Identifying Data 2018/19
Subject (*) Final Dissertation Code 652438027
Study programme
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
E-mail
Lecturers
Barca Enríquez, Eduardo
Espinosa Breen, Pablo
Fernandez Garcia, Rosa Maria
Fernandez Mendez, Juan Carlos
Gomez Taibo, Maria Luisa
Gonzalez Fernandez, Maria angeles
Gonzalez Seijas, Rosa Maria
López Larrosa, Silvia
Peralbo Uzquiano, Manuel
Risso Migues, Alicia Gloria
Rodriguez Martinez, Susana
Valle Arias, Antonio
E-mail
e.barcae@udc.es
pablo.espinosa.breen@udc.es
rosa.fernandez@udc.es
juan.carlos.fernandez.mendez@udc.es
luisa.gomez.taibo@udc.es
maria.angeles.gonzalez@udc.es
rosa.maria.gonzalez.seijas@udc.es
silvia.lopez.larrosa@udc.es
manuel.peralbo@udc.es
alicia.risso@udc.es
susana.rodriguez1@udc.es
antonio.valle@udc.es
Web http://www.educacion.udc.es/mestrados/psicoloxia/index.php?pagina=tfm
General description
O traballo de fin de mestrado realizarase de forma individual, baixo a dirección dun/a docente da titulación. Deberá reflectir que se adquiriron as competencias propias do resto das materias e poderá ter unha de dúas modalidades: proxecto de investigación ou traballo de investigación. O propósito do primeiro é achegar información útil e aplicable ao desenvolvemento dun proxecto de investigación novidoso, mentres que a do segundo é comunicar os resultados derivados do proceso de investigación orixinal levado a cabo polo/a estudante.

Tanto a estrutura, coma as directrices básicas para a súa elaboración, presentación, etc., están recollidas no Regulamento do Traballo de Fin de Máster (dispoñible en: http://www.educacion.udc.es/documentos/masteres/master-psicologia/documentos/Regulamento_Traballo_fin_mestrado.pdf).

Se ben non se trata dunha materia con docencia presencial, dende a coordinación do Mestrado poderán organizarse seminarios ou outras actividades de orientación colectiva do alumnado que estea a realizar o seu Traballo de fin de mestrado.

Na web da Titulación poden encontrarse orientacións precisas para a súa elaboración, así como patróns, o calendario correspondente aos distintos prazos, etc.: http://www.educacion.udc.es/mestrados/psicoloxia/index.php?pagina=tfm

Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Being able to elaborate a scientific report which involves defining a research problem, the hypotheses and variables, and defining the design, the sample and its method of selection, the tools for collecting data and their subsequent analysis and discussion.
A9 Knowing the quasi-quantitative and quantitative methods and techniques for gathering information in applied psychology.
A14 Being able to analyze the bibliographic documentation necessary for a research work.
A15 Being able to critically analyze the scientific literature.
A16 To acquire the knowledge and skills necessary for the exposition and defence of a research paper.
A17 Being able to communicate the results of an investigation.
B1 Capacity for analysis and synthesis.
B2 Capacity for organization and planning.
B6 Critical thinking.
B7 Ethical commitment.
B8 Autonomous learning.
B9 Initiative and enterprising spirit.
B10 Motivation for quality.
B12 Decision-making.
B13 Ability to apply knowledge to practice.
B18 Ability to work autonomously.
C1 To express oneself, both orally and in writing, in the official languages of the autonomous region.
C3 Using the basic tools of information and communication technologies (ICT) necessary for the exercise of the profession and for lifelong learning.
C6 To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face.
C8 Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
AR3
AR9
AR16
BR2
BR7
BR12
AR3
AR14
AR15
AR17
AR3
AR9
AR14
AR15
AR16
AR17
BR1
BR2
BR6
BR7
BR8
BR9
BR10
BR12
BR13
BR18
CC1
CC3
CC6
CC8
CC1
CC3
CC6
CC8

Contents
Topic Sub-topic
El trabajo de fin de máster estará orientado a evaluar las competencias asociadas al título. Se tratará de un trabajo de profundización en una o más materias, que compendie la formación adquirida a lo largo del máster.

Los contenidos se articularán a partir de los siguientes aspectos:
- Formulación del problema de investigación
- Revisión bibliográfica
- Delimitación del tema de investigación: justificación, objetivos, hipótesis
- Planificación de la investigación
- Recogida de datos
- Análisis y discusión de los resultados
- Conclusiones
- Redacción del informe de investigación
- Presentación oral de la investigación
busqueda de información relevante, configuración dun traballo e informa de investigación e profesional. Rigor e empatía como marcos de códigos éticos profesionales

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Document analysis A14 A15 B1 B6 B12 B18 2 20 22
Case study B7 B8 B10 B13 0 10 10
Research (Research project) A3 A9 A17 0 20 20
Workbook C6 C8 4 20 24
Oral presentation A16 B2 C1 C3 2 3 5
Problem solving B12 B13 B18 4 40 44
Supervised projects B1 B2 B6 B9 B12 B13 B18 1 14 15
 
Personalized attention 10 0 10
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Document analysis .
Case study .
Research (Research project) .
Workbook .
Oral presentation .
Problem solving .
Supervised projects .

Personalized attention
Methodologies
Research (Research project)
Supervised projects
Description
El profesor fijará con el alumnado el horario de tutoría y mantendrá un intercambio fluido de información con la finalidad de ayudarles a concluir el TFM con éxito.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Research (Research project) A3 A9 A17 Traballo de búsqueda de información, análise, aplicación e comunicación así como elaboración dun informe e volcado da información 70
Oral presentation A16 B2 C1 C3 Defensa e comunicación dos resultados dun traballo empirico con caracteristicas de publicable, ou dun proxecto de investigación cos requisitos necesarios para ser presentado en convocatorias competitivas. 30
 
Assessment comments
Los requisitos previos serán los que establezca la UDC para todos los trabajos de fin de máster.

En caso de no establecerse normas generales, para poder defender el trabajo de fin de Máster en Psicología Aplicada será necesario haber superado la totalidad de los demás créditos del título.

Sources of information
Basic

American Psychological Association (2009). Publication manual (6ª ed.). Washington, DC: American Psychological Association.

American Psychological Association (20010). Manual de publicaciones de la American Psychological Association (3ª ed.). México: El Manual Moderno.

Bowen, R. W. (1992). Graph it! how to make, read, and interpret graphs. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Fontes, S., García, C., Garriga, A. J. Pérez-Llantada, M. C., y Sarriá, E. (2001). Diseños de investigación en Psicología. Madrid: UNED.

Garr, R. (2010). Presentación Zen: ideas sencillas para el diseño de presentaciones. Madrid: Pearson/Prentice Hall. [Original: 2008, Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery. Berkeley, CA: New Riders]

Jacoby, W. G. (1998). Statistical graphics for visualizing multivariate data. Thosand Oaks , CA: SAGE.

Heiman, G. A. (1995). Research methods in psychology. Boston, MA: Houghton Mifflin.

Lázaro Carreter, F. (1996). El dardo en la palabra. Madrid: Galaxia Gutemberg.

León, O. G. y Montero, I. (2003). Métodos de investigación en psicología y educación (3ª ed.). Madrid: McGraw-Hill.

Navas, M. J. (Coord.) (2005). Métodos, diseños y técnicas de investigación psicológica (Ed. rev.). Madrid: UNED.

Nicol, A. A. M. & Pexman P. M. (2010). Presenting your findings. A practical guide for creating tables. Washington, DC: American Psychological Association.

Shadish, W. R., Cook, T. D. y Campbell, D.T. (2002). Experimental and Quasi-experimental designs. Boston, MA: Houghton Mifflin.

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., y Zechmeister, J. S. (2006). Research methods in Psychology (7ª ed.). New York: McGraw-Hill.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Documentation, Organisation and Presentation of a Research Project/652438001
Learning. cognition and behavior/652438003
Biopsychology/652438010
Psychological well-being/652438015
Areas of intervention in clinical health psychology I/652438016
Areas of intervention in clinical health psychology II/652438017
Cognitive-Behavioural Self-Regulation/652438022
Psychological assessment and intervention in learning disabilities/652438023
Augmentative and Alternative Communication in Special Education/652438026

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.