
ICT practicals - Los estudiantes realizarán un blog sobre la asignatura en grupos de dos o tres personas
- Los estudiantes deberán ser capaces de utilizar algunas de las herramientas TIC disponibles para la evaluación y tratamiento de las dificultades de lecto-escritura
Student portfolio Los estudiantes deberán elaborar un portafolios en el que recogerán el material, comentarios y actividades que hayan realizado individualmente o en grupo a lo largo del curso.
Case study Los estudiantes deberán analizar casos de dificultades lecto-escritoras y programas recursos TIC para su tratamiento y recuperación.
Guest lecture / keynote speech Cada tema será introducido por el profesor que presentará un esquema sobre los contenidos de cada apartado del programa

Personalized attention
Methodologies
ICT practicals
Description
Cada estudiante realizará una tutoría individual en la que se abordarán las dudas existentes sobre el uso de bases de datos y gestor bibliográfico, y sobre la técnica a utilizar en la práctica de laboratorio. La fecha de esta tutoría se fijará en el aula.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Student portfolio A12 A14 Los estudiantes podrán recibir hasta 60 puntos por la calidad de su portafolios.
Los estudiantes que hayan justificado su imposibilidad legal de participar en la asignatura a tiempo completo serán evaluados a través de un examen que cubrirá todos los aspectos tratados a lo largo del curso. Por él podrán recibir el 100% de la calificación.
60
Case study A3 B3 B13 Los estudiantes podrán recibir hasta 30 puntos por el trabajo de análisis y propuesta de recuros de evaluación y tratamiento que han realizado con con los casos estudiados. 30
Guest lecture / keynote speech A12 En la evaluación se asignarán 10 puntos por asistencia a las presentaciones que el profesor hará de los temas del programa (será obligatorio asistir al menos al 80% de las clases), 10
 
Assessment comments

Sources of information
Basic

Amante, L. (2004). Explorando as novas tecnologias em contexto de educação pré-escolar: A actividade escrita. / exploring new technologies in the preschool educational context: Writing activities.Análise Psicológica, 22(1), 139-154.

Beaucousin, V., Lacheret, A., Turbelin, M. -., Morel, M., Mazoyer, B., & Tzourio-Mazoyer, N. (2007). FMRI study of emotional speech comprehension. Cerebral Cortex, 17(2), 339-352.

Chapelle, C. A., & Douglas, D. (2006). Assessing language through computer technology. New York, NY, US: Cambridge University Press.

Dupont, V., & Bestgen, Y. (2006). Learning from technical documents: The role of intermodal referring expressions. Human Factors, 48(2), 257-264.

Hartley, J. (2007). Longitudinal studies of the effects of new technologies on writing: Two case studies. New York, NY, US: Elsevier Science.

Henao Alvarez, O., Ramirez Salazar, D. A., & Medina Medina, M. (2004). Increasing the reading capacity of the deaf using new technologies. [Potenciando la capacidad lectora de los sordos con el apoyo de nuevas tecnologias] Lectura y Vida, 25(4), 18-25.

Hyerle, D., Curtis, S., & Alper, L. (2004). Student successes with thinking maps: School-based research, results, and models for achievement using visual tools. Thousand Oaks, CA, US: Corwin Press.

Irausquin, R. S., Drent, J., & Verhoeven, L. (2005). Benefits of computer-presented speed training for poor readers.Annals of Dyslexia, 55(2), 246-265.

Jiménez, J. E., Hernández-Valle, I., Ramírez, G., del Rosario Ortiz, M., Rodrigo, M., Estévez, A., et al. (2007). Computer speech-based remediation for reading disabilities: The size of spelling-to-sound unit in a transparent orthography. The Spanish Journal of Psychology, 10(1), 52-67.

Klingner, J. K., Vaughn, S., & Boardman, A. (. (2007). Teaching reading comprehension to students with learning difficulties. New York, NY, US: Guilford Press.

Korat, O., & Shamir, A. (2007). Electronic books versus adult readers: Effects on children's emergent literacy as a function of social class. Journal of Computer Assisted Learning, 23(3), 248-259.

Korat, O., & Shamir, A. (2008). The educational electronic book as a tool for supporting children's emergent literacy in low versus middle SES groups. Computers & Education, 50(1), 110-124.

Levy, M., & Stockwell, G. (2006). Call dimensions: Options and issues in computer-assisted language learning. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

LoPresti, E. F., Mihailidis, A., & Kirsch, N. (2004). Assistive technology for cognitive rehabilitation: State of the art. Neuropsychological Rehabilitation, 14(1-2), 5-39.

MacArthur, C. A. (2006). The effects of new technologies on writing and writing processes. New York, NY, US: Guilford Press.

MacArthur, C. A., Ferretti, R. P., Okolo, C. M., & Cavalier, A. R. (2001). Technology applications for students with literacy problems: A critical review. The Elementary School Journal.Special Issue: Instructional Interventions for Students with Learning Disabilities, 101(3), 273-301.

Mertens, D. M., & McLaughlin, J. A. (2004). Research and evaluation methods in special education. Thousand Oaks, CA, US: Corwin Press.

Mostow, J., Aist, G., Burkhead, P., Corbett, A., Cuneo, A., Eitelman, S., et al. (2003). Evaluation of an automated reading tutor that listens: Comparison to human tutoring and classroom instruction. Journal of Educational Computing Research, 29(1), 61-117.

O'Neil, H. F., & Perez, R. S. (Eds.). (2006). Web-based learning: Theory, research, and practice Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Pardo-Vázquez, J. L., & Fernández-Rey, J. (2008). External validation of the computerized, group administrable adaptation of the "operation span task". Behavior Research Methods, 40(1), 46-54.

Pollatsek, A., Juhasz, B. J., Reichle, E. D., Machacek, D., & Rayner, K. (2008). Immediate and delayed effects of word frequency and word length on eye movements in reading: A reversed delayed effect of word length. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 34(3), 726-750.

Ray, R. D., & Belden, N. (2007). Teaching college level content and reading comprehension skills simultaneously via an artificially intelligent adaptive computerized instructional system. Psychological Record, 57(2), 201-218.

Reinking, D. (. (2005). Multimedia learning of reading. New York, NY, US: Cambridge University Press.

Sands, W. A., Waters, B. K., & McBride, J. R. (Eds.). (1997). Computerized adaptive testing: From inquiry to operation Washington, DC, US: American Psychological Association.

Snow, C. E., Griffin, P., & Burns, M. S. (Eds.). (2005). Knowledge to support the teaching of reading: Preparing teachers for a changing world San Francisco, CA, US: Jossey-Bass.

Steuer, F. B., & Hustedt, J. T. (2002). TV or no TV? A primer on the psychology of television. Lanham, MD, US: University Press of America.

Taffe, S. W., & Gwinn, C. B. (2007). Integrating literacy and technology: Effective practice for grades K-6. New York, NY, US: Guilford Press.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.