Identifying Data 2015/16
Subject (*) Master Dissertation Code 652438027
Study programme
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatoria 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Psicoloxía Evolutiva e da Educación
Coordinador
E-mail
Lecturers
Baña Castro, Manuel
Clemente Diaz, Miguel
Espinosa Breen, Pablo
Fernandez Garcia, Rosa Maria
Fernandez Mendez, Juan Carlos
García Fernández, Manuel
Gomez Taibo, Maria Luisa
Gonzalez Seijas, Rosa Maria
López Larrosa, Silvia
Peralbo Uzquiano, Manuel
Risso Migues, Alicia Gloria
Rodriguez Martinez, Susana
Romay Martínez, José
Valle Arias, Antonio
Vieiro Iglesias, Maria del Pilar
E-mail
m.bcastro@udc.es
miguel.clemente@udc.es
pablo.espinosa.breen@udc.es
rosa.fernandez@udc.es
juan.carlos.fernandez.mendez@udc.es
manuel.garcia.fernandez@udc.es
luisa.gomez.taibo@udc.es
rosa.maria.gonzalez.seijas@udc.es
silvia.lopez.larrosa@udc.es
manuel.peralbo@udc.es
alicia.risso@udc.es
susana.rodriguez1@udc.es
jose.romay@udc.es
antonio.valle@udc.es
pilar.vieiro@udc.es
Web http://www.psicologia.udc.es/master/userfiles/documentos/Regulamento_Traballo_fin_mestrado.pdf
General description
O traballo de fin de mestrado realizarase de forma individual, baixo a dirección dun/a docente da titulación. Deberá reflectir que se adquiriron as competencias propias do resto das materias e poderá ter unha de dúas modalidades: proxecto de investigación ou traballo de investigación. O propósito do primeiro é achegar información útil e aplicable ao desenvolvemento dun proxecto de investigación novidoso, mentres que a do segundo é comunicar os resultados derivados do proceso de investigación orixinal levado a cabo polo/a estudante.

Tanto a estrutura, coma as directrices básicas para a súa elaboración, presentación, etc., están recollidas no Regulamento do Traballo de Fin de Máster (dispoñible en: http://psicologia.udc.es/master/userfiles/documentos/Regulamento_Traballo_fin_mestrado.pdf).

Se ben non se trata dunha materia con docencia presencial, dende a coordinación do Mestrado poderán organizarse seminarios ou outras actividades de orientación colectiva do alumnado que estea a realizar o seu Traballo de fin de mestrado.

Na web da Titulación poden encontrarse orientacións precisas para a súa elaboración, así como patróns, o calendario correspondente aos distintos prazos, etc.: www.psicoloxia.udc.es/master --> TFM

*****

El trabajo de fin de máster se realizará de forma individual, bajo la dirección de un/a docente de la titulación. Deberá reflejar que se han adquirido las competencias propias del resto de las materias y podrá tener una de dos modalidades: proyecto de investigación o trabajo de investigación. El propósito del primero es aportar información útil y aplicable al desarrollo de un proxecto de investigación novedoso, mientras que la del segundo es comunicar los resultados derivados del proceso de investigación original levado a cabo por el/la estudante.

Tanto la estructura, como las directrices básicas para su elaboración, presentación, etc., están recogidas en el Reglamento del Trabajo de Fin de Máster (disponible en: http://psicologia.udc.es/master/userfiles/documentos/Regulamento_Traballo_fin_mestrado.pdf).

Si bien no se trata de una asignatura con docencia presencial, desde la coordinación del Máster podrán organizarse seminarios u otras actividades de orientación colectiva del alumnado que esté realizando su Trabajo de fin de máster.

