Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) A interdisciplinariedade en contexto Código 652513203
Titulación
Mestrado Universitario en Didácticas Específicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Composición
Didácticas Específicas
Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Garcia Barros, Susana
Correo electrónico
susana.gbarros@udc.es
Profesorado
Diéguez Cequiel, Uxío-Breogán
Cano López, Pablo
Chao Fernandez, Rocio
Fraguela Vale, Raul
Garcia Barros, Susana
Macho Eiras, Javier
Naya Riveiro, Maria Cristina
Correo electrónico
uxio.breogan.dieguez.cequiel@udc.es
pablo.cano@udc.es
rocio.chao@udc.es
raul.fraguela@udc.es
susana.gbarros@udc.es
javier.macho@udc.es
cristina.naya@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer as bases teóricas do traballo interdisciplinar e identificar os seus centros de interese en contextos escolares e non escolares.
A2 Identificar e analizar criticamente propostas interdisciplinares no ámbito educativo.
A8 Ser capaz de defender e argumentar de forma oral e escrita o traballo de investigación e/ou innovación realizado, utilizando, de ser o caso, recursos audiovisuais de apoio.
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B8 Traballar de forma autónoma e con iniciativa.
B9 Traballar de forma colaborativa.
B10 Capacidade de organización e planificación en ámbitos educativos disciplinares e interdisciplinares.
B14 Incorporar as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, a análise de datos e a difusión e comunicación de resultados
B15 Ter capacidade para actualizar os coñecementos, as metodoloxías e as estratexias na práctica docente.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocer los aspectos básicos de la interdisciplinariedad en diversos contextos educativos. AP1
BP1
BP8
Analizar las sinergias existentes entre las distintas áreas y/o disciplinas en los currículos escolares de distintas etapas, así como en programaciones educativas no escolares. AP1
BP9
Adquirir recursos para el diseño de propuestas interdisciplinares en contextos educativos. AP1
BP14
CP6
Identificar y analizar/valorar críticamente las metodologías docentes que mejor se ajustan al trabajo interdisciplinar en cada contexto. AP2
BP15
Diseñar y justificar propuestas de evaluación para programas educativos interdisciplinares. AP8
BP10
BP14
CP5

Contidos
Temas Subtemas
Introducción a la interdisciplinariedad. Se presentan aquí las líneas básicas del trabajo interdisciplinar: antecedentes, fundamentación teórica, modelos, etc. .
Centros de interés de la interdisciplinariedad en Didácticas Específicas. Se destacan algunas de las principales líneas temáticas abordadas desde una perspectiva interdisciplinar. Se tienen en cuenta las sinergias existentes entre las distintas áreas y/o disciplinas en los currículos escolares de distintas etapas, pero también otras referencias no escolares. .
Metodologías de E/A e interdisciplinariedad. Son muchas las metodologías que pueden utilizarse en los proyectos interdisciplinares. Se trata en este caso de repasar aquellas más ampliamente utilizadas. También de explorar el potencial de otras para su incorporación al trabajo interdisciplinar. .
Evaluación de propuestas interdisciplinares. Las especiales características de los proyectos interdisciplinares, hacen de la evaluación una cuestión especialmente compleja. En este epígrafe se estudian las combinaciones que permiten responder de forma más efectiva a la evaluación conjunta de procesos educativos que implican a varias disciplinas y profesores. .

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Aprendizaxe colaborativa B1 B9 B10 C5 6 12.5 18.5
Análise de fontes documentais A2 B8 B14 0 10 10
Traballos tutelados A1 A2 A8 B8 B9 B10 B14 C6 0 40 40
Discusión dirixida A1 A2 A8 5 0 5
Sesión maxistral A1 B15 20 18 38
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Aprendizaxe colaborativa Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Discusión dirixida Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador.
Sesión maxistral A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Os traballos tutelados requiren atención personalizada por iso as titorías terán unha importancia relevante.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A1 A2 A8 B8 B9 B10 B14 C6 . 100
 
Observacións avaliación
O/a estudante será avaliado por un traballo tutelado que poderá ser realizado individualmente ou en grupo de dúas ou tres persoas.

Para que o alumno/a sexa avaliado únicamente polo traballo tutelado deberá asistir a lo menos a o 80% das sesións presenciais

Se o estudante non chega a unha asistencia do 80% das clases presenciais deberá ser avaliado ademais de polo traballo, por unha proba individual. Neste caso os dous ítemes da avaliación (traballo e proba individual) terán unha ponderación do 50% esixíndose en cada unha delas a nota igual ou superior a 5 sobre 10.

Fontes de información
Bibliografía básica Escutia, M. (2009). El huerto escolar ecológico . Barcelona. Graó
Millington, B., Wilson, B. (2010). Context masculinities: Media consumption, physical education, and youth identities. American Behavioral Scientist, 53 (11), pp. 1669-1688
Alsina, Ángel (2012). Hacia un enfoque globalizado de la educación matemática en las primeras edades. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas. Vol. 80, 7-24.
Arbonés, J. y Milrud, P. (2001). La armonía es numérica. Música y matemáticas. . España: RBA.
Pérez Aldeguer, S. y Leganés Lavall, E. N. (2012). La Música como herramienta interdisciplinar: un análisis cuantitativo en el aula de Lengua Extranjera de Primaria.. Revista de Investigación en Educación, 10 (1), 127-143.
Catalá M. y otros (2002). Las ciencias en la escuela. Teorías y Prácticas. . Barcelona. Graó
Ruiz Bikandi, U. (Coord.) (2011). Lengua castellana y literatura: investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó
Algás, P. et al. (2010). Los proyectos de trabajo en el aula: reflexiones y experiencias prácticas. Barcelona: Graó
Fernández-Carrión, M. (2011). Música y matemáticas: conexiones curriculares para un mayor éxito educativo . http://recursostic.educacion.es/artes/
Liern, V., Queralt, T. (2008). Música y Matemáticas: La Armonía de los Números. Día escolar de las matemáticas. . Badajoz, Servicio de publicaciones de la FESPM.
Arias Correa, A. et al. (2009). O traballo por proxectos en Infantil, Primaria e Secundaria. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia
Majó Masferrer, F.; Baqueró Alos, M. (2014). Ocho ideas clave. Los proyectos interdisciplinarios. Barcelona. Graó
Camps, A. (Comp.) (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir. Barcelona: Graó
Edo, M. (2012). Situaciones interdisciplinarias para el desarrollo del pensamiento matemático en Educación Infantil en la formación de maestros. . Ciudad Real: SEIEM.

Esta bibliografía completaráse no transcurso da materia

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías