Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) O papel do contexto familiar no tratamento das alteracións da comunicación e a linguaxe Código 652498037
Titulación
Mestrado Interuniversitario en Estudos Avanzados sobre a Linguaxe, a Comunicación e as súas Patoloxías (plan 2015)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Modalidade docente Non presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral UNIZAR: Esther Claver Turiégano escatu@unizar.es
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non hai

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
todas as indicadas na guía
*Metodoloxías docentes que se modifican
docencia virtual por Teams
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
email

4. Modificacións na avaliación
Non hai

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Os estudiantes poderán levar a cabo a avaliación de trastornos específicos da linguaxe oral, tales como as disartrias, alteracións da linguaxe no envellecemento e trastornos dexenerativos, as alteracións da linguaxe en enfermedades mentais, trastornos do espectro autista, etc.
A3 Os alumnos/as saberán realizar a avaliación das dificultades de lectura e de trastornos específicos da linguaxe escrita.
A4 Os estudiantes coñecerán as características diferenciales da intervención na linguaxe e na comunicación nos ámbitos familiar, escolar, clínico e asistencial.
B2 Serán capaces de comportarse con ética e responsabilidade social como ciudadáns e como profesionais.
B3 Os estudiantes poderán comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B4 Os estudiantes serán capaces de tomar decisións con autonomía e responsabilidade.
C6 Os alumnos/as saberán utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da sua profesión e para o aprendizaxe ó longo da súa vida.
C7 Os alumnos/as entenderán a importancia da cultura emprendedora e coñecerán os medios ó alcance das persoas emprendedoras.
C8 Os estudiantes valorarán a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
- Proporcionar al alumnado un conocimiento general de la teoría y de la práctica de la terapia familiar y de las intervenciones sistémicas. - Facilitar el desarrollo de habilidades y competencias en la resolución de problemas desde el enfoque sistémico, más concretamente en problemas relacionados con los trastornos del lenguaje. - Ofrecer un sistema formativo de calidad, conjugando la teoría con la experiencia. AP2
AP3
AP4
BP2
BP3
BP4
CP6
CP7
CP8

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción a la Intervención Familiar
1. 1. Familia, cultura y sociedad. Historia y fundamentos del modelo sistémico.
- Familia, cultura y sociedad.
- Desarrollo histórico del modelo sistémico: los precursores y los epígonos.
- Abordaje sistémico: de la teoría general de sistemas a la cibernética de 2º orden
- Teoría de la comunicación humana
- Constructivismo y construccionismo social
- Nuevos paradigmas
- Epistemología, teoría psicosocial
1. 2. La familia como sistema primario: estructura, organización y funcionamiento sistémico. La problemática familiar actual.
- Parámetros básicos: límites, jerarquía, género, emotividad, reactividad,
- Ciclo vital individual y familiar
- Roles, reglas y mitos familiares
- Recursos, funcionalidad y disfuncionalidad familiares
- Nuevas familias, nuevos problemas y nuevas tendencias en Terapia familiar
Módulo 2. Escuelas y fundamentos de la T.F.
Módulo 2. Escuelas y fundamentos de la T.F.
2. 1. Modelos sistémicos básicos, I
- Modelo estructural
- Modelo estratégico
- Terapia familiar breve y Escuela de Milán
- Modelo transgeneracional, de Satir y otras escuelas
- Análisis sistémico de las instituciones y redes
2. 2. Diagnóstico individual y sistémico
- Correlaciones entre la disfuncionalidad familiar y los problemas sociales y psicológicos de sus miembros.
- Análisis sistémico de la demanda.
- Nociones básicas de Psicopatología
Módulo 3. Técnicas de entrevista familiar y otras intervenciones sistémicas 3. 1. Entrenamiento en habilidades de entrevista familiar, institucional y de redes.
- Derivación
- Ficha telefónica
- La primera entrevista
- Mantenimiento del contexto
- Creación de la relación con los clientes.
- Estructuración de la entrevista.
- Manteniendo el ajuste: la utilización del feedback de los clientes y la evaluación continua de resultados.
- El trabajo con otros sistemas, instituciones y redes
3. 2. Entrenamiento en técnicas sistémicas para promover el cambio
- Procedimientos y técnicas para la intervención psicosocial y comunitaria
- Negociación de objetivos
- Construcción y ampliación de avances terapéuticos

- Técnicas de supervivencia y trabajo en equipo
Módulo 4. Intervención familiar aplicada y especializada 4. 1. Ética, deontología y aspectos legales.
- Ética e ideología personal y cultural
- Códigos deontológicos profesionales
- Aspectos legales de la familia, la mediación y la terapia familiar
4. 2. Intervención y aplicación en contextos específicos
- Intervención familiar con niños y adolescentes
- Intervención familiar en trastornos del lenguaje

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A2 A3 A4 B3 B2 B4 C6 C7 C8 20 25 45
Sesión maxistral A2 A3 A4 B3 B2 B4 C6 C7 C8 15 15 30
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Se trata de clases magistrales con parte práctica en cada sesión docente. Se intercalan de manera que cada 30 minutos de exposición, haya unos 15 o 20 minutos de trabajo práctico.
Sesión maxistral Exposición de contidos

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Sesión maxistral
Descrición
analise de situacións


Asimilación de contidos

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A2 A3 A4 B3 B2 B4 C6 C7 C8 Análise e desenvolvemento do caso 100
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías