Identifying Data 2018/19
Subject (*) Childhood and youth psychopathology Code 652511208
Study programme
Mestrado Universitario en Psicopedagoxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
Fernandez Mendez, Juan Carlos
E-mail
juan.carlos.fernandez.mendez@udc.es
Lecturers
Fernandez Mendez, Juan Carlos
E-mail
juan.carlos.fernandez.mendez@udc.es
Web
General description Introducir al alumnado en los principales conceptos relacionados con la psicopatología con la psicopatología general y especial: principales criterios y modelos en psicopatología; farmiliarizarse con los principales sistemas de clasificación de la conducta anormal (DSM y CIE); acercamiento a los principales trastornos infanto-juveniles.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Planificar programas, proxectos e servizos de intervención para a mellora dos membros da comunidade educativa, aplicables a diferentes contextos e grupo destinatario.
A2 Ser capaz de asesorar centros, profesionais, familias e institucións co fin de axudar a resolver problemas educativos e promover a innovación
A3 Capacidade para considerar as múltiples variables intrapersoais, interpersoais e contextuais que inciden no proceso de ensino-aprendizaxe e para avaliar e intervir na mellora dos recursos motivacionais.
A4 Capacidade para coordinar, facilitar e impulsar a utilización de medios e recursos didácticos e multimedia favorecedores de atención á diversidade
A5 Planificar a intervención educativa en diferentes contextos, identificando e interpretando as dificultades e trastornos que poidan xurdir no proceso de ensino-aprendizaxe.
A6 Dominar o marco lexislativo que regula o funcionamento das diversas institucións e adoptar un marco teórico de referencia que ampare os criterios de selección dos diferentes instrumentos e estratexias de diagnóstico, intervención e avaliación.
A8 Deseñar, implementar e avaliar prácticas educativas, programas e servizos que dean resposta ás necesidades das persoas, organizacións e colectivos específicos, promovendo a presenza, participación e éxito de todo o alumnado en contornos educativos e sociolaborais.
A9 Desenvolver estratexias, técnicas e recursos para a prevención, detección e avaliación de necesidades específicas de atención educativa
A11 Redactar, presentar, defender informes e outros documentos básicos que contribúan a unha óptima comunicación en contextos multidisciplinares
A13 Ser capaz de deseñar, desenvolver e avaliar procesos de investigación educativa, utilizando os métodos máis apropiados á natureza do problema, á finalidade da investigación e os criterios científicos máis adecuados, con especial énfase nos procesos de investigación na aula
A14 Coñecer as necesidades formativas básicas nos diferentes contextos escolares e sociolaborais, poñendo especial atención naquelas competencias que favorezan o traballo en contornos multiculturais
A15 Coñecer e valorar as competencias que buscan o desenvolvemento do potencial individual, os procedementos que se utilizan para a súa concreción práctica, o contido e nivel de cualificación, así como a necesidade da educación ao longo da vida
A16 Coñecer os principios básicos do comportamento, as súas alteracións, e colaborar no deseño de programas de promoción da saúde
B1 Capacidade de creatividade e innovación
B2 Aprender a aprender
B3 Capacidade de resolución de problemas
B4 Capacidade de aplicar coñecementos na práctica psicopedagóxica
B5 Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e escrita
B6 Traballar de forma autónoma e con iniciativa
B7 Traballar de forma colaborativa
B8 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional
B9 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
B10 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B11 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B12 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
B13 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Conocer los principios básicos del comportamiento saludable así como de la conducta anormal AJ1
AJ2
AJ3
AJ5
AJ6
AJ8
AJ11
AJ14
AJ15
AJ16
BC1
BC2
BC3
BC6
BC7
BC8
BC11
CC3
CC4
Conocer y discriminar entre la variedad de alteraciones del comportamiento AJ1
AJ2
AJ3
AJ4
AJ6
AJ8
AJ11
AJ13
AJ15
AJ16
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC7
BC8
BC12
CC3
CC4
Conocer el estado actual de la investigación en el ámbito de la psicopatología infanto-juvenil AJ2
AJ3
AJ5
AJ11
AJ13
AJ14
AJ16
BC1
BC2
BC3
BC5
BC7
BC9
BC10
BC11
BC12
CC3
CC4
Ser capaz de detectar problemas susceptibles de intervención psicológica en el ámbito educativo AJ1
AJ4
AJ5
AJ8
AJ9
AJ11
AJ14
AJ15
AJ16
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC7
BC8
BC10
BC11
BC13
CC3
CC4
Ser capaz de colaborar en el diseño de programas de promoción de la salud y prevención de la enfermedad AJ5
AJ6
AJ9
AJ11
AJ15
AJ16
BC1
BC2
BC3
BC4
BC7
BC8
BC10
BC11
CC3
CC4
Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación AJ4
AJ5
AJ6
AJ9
AJ15
AJ16
BC2
BC3
BC8
BC9
BC11
CC4
Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con sus área de estudio BC10
BC12
BC13
Capacidad de organización y planificación AJ5
AJ16
BC1
BC2
BC4
BC5
BC6
BC10
BC11
Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional AJ4
AJ5
AJ9
AJ15
BC3
BC8
BC10
BC12

Contents
Topic Sub-topic
Aspectos concepctuales en psicopatología Principales conceptos
Criterios
Modelos
Principales sistemas de clasificación en psicopatología La relevancia de la clasificación
DSM
CIE
Trastornos del espectro de autismo Introducción
Prevalencia
Características y manifestaciones
Atención temprana
Hipótesis etiológicas
Intervención
Trastorno por déficit de atención e hiperactividad Introducción
Prevalencia
Características y manifestaciones
Hipótesis etiológicas
Intervención
Trastorno bipolar en la infancia Introducción
Prevalencia
Características y manifestaciones
Hipótesis etiológicas
Intervención
Trastorno por estrés postraumático Introducción
Prevalencia
Características y manifestaciones
Hipótesis etiológicas
Intervención
Consecuencias del abuso sexual Introducción
Prevalencia
Características y manifestaciones
Hipótesis etiológicas
Intervención

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Case study A2 A3 A5 A8 A11 B5 B7 C3 C4 8 4 12
Workbook A1 A16 B1 B2 B6 B11 6 6 12
Objective test A4 A6 A13 A15 B3 1 2 3
Guest lecture / keynote speech A9 A14 B4 B8 B9 B10 B12 B13 45 0 45
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Case study Farase unha presentación de ao menos dous estudos de caso que os alumnos deberán analizar e debatir aula, presentando un breve informe de cada un deles.
Workbook Os estudantes deberán realizar unha recensión dun artigo centrado nun dos temas incluidos no programa
Objective test A avaliación da materia realizarase mediante un exame tipo test con varias alternativas e sólo unha correcta. Nenbargantes, a superación do curso implica a entrega do traballo práctico, isto é, a recensión e os informes de casos
Guest lecture / keynote speech O profesor presentará aos estudantes un resumo esquematizado do contido central dos temas do programa.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Case study
Description
Fixaráse unhas horas de titorías para resolver as dudas relacionadas cos casos analizados en clase

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A2 A3 A5 A8 A11 B5 B7 C3 C4 Presentación de ao menos dous estudos de caso que os alumnos deberán analizar e debatir aula, presentando un breve informe de cada un deles 35
Workbook A1 A16 B1 B2 B6 B11 Recensión dun artigo centrado nun dos temas incluidos no programa 45
Objective test A4 A6 A13 A15 B3 Será opcional ó exame tipo test con varias alternativas e sólo unha correcta. 20
 
Assessment comments

A asistencia a clase únicamente se terá en conta para poder presentarse ao examen parcial (non oficial). Será necesario ter asistido polo menos ao 70% das ocasións en que se controle a asistencia. Aqueles alumnos/as que non asistan a clase deberán examinarse dos contidos do programa tanto dos impartidos nas sesións expositivas como nas interactivas


Sources of information
Basic

American Association of Intellectual and Developmental Disabilities (2011).Discapacidad intelectual: definición, clasificación y sistemas de apoyo (undécima edición). Madrid: Alianza.

American Psychiatric Association (APA) (2002). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales DSM-IV-TR. Barcelona: Masson.

American Psychiatric Association (APA) (2013). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM 5. Arlington, VA: APA.

Baron-Cohen, S. y Chaparro, S. (2010). Autismo y síndrome de Asperger. Madrid: Alianza editorial.

Buendía, JR. (2004). Psicopatología en niños y adolescentes. Madrid: Pirámide.

Caballo, V. y Simón, MA. (2002). Manual de psicología clínica infantil y del adolescente (2 vols.). Madrid: Pirámide.

Garayzábal, E., Fernández, M. y Díez-Itza, E. (2010). Guía de intervención logopédica en el síndrome de Williams. Madrid: Síntesis.

García Pérez EM, Magaz A. (2003). Hiperactividad. Guía para profesores. Cruces-Baracaldo: COHS.

González, R. (2005). Psicopatología del niño y del adolescente. Madrid: Pirámide.

Katty Hunter, K. (2000). Manual del Síndrome de Rett: en palabras que tú puedes comprender, por los que te comprenden. Valencia: Asociación Valenciana del Síndrome de Rett.

OMS (1992, rev. 2008). Décima revisión de la clasificación internacional de las enfermedades. Trastornos mentales y del comportamiento. Madrid. Ed. Méditor.

Pedrosa, E. (2009). Criaturas de otro planeta: crónica de una lucha contra el síndrome de Rett. Barcelona: RBA Libros.

Rufo, M. (Coord.) (2005). Cómo afrontar la epilepsia. Una guía para pacientes y familiares. Madrid: Entheos.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.