Identifying Data 2019/20
Subject (*) Cognitive-Behavioural Self-Regulation Code 652438022
Study programme
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
Rodriguez Martinez, Susana
E-mail
susana.rodriguez1@udc.es
Lecturers
Rodriguez Martinez, Susana
E-mail
susana.rodriguez1@udc.es
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences
A5 Being able to perform a psychological evaluation in the context of a scientific investigation.
A12 To acquire a basic theoretical knowledge about the state of the art in the different areas involved in applied psychology.
A13 Knowing and being able to use the different models, theories, methods and assessment and intervention techniques that are specific of the different areas of research in Applied Psychology, and developing a critical attitude typical of the scientific spirit.
B1 Capacity for analysis and synthesis.
B6 Critical thinking.
B12 Decision-making.
C6 To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face.
C7 To assume as professionals and citizens the importance of lifelong learning.
C8 Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
AR5
AR12
AR13
BR1
BR6
BR12
CC6
CC7
CC8

Contents
Topic Sub-topic
1. Concepto y Modelos de Autorregulación. Fases y áreas de la autorregulación. Estrategias de autorregulación.
2. Planificación cognitiva y contextual Metas personales. Creencias autorreferidas. Establecimiento de propósitos y planificación del tiempo.
3. Supervisión y revisión cognitivo-comportamental. Autoevaluación y retroalimentación de la actuación. Toma de decisiones y resolución de problemas.
Gestión de la motivación y la voluntad. Autoprotección de la valía.
4. Intervención en autorregulación. Tipos de intervención cognitivo-comportamental Competencia social y entrenamiento asertivo. Habilidades relacionales y Counselling. Entrenamiento atribucional. Locus de control y autorregulación conductual. Autorregulación en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
5. Estrategias y recursos para la intervención en autorregulación Promoción de la metacognición. Implicación en los procesos de auto-supervisión. Formación en estrategias cognitivas.
Entrevista, autoinforme y autorregistro.
PVA y verbalización. Guías de pensamiento y Modelado. Análisis de huellas y andamiaje.
6. Análisis de programas de intervención en autorregulación Pro&regula (De la Fuente y Martínez, 2000); Progresint (Yuste y Ayala, 2000); Notice (Hernández y García, 1997)
PLEJE (Rosario et al., 2007); Self-Regulation Empowerment Program (SREP) (Cleary y Zimmerman, 2004); Cartas de Gervasio a su ombligo (Rosário, Núñez y González-Pienda, 2005; Motivation & engagement wheel (Martin, 2008)

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Workbook A12 A13 B1 0 5 5
Directed discussion B6 C6 C7 C8 15 0 15
Document analysis A12 A13 B1 B6 C6 C8 0 5 5
Supervised projects A5 A13 B1 B12 C7 10 10 20
 
Personalized attention 8 0 8
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Workbook Se profundiza en los contenidos del temario a partir de textos y documentación escrita
Directed discussion Coordinados por el profesor los alumnos discuten en grupos a partir de los contenidos de la materia
Document analysis Se plantean actividades diseñadas para el análisis de documentos relevantes para la comprensión de la materia
Supervised projects Se establecen una serie de temas, conceptos o tópicos sobre los que el alumno supervisado por el profesor deberá profundizar y ampliar

Personalized attention
Methodologies
Workbook
Supervised projects
Document analysis
Description
La atención personalizada se concreta en el apoyo al análisis de las fuentes documentales y lecturas y en la supervisión de los trabajos tutelados

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A5 A13 B1 B12 C7 Proyecto de investigación elaborado por el alumno con la supervisión del profesor 60
Document analysis A12 A13 B1 B6 C6 C8 Actividades diseñadas para el análisis de documentos bibliográficos relevantes para la temática da materia. 40
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Rosario, P., Mourao, R., Núñez, J.C:, González-Pienda, J.A., Solano, P. y Valle, A. (2007). Eficacia de un programa instruccional para la mejor de los procesos y estrategias de aprendizaje en la enseñanza superior. Psicothema
Pozo, J.I. y Monereo, C. (2002). El aprendizaje estratégico. Enseñar a aprender desde el currículo. Madrid. Aula XXI/Santillana
Monereo, C. (1990). Enseñar a aprender y a pensar en la escuela. Madrid. Aprendizaje
Hernández, P. y García, L.A. (1997). Enseñar a pensar. Un reto para los profesores. NOTICE. . La Laguna. Tafor
Cabanach, R.G., González-Pienda, J.A., Rodríguez, S., Núñez, J.C. y Valle, A. (2004). Estrategias y técnicas de estudio. Madrid. Pearson
Valle, A., Núñez, J.C., Cabanach, R.G., Gonzaléz-Pienda, J.A. y Rodríguez, S. (2008). Handbook of instructional resources and their applications in the classroom. New York. Nova Science
Boekaerts, M., Pintrich, P. y Zeidner, M. (2000). Handbook of self-regulation. New York. Academic Press
Jorba, J. y Cassellas, E. (1997). La regulación y la autorregulación de los aprendizaje. Madrid. Síntesis
Puustinen, M. y Pulkkinen, L. (2001). Models of self-regulated learning: A review. . Scandinavian Journal of Educational Research
De la Fuente, J. y Martínez, J.M. (2000). PRO&REGULA: Un programa para aprender a autorregularse durante el aprendizaje. Málaga. Aljibe
Yuste, C. y Ayala, C. (2000). Programas de estimulación de las habilidades básicas de la inteligencia: estrategias de regulación y motivación para aprender (PROGRESINT). . Madrid. CEPE
Zimmerman, B.J. y Schunk, D.H. (1989). Self-regulated learning and academic achievement: Theory, research and practice. . New York. Springer
Boekaerts, M. (1997). Self-regulated learning: A new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers and students.. Learning and Instruction
Schunk, D.H. y Zimmerman, B.J. (1998). Self-regulated learning: From teaching to self-reflective practice. New York. Guilford
Cleary, T.J. y Zimmerman, B.J. (2004). Self-regulation empowerment program: A school-based program to enhance self-regulated and self-motivated cycles of student learning. Psychology in schools
Zimmerman, B.J. (1995). Self-regulation involves more than metacognition: A social cognitive perspective. Educational Psychologist
Schunk, D.H. y Zimmerman, B. J (1994). Self-regulation of learning and performance: Issues and Educational applications. Hillsdale, NJ. Erlbaum
Corno, L. (1986). The metacognitive control components fo self-regulated leraning. Contemporary Educational Psychology
Monereo, C. 1990 Enseñar a aprender y a pensar en la escuela Madrid. Aprendizaje
Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.