Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Orientación profesional Código 652511217
Titulación
Mestrado Universitario en Psicopedagoxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 4.5
Idioma
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Filosofía e Métodos de Investigación en Educación
Coordinación
Garcia-Fuentes de la Fuente, Carmen
Correo electrónico
carmen.garcia-fuentes@udc.es
Profesorado
Garcia-Fuentes de la Fuente, Carmen
Correo electrónico
carmen.garcia-fuentes@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Planificar programas, proxectos e servizos de intervención para a mellora dos membros da comunidade educativa, aplicables a diferentes contextos e grupo destinatario.
A2 Ser capaz de asesorar centros, profesionais, familias e institucións co fin de axudar a resolver problemas educativos e promover a innovación
A6 Dominar o marco lexislativo que regula o funcionamento das diversas institucións e adoptar un marco teórico de referencia que ampare os criterios de selección dos diferentes instrumentos e estratexias de diagnóstico, intervención e avaliación.
A7 Potenciar a xustiza curricular mediante o uso de estratexias didácticas respectuosas coa diversidade social, cultural e ambiental, analizando criticamente a experiencia histórica de exclusión educativa, e elaborando as adaptacións do currículo que garantan unha perspectiva inclusiva da educación
A12 Comprender a necesidade de incorporar o enfoque de xénero e deseñar propostas de orientación profesional que integren esta dimensión
A13 Ser capaz de deseñar, desenvolver e avaliar procesos de investigación educativa, utilizando os métodos máis apropiados á natureza do problema, á finalidade da investigación e os criterios científicos máis adecuados, con especial énfase nos procesos de investigación na aula
B3 Capacidade de resolución de problemas
B4 Capacidade de aplicar coñecementos na práctica psicopedagóxica
B6 Traballar de forma autónoma e con iniciativa
B10 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B13 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Analizar as bases teóricas, conceptuais e legais da orientación profesional e valorar as súas implicacións para a intervención. AP6
Caracterizar o desenvolvemento institucional da orientación profesional e analizar a súa situación actual AP6
Analizar as funcións sociopolíticas da orientación profesional e reflexionar sobre as posibilidades e características dunha orientación profesional para o cambio que incida nunha práctica non discriminatoria AP7
AP12
Planificar e avaliar intervencións aplicables a diferentes contextos e destinatarios AP1
AP2
AP12
BM4
Coñecer os distintos ámbitos de aplicación das TICs na orientación profesional e saber utilizalas BM10
CM3
CM6
Comprender a necesidade de incorporar o enfoque de xénero e deseñar propostas de orientación profesional que integren a dimensión de xénero. AP7
AP12
BM3
BM6
Adquirir unha actitude crítica e transformadora ante as problemáticas da orientación profesional AP7
CM4
Identificar as principais liñas de investigación en orientación profesional e deseñar unha pesquisa neste ámbito AP13
BM13
CM8

Contidos
Temas Subtemas
Tema. 1. Delimitación conceptual e bases teóricas da Orientación Profesional 1.1 Procesos contextos, persoas destinatarias e denominacións
1.2. Principios de intervención e ideas forza
1.3. Modelos de intervención
1.4. Áreas de intervención
Tema 2. Orientación profesional con enfoque de xénero: finalidades y pautas para su integración. 2.1. A influenza do xénero na toma de decisións académicas e profesionais
2.2. Radiografía das desigualdades de xénero no sistema educativo e no mercado laboral
2.3. Normativa legal e enfoque de xénero na OP: evolución e situación actual.
2.4. Finalidades, obxectivos e contidos da OP con enfoque de xénero.
2.5.Análise e deseño de programas e actividades de OP que incorporan a perspectiva de xénero.

Tema 3. A orientación profesional no sistema educativo
3.1. Desenvolvemento insitucional e situación actual
3.2. Orientación para a transición da escola ó traballo
3.2. Análise e deseño de programas e servizos de orientación profesional

Tema 4. A orientación profesional con persoas desempregadas
4.1. Principais fitos e tendencias no desenvolvemento institucional da da OP no ámbito laboral.
4.2. Colectivos con especiais dificultades de inserción laboral
4.3. Itinerarios personalizados de inserción como metodoloxía de intervencion
4..4 A OP no proceso de acreditación de competencias


Tema 5. TIC e Orientación Profesional
5.1. Ámbitos de utilización de Internet e da web 2.0

4.2. Posibilidades de utilización dalgunhas ferramentas da web 2.0

4.3. As competencias dixitais dos profesionais da orientación profesional.

Tema 6. A investigación en Orientación Profesional 6.1.Desenvolvemento institucional e liñas de investigación
6.2. Principais liñas de investigación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A1 A6 A7 A12 A13 B3 B4 B6 B10 B13 C6 C8 7 31 38
Análise de fontes documentais C3 C4 8 14 22
Sesión maxistral A6 14 0 14
Aprendizaxe colaborativa A2 3 20 23
Portafolios do alumno A6 A12 0 15 15
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados O alumnado escollerá unha das tres opcións:
a) Deseño dunha proposta de interavención no campo da orientación profesional que integre a perspectiva de xénero.
b) Selección , almacenaxe e difusión de recursos dixitais para a orientación profesional.
c) Análise e deseño de investigacións no campo da orientación profesional.
Análise de fontes documentais A análise de fontes documentais abrangue distintas temáticas:
- Cuestións teóricas sobre a orientación profesional e integración do enfoque de xénero.
- Programas de orientación profesional non sexistas.
- Investigacións no ámbito da orientación profesional
Sesión maxistral A súa utilización limítase a presentación dos distintos temas da materia
Aprendizaxe colaborativa Principio que orienta as actividades grupais.
Portafolios do alumno Documento no que o alumnado ha de dar conta das aprendizaxes adquiridas

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
É obrigatoria a asistencia a tres titorías grupais

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno A6 A12 Documento de elaboración individual no que se recolle e reflexiona sobre as aprendizaxes adquiridas e sobre o proceso mesmo de aprendizaxe 50
Traballos tutelados A1 A6 A7 A12 A13 B3 B4 B6 B10 B13 C6 C8 Deseño dunha proposta de orientación profesional que integre o enfoque de xénero
Bosquexo dunha pesquisa nunha das liñas de investigación
50
 
Observacións avaliación

Requisito para superar a materia

Para superar a materia é imprescindible obter a metade da
cualificación outorgada a cada unha das dúas actividades que computan na
avaliación



Avaliación das actividades grupais

A cualificación das  actividades grupais  vai ser ponderada  pra cada  membro do grupo cos resultados da autoa-avaliación e  co-avaliación.


Actividades optativas

Coa realización de actividades optativas poden obterse
até   dous puntos.



Modalidade de  avaliación para  as  persoas que non podan asistir
as aulas

Aquelas persoas que, por razóns debidamente acreditadas non podan
ter unha asistencia superior ó 85%, poden acollerse a unha modalidade de
avaliación específica. Para poder optar  esta modalidade   hai
que contactar inmediatamente coa  profesora  para
concretar as actividades de avaliación e o seu proceso de supervisión e seguimento.

FALTA DE INTEGRIDADE ACADÉMICA



Ausencia de citación de fontes

As citas e referencias a calquera tipo de texto deben declararse,
o uso de texto literal ou ideas doutros autores ou autoras parafraseadas sen
declarar a fonte supón o suspenso do traballo en aplicación do artigo 14.4 da

Normativa académica de avaliacións, cualificacións e reclamacións,
aprobada polo Consello de Goberno do 19 de decembro de 2013

,  que  establece “na realización de traballos, o plaxio
e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través de
internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é o caso, o permiso
do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na
actividade"

Os contidos incluídos nos traballos deben estar 
referenciados ao longo do texto e no apartado de referencias usando as normas
APA 6ª edición. O texto literal debe declararse usando as normas APA 6ª
edición. No parafraseo deben figurar as fontes orixe das ideas que se
re-elaboran.

Plaxio

O plaxio en calqueira das  actividades da avaliación será
motivo  de suspenso.


Fontes de información
Bibliografía básica Cobos, A; Gutiérrez_Crespo,E e Planas, A. (2012). La orientación profesional y la búsqueda de emplo. Experiencias innovadoras y técnicas de intervención que facilitan la inserción laboral.. Barcelona: Editorial Grao
Izquierdo Rus,T. (Coord.) (2012). Los nuevos retos del mercado laboral: Una perspectiva desde la orientación profesional. Úbeda: Editorial Amarantos
Echeverría, Benito (coord) (2008). Orientación profesional. Barcelona: Editorial UOC
Sánchez García, María Fe (2013). Orientación profesional y personal. Madrid: UNED
Sobrado, L. e Cortés, A (2011). Orientación profesional: nuevos escenarios y perspectivas. Madrid: Biblioteca Nueva
Manzanares, A e Sanz C. (2012). Situación actual y desafios de la orientación: repensando la orientación en el ámbito educativo. Madrid: Walters Kluwer Educacion

Para cada tema proporcionarase bibliografía e webgrafía específica.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías