Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) A investigación histórico-educativa Código 652439005
Titulación
Mestrado Universitario en Innovación, Orientación e Avaliación Educativa
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Ser capaz de concibir, deseñar ou poñer en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con rigor científico e de comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que a sustentan- a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades; seguindo as pautas do método científico e dos procesos de investigación desenvoltos acordes a determinadas metodoloxías de investigación cualitativa, cuantitativa e orientadas ó cambio e á innovación.
A4 Posuír habilidades de aprendizaxe que permitan ó estudante continuar estudando dun modo autónomo e que facilite a autoaprendizaxe continua, de modo que poida desenvolver un proxecto de investigación no campo da educación de acordo ós principios éticos que o sustentan.
A11 Ser capaz de planificar e desenvolver unha investigación seguindo os pasos do método científico, utilizando os diferentes métodos de acordo co problema a resolver e aplicando as técnicas de recollida e análise de datos mediante a utilización dos recursos informáticos como ferramentas para a análise de datos.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B4 Traballar de forma colaborativa.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer o campo disciplinar da investigación histórico-educativa AI3
CM8
Ser capaz de planificar unha investigación histórico-educativa seguindo os pasos do método científico AI10
Redactar un proxecto de investigación AI4
CM1
Capacidade de análise e síntese BI1
Traballar de forma autónoma e con iniciativa BI4

Contidos
Temas Subtemas
1. A historia da educación como campo disciplinar

2. Obxecto e temática da investigación histórico-educativa

3. O método histórico

4. Análise de fontes e observación documental

5. Algunhas liñas de investigación histórico-educativa

6. O proxecto e o informe de investigación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas 0 30 30
Análise de fontes documentais 2 0 2
Investigación (Proxecto de investigación) 2 12 14
Proba de ensaio 2 12 14
Sesión maxistral 7 0 7
Seminario 6 0 6
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Lecturas dos textos que se traballarán nas clases presenciais.
Análise de fontes documentais Presentación dalgunhas fontes básicas na investigación histórico-educativa
Investigación (Proxecto de investigación) Elaboración dun proxecto de investigación histórico-educativo sobre un tema a elixir polos estudantes
Proba de ensaio Exame de preguntas abertas sobre os temas fundamentais da materia
Sesión maxistral Exposición por parte do profesor dos contidos básicos da materia. Nalgúns casos poden ter como base lecturas previas.
Seminario Clases presenciais de tipo interactivo a partir das lecturas seleccionadas e realizadas previamente por cada estudante

Atención personalizada
Metodoloxías
Investigación (Proxecto de investigación)
Descrición
Os estudantes contarán co asesoramento do profesor durante o horario de titorías, especialmente para realizar o proxecto de investigación.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Investigación (Proxecto de investigación) O proxecto de investigación realizarase durante o tempo non presencial 40
Proba de ensaio Exame de preguntas abertas durante un tempo de dúas horas 40
Seminario Participación neste tipo de clases presenciais 20
 
Observacións avaliación
Para superar a materia será necesario aprobar tanto o proxecto de investigación como a proba de ensaio

Fontes de información
Bibliografía básica

ARÓSTEGUI, Julio: La investigación histórica: Teoría y método,  Barcelona, Crítica, 1995.

BREISACH, Ernst: Sobre el futuro de la historia. El desafío posmodernista y sus consecuencias, Valencia, Publicaciones de la Universidad de Valencia, 2009.

BURKE, Peter: ¿Qué es la historia cultural?, Barcelona, Paidós, 2006.

BURKE, Peter: Formas de historia cultural, Madrid, Alianza Editorial, 2000.

BURKE, Peter: Historia y teoría social, Buenos Aires, Amorrortu, 2007.

CABRERA, Miguel Ángel: Historia, lenguaje y teoría de la sociedad, Madrid, Cátedra, 2001.

COHEN, Sol: Challenging Orthodoxies. Toward a New Cultural History of Education, New York, Peter Lang, 1999.

COSTA, Antón e outros: “Historiografía educativa de Galicia (1750-2000)”, Sarmiento, Anuario Galego de Historia da Educación, nº 5, 2001, páxs. 147-202.

CRUZ, Manuel: Filosofía de la historia, Madrid, Alianza Editorial, 2008.

DEPAEPE, Marc: Vieja y nueva historia de la educación, Barcelona, Octaedro, 2006.

FERRAZ LORENZO, Manuel (ed.): Repensar la historia de la educación. Nuevos desafíos, nuevas propuestas, Madrid, Biblioteca Nueva, 2005.

GABRIEL, Narciso de e VIÑAO, Antonio: La investigación histórico-educativa. Tendencias actuales, Barcelona, Editorial Ronsel, 1997.

GABRIEL, Narciso de: “A historia da educación en tempos posmodernos”, Sarmiento, Anuario Galego de Historia da Educación, nº 9, 2005, páxs. 105-127.

GUEREÑA, Jean-Louis, RUIZ BERRIO, Julio e TIANA FERRER, Alejandro (eds.): Historia de la Educación en la España contemporánea. Diez años de investigación, Madrid, CIDE, 1994.

HERNÁNDEZ SANDOICA, Elena: Los caminos de la Historia. Cuestiones de historiografía y método, Madrid, Editorial Síntesis, 1995.

HISTORIA DE LA EDUCACIÓN. REVISTA INTERUNIVERSITARIA, nº 25, 2006, monográfico sobre “Nuevas tendencias en Historia de la Educación”.

IGGERS, Georg G.: La ciencia histórica en el siglo XX. Las tendencias actuales, Barcelona, Idea Books, 1998.

LEWIS GADDIS, John: El paisaje de la historia. Cómo los historiadores representan el pasado, Barcelona, Anagrama, 2008.

MAINER, Juan (coord.): Pensar críticamente la educación escolar. Perspectivas y controversias, Zaragoza, Prensas Universiatrias de Zaragoza, 2008.

McCULLOCH, Gary e RICHARSON, William: Historical Research in Educational Settings, Buckingham-Philadelphia, Open University Press, 2000.

NÓVOA, António: Histoire & Comparaison (Essais sur l’Éducation), Lisboa, EDUCA, 1998.

POPKEWITZ, Thomas S., FRANKLIN, Barry M. e PEREYRA Miguel A.  (comps.): Historia cultural y educación. Ensayos críticos sobre conocimiento y escolarización, Barcelona, Ediciones Pomares, 2003.

PROST, Antoine: Doce lecciones sobre la historia, Madrid, Cátedra, 2001.

RUIZ BERRIO, Julio (ed.): La cultura escolar en Europa. Tendencias emergentes, Madrid, Biblioteca Nueva, 2000.

SÁNCHEZ LEÓN, Pablo e IZQUIERDO MARTÍN, Jesús (eds.): Pensar históricamente en el siglo XXI, Madrid, Siglo XXI, 2008.

SERNA, Justo e PONS, Anaclet: Formas de historia cultural. Autores, obras, lugares, Madrid, Ediciones Akal, 2005.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías