Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Problemas sociales, justicia juvenil y educación Código 652439027
Titulación
Mestrado Universitario en Innovación, Orientación e Avaliación Educativa
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial 2º cuatrimestre
Primero Optativa 3
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinador/a
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descripción general Propoñémonos afondar sobre dous grandes mitos que persisten historicamente en relación ao binomio escolarización obrigatoria e delincuencia xuvenil. Por unha banda someteremos a análise á pretendida neutralidade e obxectividade da escolarización, e por outra, e intimamente ligada a esta, afondaremos en torno á relación de oposición entre a xurisdición de menores e a escolaridade obrigatoria, ao destacar o fracaso escolar como un dos factores máis característicos do perfil da delincuencia xuvenil.
Lonxe de naturalizarmos a bondade social da escolaridade queremos averiguar en que medida ten parte de responsabilidade na construción da carreira delincuente, en tanto o sistema educativo non consegue conciliar a gran diversidade de intereses, de actitudes e de expectativas que entran na escola coa homoxeneidade que implica a selección do currículo común, pero tamén obrigatorio, para toda a infancia.
Convertemos en problema a categoría “fracaso escolar”, e lonxe de identificalo coa non consecución dos obxectivos de etapa, ou o abandono antes de rematar o período de escolaridade obrigatoria, pretendemos ampliar o enfoque para captar outros significados referidos ao que aprenden estes menores en torno á súa valía, ás súas capacidades, aos seus esforzos, ás súas motivacións, para valorarmos así en que medida senten o éxito ou o fracaso escolar e os efectos que esta aprendizaxe ten sobre das súas identidades.
Para finalizarmos esta chispa que se produce ao entrar en contacto o sistema educativo co xudicial e, tendo en conta que a media de idade dos rapaces se sitúa no límite da escolaridade obrigatoria, poñeremos en relación o aprendido na experiencia escolar coas expectativas laborais, pois as especiais dificultades na procura de emprego na actualidade fan que a educación, se ben non garante un traballo, si se converte no principal requisito na súa procura.

Competencias del título
Código Competencias del título
A1 Ser capaz de aplicar los conocimientos adquiridos y resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con la Innovación, orientación y evaluación educativa.
A2 Ser capaz de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios críticos a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
A4 Poseer habilidades de aprendizaje que permitan al estudiante continuar estudiando de un modo autónomo y que facilite el autoaprendizaje continuo, de modo que pueda desarrollar un proyecto de investigación en el campo de la educación de acuerdo a los principios éticos que lo sustentan.
A5 Ser capaz de demostrar una comprensión sistemática de los procesos de innovación, orientación y evaluación educativa y el dominio de las habilidades y métodos de investigación relacionados con la misma.
A7 Ser capaz de realizar un análisis crítico, evaluación y síntesis de ideas nuevas y complejas.
A13 Diseñar sistemas de calidad educativa y elaborar planes estratégicos a nivel directivo, táctico y operativo que conlleven a asegurar el incremento de la calidad en las organizaciones o instituciones educativas.
A27 Profundizar en los modelos pedagógicos y las políticas de bienestar que regulan contextos educativos emergentes.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Coñecer proxectos de innovación socioeducativa destinados a disminuir o fracaso escolar. AI4
AI5
AI12
Profundar no papel da escolarización obrigatoria na definición da adolescencia delincuente AI2
AI6
AI12
Coñecer a historia do presente do campo da xustiza xuvenil AI2
AI4
AI26
Afondar e someter a crítica algunhas das evidencias, das teorías tácitas que habitan o campo da xustiza de menores AI1
AI2
AI4
AI6
AI26
Analizar os efectos do fracaso escolar nas identidades das infancias socialmente vulnerables AI1
AI2
AI4
AI6
AI26

Contenidos
Tema Subtema
Escolarización obligatoria e xustiza xuvenil: apuntamentos históricos.
Escolarización obligatoria e xustiza xuvenil: apuntamentos históricos.
A xustiza de menores: entre a educación e o castigo A xustiza de menores: entre a educación e o castigo
Xénero e desviación social Xénero e desviación social
Desigualdades sociais en educación Desigualdades sociais en educación
O fracaso escolar como experiencia educativa O fracaso escolar como experiencia educativa

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Seminario 11 14 25
Actividades iniciales 2 0 2
Eventos científicos y/o divulgativos 0 3 3
Investigación (Proyecto de investigación) 0 20 20
Análisis de fuentes documentales 7 15 22
 
Atención personalizada 3 0 3
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Seminario Estudo intensivo dos contidos presentados no temario, favorecendo a participación e discusión argumentada de todo o grupo, así como a elaboración de documentos e conclusións individuais.
Actividades iniciales Actividade que ten unha dobre finalidade. Por unha banda coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o estudantado para asegurar o logro dos obxectivos que se queren alcanzar e, por outra, explicar o programa previsto axustándoo, na medida do posible, ás necesidades do grupo.
Eventos científicos y/o divulgativos Actividades realizadas polo alumnado que implican a asistencia e/ou participación en eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, conferencias, exposicións, etc.) co obxectivo de profundar no coñecemento no ámbito de menores en desprotección e conflicto social.
Investigación (Proyecto de investigación) Aprendizaxe a través da indagación na que o estudantado, individualmente, elaborará un traballo arredor das cuestións clave abordadas na materia, empregando as fontes de información básicas e complementarias.
Análisis de fuentes documentales Utilización de documentos audiovisuais e bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) que son relevantes para afondar sobre da relación entre a política educativa e a da xustiza de menores

Atención personalizada
Metodologías
Seminario
Investigación (Proyecto de investigación)
Descripción
Implica a asistencia e participación do alumnado, así como ter en conta as orientacións dadas pola profesora na a elaboración dos diferentes traballos solicitados.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Seminario Estudo intensivo dos contidos presentados no temario, favorecendo a participación e discusión argumentada de todo o grupo, así como a elaboración de documentos e conclusións individuais.
Esixe un traballo previo individual e autónomo sobre os documentos, así como a asistencia e participación na aula, formulando preguntas, explorando contradicións, achegando argumentos... co obxectivo de favorecer a reflexión crítica e a comprensión.
50
Investigación (Proyecto de investigación) Aprendizaxe a través da indagación na que o estudantado, individualmente, elaborará un traballo arredor das cuestións clave abordadas na materia, empregando as fontes de información básicas e complementarias.
Valorarase especialmente: a coherencia interna; a profundidade do contido; a capacidade para establecer sinerxías; o tratamento dunha linguaxe propia do contexto disciplinar; a utilización de fontes documentais complementarias e actuais.
50
 
Observaciones evaluación

Fuentes de información
Básica (). .
(). .

Textos de referencia

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Bibliografía complementaria

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TORRES, Jurjo (2001): Educación en tiempos de neoliberalismo. Madrid: Morata.

TORRES, Jurjo (2011): La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. Madrid: Morata

VARELA, Julia e ÁLVAREZ-URÍA, Fernando (1989): Sujetos frágiles. Ensayos de sociología de la desviación. Fondo de cultura económica: Paideia.

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Lexislación.

Decreto 42/2000, do 7 de xaneiro, polo que se refunde a normativa reguladora vixente en materia de familia, infancia e adolescencia (DOG nº 45, do 6 de marzo de 2000). Modificado polo Decreto 406/2003, do 29 de outubro

Decreto 329/2005, do 28 de xullo, polo que se regulan os centros de menores e os centros de atención á infancia (DOG 156)

Plan estratéxico Galego da Infancia e da Adolescencia 2007-2010 (PEGIA).Vicepresidencia da Igualdade e do Beneestar. Xunta de Galicia.

Lei Orgánica 8/2006, de 4 de diciembre, pola que se modifica a Lei Orgánica 5/2000, de 12 de xaneiro, reguladora da responsabilidade penal de menores.

Lei Orgánica 2/2006, de 3 de maio, de Educación.

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