Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Técnica e Hixiene Vocal para o Uso Correcto da Voz Código 652498048
Titulación
Mestrado Interuniversitario en Estudos Avanzados sobre a Linguaxe, a Comunicación e as súas Patoloxías (plan 2015)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Garcia Real, Teresa Juana
Correo electrónico
teresa.greal@udc.es
Profesorado
Garcia Real, Teresa Juana
Correo electrónico
teresa.greal@udc.es
Web
Descrición xeral Asignatura dirixida a coñecer a hixiene vocal elos principais recursos técnicos para correxir a voz o para mellorarla.
Plan de continxencia DOCENCIA VIRTUAL SINCRÓNICA POR TEAMS
LA DOCENCIA SERÁ VIRTUAL POR TEAMS Y DE MODO SINCRÓNICO

1. Modificacións nos contidos:
Non se realizan.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Manteñense todas

*Metodoloxías docentes que se modifican
Non se modifica ningunha metodoloxía. As metodoloxías se desenvolverán de xeito virtual. Con apoio de studium

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
A través de Teams e correo electrónico en horario de titorías.

4. Modificacións na avaliación
Non hai ningunha modificación.

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
No hai ningunha modificación.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Os estudiantes saberán aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación empregados na avaliación da linguaxe oral..
A2 Os estudiantes poderán levar a cabo a avaliación de trastornos específicos da linguaxe oral, tales como as disartrias, alteracións da linguaxe no envellecemento e trastornos dexenerativos, as alteracións da linguaxe en enfermedades mentais, trastornos do espectro autista, etc.
B3 Os estudiantes poderán comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B4 Os estudiantes serán capaces de tomar decisións con autonomía e responsabilidade.
C6 Os alumnos/as saberán utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da sua profesión e para o aprendizaxe ó longo da súa vida.
C8 Os estudiantes valorarán a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
O alumno coñecerá en xeral os principais trastornos funcionais da voz, que precisan de técnica e hixiene vocal (causas principais (erros funcionais, tóxicos e disparadores), tipos clínicos e os principais métodos de avaliación e diagnóstico. Os alumnos coñecerán a técnica de hixiene e voz para corrixir erros hiperfuncionais ou mellorar as destrezas orais. AP1
AP2
BP3
BP4
CP6
CP8
Os alumnos practicarán a presentación oral como antecedente ao Traballo Fin de Mestrado AP1
AP2
BP3
BP4
CP6
CP8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1: A voz normal e patolóxica. . Características e parámetros acústicos da voz.
. Principais errores para o uso incorrecto da voz.
. Valoración vocal: anamnesis e exploración da voz.
Tema 2: Disfonías profesionales e hixiene vocal. . Aspectos clínicos, etioloxías e tipos principales.
. Tratamiento vocal: Recursos e principios de terapia vocal.
. Medidas de Hixiene vocal.
Tema 3: Técnica vocal: Práctica de errores hiperfuncionales e de técnicas específicas. . Errores do sistema respiratorio.
. Errores do sistema de fonación.
. Errores do sistema de resonancia e articulación.
. Técnica de resonancia e tracto semi-ocluído.
Tema 4:Técnicas para mellorar a exposición oral dos Traballos Fin de Mestrado. . Linguaxe corporal.
. Voz.
. Dicción.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A5 A6 A7 A8 A9 A28 A32 B1 B5 B7 B9 B16 B17 C1 C2 C3 17.5 15.75 33.25
Recensión bilbiográfica A2 B3 B4 C6 C8 2 17 19
Presentación oral A2 A1 B3 B4 C6 C8 4 27 31
Prácticas clínicas B3 B4 C6 10 17.25 27.25
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Os contidos teóricos ensinaranse cos temas prácticos de forma consecutiva. Os teóricos impartiranse nunha sesión maxistral co apoio de diapositivas e vídeos (plataforma Moodle e TEAMS). E a parte práctica a través de exercicios prácticos relacionados coa explicación teórica.
Recensión bilbiográfica Os estudantes realizarán unha investigación sobre un tema de técnica vocal ou de hixiene. Esta actividade entregarase por escrito e servirá para a introdución ou o fundamento teórico na presentación oral.
Documento escrito: 3-4 páxinas (un lado) para sintetizar o máis relevante e actualizado sobre o tema. Criterios de avaliación: 1) Riqueza bibliográfica, é dicir, número de artigos de revistas científicas de calidade científica internacional ou nacional, desde bases de datos Web of Science, Scopus, Medline, PubMed, 2) Síntese e organización de ideas desenvolvidas e precisión na narración e 3) regras APA e ortográficas correctas.
Presentación oral Os alumnos presentarán un traballo de intervención vocal (fundamentos teóricos e obxectivos, metodoloxía con deseño, instrumentos e procedemento, resultados, discusión, conclusións e referencias bibliográficas).
A presentación farase a través da presentación oral e axudará con diapositivas, individualmente.
Tempo de exposición 10 minutos e preguntas de 5 minutos.
Criterios de avaliación: 1) Contido preciso, organización do traballo, dominio do tema presentado, 2) Voz sonora e dicción intelixible para seguir o discurso, 3) Calidade e elaboración das diapositivas, 4) Axuste do tempo dispoñible e 5) Razoamento e defensa nas preguntas.
Prácticas clínicas Servirán para dar exemplos de problemas vocais e os seus efectos larínxicos e acústicos. Entorno TEAMS y divulgación de vídeos explicativos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Descrición
Para a preparación da recensión bibliográfica e presentación oral o alumnado dispoñen de horas de tutorías para resolver dúbidas que puideran surxir durante o proceso de elaboración.
Durante as sesiones de práctica clínica a profesora atenderá as cuestiones e dúbidas que poidan surxir.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Recensión bilbiográfica A2 B3 B4 C6 C8 Documento escrito: 4-5 páxinas (un lado) para sintetizar o máis relevante e actualizado sobre o tema estudiado.
Criterios de avaliación: 1) Riqueza bibliográfica, é dicir, número de artigos de revistas científicas de calidade científica internacional ou nacional, desde bases de datos Web of Science, Scopus, Medline, PubMed, 2) Síntese e organización de ideas desenvolvidas e precisión na narración e 3) regras APA e ortográficas correctas.
Esta actividad para aprobarse tiene se conseguir el alumnado un 2 o superior.
40
Presentación oral A2 A1 B3 B4 C6 C8 Os alumnos presentarán un traballo de intervención vocal (fundamentos teóricos e obxectivos, metodoloxía con deseño, instrumentos e procedemento, resultados, discusión, conclusións e referencias bibliográficas).
A presentación farase a través da presentación oral e axudará con diapositivas, individualmente.
Tempo de exposición 15 minutos e preguntas de 10 minutos.
Criterios de avaliación: 1) Contido preciso, organización do traballo, dominio do tema presentado, 2) Voz sonora e dicción intelixible para seguir o discurso, 3) Calidade e elaboración das diapositivas, 4) Axuste do tempo dispoñible e 5) Razoamento e defensa nas preguntas.
60
 
Observacións avaliación

Para superar a materia é necesario que o alumno/a consiga un 2 en recesión bibliográfica y un 3 en la presentación oral, es decir aprobar (50%) cada parte.


Fontes de información
Bibliografía básica

Andrews, M. (1999). Manual of voice treatment. Pediatrics trhrough geriatrics. 2ª Ed. San Diego: Singular Publising Group.

Berckhan, B, Krause, C y Róder, U. (2008). El arte de hablar en público: cómo ganar respeto con serenidad. Madrid: Santillana.

Bustos Sánchez I, (2003) La voz. La técnica y la expresión., Barcelona. Paidotribo.,

Heuillet-Martin, G y Garson-Bavard H. y Legré A. (2003). Una voz para todos. La voz normal y cómo optimizarla. Tomo 1. Barcelona: Solal.

Hirano, M. y Bless D. (1993). Videostroboscopic examination of the larynx. San Diego: Singular Publishing Group.

Irwin, D, Pannbacker, M y Lass, N (2007). Clinical research methods in speech-language pathology and audiology. San Diego: Singular Publishing Group.

Jackson Menaldi (2005). La voz normal. Buenos Aires: Médica Panamenrica.

Jackson Menaldi (2002). La voz patológica. Buenos Aires: Médica Panamericana.

Le Huche, F y Allali, A. (2004). La voz: Terapéutica de los trastornos vocales. 2ª edición. Barcelona: Masson.

Perelló, J. (1982): Canto y dicción. Barcelona: Científico Médica.

Perelló J. y Slavá, J.A. (1980).:Alteraciones de la voz. Barcelona: Científico Médica.

Navarro Tomás, T. (1999). Manual de Pronunciación española. Madrid: CSIF.

Núñez Batalla , F. y Suárez Nieto, C. (1999). Espectrografía de la voz. Oviedo: Universidad de Oviedo. Servicio de Publicaciones.

Rubín, J; Sataloff, R. y Korovín, G. (2006). Diagnosis and Treatment of voice disorders. 3º Edición. San Diego: Singular Publishing Group.

Sataloff, R.T (1991). Professonal vocice: The science and art of clinical care. New York: Paven Press.

Studer, J. (1996). Oratoría, el arte de hablar, disertar, convencer. Madrid: El drac.

Revistas:

Journal of Voice. EEUU.

Larygoscope. EEUU.

Journal of Speech and Hearing Research (ASHA). EEUU.

Revista Española de Logopedia, Foniataría y Audiología (AELFA). España.

Journal of Acoustical Society of América. EEUU.

Bibliografía complementaria

Revistas de interés:


1. Journal of Voice.
2. Logopedics Phoniatrics Vocology.
3. European Journal of Disorders of Communication.
4. Folia Phoniatrica e Logopeadica.

Bases de datos:
Web of Science.
Scopus
Medline
PubMed.

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Intervención nas alteracións da linguaxe, fala, audición e voz: da teoría á práctica clínica/652498029

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
/

Materias que continúan o temario

Observacións
Esta materia é útil para preparar a voz e a dicción para presentacións orais, como o TFM.

Recoméndase a asistencia ás clases debido ao seu elevado contido práctico e o feito de ser virtual a sua docencia é más fácil.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías