Identifying Data 2023/24
Subject (*) Psychological and educational intervention in the family context Code 652511219
Study programme
Mestrado Universitario en Psicopedagoxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
Barca Enríquez, Eduardo
E-mail
e.barcae@udc.es
Lecturers
Barca Enríquez, Eduardo
E-mail
e.barcae@udc.es
Web
General description A través da asignatura, os alumnos adquirirán un coñecemento máis preciso da familia, contando para isto con documentos en castelán. Igualmente os alumnos se iniciarán na intervención no medio familiar cunha orientación sistémica. Deste xeito aprenderán a aplicas os coñecementos adquiridos (compentencias B2 e T4) integrándoos para actuar según a demanda presentada (competencia B3), aprenderán a resolver problemas (competencia T3) relacionados coa familia (competencia E12) e aprenderán a facelo considerando os condicionantes éticos que impón o exercicio da intervención familiar (competencia T8) e a importancia que ten o ser capaz de desenvolver unha relación de colaboración entre os usuarios (competencia E11). Para isto, han de ser capaces de considerar diversas variables persoais, interpersonais e contextuais (competencia E4). Unha vez conseguida unha formación básica sobre a intervención familiar, traballarase para que sexan capaces de planificar servicios e programas de intervención contrastados (competencia E13).

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Planificar programas, proxectos e servizos de intervención para a mellora dos membros da comunidade educativa, aplicables a diferentes contextos e grupo destinatario.
A2 Ser capaz de asesorar centros, profesionais, familias e institucións co fin de axudar a resolver problemas educativos e promover a innovación
A3 Capacidade para considerar as múltiples variables intrapersoais, interpersoais e contextuais que inciden no proceso de ensino-aprendizaxe e para avaliar e intervir na mellora dos recursos motivacionais.
B2 Aprender a aprender
B3 Capacidade de resolución de problemas
B4 Capacidade de aplicar coñecementos na práctica psicopedagóxica
B8 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional
B10 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B11 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B12 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Ser capaz de asesorar centros, profesionais, familias e institucións co fin de axudar a resolver problemas educativos e promover a innovación AJ2
Aprender a aprender BC2
Capacidade de resolución de problemas BC3
Capacidade de aplicar coñecementos na práctica psicopedagóxica BC4
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma CC1
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida CC3
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común CC4
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade CC8
Planificar programas, proxectos e servizos de intervención para a mellora dos membros da comunidade educativa, aplicables a diferentes contextos e grupo destinatario. AJ1
Capacidade para considerar as múltiples variables intrapersoais, interpersoais e contextuais que inciden no proceso de ensino-aprendizaxe e para avaliar e intervir na mellora dos recursos motivacionais. AJ3
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional BC8
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. BC10
Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos. BC11
Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades BC12

Contents
Topic Sub-topic
Bloque 1: Aproximación teórica a la familia Bloque 1: Aproximación teórica a la familia
Bloque 2: Procesos familiares y su implicación en el contexto escolar Bloque 2: Procesos familiares y su implicación en el contexto escolar
Bloque 3: Implicación familiar en la escuela Bloque 3: Implicación familiar en la escuela
Bloque 4: Intervención psicopedagógica: programas, diseño y evaluación Bloque 4: Intervención psicopedagógica: programas, diseño y evaluación

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Directed discussion A2 A3 A1 8 0 8
Workbook B2 C1 C8 0 25 25
Guest lecture / keynote speech B3 B4 B8 C4 10 0 10
Simulation B10 5 0 5
Introductory activities B11 B12 C3 1 0 1
Student portfolio B2 B3 C3 4 21 25
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Directed discussion Los alumnos han de leerse los documentos que se indiquen en la planificación docente y a partir de dichas lecturas, se implicarán en un debate en el que la docentes hará de moderadora y facilitadora
Workbook Las lecturas se indicarán en la planificación docente. Estarán en castellano
Guest lecture / keynote speech En algunas sesiones, la docente realizará una exposición en formato sesión magistral
Simulation Los alumnos se implicarán en diversos casos actuando como clientes y como profesionales. Se pretende que todos los alumnos actúen en ambos papeles.
Introductory activities Toma de contacto sobre la materia, explicación de lo que se verá en el trimestre, tipo de evaluación y cómo se diseñarán las clases
Student portfolio El portafolios del alumno contiene el trabajo escrito de la asignatura que consiste en lo siguiente:
Trabajo personal de autoconocimiento relacionado con los modelos internos de trabajo y su influencia en nuestro comportamiento. Valorar la implicación que la familia ha tenido en la elaboración de estos.
Hacer una propuesta de un programa de intervención. Se detallará en la planificación docente qué se entiende por cada una de estas opciones.

Personalized attention
Methodologies
Student portfolio
Description
Seguimento do traballo personal de autocoñecemento con respecto a nosa estructura de funcionamento e as experiencias familiares vividas. Orientación co deseño do esquema do plan de intervención familiar

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Student portfolio B2 B3 C3 Tal e como se indicou no apartado de metodoloxías 40
Guest lecture / keynote speech B3 B4 B8 C4 Proba obxetiva sobre os contidos vistos na materia 0
Simulation B10 Tal e como se indicou no apartado de metodoloxías 60
 
Assessment comments

Los alumnos no asistentes han de acudir a al menos una clase en la que harán la simulación a través de un role-playing. Esta nota será el 20%. Además, habrá un trabajo reflexivo sobre los contenidos teóricos vistos y sobre un trabajo de revisión personal enfocado al rol profesional, que contará con un 40% de cada uno de estos trabajos

"La realización fraudulenta de las pruebas o actividades de evaluación, una vez comprobada, implicará directamente la pérdida del derecho a la oportunidad en la que la falta de respecto de la materia en la que se ha hecho esta falta. En las actas figurará como suspenso ono presentado en esa oportunidad".

"A realización fraudulenta das probas ou actividades deavaliación, una vez comprobada, implicará directamente a perda do dereito áoportunidade na que se cometa a falta e respect da material na que se tivesecometido. Nas actas figurará como suspenso ou non presentado nestaoportunidade". 


Sources of information
Basic

Escudero, V. (2020). Guía práctica para la intervención familiar, 2ª edición ampliada. Junta de Castilla y León

López-Larrosa, S. (2009). La relación familia-escuela. Guía práctica para profesionales. Madrid: CCS.

López Larrosa, S. y Dubra, M. (2010). Las relaciones familia-escuela desde la perspectiva de los adolescentes. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 18(2), 179-186.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

A nova Lei Orgánica 3/2020, do 29 de diciembre (LOMLOE), promove a coeducación e impulsa a igualdade efectiva de mulleres e homes en todas las etapas educativas. A partir de este marco, los centros educativos deben incorporar no seu proxecto educativo medidas para favorecer y formar en igualdad, incluida la prevención de la violencia de xénero, o respecto a la diversidad afectivo sexual, la educación afectivo-sexual y la orientación académica y profesional no sexista.

A Lei Orgánica 10/2022 de Garantía Integral da Liberdade Sexual avanza a nivel penal e muda a perspectiva estructural ao poñer o foco no consentimento e non na violencia. No ámbito educativo, ordena, por unha parte, a incorporación, en todos os niveis educativos, da educación afectivo-sexual, apropiada á idade e adaptada para o alumnado con necesidades educativas específicas. Por otra parte, establece una inclusión do uso seguro e crítico de internet como un dos medios para a sensibilización e prevención das violencias sexuais e dos delitos cometidos a través das TIC. Así mesmo, indica que estas dúas temáticas deben de incorporarse a nuestros planes de estudios de dos títulos universitarios oficiais nos que sexa coherencia coas súas competencias e delimitar profesionais. En relación coa detección e actuación no ámbito educativo, fixa a aplicación,

 A Lei 4/2023, de 28 de febrero, para a igualdade real e efectiva das persoas trans e para a garantía dos dereitos das persoas LGTBI propón, entre outras cuestiones: a) a introdución, nos planes de estudo das titulaciones universitarias que habiliten para o ejercicio de profesiones docentes, de contidos dirixidos á capacitación para abordar la diversidad sexual, sexual y familiar; b) una inclusión en el currículo de las distintas etapas educativas del principio de igualdad de trato y no discriminación de las personas LGTBI con respecto a la diversidad sexual, de xénero y familiar de las personas LGTBI; c) que os protocolos de acoso y ciberacoso escolar incorporan o acoso por LGTBIfobia.

Por último, a Lei Orgánica 1/2023, de 28 de febrero, pola que se modifica a Ley Orgánica 2/2010 de saúde sexual e reprodutiva e de interrupción voluntaria do embarazo establece a inclusión da educación afectivo-sexual en todas las etapas del ensino obrigatorio. Este tipo de educación ha de incluir una prevención de las violencias sexuales y un abordaje integral de la salud durante la menstruación con perspectiva de xénero, interseccional y de derechos humanos, con especial atención en la eliminación de dos mitos, prexuízos y estereotipos de xénero que xeran o estigma menstrual." A Lei tamén promove a gratuidade dos produtos de xestión menstrual en centros educativos eo fomento, por parte de dos poderes públicos, da utilización de produtos menstruais respectuosos co medio ambiente e coa saúde das mulleres.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.