Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Da integración á inclusión educativa do alumnado con necesiades educativas especiais Código 652439010
Titulación
Mestrado Universitario en Innovación, Orientación e Avaliación Educativa
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral Preténdese realizar unha reflexión sobre os conceptos dominantes na educación especial através do tempo....

Competencias do título
Código Competencias do título
A7 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas.
A10 Posuír e aplicar coñecementos teóricos e metodolóxicos que permitan ó estudante promover o cambio e innovación na institución escolar a partir da avaliación da calidade dos centros educativos.
A17 Xerar coñecementos e capacidades científicas para elaborar proxectos de innovación educativa que incrementen a xustiza social nos ámbitos do xénero, a multiculturalidade, a discapacidade, a clase social e a identidade asociada a calquera característica humana.
A18 Desenvolver temáticas propias da Sociedade da Información aplicadas á educación para promover a igualdade social e rexional, e a mellora do benestar e a calidade de vida dos cidadáns e das cidadás.
B2 Capacidade de adaptación a situacións novas.
B4 Traballar de forma colaborativa.
B8 Ser capaz de comunicarse cos seus compañeiros, coa comunidade educativa e coa sociedade en xeral no ámbito das súas áreas de coñecemento.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Analizar a xénese da da Educación Especial e identificar os supostos teóricos nos que se afianzou a disciplina. AI6
Identificar os rasgos teóricos e prácticos da integración escolar e analizar a súa concreción nas aulas e no pensamento relativo á diversidade AI16
AI17
Deseñar un proxecto de innovación baseado na inclusión da diversidade nas aulas ordinarias. AI9
BI2
BI4
CM6
CM8
Potenciar un modelo de apoio coherente coa perspectiva inclusiva e sustentado nun modelo de traballo cooperativo BI4
BI8

Contidos
Temas Subtemas
2. A integración educativa 2.1. A crítica práctica á educación especial
2.2. A crítica teórica á educación especial
1. A xénese da anormalidade máis alá dos factores psicbiolóxicos 1.1. Deconstrucción e reconstrucción do coñecemento en Educación Especial

1.2. A segregación educativa
3. A perspectiva inclusiva 3.1. : unha crítica ás bases teóricas e prácticas da integración educativa

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Portafolios do alumno 7 20 27
Eventos científicos e/ou divulgativos 0 2 2
Análise de fontes documentais 7 10 17
Lecturas 0 20 20
Seminario 9 0 9
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Portafolios do alumno Nel recolleranse os resultados das actividades realizadas no seminario, a análise de fontes documentais, os eventos científicos e divulgativos que se analicen nas sesións presenciais, debidamente enriquecidas polo traballo persoal e individual do alumno ou alumna
Eventos científicos e/ou divulgativos Utilizaranse as ocasións propiciadas polo entorno do alumnado para afondar na realidade da inclusión socioeducativa: conferencias, exposicións, congresos, etc, que serán expostos no grupo e incluídos no portaflio
Análise de fontes documentais Utilizaranse documentos audiovisuais e bibliográficos: fragmentos de reportaxes, documentais, películas, noticias de actualidade, biografías, que son relevantes para analizar a segregación, a integración e a inclusión social e educativa
Lecturas Serán facilitadas con antelación para que se revisen antes das sesións presenciais co fin de potenciar unha discusión informada nas sesións de seminario.
Seminario Nas sesións presenciais potenciarase a discusión argumentada de todos os membros do grupo, así como a elaboración dos esquemas básicos que logo os alumnos e alumnas desenvolveran máis ampliamente en base ao estudo e reflexión individual

Atención personalizada
Metodoloxías
Portafolios do alumno
Seminario
Descrición
Tanto no período no que se desenvolve a docencia presencial como a non presencial farase un seguimento personalizado do traballo que realiza o alumno ou alumna co fin de desenvolver unha avaliación contínua que sexa en si mesma un acto de aprendizaxe

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno Nel recolleránse as actividades teórico-prácticas levadas a cabo nas sesións presencias, debidamente enriquecidas coas lecturas persoais e as distintas actividades levadas a cabo ao longo do seminario 40
Eventos científicos e/ou divulgativos Para ser tomados en consideración na avaliación deben ser analizados e valorados polo alumno ou alumna en base a outros documentos de análise e lecturas facilitadas no seminario 10
Seminario Será o núcleo global de toda a actividade presencial. Nel englobarase e reflectirase a aportación através das distintas metodoloxías. Valorarase a discusión argumentada e a participación activa e informada 50
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA

BARTON, LEN (1998): Discapacidad y sociedad. Madrid. Morata.
FRANKLIN, Barry (1996): Interpretación de la discapacidad. Madrid. Pomares
GOULD,Stephen (1981): La falsa medida del hombre. Barcelona. Antoni Bosch editor.
KAMIN, León (1983): Ciencia y Política del Cociente Intelectual.Madrid. Siglo XXI
MORRIS, Jenny (1996): Encuentros con desconocidas. Madrid. Narcea.
NÚÑEZ MAYÁN, Mª Teresa (2008): Da segregación á inclusión educativa. Bertamiráns. Laiovento
VLACHOU, Anastasia (1999): Caminos hacia una educación inclusiva. Madrid. La Muralla.

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA

AINSCOW, Mel (2003): “El desarrollo de escuelas inclusivas”. En Álvaro, MARCHESI y C. HERNÁNDEZ
GIL (2003): Fracaso escolar. Perspectiva internacional. Madrid. Alianza.
AISCOW, M. (1995). Necesidades especiales en el aula. Narcea. Madrid.
BRENNAN,W.K. (1.988).El curriculo para niños con necesidades especiales. Siglo XXI.
BOGDASHINA, O (2007): Percepción sensorial en el autismo y síndrome de Asperger. Autismo Ávila.
CARRIÓN, J.J. (2001): Integración escolar ¿plataforma para la escuela inclusiva?. Aljibe. Málaga.
ECHEITA, G.(2006): Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea. Madrid.
FERNANDEZ SIERRA (1995). El trabajo docente y psicopedagógico en educación secundaria. Aljibe
FORTES,A.(1994).Teoría y práctica de la integración escolar . Aljibe. Granada.
FRITH,U.(1989 ) El autismo. Alianza.
GARCÍA PASTOR,C.(2005): Educación y diversidad. Ediciones Aljibe. Málaga.
GARCIA PASTOR,C.(1993,95,98).Una escuela común para niños diferentes.PPU. Barcelona.
ILLAN, N. (1997). La diversidad y la diferencia en la educación secundaria obligatoria: retos educativos para el siglo XXI. Aljibe. Málaga.
LOPEZ MELERO,M. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones. Málaga. Aljibe.
MINISTERIO DE EDUCACION Y CIENCIA(1992) Alumnos con necesidades educativas especiales.
MOLINA, S. (2007): Educar en la diversidad. Davinci. Barcelona.
NUSSBAUM, M. (2007): Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión.Piados. Barcelona.
RIVIERE,A. (1988) y otros. Evaluación y alteraciones de las funciones psicológicas en autismo infantil.
SÁNCHEZ ASÍN,A.(2004): Tecnologías de la información y comunicación para la discapacidad. Aljibe. Málaga.
STAINBACK,S y W. (1999). Aulas inclusivas. Narcea
VLACHOU, A. (1999): Caminos hacia una educación inclusiva. La Muralla. Madrid.
WANG, M.C. (1995). Atención a la diversidad del alumnado. Madrid. Narcea.
WARNOCK,M.H. (1990):Informe sobre necesidades educativas especiales. Siglo Cero,130,12-24.


Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías