Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Metodoloxía da investigación en dramatización, historia e sociedade Código 652439018
Titulación
Mestrado Universitario en Innovación, Orientación e Avaliación Educativa
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 Ser capaz de demostrar unha comprensión sistemática dos procesos de innovación, orientación e avaliación educativa e o dominio das habilidades e métodos de investigación relacionados coa mesma.
A7 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas.
A11 Ser capaz de planificar e desenvolver unha investigación seguindo os pasos do método científico, utilizando os diferentes métodos de acordo co problema a resolver e aplicando as técnicas de recollida e análise de datos mediante a utilización dos recursos informáticos como ferramentas para a análise de datos.
A24 Desenvolver recursos comunicativos para transmitir de forma comprensiva coñecementos sobre educación física, saúde e calidade de vida, dramatización e expresión corporal, tanto no ámbito científico como no social.
A25 Ser capaz de desenvolver a innovación educativa e metodoloxía de investigación nos ámbitos da educación física e da dramatización e a expresión corporal a través da investigación e a avaliación.
A31 Ser capaz de identificar as principais liñas de investigación en orientación e de analizar e valorar os métodos e técnicas de investigación utilizados.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Capacidade de adaptación a situacións novas.
B3 Traballar de forma autónoma e con iniciativa.
B6 Capacidade de innovar (creatividade) dentro de contextos educativos formais e non formais.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
A5.Ser capaz de demostrar una comprensión sistemática de la innovación y orientación educativa y el dominio de las habilidades y métodos de investigación relacionados con la misma A6. Ser capaz de realizar un análisis crítico, evaluación y síntesis de ideas nuevas y complejas. A10. Ser capaz de planificar y desarrollar una investigación siguiendo los pasos del método científico, utilizando los diferentes métodos de acuerdo con el problema a resolver y aplicando las técnicas de recogida de análisis de datos mediante la utilización de los recursos informáticos como herramientas para su análisis. A23, A24 A30 B1. Capacidad de análisis y síntesis. B2. Capacidad de adaptación a situaciones nuevas. B3. Trabajar de forma autónoma y con iniciativa. B6. Capacidad de innovar (Creatividad) dentro de contextos educativos formales y no formales.. C1. Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma C2 C4 C3.Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje al largo de su vida C8. Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad AI5
AI6
AI10
AI23
AI24
AI30
BI1
BI2
BI3
BI6
CM1
CM2
CM3
CM4
CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. Fundamentos da dramatización
2. Innovación educativa.
3. Metodoloxía da investigación.
1. 1. Os feitos históricos modificados pola súa recepción estética nun ámbito social dado.
2. 1. As inovacións através da relación entre Historia, Sociedade e os seus procesos de dramatización.
3. 1. A dramatización dos feitos históricos e a expresión estética na sociedade.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Portafolios do alumno 0 52 52
Sesión maxistral 21 0 21
Traballos tutelados 2 0 2
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Portafolios do alumno Os e as estudantes elaborarán unha carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas e/ou etiquetadas que conterá os rexistros e materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alunado ao longo do curso, o que permitirá considerar o progreso dos e das estudantes. Nel incluirase o que fai o alunado nas aulas (apontamentos e notas de aula), os traballos realizados na aula e os que se propoñan, a elaboración en Powerpoint dunha apresentación individual dun traballo que se determinará nas sesións aulares, as aprezacións sobre os atendimentos realizados e todas as actuacións e accións realizadas como froito do desenvolvimento aular (resumos, probas escritas, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios do progreso do alunado realizado polo profesor, etc.)
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso dos meios audiovisuais e a introdución dalgunhas perguntas dirixidas cara ao e á estudante coa fin de transmitir coñecimentos e facilitar a aprendizaxe. Estas aulas serán principalmente expositivas, anque se combinarán con actividades que sexan quen de fomentar a participación do e da estudante.
Traballos tutelados Trátase dunha metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos e das estudantes, baixo o atendimento do profesor e en escenarios variados. Está referida prioritariamente cara á aprendizaxe de como facer as cousas, para poder desenvolver o portafolio. Constitúe unha opción baseada na asunción, por parte dos e das estudantes, da responsabilidade da súa propria aprendizaxe. Tal sistema de ensino baséase nunha aprendizaxe independente dos e das estudantes e nun seguimento desta aprendizaxe polo profesor-titor. Os atendimentos serán obrigatorios, alomenos un durante o curso e pasado o ecuador da cadeira.

Atención personalizada
Metodoloxías
Portafolios do alumno
Descrición
A dirección de todos os traballos, se se considerar necesario por parte do e da estudante, terán atención individualizada. O portafolios deberá ser revisado alomenos unha vez ao longo do curso en horario de atendimentos. Aconséllase que sexa no derradeiro cuartel do curso

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno A apresentación do portafolio é condición indispensábel para a avaliación, pois constituirá o único elemento da avaliación. Incluirá, portanto, amais do especificado na metodoloxía, as avaliacións realizadas polo profesor a respeito dos seus traballos, un calendario de asistencia (considérase necesario alomenos asistir a un 80 % das aulas para optar a un aprobado), unha autoavaliación do traballo e unha avaliación por pares sobre o seu traballo en grupo. 100
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

Alberti Cadenas, J. (1988): Dramatización. Ejercicios y sugerencias, Barcelona: MEC – Vicens Vives.

Alvar, M. et alii (1975): El teatro y su crítica, Málaga: Instituto de Cultura – Diputación de Málaga.

Allardyce N. (1977): El mundo de Arlequín. Estudio crítico de la Commedia dell’Arte, Barcelona: Barral.

Artaud, A. (1978): El teatro y su doble, Barcelona: Edhasa.

Aymerich, C. (1981): Expresión y arte en la escuela, Barcelona: Teide.

Barata Moura, J. (1980): Crítica teatral, Coimbra: Livraria Almedina.

Barta, F., J. J. Granda y M. J. Izquierdo (1992): Optativas. Taller de teatro, Madrid: MEC [cfr., sobre todo, “Guía documental y recursos”: 43-56].

Bentley, E. (1982): La vida del drama, Barcelona: Paidós.

Berenguer, A. (1991): Teoría y crítica del teatro, Alcalá de Henares, Madrid: Universidad de Alcalá.

Berenguer, A. (1992): “La enseñanza del teatro”, Lenguaje y textos, 4, A Coruña: 73-92.

Bettetini, G. (1977): Producción significante y puesta en escena, Barcelona: Gustavo Gili.

Bobes Naves, M. C. (1987): Semiología de la obra dramática, Madrid: Taurus.

Bobes Naves, M. C. (1988): Estudios de semiología del teatro, Madrid: Aceña Estudios.

Callejas, J. M. (1958): El teatro educa, Madrid: Narcea.

Canoa, J. (1989): Estudios de Dramática (Teoría y práctica), Valladolid: Aceña.

Cañas, J. (1982): Didáctica de la expresión dramática. Una aproximación a la dinámica teatral en el aula, Barcelona: Octaedro.

Carrillo Mateo, E. et alii (1987): Dinamizar textos, Madrid: Alhambra.

Cassanelli, F. (1988): Gesticulando. 40 fichas para hacer teatro en la escuela, Barcelona: Aliorna.

Castagnino, R. H. (1981): Teorías sobre el texto dramático y representación teatral, Buenos Aires: Plus Ultra.

Cervera, J. (1986): Cómo practicar la dramatización con niños de 4 a 14 años, Madrid: Cincel – Kapelusz.

Cervera, J. (1991): “Dramatización y teatro: precisiones terminológicas y conceptuales”, Lenguaje y textos, 4, A Coruña: 101-121.

Cervera, J. (1992): “La dramatización en la educación”, in VV.AA., Actas del II Congreso Internacional Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura, Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de las Palmas de Gran Canaria, vol. 2: 395-412.

