Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Valores. igualdade e cultura da mediación en contextos socioeducativos Código 652512216
Titulación
Mestrado Universitario en Dirección, Xestión e Innovación de Institucións Escolares e Socioeducativa
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 4.5
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Rouco Ferreiro, Javier Francisco
Correo electrónico
javier.rouco@udc.es
Profesorado
Rouco Ferreiro, Javier Francisco
Correo electrónico
javier.rouco@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta materia trataremos as diferentes dimensións que a formación en valores pode abranguer no referido á direccion de institucións escolares e socioeducativas. Afondaremos en conceptos tales como a igualdade e o conflito e -a través dunha metodoloxía dialóxica- tentaremos posicionarnos como cidadáns e cidadás e como profesionales que pretenden ostentar un cargo directivo.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Ser capaz de identificar os diferentes fundamentos teóricos e metodolóxicos dun proxecto de educación democrática e crítica, facendo especial énfase nos dereitos humanos e a igualdade de xénero, desenvolvendo culturas da mediación e da paz.
A6 Desenvolver proxectos educativos de centro e/ou propostas pedagóxicas innovadoras baseadas na xustiza, a democracia e a diversidade.
B2 Capacidade de resolución de problemas
B4 Aprender a aprender
B5 Capacidade de mostrar actitudes coherentes coas concepcións éticas e deontolóxicas propias da profesión
B6 Capacidade de crítica e autocrítica
B7 Capacidade para elaborar e defender un discurso ante diferentes audiencias
B12 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
B13 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B14 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B15 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
B16 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C6 Capacidade de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuizos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclua reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuizos, valorando criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información disponible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
- Promover, implementar e avaliar programas de educación en valores e mediación tendentes á resolución de conflitos en diferentes contextos socioeducativos. AP1
AP6
BM2
BM4
BM5
BM6
BM7
BM12
BM13
BM14
BM15
BM16
CM4
CM6
CM7
CM8
- Ser quen de deseñar, implementar e avaliar propostas de educación en valores, igualdade e mediación adaptadas ás distintas realidades profesionais. AP1
AP6
BM2
BM4
BM5
BM6
BM7
BM12
BM13
BM14
BM15
BM16
CM4
CM7
CM8

Contidos
Temas Subtemas
Educación en valores para a cidadanía do século XXI.

Valores para o século XXI.
Aproximación crítica á educación en valores.
Formación de cidadáns e cidadás.
Xénero e igualdade: a coeducación como proxecto en contextos socioeducativos. Xénero e igualdade no século XXI.
A coeducación como estratexia e como fin.
Cultura da mediación: a convivencia como reto educativo. O conflito nos centros.
Xestión de conflitos.
Estratexias para a mediación.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais B2 B4 B6 2 0 2
Sesión maxistral B5 B7 B14 12 0 12
Lecturas A1 B15 C6 0 12 12
Traballos tutelados A6 B13 6 12 18
Recensión bilbiográfica C4 4.5 12 16.5
Presentación oral C8 4 12 16
Análise de fontes documentais B16 1 20 21
Proba de ensaio B12 C7 2 12 14
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Dinámicas introductorias conducentes a coñecer os perfís profesionais e académicos do alumnado.
Sesión maxistral Exposición dos fundamentos teóricos da materia, achegamento a boas prácticas e análise críitica dialóxica das mesmas.
Lecturas Achegamento ás publicacións (en todo tipo de formatos e soportes) que axuden a comprender o desenvolvemento da materia.
Traballos tutelados Pequenos traballos de investigación a realizar en grupo pequeno, referidos a algúns dos tópicos da materia. Axudarán ao coñecemento crítico da realidade socio-educativa próxima na que desenvolver as competencias propias desta materia.
Recensión bilbiográfica Afondamento nun dos textos propostos co fin de analizalo, detectar os elementos conceptuais que posúa e a súa estrutura, relacionalo con outras lecturas e mesmo facer unha análise crítica.
Presentación oral Exposición de traballos grupais ante o grupo de referencia, na que manexar non só os coñecementos da materia senón tamén a capacidade de falar ante un público diverso.
Análise de fontes documentais Lectura e/ou visionado crítico de textos relativos á materia.
Proba de ensaio Traballo individual no que dar conta da capacidade de análise crítica e nivel de dominio conceptual acadados no desenvolvemento da materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Recensión bilbiográfica
Traballos tutelados
Presentación oral
Descrición
Consideraranse as necesidades específicas do alumnado e as súas traxectorias profesionaies e académicas para ir concretando diferentes itinerarios que conduzan ao maior aproveitamento da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de ensaio B12 C7 Pretende determinar os logros do alumnado en termos obxectivos e avaliar de xeito directo e individual a capacidade de análise, a expresión e a organización de ideas relativas aos contidos da materia. 70
Recensión bilbiográfica C4 Comprende ademáis da lectura dunha obra, a análise do seu contido, unha crítica e a posterior valoración da mesma. 15
Presentación oral C8 Exposición de traballos, individuais ou colectivos dinate do grupo de referencia, procurando tirar conclusións sobre a problemática investigada, documento ou experiencia abordada. 15
 
