Identifying Data 2018/19
Subject (*) Socio-educational politics and legislation Code 652511207
Study programme
Mestrado Universitario en Psicopedagoxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 3
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Pedagoxía e Didáctica
Coordinador
Rivas Barros, Isabel
E-mail
isabel.rivas@udc.es
Lecturers
Lorenzo Castiñeiras, Juan J.
Rivas Barros, Isabel
E-mail
j.lorenzo.castineiras@udc.es
isabel.rivas@udc.es
Web
General description Os coñecementos básicos da política e lexislación educativa teñen unha transcendencia fundamental para unha reflexión teórica e actuación práctica no ámbito educativo.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Ser capaz de asesorar centros, profesionais, familias e institucións co fin de axudar a resolver problemas educativos e promover a innovación
A6 Dominar o marco lexislativo que regula o funcionamento das diversas institucións e adoptar un marco teórico de referencia que ampare os criterios de selección dos diferentes instrumentos e estratexias de diagnóstico, intervención e avaliación.
A8 Deseñar, implementar e avaliar prácticas educativas, programas e servizos que dean resposta ás necesidades das persoas, organizacións e colectivos específicos, promovendo a presenza, participación e éxito de todo o alumnado en contornos educativos e sociolaborais.
A11 Redactar, presentar, defender informes e outros documentos básicos que contribúan a unha óptima comunicación en contextos multidisciplinares
B1 Capacidade de creatividade e innovación
B2 Aprender a aprender
B3 Capacidade de resolución de problemas
B8 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional
B9 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
B11 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B12 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Estamateria está deseñada para que o alumnado poida coñecer a estructura da administración educativa, tanto no plano estatal como autonómico, así como os órganos de deción política relacionados con ambas administracións e os conceptos básicos sobre a lexislación educativa actual sobre os que se rexen.o alumnado BC2
A6 Dominar o marco lexislativo que regula o funcionamento das diversas institucións e adoptar un marco teórico de referencia que ampare os criterios de selección dos diferentes instrumentos e estratexias de diagnóstico, intervención e avaliación. AJ6
Deseñar, implementar e avaliar prácticas educativas, programas e servizos que dean resposta ás necesidades das persoas, organizacións e colectivos específicos, promovendo a presenza, participación e éxito de todo o alumnado en contornos educativos e sociolaborais. AJ2
Redactar, presentar, defender informes e outros documentos básicos que contribúan a unha óptima comunicación en contextos multidisciplinares BC12
Aprender a aprender BC1
BC2
Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e escrita BC9
Traballar de forma colaborativa BC11
Comprender a necesidade de incorporar o enfoque de xénero e deseñar propostas de orientación profesional que integren esta dimensión BC8
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma AJ11
BC12
CC1
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común CC1
CC4
CC6
CC7
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse AJ8
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida BC3

Contents
Topic Sub-topic
1.Análise conceptual: Política e políticas educativas.

2. Política educativa e sistema educativa

3. A dimensión espacial da política educativa

4. Educación, dereitos e liberdades
5. Alexislación e organización político administrativa do Sistema Educativo no Estado Español
1.1 Natureza e fins das polícas educativas
1.2 As decisións políticas
2.1Ámbitos de decisión política
2.2. A participación social na educación

3.1O sentido da transnacionalidade.
3.2Do local ao global
4.1 Perspectiva histórica
4.2 Realidade actual

5.1 A descentralización administrativa e a transferencia de competencias educativas.
6. Casos prácticos de lexislación educativa actual 6.1 Análise da lexislación en vixencia.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Workbook B8 B12 C6 5 0 5
Document analysis A6 B2 B9 4 0 4
Introductory activities A2 A11 C1 4 0 4
Guest lecture / keynote speech C7 4 0 4
Supervised projects A8 B1 B3 B11 C4 0 52 52
 
Personalized attention 6 0 6
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Workbook Lecturas obrigatorias e optativas. Comentarario de textos
Document analysis O traballo coas fontes históricas será o ponto de partida nun traballo máis amplo de investigación .
Introductory activities Levaráse a cabo nas primeiras sesións de clase actividades de caracter expositivo por parte da profesora nas que se introducirá o temario da materia
Guest lecture / keynote speech Exposición oral por parte da profesora da temática da materia coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Supervised projects O traballo tutelado consistirá na realización dun informe de investigación sobre un tema do programa.

Personalized attention
Methodologies
Workbook
Document analysis
Supervised projects
Description
Tanto as lecturas obrigatorias dos materiais de traballo como a análise de fontes documentais así como a realización de traballos tutelados terán un seguimento e atención personalizada por parte da docente.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workbook B8 B12 C6 Trátase da lectura e análise dos documentos de traballo que serven ao alumnado para a profundización dos contidos. 25
Document analysis A6 B2 B9 Preténse que o alumnado faga indagacións na búsqueda de novas fontes documentais para completar os contidos da materia 25
Supervised projects A8 B1 B3 B11 C4 Tratase de que o alumnado realice un traballo sobre algún contido da materia no que se inclua un aparto de investigación inédita. 50
 
Assessment comments

Sources of information
Basic


VARELA, J. e ALVAREZ-URIA, F. (1991). Arqueología de la escuela. Madrid, La
Piqueta

CONDORCET (). Cinco memorias sobre la instrucción pública. Madrid , Morata


DEWEY, John (1998). Democracia y Educación. Madrid, Morata

COLOM, A.J. (2000). Desarrollo sostenible y educación para el desarrollo. Barcelona,
Octaedro


ADORNO, theodor (1998). Educación para la emancipación. Madrid, Morata.

DURKHEIM, E. (1975). Educación y sociología. Madrid, Santillana


APPLE, M.W. (1996). El conocimiento oficial. La educación democrática en una era
conservadora. Madrid, Paidós


LERENA, Carlos (1989). Escuela, ideología y clases sociales en España. Madrid , Akal
BALL, Stephen (comp. ) (1997). Foucault y la educación. Disciplinas y saber.

Madrid, Morata
ao XX). . Vigo, Xerais
Barcelona, Ariel
PEREYRA, Miguel e outro (1996). Globalización y descentralización de los sistemas
educativos. Barcelona, Pomares-Corredor

PEREYRA, Miguel e outros (1996). Globalización y descentralización de los sistemas
educativos. Barcelona, Pomares-Corredor

COSTA RICO, A. (2004). Historia da Educación e da Cultura en Galicia (séculos XII

UNESCO (). Informes mundiais sobre a educación. Santillana/UNESCO

COLOM, A. e DOMINGUEZ, E. (1997). Introducción a la política de la educación.

COOMBS, P.H. (1985). La crisis mundial de la educación. Perspectivas actuales.
Madrid, Santillana


TORRES, J. (2006). La desmotivación del profesorado. Madrid, Morata

DELORS, J. (Dir.) (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid,
Santillana/UNESCO

Madrid, Morata
Eumo-Octaedro
Madrid, Ed. Popular
GIMENO, José (2000). La educación obligatoria: su sentido educativo y social.

CARBONELL, Jaume (1996). La escuela entre la utopía y la realidad. Barcelona,

LUZURIAGA, Lorenzo (2002). La escuela nueva pública. Madrid, Losada

DELGADO, F. (1997). La escuela pública amenazada. Dilemas en la enseñanza.

BARREIRO, H. e TERRÓN, A. (2005). La institución escolar: una creación del estado
moderno. Barcelona, Octaedro

FREIRE, Paulo (1990). La naturaleza política de la educación. Barcelona, Paidos.
URIEL e outros (1997). Las cuentas de la educación en España. Madrid, Argentaria

EMBID IRUJO (1994). Legislación sobre enseñanza. Madrid, Tecnos

LEGRAND, L. (1988). Les politiques de l´éducation. Paris, PUF


GIMENO, José (2001). Los retos de la enseñanza pública. Madrid, Akal
FERNÁNDEZ, J.M. (1999). Manual de política y legislación educativa. Madrid,

Sintésis educación
GRAÑA MARTINEZ, Venancio (1995). Manual legislativo do ensino básico en Galicia.
Bibliografía A Coruña, Tórculo


básica


ARDOINO, J. (1980). Perspectiva política de la educación. Madrid, Narcea
SANTOS REGO (ed.) (2009). Pllíticas educativas y compromiso social. Barcelona,

Octaedro
APPLE, Michael (1996). Política cultural y educación. Madrid, Morata

FULLAT, O. (1994). Política de la educación. Barcelona, CEAC

ETXEBERRÍA; Felix (). Política Educativa en la Unión Europea. Barcelona, Ariel

FERNÁNDEZ SORIA, J.M. e MAYORDOMO PÉREZ, A. (1996). Política educativa y
sociedad. Valencia, Nau llibres


BELTRÁN, Francisco (1991). Política y reformas curriculares. Valencia, Servi de
publicacions, Universitat de Valencia

PUELLES, M. e outros (1996). Política, legislación e instituciones en la educación
secundaria. Barcelona, ICE/Horsori

ETXEBERRÍA, F. (2000). Políticas educativas en la Unión Europea. Barcelona, Ariel


ESPEJO VILLAR, B. (Coord.) (2001). Políticas educativas para el nuevo siglo.
Salamanca, Hespérides


FOURNIER, J. (1997). Politique de l´éducation. Paris, Du Seuil
PUELLES BENÍTEZ, M. (2006). problemas actuales de política educativa. Madrid,


Morata
HUNTER, Ian (1988). Repensar la escuela. Subjetividad y crítica. Barcelona,
Pomares Corredor


VIÑAO, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Madrid,
Morata


POPKEWIT, Thomas (2000). Sociología política de las reformas educativas. Madrid,
Morata


VIÑAO, A. (1998). Tiempos escolares, tiempos sociales. La distribución del tiempo y
del trabajo en la enseñanza en España (1838-1936). Ariel, Barcelona

TEDESCO (1995). Un nuevo pacto educativo. Madrid, Anaya


BECK, U. (1998). ¿Qué es la gloabalización? Falacias del globalismo, respuestas a la
globalización. Buenos Aires, Paidós

BLANCO LÓPEZ, J. L.; GUTIERREZ HERRADOR, F. J. (2008). La legislación educativa
para los docentes. Santander, ANPE Cantabria


AGUIAR DE LUQUE, L. (2009). Estado aconfesional y laicidad. Madrid, CGPG

GUEREÑA; RUIZ BERRIO, TIANA (2010). Nuevas miradas historiográficas sobre la
educación. Madris, Ministerio de Educación


BLANCO LÓPEZ, J. L.; GUTIERREZ HERRADOR, F. J. (2005). Legislación y
educación. ANPE Cantabria


LUCIO-VILLEGAS RAMOS (2009). La ciudadanía como creación política y educativa.


Educando para una ciudadanía mundial. Xátiva (Valencia), Dendes Editorial


IANGA PENDI, A. (2006). Política educativa. Naturaleza, historia, dimensiones y
componentes actuales. Valencia, Naus LLibres


GIMENO SACRISTÁN, J. (2006). La reforma necesaria: Entre la política educativa y
la práctica escolar. Madrid, Morata

LETURIA NAVAROA, A. (2006). El derecho a la participación educativa. Bilbao,
Universidad del País Vasco


PÉREZ JUSTE e outros (2008). Hacia una educación de calidad. Gestión,
instrumentos, evaluación. Madrid, Narcea


ROMÁN, P. (2010). Sistema político español. Aravaca (Madrid)

BARTOLOMÉ, C.; BARTOLOMÉ, J. (2004). Después de... Historia de la Transición
contada por gente de la calle. Divisa Home Vídeo

(2000). La transición española (8 vols.). Caos Media

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Será obrigatoria a entrega dunha ficha persoal e asistencia ás sesións de clase a non ser que haxa algunha circunstacia excepcional. O alumnado para ser avaliado deberá presentar todos os traballos esixidos.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.