Cervera, J. (1993): ”Hacia la presencia efectiva del teatro en la educación”, Lenguaje y textos, 3, A Coruña: 103-114.

Couto Palmeiro, X., A. Lamapereira López y M. Vieites García (1992): Práctica teatral na escola, Vigo: Ir Indo.

Cuadernos de Pedagogía (1978): 48, Monográfico de Teatro Infantil, Barcelona.

Daste, C. et alii (1978): El niño, el teatro y la escuela, Madrid: Villamar.

Delgado Cabrera, A. (1993): “Un texto teatral específico: el libreto de ópera”, in A. Rodríguez López-Vázquez (dir.), Actas do I Seminario Internacional O Teatro e o seu ensino, A Coruña: Universidade de A Coruña: 57-69.

Díez Borque, J. M. y L. García Lozano [eds.] (1975): Semiología del teatro, Barcelona: Planeta.

Eco, U. (1986): “El signo teatral”, Gestos, 2, Madrid: 131-143.

Eines, J. y A. Mantovani (1980): Teoría del juego dramático, Madrid: Instituto Nacional de Ciencias de la Educación, MEC.

Eola, H. (1989): Teatro para maestros, Buenos Aires: Marymar.

Equipo Piolet (1987): Dramatizaciones y diálogos, Barcelona: Edebé.

Fábregas, X. (1975): Introducción al lenguaje teatral, Barcelona: Los libros de la Frontera.

Faure, G. y S. Lascar (1986): El juego dramático en la escuela. Fichas de ejercicios, Madrid: Cincel – Kapelusz.

García Barrientos, J. L. (1991): Drama y tiempo, Madrid: CSIC.

Girard, G. y R. Ouellet (1980): O universo do teatro, Coimbra: Livraria Almedina.

Gómez Yebra, A. (1982): Teoría y práctica de la expresión dramática infantil, Málaga: ICE, Universidad de Málaga.

González Torices, J. (1983): Teatro infantil, León: Everest.

Helbo, A. (1989): Teoría del espectáculo. El paradigma espectacular, Buenos Aires: Galerna – Lemcke Verlag.

Helbo, A. [ed.] (1978): Semiología de la representación, Barceona: Gustavo Gili.

Heráns, C. et alii (1983): Teatro, imagen, animación, Barceona: Laia.

Heráns, C. y E. Patiño (1980): Teatro y escuela, Barcelona: Laia.

Herrero Figueroa, A. (1994): Sobre Luis Pimentel, Álvaro Cunqueiro e Carballo Calero. Apontamentos de Filoloxia, Crítica e Didáctica da Literatura, Sada, A Coruña: Ediciós do Castro.

Hormigón, J. A. (1991): Trabajo dramatúrgico y puesta en escena, Madrid: Asociación de Directores de España.

Ingarden, R. (1971): “Les fonctions du langage au théâtre”, Poétique, 8, París: 54-75.

Kowzan, T. (1992): Literatura y espectáculo, Madrid: Taurus.

Lamapereira, A. (1979): “Teatro na escola”, Cadernos da Escola Dramática Galega, 6, A Coruña.

Lamapereira, A. (1991): Teatro para nenos, Compostela: Xunta da Galiza.

Lequeux, P. (1977): El niño creador de espetáculo, Buenos Aires: Kapelusz.

López Ganivet, M. (1977): El juego teatral en la escuela, Buenos Aires: Guadalupe.

Lourenzo, M. (1978): “O teatro infantil galego”, Cadernos da Escola Dramática Galega, 1, A Coruña.

Lourenzo, M. (1993): “O directo e o inverso na linguaxe teatral”, in A. Rodríguez López-Vazquez (dir.), Actas do I Seminario Internacional O Teatro e o seu ensino, A Coruña: Universidade de A Coruña: 25-32.

Llovet, E. (1988): “Adaptaciones teatrales”, Boletín Informativo de la Fundación Juan March, 180, Madrid: 3-18.

MEC (1984): Encuentro Teatro y Educación, Madrid: MEC.

Mainé, M. C. (1987): 100 ideas. Escenificar un cuento, Barcelona: Hogar del Libro.

Mantecón Ramírez, B. (1991): “Expresión oral de la poesía”, in VV.AA., Actas do II Simposi Internacional de Didáctica de la Llengua y la Literatura, Tarragona: Escola de Mestres: 311-317.

Mantovani, A. (1980): El teatro: un juego más, Madrid: Nuestra Cultura.

Marco, A. (1993): “Como se construi unha obra dramática. Un Fausto teatral galego”, Lenguaje y textos, 3, A Coruña: 43-56.

Marchese, A. y J. Forradillas (1989): Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria, Barcelona: Ariel.

Marinis, M. de (1986): “Problemas de semiótica teatral: la relación espectáculo-espectador”, Gestos, 1, Madrid: 11-27.

Marinis, M. de (1991): “El actor cómico italiano: elementos para un modelo”, Dispositio, 33-35, Salamanca: 115-134.

Marquerie, A. (1972): Cincuenta personajes del teatro universal, Madrid: Magisterio Español.

Martos, E. (1988): Métodos y diseños de investigación en didáctica de la literatura, Madrid: MEC.

Meyerhold, V. (1982): Teoría teatral, Madrid: Fundamentos.

Miravalles, L. (1984): Teoría y práctica de la dramatización en EGB, Barcelona: ICE, Universidad de Salamanca.

Motos, T. y F. Tejedo (1987): Prácticas de dramatización, Barcelona: Humanitas.

Mounin, G. (1972): “La comunicación teatral”, Introducción a la semiología, Barcelona: Anagrama: 99-105.

Neves, M. D. (1989): O teatro e o ensino, Coimbra: Neves.

Oliveira Barata, J. (1979): Didáctica do teatro, Coimbra: Livraria Almedina.

Pavis, P. (1981): El teatro y los medios de comunicación: especificidad e interferencia”, Gestos, 1, Madrid: 25-32.

Pavis, P. (1983): Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología, Barcelona: Paidós.

Pereta Salvía, R. et alii (1987): Creatividad teatral, Madrid: Alhambra.

Porrata, F. E. (1973): Incorporación del romancero a la temática de la comedia española, Madrid: Playor.

Póveda, L. (1981): Creatividad y teatro, Madrid: Narcea.

Rincón, F. y J. Sánchez Enciso (1983): Útiles para ... la fábrica del teatro, Barcelona: ICE, Universitat de Barcelona.

Riosalido, J. (1958): Teatro en la escuela, Barcelona: Humanitas.

Rivas Cheriff, C. (1991): Cómo hacer teatro: apuntes de orientación profesional en las artes y oficios del teatro español, València: Pre-Textos.

Rodríguez Adrados, F. (1983): Fiesta, comedia y tragedia, Madrid: Alianza.

Rodríguez López-Vázquez, A. (1991): “Didáctica de la escena teatral” in A. Marco (ed.), Actas do I Simpósio Internacional de didáctica da Língua e a Literatura, Compostela: Universidade de Santiago de Compostela: 519-522.

Rodríguez López-Vázquez (1993): “La didáctica del hecho teatral”, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18, Madrid: 169-174.

Rodríguez López-Vázquez [dir.] (1993): Actas do I Seminario Internacional O Teatro e o seu ensino, A Coruña: Universidade de A Coruña, 1993.

Rodríguez López-Vázquez, A. (1992): “Elementos de didáctica del teatro”, in VV.AA., Actas del II Congreso Internacional Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura, Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de las Palmas de Gran Canaria, vol. 2: 289-203.

Romera Castillo, J. (1993): “Texto y representación desde la perspectiva semiótica: un estado de la cuestión”, in A. Rodríguez López-Vázquez (dir.), Actas do I Seminario Internacional O Teatro e o seu ensino, A Coruña: Universidade de A Coruña: 9-18.

Romera Castillo, J. (1982): Didáctica de la lengua y la literatura, Madrid: Playor, 3ª ed.

Ruiz Ramón, F. y C. Oliva [coords.] (1988): El mito en el teatro clásico español, Madrid: Taurus.

Sáiz Ripoll A. (1993): “Bibliografía de literatura infantil”, Lenguaje y textos, 5, A Coruña: 39-45.

Salvat, R. (1983): El teatro como texto, como espectáculo, Barcelona: Montesinos.

Sánchez Enciso, J. y F. Rincón (1985): Los talleres literarios. Una alternativa didáctica al historicismo, Barcelona: Montesinos.

Sánchez Enciso, J. y F. Rincón (1987): Enseñar literatura, Barcelona: Laia.

Santoyo, J. C. (1989 a): “Traducciones y adaptaciones teatrales: ensayo de tipología”, Cuadernos de Teatro Clásico, 4, Madrid: 95-112.

Santoyo, J. C. (1989 b): “El teatro”, in VV.AA., El delito de traducir, León: Universidad de León: 73-94.

Seppia, O. et alii (2001): Entre libros y lectores. I. El texto literario, Buenos Aires: Luar Editorial.

Sito Alba, M. (1987): Análisis de la semiótica teatral, Madrid: UNED.

Slade, P. (1983): Expresión dramática infantil, Madrid: Santillana.

Soriano, J. (1989): ““Desde el juego infantil al juego del actor (Notas para una pedagogía de la expresión teatral en la escuela)”, in VV.AA., Homenaje a Arturo Medina, Madrid: Pablo Montesinos: 565-589.

Spang, K. (1991): Teoría del drama, lectura y análisis de la obra teatral, Iruña: Eunsa.

Stanislavski, K. (1963): Manual del actor, México: Diana

Tappolet, U. (1982): Las marionetas en la educación, Barcelona: Científico-Médica.

Tejerina, I. (1993): Estudio de los textos teatrales para niños, Santander: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cantabria.

Tejerina, I. (1994): Dramatización y teatro infantil. Dimensiones psicopedagógicas y expresivas, Madrid: Siglo XXI.

Torderá, A. (1988): “Teoría y técnica del análisis teatral”, in J. Talens et alii, Elementos para una semiótica del texto artístico (Poesía, narrativa, teatro, cine), Cátedra: Madrid, 4ª ed.: 78-92.

Toro, F. de (1987): Semiótica del teatro. Del texto a la puesta en escena, Buenos Aires: Galerna.

Trigo Coutiño, J. M. (1992): “La expresión teatral: un recurso en la didáctica de la lengua”, in VV.AA., Actas I Congreso de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura, Sevilla: Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura y Filologías Integradas, Universidad de Sevilla: 279-293.

Ubersfeld, A. (1989): Semiótica teatral, Madrid: Cátedra.

Vallon, C. (1984): Práctica del teatro para niños, Barcelona: CEAC.

Varey, J. (1991): “Escenografía y teatro”, in Lenguaje y textos, 3, A Coruña: 73-102.

Veltrusky, J. (1990): El drama como literatura, Buenos Aires: Galerna.

Vieites, M. F. (1992): Facer teatro, Vigo: Xerais.

Vigotski, L. S. (1992): “La creación teatral en la infancia”, Infancia y aprendizaje, 7, Madrid: 86-98.

Villegas, J. (1986): La interpretación de la obra dramática, Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

VV.AA. (1983): Teatro, imagen, animación, Barcelona: Laia.

VV.AA. (1985): El personaje dramático, Madrid: Taurus.

VV.AA. (1987): Teatro de, para, por los niños, Madrid: Acción Educativa.

VV.AA. (1988 a): Creatividad teatral, Madrid: Alambra.

VV.AA. (1988 b): Teatro Aula / Aula Teatro, Madrid: Acción Educativa.

Wagner, F. (1979): Teoría e técnica teatral, Coimbra: Livraria Almedina.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Metodoloxía da investigación en artes escénicas/652439019

Materias que continúan o temario
A investigación histórico-educativa/652439005

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías