Identifying Data 2019/20
Subject (*) Promotion of Adolescents' Health in Socio-Educational Contexts Code 652438024
Study programme
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatory 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
Barca Enríquez, Eduardo
E-mail
e.barcae@udc.es
Lecturers
Barca Enríquez, Eduardo
E-mail
e.barcae@udc.es
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 To recognize and respect human diversity and to understand that psychological explanations may vary across populations and contexts.
A2 To identify the personal, psycho-social and / or educative factors that may put human health at risk.
A3 Being able to elaborate a scientific report which involves defining a research problem, the hypotheses and variables, and defining the design, the sample and its method of selection, the tools for collecting data and their subsequent analysis and discussion.
A4 Being able to achieve an adequate level of understanding of the recipient's demand in every situation or application context.
A5 Being able to perform a psychological evaluation in the context of a scientific investigation.
A6 Knowing how to specify the demand and the objectives of the case, and to collect the information depending on them.
A7 Knowing to track on a case by choosing appropriate and realistic objectives.
A12 To acquire a basic theoretical knowledge about the state of the art in the different areas involved in applied psychology.
A13 Knowing and being able to use the different models, theories, methods and assessment and intervention techniques that are specific of the different areas of research in Applied Psychology, and developing a critical attitude typical of the scientific spirit.
A19 Knowing and complying with the deontologic obligations of Applied Psychology.
B1 Capacity for analysis and synthesis.
B2 Capacity for organization and planning.
B3 Teamwork.
B5 Skills in interpersonal relations.
B6 Critical thinking.
B7 Ethical commitment.
B8 Autonomous learning.
B9 Initiative and enterprising spirit.
B10 Motivation for quality.
B12 Decision-making.
C1 To express oneself, both orally and in writing, in the official languages of the autonomous region.
C2 To dominate the expression and understanding of a spoken and written foreign language.
C3 Using the basic tools of information and communication technologies (ICT) necessary for the exercise of the profession and for lifelong learning.
C4 To develop for the exercise of an open, educated, critical, committed, democratic and supportive citizenship, capable of analyzing reality, diagnose problems, develop and deploy solutions based on knowledge and oriented to common good.
C6 To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face.
C7 To assume as professionals and citizens the importance of lifelong learning.
C8 Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Recoñecer e respectar a diversidade humana e comprender que as explicacións psicolóxicas poden variar a través de poboacións e contextos AR1
Saber identificar os factores persoais, psico-sociais e/ou educativos que poden pór en risco a saúde das persoas AR2
Ser capaz de elaborar un informe científico que implique definir un problema de investigación, as hipóteses e variables asociadas, así como definir o deseño, a mostra e o seu modo de selección, as ferramentas de recollida de datos e a súa consecuente análise e discusión. AR3
Ser capaz de lograr un adecuado nivel de comprensión da demanda do destinatario en cada situación ou contexto de aplicación AR4
Ser capaz de realizar unha avaliación psicolóxica no contexto dunha investigación científica. AR5
Saber como especificar a demanda e os obxectivos do caso, e en función deles, recoller a información. AR6
Saber realizar un seguimento sobre un caso elixindo obxectivos pertinentes e realistas. AR7
Adquirir un coñecemento teórico básico sobre o estado da arte nas diferentes áreas implicadas na psicoloxía aplicada. AR12
Coñecer e ser capaz de utilizar os diferentes modelos, teorías, métodos e técnicas de avaliación e intervención que son específicos dos distintos ámbitos da investigación en Psicoloxía Aplicada e desenvolver unha actitude crítica propia do espírito científico AR13
Coñecer e axustarse ás obrigacións deontolóxicas da Psicoloxía Aplicada AR19
Capacidade de análise e síntese. BR1
Capacidade de organización e planificación. BR2
Traballo en equipo. BR3
Habilidades nas relacións interpersoais. BR5
Razoamento crítico. BR6
Compromiso ético. BR7
Aprendizaxe autónoma. BR8
Iniciativa e espírito emprendedor BR9
Motivación pola calidade. BR10
Toma de decisións BR12
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma CC1
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. CC2
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. CC3
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. CC4
Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse CC6
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. CC7
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. CC8

Contents
Topic Sub-topic
1. Promoción de la Salud en el contexto escolar
2. Tipología y prevalencia de los trastornos de la salud en la adolescencia
3. La adolescencia como población de riesgo
4. Contenidos de los programas preventivos
1. Promoción de la Salud en el contexto escolar
2. Tipología y prevalencia de los trastornos de la salud en la adolescencia
3. La adolescencia como población de riesgo
4. Contenidos de los programas preventivos

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Objective test A2 A6 A7 A12 A13 A19 B1 B2 B6 B8 B10 C1 C2 2 13 15
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A12 A13 A19 10 0 10
Directed discussion A1 A2 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B12 C1 4 14 18
Student portfolio A1 C3 C4 C6 C7 C8 4 4 8
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A13 B2 B3 B5 B12 4 20 24
 
Personalized attention 0 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Objective test Evaluación teórica de la materia (material visto en clase). Realización de prueba objetiva con apuntes, con 15 preguntas tipo test, cinco a desarrollar y otras cinco sobre las actividades de autoconocimiento realizadas en clase. Hasta un total del 40% de la calificación de la asignatura.
Guest lecture / keynote speech Horas presenciales de clase relacionadas con el temario de la materia.
Directed discussion Planteamiento de una serie de cuestiones reales o de supuestos prácticos, su evaluación y mejora.
Student portfolio Se farán actividades a longo do curso destinadas a autocoñecerse e poder identificar os factores positivos de un mesmo e aqueles que poden interferir negativamente no desempeño personal no traballo cos adolescentes. Persíguese unha toma de conciencia de quén somos, porqué e como iso que somos podería interferir na miña actividade profesional
Supervised projects Diseño de un programa destinado a promover la salud de los adolescentes en contextos socieducativos. Trabajo que alcanza hasta el 40% de la calificación de la materia.

Personalized attention
Methodologies
Objective test
Supervised projects
Description
Los alumnos serán asesorados individualmente o en grupos reducidos sobre todos los trabajos realizados a lo largo del curso.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A2 A6 A7 A12 A13 A19 B1 B2 B6 B8 B10 C1 C2 Se evaluará la parte teórica de la materia a través de una prueba objetiva 30
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A13 B2 B3 B5 B12 Los alumnos presentarán el diseño de un trabajo en el se tenga por objetivo promover la salud de los adolescentes en contextos socioeducativos 50
Student portfolio A1 C3 C4 C6 C7 C8 Se deberá entregar un dossier con las actividades prácticas realizadas con respecto a la formación personal del profesional a lo largo del cuatrimestre. 20
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Coleman, J. ; Hendry, L.B. (2008). Adolescencia y salud. Manual Moderno. México
Oliva, A. (2015). Desarrollo positivo adolescentes. Sintesis
Toro, J. (2010). El adolescente en su mundo. Riesgos, problemas y trastornos. Pirámide
Breinbauer, C. (2008). Jóvenes, opciones y cambios. Promoción de conductas saludables en adolescentes. OPS. Washintong

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.