En la web de la Titulación pueden encontrarse orientaciones precisas para su elaboración, así como plantillas, el calendario correspondiente a los distintos plazos, etc.: www.psicoloxia.udc.es/master --> TFM


Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Being able to elaborate a scientific report which involves defining a research problem, the hypotheses and variables, and defining the design, the sample and its method of selection, the tools for collecting data and their subsequent analysis and discussion.
A9 Knowing the quasi-quantitative and quantitative methods and techniques for gathering information in applied psychology.
A14 Being able to analyze the bibliographic documentation necessary for a research work.
A15 Being able to critically analyze the scientific literature.
A16 To acquire the knowledge and skills necessary for the exposition and defence of a research paper.
A17 Being able to communicate the results of an investigation.
B1 Capacity for analysis and synthesis.
B2 Capacity for organization and planning.
B6 Critical thinking.
B7 Ethical commitment.
B8 Autonomous learning.
B9 Initiative and enterprising spirit.
B10 Motivation for quality.
B12 Decision-making.
B13 Ability to apply knowledge to practice.
B18 Ability to work autonomously.
C1 To express oneself, both orally and in writing, in the official languages of the autonomous region.
C3 Using the basic tools of information and communication technologies (ICT) necessary for the exercise of the profession and for lifelong learning.
C6 To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face.
C8 Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
AR9
AR16
AR3
AR14
AR15
AR17
BR1
BR2
BR6
BR7
BR8
BR9
BR10
BR12
BR13
BR18
CC1
CC3
CC6
CC8

Contents
Topic Sub-topic
El trabajo de fin de máster estará orientado a evaluar las competencias asociadas al título. Se tratará de un trabajo de profundización en una o más materias, que compendie la formación adquirida a lo largo del máster.

Los contenidos se articularán a partir de los siguientes aspectos:
- Formulación del problema de investigación
- Revisión bibliográfica
- Delimitación del tema de investigación: justificación, objetivos, hipótesis
- Planificación de la investigación
- Recogida de datos
- Análisis y discusión de los resultados
- Conclusiones
- Redacción del informe de investigación
- Presentación oral de la investigación

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Document analysis A14 A15 B1 B6 B12 B18 0 0 0
Case study B7 B8 B10 B13 0 0 0
Research (Research project) A3 A9 A17 0 0 0
Workbook C6 C8 0 0 0
Oral presentation A16 B2 C1 C3 0 0 0
Problem solving B12 B13 B18 0 0 0
Supervised projects B1 B2 B6 B9 B12 B13 B18 0 0 0
 
Personalized attention 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Document analysis .
Case study .
Research (Research project) .
Workbook .
Oral presentation .
Problem solving .
Supervised projects .

Personalized attention
Methodologies
Research (Research project)
Supervised projects
Description


Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Research (Research project) A3 A9 A17 0
Oral presentation A16 B2 C1 C3 0
 
Assessment comments
Los requisitos previos serán los que establezca la UDC para todos los trabajos de fin de máster.

En caso de no establecerse normas generales, para poder defender el trabajo de fin de Máster en Psicología Aplicada será necesario haber superado la totalidad de los demás créditos del título.

Sources of information
Basic

American Psychological Association (2009). Publication manual (6ª ed.). Washington, DC: American Psychological Association.

Bowen, R. W. (1992). Graph it! how to make, read, and interpret graphs. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Fontes, S., García, C., Garriga, A. J. Pérez-Llantada, M. C., y Sarriá, E. (2001). Diseños de investigación en Psicología. Madrid: UNED.

Garr, R. (2010). Presentación Zen: ideas sencillas para el diseño de presentaciones. Madrid: Pearson/Prentice Hall. [Original: 2008, Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery. Berkeley, CA: New Riders]

Heiman, G. A. (1995). Research methods in psychology. Boston, MA: Houghton Mifflin.

Lázaro Carreter, F. (1996). El dardo en la palabra. Madrid: Galaxia Gutemberg.

León, O. G. y Montero, I. (2003). Métodos de investigación en psicología y educación (3ª ed.). Madrid: McGraw-Hill.

Navas, M. J. (Coord.) (2005). Métodos, diseños y técnicas de investigación psicológica (Ed. rev.). Madrid: UNED.

Shadish, W. R., Cook, T. D. y Campbell, D.T. (2002). Experimental and Quasi-experimental designs. Boston, MA: Houghton Mifflin.

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., y Zechmeister, J. S. (2006). Research methods in Psychology (7ª ed.). New York: McGraw-Hill.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.