Identifying Data 2019/20
Subject (*) Values??. equality and culture of mediation in socio-educational contexts Code 652512216
Study programme
Mestrado Universitario en Dirección, Xestión e Innovación de Institucións Escolares e Socioeducativa
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 4.5
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Pedagoxía e Didáctica
Coordinador
Rouco Ferreiro, Javier Francisco
E-mail
javier.rouco@udc.es
Lecturers
Rouco Ferreiro, Javier Francisco
E-mail
javier.rouco@udc.es
Web
General description Nesta materia trataremos as diferentes dimensións que a formación en valores pode abranguer no referido á direccion de institucións escolares e socioeducativas. Afondaremos en conceptos tales como a igualdade e o conflito e -a través dunha metodoloxía dialóxica- tentaremos posicionarnos como cidadáns e cidadás e como profesionales que pretenden ostentar un cargo directivo.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Ser capaz de identificar os diferentes fundamentos teóricos e metodolóxicos dun proxecto de educación democrática e crítica, facendo especial énfase nos dereitos humanos e a igualdade de xénero, desenvolvendo culturas da mediación e da paz.
A6 Desenvolver proxectos educativos de centro e/ou propostas pedagóxicas innovadoras baseadas na xustiza, a democracia e a diversidade.
B2 Capacidade de resolución de problemas
B4 Aprender a aprender
B5 Capacidade de mostrar actitudes coherentes coas concepcións éticas e deontolóxicas propias da profesión
B6 Capacidade de crítica e autocrítica
B7 Capacidade para elaborar e defender un discurso ante diferentes audiencias
B12 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
B13 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B14 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B15 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
B16 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C6 Capacidade de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuizos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclua reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuizos, valorando criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información disponible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
- Promover, implementar e avaliar programas de educación en valores e mediación tendentes á resolución de conflitos en diferentes contextos socioeducativos. AJ1
AJ6
BC2
BC4
BC5
BC6
BC7
BC12
BC13
BC14
BC15
BC16
CC4
CC6
CC7
CC8
- Ser quen de deseñar, implementar e avaliar propostas de educación en valores, igualdade e mediación adaptadas ás distintas realidades profesionais. AJ1
AJ6
BC2
BC4
BC5
BC6
BC7
BC12
BC13
BC14
BC15
BC16
CC4
CC7
CC8

Contents
Topic Sub-topic
Educación en valores para a cidadanía do século XXI.

Valores para o século XXI.
Aproximación crítica á educación en valores.
Formación de cidadáns e cidadás.
Xénero e igualdade: a coeducación como proxecto en contextos socioeducativos. Xénero e igualdade no século XXI.
A coeducación como estratexia e como fin.
Cultura da mediación: a convivencia como reto educativo. O conflito nos centros.
Xestión de conflitos.
Estratexias para a mediación.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities B2 B4 B6 2 0 2
Guest lecture / keynote speech B5 B7 B14 12 0 12
Workbook A1 B15 C6 0 12 12
Supervised projects A6 B13 6 12 18
Critical bibliographical C4 4.5 12 16.5
Oral presentation C8 4 12 16
Document analysis B16 1 20 21
Long answer / essay questions B12 C7 2 12 14
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Dinámicas introductorias conducentes a coñecer os perfís profesionais e académicos do alumnado.
Guest lecture / keynote speech Exposición dos fundamentos teóricos da materia, achegamento a boas prácticas e análise críitica dialóxica das mesmas.
Workbook Achegamento ás publicacións (en todo tipo de formatos e soportes) que axuden a comprender o desenvolvemento da materia.
Supervised projects Pequenos traballos de investigación a realizar en grupo pequeno, referidos a algúns dos tópicos da materia. Axudarán ao coñecemento crítico da realidade socio-educativa próxima na que desenvolver as competencias propias desta materia.
Critical bibliographical Afondamento nun dos textos propostos co fin de analizalo, detectar os elementos conceptuais que posúa e a súa estrutura, relacionalo con outras lecturas e mesmo facer unha análise crítica.
Oral presentation Exposición de traballos grupais ante o grupo de referencia, na que manexar non só os coñecementos da materia senón tamén a capacidade de falar ante un público diverso.
Document analysis Lectura e/ou visionado crítico de textos relativos á materia.
Long answer / essay questions Traballo individual no que dar conta da capacidade de análise crítica e nivel de dominio conceptual acadados no desenvolvemento da materia.

Personalized attention
Methodologies
Critical bibliographical
Supervised projects
Oral presentation
Description
Consideraranse as necesidades específicas do alumnado e as súas traxectorias profesionaies e académicas para ir concretando diferentes itinerarios que conduzan ao maior aproveitamento da materia.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Long answer / essay questions B12 C7 Pretende determinar os logros do alumnado en termos obxectivos e avaliar de xeito directo e individual a capacidade de análise, a expresión e a organización de ideas relativas aos contidos da materia. 70
Critical bibliographical C4 Comprende ademáis da lectura dunha obra, a análise do seu contido, unha crítica e a posterior valoración da mesma. 15
Oral presentation C8 Exposición de traballos, individuais ou colectivos dinate do grupo de referencia, procurando tirar conclusións sobre a problemática investigada, documento ou experiencia abordada. 15
 
Assessment comments

A asistencia ás clases é imprescindible. O límite de asistencia mínimo é do 80%. Calquera circunstancia persoal que poida alterar o seguimento da materia por parte do alumnado deberá ser comunicada para a súa oportuna consideración. As faltas de asistencia habituais non precisan ser xustificadas mentres non excedan o 20% do total. Os traballos individuais (entre os que se considera a proba de ensaio) terán un valor do 60% na nota final e os traballos realizados en grupo computarán un 40%.


Sources of information
Basic (). .

Bibliografía básica:

Jares, Xesús R. (2006). Aprender a convivir.. Vigo. Xerais
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Casamayor, G. (coord.) (1999). Cómo dar respuesta a los conflictos.. Barcelona. Graó
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Camps, V. (2008). Creer en la educación.. Barcelona. Península
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif I. Carrillo i Flors (coord.) (2005). Diez valores para el siglo XXI. Barcelona, CISS Praxis
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (2008). Educación e paz. 25 anos de educadores pola Paz.. Vigo. Xerais
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Tuts, M., Martínez Teu, L. (2006). Educación en valores y Ciudadanía: propuestas y técnicas didácticas para la formación integral. Madrid. Los libros de la Catarata
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif F. Revilla (coord.) (2006). Educación y ciudadanía: valores para una sociedad democrática. Madrid. Biblioteca Nueva
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (1999). Educación y derechos humanos. Estrategias didácticas y organizativas.. Madrid. Popular
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Yuste, A. (2006). Educación, ciudadanía y democracia.. Barcelona. Octaedro-OEI
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (2004). Educar para la paz en tiempos difíciles.. Bilbao. Bakeaz
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Haydon, G. (2003). Enseñar valores. Un nuevo enfoque.. Madrid, Morata
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Naya, L. M. (coord.) (2005). La educación y los derechos humanos.. Madrid. Erein
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Cortina, A. (coord) (2009). La educación y los valores. Madrid. Biblioteca Nueva
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Martínez, M. y Hoyos, G. (coord.) (2006). La formación en valores en sociedades democráticas.. Barcelona. Octaedro-OEI
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Camps, V. (1994). Los valores de la educación.. Madrid. Alauda
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif F. Dubot (2011). Repensar la justicia social. Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Buenos Aires. Siglo XXI
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Nussbaum, M.C (2010). Sin fines de lucro. Madrid. Katz Editores
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Calero, J. (2008). Sociedad desigual, ¿educción desigual?. Madrid. Ministerio de Educación
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Carbonell Sebarroja, J (2008). Una educación para mañana. Barcelona. Octaedro.

Brandoni, F. (coord.) (1999): Mediación escolar. Propuestas, reflexiones y experiencias. Buenos Aires, Paidós.
Burguet, M. (1999). El educador como gestor de conflictos. Bilbao: Desclée.
Cascón, P.(2000): "La mediación", Barcelona, Cuadernos de Pedagogía núm. 286, pp. 72-76.

Díez, F. y Tapia, G. (1999). Herramientas para trabajar en mediación. Buenos Aires: Paidós.
Fernández, I. (1998). Prevención de la violencia y resolución de conflictos. Madrid: Narcea.
Fernández, I. (2001). Guía para la Convivencia en el aula. CISS-Praxis. Madrid: 2001.
Fernández, I, , Villaoslada Hernán, E., Funes Lapponi, S. (2002). Conflicto en el Centro escolar. Modelo de alumno ayudante como estrategia de intervención educativa. Catarata. Madrid.
Girard, K. y Koch, s. J. (1997). Resolución de conflictos en las escuelas. Manual para educadores. Buenos Aires: Granica.

Martínez Martín, M. y Tey Teijón, A. (2003). La convivencia en los centro de secundaria. Estrategias para abordar el conflicto. Bilbao: Desclée.
Ortega, P.; Minués, R. y Saura, P. (2003). Conflicto en las aulas. Propuestas educativas. Barcelona: Ariel.
Ortega, R. (1998). La convivencia escolar: qué es y cómo abordarla. Sevilla: Conserjería de Educación y Ciencia.
Rozenblum de Horowitz, S. (1998). Mediación en la escuela. Resolución de conflictos en el ámbito educativo adolescente. Buenos Aires: Aique
Sarrado Soldevilla, J.J. y Ferrer Ventura, M. (2003). Mediación: un reto para el futuro. Actualización y prospectiva. Bilbao: Desclée.
Six, J.F. (1997). Dinámica de la mediación. Barcelona: Paidós.
Suares, M. (1996). Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas. Buenos Aires: Paidós.
Torrego, J.C. (Coord.) (2000). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores. Madrid: Narcea.

Revista: Cuadernos de pedagogía, nº 287. Educar en el conflicto.
Revista: Cuadernos de Pedagogía, nº 304. Convivencia en los centros.

Complementary

Bibliografía complementaria:

https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (2006). Aprender a convivir.. Vigo, Xerais
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Subirats, M., Tomé, A. (2007). Balones fuera: reconstruir los espacios desde la coeducación.. Barcelona, Octaedro
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Tomé, A., Rambla, X. (2001). Contra el sexismo. Coeducación y democracia en la escuela.. Madrid, Síntesis
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Tonucci, F. (2003). Cuando los niños dicen basta.. Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (1999). Educación y derechos humanos. Estrategias didácticas y organizativas..
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jares, Xesús R. (2004). Educar para la paz en tiempos difíciles.. Bilbao, Bakeaz
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif F. García Moriyón (2011). El troquel de las conciencias. Una historia de la educación moral en España. Madrid. Ediciones de la Torre
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Savater, F. (1997). El valor de educar.. Barcelona. Ariel
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Haydon, G. (2003). Enseñar valores. Un nuevo enfoque.. Madrid, Morata
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Gerilla, E.,Jiménez, F.J., Santos, M. (coords) (2011). La educación nos hace libres. Madrid. Biblioteca Nueva
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Sánchez Ferriz, R., Jimena Quesada, L. (1995). La enseñanza de los derechos humanos.. Barcelona. Ariel
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Micheá, J. Cl. (2002). La escuela de la ignorancia.. Madrid, Ediciones Acuarela
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Jackson, Ph. W. (1991). La vida en las aulas.. Madrid, Morata
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Lomas, C. (comp.) (2007). Los chicos también lloran. Identidades masculinas, igualdad entre los sexos y coeducación.. Barcelona, Paidós
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Delval, J. (1990). Los fines de la educación.. Madrid, Siglo XXI
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Doménech, J; Guerrero, J. (2005). Miradas a la educación que queremos.. Barcelona, Graó
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Sancho Gargallo, M. et al. (2007). Nuevos retos para convivir en las aulas: construyendo la escuela cívica.. Madrid, Fundación Europea Sociedad y Educación
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Meirieu, P. (2004). Referencias para un mundo sin referencias.. Barcelona. Graó
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Subirats, M., Brullet, C. (1988). Rosa y azul. la transmisión de los géneros en la escuela mixta.. Madrid, Instituto de la Mujer
https://guiadocente.udc.es/guia_docent/images/square.gif Bindé, J. (dir.) (2005). ¿A dónde van los valores? Coloquios del siglo XXI.. Barcelona, Icaria-UNESCO

Carbonell, Fdez., J. L. (coord.) (1997) Convivir es vivir. Programa de desarrollo de la convivencia en centro educativos de la comunidad de Madrid. Madrid: Social de Caja Madrid.
Casamayor, G. (coord.) (1998). Cómo dar respuesta a los conflictos. La disciplina en la enseñanza secundaria. Barcelona: Graó.
Crary, E. (1994). Crecer sin peleas. Cómo enseñar a los niños a resolver conflictos con inteligencia emocional. Barcelona: Integral.

Recursos en REDE:

http://fund-culturadepaz.org/spa/espanol.htm

http://www.alliance21.org/2003

http://www.alteris.org/quees.html

http://www.aulaintercultural.org

http://www.citized.info

http://www.ciudadania.profs.net

http://www.edualter.org

http://www.educacionciudadania.mec.es

http://www.educacionenvalores.org

http://www.es.amnesty.org

http://www.escuelalibre.org

http://www.mec.es/creade

http://www.movimientocontralaintolerancia.com

http://www.oei.es

http://www.sgep.org

http://www.unesco.org
http://www.cnice.mecd.es/recursos2/convivencia_escolar/4_ayuda.htm
http://www.concejoeducativo.org/3con_con.htm
http://www.cruzrojajuventud.org
http://www.educastur.princast.es/proyectos/mediacion/
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/publicaciones/convivencia.php3
http://www.pangea.org/edualter/material/euskadi/mediacion.htm
http://www.pangea.org/pacoc/documentos/_Cuadernos_completo.pdf

http://www.me.gov.ar/construccion/mediacion.html

http://mediacion-jorgedeprada.blogspot.com.es/

http://convivenciaenlaescuela.es/


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.