Observacións avaliación

A asistencia ás clases é imprescindible. O límite de asistencia mínimo é do 80%. Calquera circunstancia persoal que poida alterar o seguimento da materia por parte do alumnado deberá ser comunicada para a súa oportuna consideración. As faltas de asistencia habituais non precisan ser xustificadas mentres non excedan o 20% do total. Os traballos individuais (entre os que se considera a proba de ensaio) terán un valor do 60% na nota final e os traballos realizados en grupo computarán un 40%.


Fontes de información
Bibliografía básica (). .

Bibliografía básica:

Jares, Xesús R. (2006). Aprender a convivir.. Vigo. Xerais
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Casamayor, G. (coord.) (1999). Cómo dar respuesta a los conflictos.. Barcelona. Graó
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Camps, V. (2008). Creer en la educación.. Barcelona. Península
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif I. Carrillo i Flors (coord.) (2005). Diez valores para el siglo XXI. Barcelona, CISS Praxis
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (2008). Educación e paz. 25 anos de educadores pola Paz.. Vigo. Xerais
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Tuts, M., Martínez Teu, L. (2006). Educación en valores y Ciudadanía: propuestas y técnicas didácticas para la formación integral. Madrid. Los libros de la Catarata
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif F. Revilla (coord.) (2006). Educación y ciudadanía: valores para una sociedad democrática. Madrid. Biblioteca Nueva
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (1999). Educación y derechos humanos. Estrategias didácticas y organizativas.. Madrid. Popular
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Yuste, A. (2006). Educación, ciudadanía y democracia.. Barcelona. Octaedro-OEI
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (2004). Educar para la paz en tiempos difíciles.. Bilbao. Bakeaz
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Haydon, G. (2003). Enseñar valores. Un nuevo enfoque.. Madrid, Morata
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Naya, L. M. (coord.) (2005). La educación y los derechos humanos.. Madrid. Erein
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Cortina, A. (coord) (2009). La educación y los valores. Madrid. Biblioteca Nueva
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Martínez, M. y Hoyos, G. (coord.) (2006). La formación en valores en sociedades democráticas.. Barcelona. Octaedro-OEI
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Camps, V. (1994). Los valores de la educación.. Madrid. Alauda
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif F. Dubot (2011). Repensar la justicia social. Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Buenos Aires. Siglo XXI
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Nussbaum, M.C (2010). Sin fines de lucro. Madrid. Katz Editores
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Calero, J. (2008). Sociedad desigual, ¿educción desigual?. Madrid. Ministerio de Educación
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Carbonell Sebarroja, J (2008). Una educación para mañana. Barcelona. Octaedro.

Brandoni, F. (coord.) (1999): Mediación escolar. Propuestas, reflexiones y experiencias. Buenos Aires, Paidós.
Burguet, M. (1999). El educador como gestor de conflictos. Bilbao: Desclée.
Cascón, P.(2000): "La mediación", Barcelona, Cuadernos de Pedagogía núm. 286, pp. 72-76.

Díez, F. y Tapia, G. (1999). Herramientas para trabajar en mediación. Buenos Aires: Paidós.
Fernández, I. (1998). Prevención de la violencia y resolución de conflictos. Madrid: Narcea.
Fernández, I. (2001). Guía para la Convivencia en el aula. CISS-Praxis. Madrid: 2001.
Fernández, I, , Villaoslada Hernán, E., Funes Lapponi, S. (2002). Conflicto en el Centro escolar. Modelo de alumno ayudante como estrategia de intervención educativa. Catarata. Madrid.
Girard, K. y Koch, s. J. (1997). Resolución de conflictos en las escuelas. Manual para educadores. Buenos Aires: Granica.

Martínez Martín, M. y Tey Teijón, A. (2003). La convivencia en los centro de secundaria. Estrategias para abordar el conflicto. Bilbao: Desclée.
Ortega, P.; Minués, R. y Saura, P. (2003). Conflicto en las aulas. Propuestas educativas. Barcelona: Ariel.
Ortega, R. (1998). La convivencia escolar: qué es y cómo abordarla. Sevilla: Conserjería de Educación y Ciencia.
Rozenblum de Horowitz, S. (1998). Mediación en la escuela. Resolución de conflictos en el ámbito educativo adolescente. Buenos Aires: Aique
Sarrado Soldevilla, J.J. y Ferrer Ventura, M. (2003). Mediación: un reto para el futuro. Actualización y prospectiva. Bilbao: Desclée.
Six, J.F. (1997). Dinámica de la mediación. Barcelona: Paidós.
Suares, M. (1996). Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas. Buenos Aires: Paidós.
Torrego, J.C. (Coord.) (2000). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores. Madrid: Narcea.

Revista: Cuadernos de pedagogía, nº 287. Educar en el conflicto.
Revista: Cuadernos de Pedagogía, nº 304. Convivencia en los centros.

Bibliografía complementaria

Bibliografía complementaria:

https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (2006). Aprender a convivir.. Vigo, Xerais
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Subirats, M., Tomé, A. (2007). Balones fuera: reconstruir los espacios desde la coeducación.. Barcelona, Octaedro
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Tomé, A., Rambla, X. (2001). Contra el sexismo. Coeducación y democracia en la escuela.. Madrid, Síntesis
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Tonucci, F. (2003). Cuando los niños dicen basta.. Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (1999). Educación y derechos humanos. Estrategias didácticas y organizativas..
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (2004). Educar para la paz en tiempos difíciles.. Bilbao, Bakeaz
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif F. García Moriyón (2011). El troquel de las conciencias. Una historia de la educación moral en España. Madrid. Ediciones de la Torre
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Savater, F. (1997). El valor de educar.. Barcelona. Ariel
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Haydon, G. (2003). Enseñar valores. Un nuevo enfoque.. Madrid, Morata
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Gerilla, E.,Jiménez, F.J., Santos, M. (coords) (2011). La educación nos hace libres. Madrid. Biblioteca Nueva
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Sánchez Ferriz, R., Jimena Quesada, L. (1995). La enseñanza de los derechos humanos.. Barcelona. Ariel
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Micheá, J. Cl. (2002). La escuela de la ignorancia.. Madrid, Ediciones Acuarela
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jackson, Ph. W. (1991). La vida en las aulas.. Madrid, Morata
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Lomas, C. (comp.) (2007). Los chicos también lloran. Identidades masculinas, igualdad entre los sexos y coeducación.. Barcelona, Paidós
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Delval, J. (1990). Los fines de la educación.. Madrid, Siglo XXI
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Doménech, J; Guerrero, J. (2005). Miradas a la educación que queremos.. Barcelona, Graó
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Sancho Gargallo, M. et al. (2007). Nuevos retos para convivir en las aulas: construyendo la escuela cívica.. Madrid, Fundación Europea Sociedad y Educación
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Meirieu, P. (2004). Referencias para un mundo sin referencias.. Barcelona. Graó
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Subirats, M., Brullet, C. (1988). Rosa y azul. la transmisión de los géneros en la escuela mixta.. Madrid, Instituto de la Mujer
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Bindé, J. (dir.) (2005). ¿A dónde van los valores? Coloquios del siglo XXI.. Barcelona, Icaria-UNESCO

Carbonell, Fdez., J. L. (coord.) (1997) Convivir es vivir. Programa de desarrollo de la convivencia en centro educativos de la comunidad de Madrid. Madrid: Social de Caja Madrid.
Casamayor, G. (coord.) (1998). Cómo dar respuesta a los conflictos. La disciplina en la enseñanza secundaria. Barcelona: Graó.
Crary, E. (1994). Crecer sin peleas. Cómo enseñar a los niños a resolver conflictos con inteligencia emocional. Barcelona: Integral.

Recursos en REDE:

http://fund-culturadepaz.org/spa/espanol.htm

http://www.alliance21.org/2003

http://www.alteris.org/quees.html

http://www.aulaintercultural.org

http://www.citized.info

http://www.ciudadania.profs.net

http://www.edualter.org

http://www.educacionciudadania.mec.es

http://www.educacionenvalores.org

http://www.es.amnesty.org

http://www.escuelalibre.org

http://www.mec.es/creade

http://www.movimientocontralaintolerancia.com

http://www.oei.es

http://www.sgep.org

http://www.unesco.org
http://www.cnice.mecd.es/recursos2/convivencia_escolar/4_ayuda.htm
http://www.concejoeducativo.org/3con_con.htm
http://www.cruzrojajuventud.org
http://www.educastur.princast.es/proyectos/mediacion/
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/publicaciones/convivencia.php3
http://www.pangea.org/edualter/material/euskadi/mediacion.htm
http://www.pangea.org/pacoc/documentos/_Cuadernos_completo.pdf

http://www.me.gov.ar/construccion/mediacion.html

http://mediacion-jorgedeprada.blogspot.com.es/

http://convivenciaenlaescuela.es/


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías