Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Xestión de recursos humanos Código 652512213
Titulación
Mestrado Universitario en Dirección, Xestión e Innovación de Institucións Escolares e Socioeducativa
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Ríos de Deus, María Paula
Correo electrónico
paula.rios.dedeus@udc.es
Profesorado
Ríos de Deus, María Paula
Correo electrónico
paula.rios.dedeus@udc.es
Web http://http://www.educacion.udc.es/index.php?pagina=table&id_titulacion=600
Descrición xeral Ao longo dos 4.5 créditos afróntase a perspectiva xeral sobre Recursos Humanos e a súa xestión, a descrición de modelos organizacionais, os elementos da organización educativa, o diagnóstico dos seus perfís competenciais, a identificacion do clima laboral, a comunicación externa e interna e a avaliación de necesidades formativas dos compoñentes da organización.
Contémplanse compoñentes teóricos fundamentadores da práctica. Específicase o tipo organizacional das institucións públicas e das privadas. Na totalidade dos contidos inclúense aplicacións prácticas.

Competencias do título
Código Competencias do título
A7 Ser capaz de establecer estratexias de liderado e empoderamento dos distintos axentes sociais que favorezan un clima institucional óptimo.
A8 Redactar, presentar e defender proxectos de investigación e informes, memorias, regulamentos, así como outros documentos básicos que contribúan a organizar a acción escolar e/ou socioeducativa.
A9 Capacidade para desenvolver procedementos e metodoloxías que potencien a interdependencia e unha comunicación fluída entre diferentes axentes educativos e culturais tanto a nivel interno como co social más amplo.
A14 Adquirir destrezas para o diagnóstico de perfís competenciais idóneos dos equipos directivos, ofrecendo respostas axustadas a esa realidade.
B6 Capacidade de crítica e autocrítica
B7 Capacidade para elaborar e defender un discurso ante diferentes audiencias
B8 Traballo colaborativo
B14 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Ser capaz de realizar un informe sintético dalgunhas liñas de forza vertebradoras da Comunidade Educativa e expresalas apuntando cara unha posible proposta de mellora. AP7
AP8
AP9
AP14
BM6
BM7
BM8
BM14
CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. Modelos organizativos.
2. Identificación e diagnóstico de perfís competenciais dos elementos que constitúen a organización.
3. O clima ambiental e o clima laboral: o seu diagnóstico.
4. A comunicación interna e externa, estratexias para mellorala.
5. Identificación de necesidades formativas dos compoñentes da Institución educativa.
1. Xestión de Recursos humanos: modelos organizacionales.

2. Compoñentes da Comunidade Socioeducativa: institucións públicas e privadas.
2.1 Estudo especial dos compoñentes competenciais de cada perfil personal posible segundo a organización que se estude.

3. O clima laboral.
3.1. Identificación do clima laboral a través de instrumentos.

4. Importancia da comunicación interna e externa.

5. Identificación das necesidades de formación dos compoñentes da Institución.
5.1. Elaboración e aplicación de instrumentos de avaliación de necesidades.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais B6 B7 B14 C8 0 26 26
Aprendizaxe colaborativa A7 A8 A9 A14 B6 B7 B8 B14 C8 0 28.5 28.5
Estudo de casos A7 A8 A9 A14 B6 B7 B8 B14 C8 15 0 15
Proba obxectiva A7 A8 A9 A14 B6 B7 B14 3 23 26
Actividades iniciais B6 B7 4.5 0 4.5
Sesión maxistral B14 9 0 9
 
Atención personalizada 3.5 0 3.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Aprendizaxe colaborativa Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.
Actividades iniciais Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
O alumnado disporá de titorías para comprobar os seus avances nos estudos de casos que se presenten.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Aprendizaxe colaborativa A7 A8 A9 A14 B6 B7 B8 B14 C8 Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo. 60
Proba obxectiva A7 A8 A9 A14 B6 B7 B14 Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.
40
 
Observacións avaliación

ALUMNADO ASISTENTE: considerarase alumnado asistente a aquel que
presente, como máximo un 20% de faltas de asistencia durante o curso;
por iso, o profesorado poderá solicitarlle ao alumnado que asine unha
folla tanto á entrada como á saída. Ata un 20% das clases poderán
desenvolverse mediante charlas, conferencias, asistencia a seminarios
que non teñen por que coincidir co horario habitual das clases, pero que
será necesaria a asistencia para alumnado considerado como presencial. O
alumnado poderá xustificar as súas faltas de asistencia.


O exemplar da realización da aprendizaxe colaborativa (60% da cualificación) enviarase telematicamente e de non ser
posible, non utilizar plásticos, elixir a impresión a doble cara,
empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores. Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Débese
ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos
valores da sosenibiliade nos comportamentos persoais e profesionais.O prazo máximo de entrega será a semana seguinte de finalizar as clases.
O alumnado realizará tamén unha proba escrita da
totalidade dos contidos fixados na guía docente da materia (40% da cualificación).

ALUMNADO NON ASISTENTE: O alumnado que non forme parte de ningún grupo,
non realice as prácticas correspondentes (traballo colaborativo) ou non
asista regularmente ás clases, considerase alumnado non asistente. O
alumnado que teña un 20% de faltas de asistencia considerarase non
asistente e deberá presentar a resolución de tarefas asignadas para a prendizaxe colaborativa obrigatoriamente de maneira individual (que
deberán ser avaliadas como aptas dentro do 60% da cualificación) e realizar unha proba escrita da
totalidade dos contidos fixados na guía docente da materia (40% da cualificación).

NOTA: A UDC regula a matrícula de estudantes a tempo parcial, criterios
que tamén serán tidos en conta polo profesorado, polo que será necesario
que o alumnado con este tipo de réxime de dedicación, o informe ao
profesorado e concerten a maneira na que se desenvolverá o proceso de
ensino-aprendizaxe.


Fontes de información
Bibliografía básica Cerro Guerrero, Sebastián (2005). Elegir la excelencia en la gestión de un centro educativo. Madrid: Narcea [Recurso electrónico]
Porret Gelebert, Miquel (2010). Gestión de personas: manual para la gestión del capital humano en las organizaciones. Madrid: ESIC
Doménech, Joan; Viñas, Jesús (1997). La organización del espacio y del tiempo en el centro educativo. Barcelona: Grao
Lorenzo Delgado, Raquel (1997). La organización y gestión del centro educativo: análisis de casos prácticos. Madrid: Universitas, DL
Fernández, Guadalupe (2005). Las competencias clave para una gestión integrada de recursos humanos. Barcelona: Deusto, DL
Puchol, Luis (2005). Nuevos casos en dirección y gestión de recursos humanos. Madrid: Díaz de Santos
Martín-Moreno Cerrillo, Quintina (2007). Organización y dirección de centros educativos innovadores, el centro educativo versátil. Madrid: McGraw-Hill
Varela García, María Remedios (2016). Plan de autoprotección dun colexio. A Coruña: [Recurso electrónico] TFM
Peretti, Jean-Marie (1997). Todos somos directores de recursos humanos. Práctica de la gestión de recursos humanos destinada a directivos y supervisores. Barcelona: Gestión 2000

Outras publicacions indicadas no día a día da docencia.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías