Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Metodoloxía cuantitativa Código 652513207
Titulación
Mestrado Universitario en Didácticas Específicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Filosofía e Métodos de Investigación en Educación
Coordinación
Mendiri Ruiz de Alda, Paula Maria
Correo electrónico
paula.mendiri@udc.es
Profesorado
Mendiri Ruiz de Alda, Paula Maria
Correo electrónico
paula.mendiri@udc.es
Web http://http://www.udc.es/fymide
Descrición xeral on este curso pretendemos que o estudante do máster coñeza os distintos
modelos e perspectivas relacionados cos estudos cuantitativos no ámbito da
educación e explore as potencialidades metodolóxicas deste enfoque de investigación e a súa utilidade como ferramenta para a análise da realidade educativa.

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 Adquirir unha formación metodolóxica para realizar investigacións educativas.
A6 Establecer os descritores xerais que caracterizan unha investigación: seleccionar, elaborar, tratar e interpretar os datos, e presentar os resultados de acordo cos propósitos da investigación.
A8 Ser capaz de defender e argumentar de forma oral e escrita o traballo de investigación e/ou innovación realizado, utilizando, de ser o caso, recursos audiovisuais de apoio.
A9 Ensaiar e avaliar formulacións de ensino disciplinares ou interdisciplinares en contextos educativos reais, e promover propostas de mellora en relación cos resultados obtidos.
A11 Coñecer, comprender e utilizar a linguaxe científica e aplicala correctamente nas distintas formas de expresión e comunicación
A14 Coñecer diferentes tipos de metodoloxía que se empregan na investigación educativa considerando a súa pertinencia para a resolución de problemas concretos
A15 Identificar criterios de calidade e control, tanto na investigación como na práctica docente, fomentando o espírito crítico, reflexivo e innovador.
A18 Recoñecer a investigación e a innovación aplicada ás ciencias da educación como ferramenta continua de innovación e mellora educativa e social.
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
B6 Capacidade de análise e síntese.
B8 Traballar de forma autónoma e con iniciativa.
B9 Traballar de forma colaborativa.
B13 Ser capaz de comunicarse cos seus compañeiros, coa comunidade educativa e coa sociedade en xeral no ámbito das súas áreas de coñecemento.
B14 Incorporar as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, a análise de datos e a difusión e comunicación de resultados
B15 Ter capacidade para actualizar os coñecementos, as metodoloxías e as estratexias na práctica docente.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnoloxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
A5 Adquirir unha formación metodolóxica para realizar investigacións educativas. A6 Establecer os descritores xerais que caracterizan unha investigación: seleccionar, elaborar, tratar e interpretar os datos, e presentar os resultados de acordo cos propósitos da investigación. A8 Ser capaz de defender e argumentar de forma oral e escrita o traballo de investigación e/ou innovación realizado, utilizando, de ser o caso, recursos audiovisuais de apoio. A9 Ensaiar e avaliar formulacións de ensino disciplinares ou interdisciplinares en contextos educativos reais, e promover propostas de mellora en relación cos resultados obtidos. A11 Coñecer, comprender e utilizar a linguaxe científica e aplicala correctamente nas distintas formas de expresión e comunicación A14 Coñecer diferentes tipos de metodoloxía que se empregan na investigación educativa considerando a súa pertinencia para a resolución de problemas concretos A15 Identificar criterios de calidade e control, tanto na investigación como na práctica docente, fomentando o espírito crítico, reflexivo e innovador. A18 Recoñecer a investigación e a innovación aplicada ás ciencias da educación como ferramenta continua de innovación e mellora educativa e social. AP5
AP6
AP8
AP9
AP11
AP14
AP15
AP18
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades. B6 Capacidade de análise e síntese. B8 Traballar de forma autónoma e con iniciativa. B9 Traballar de forma colaborativa. C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma. BP2
BP4
BP6
BP8
BP9
CP1
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación B13 Ser capaz de comunicarse cos seus compañeiros, coa comunidade educativa e coa sociedade en xeral no ámbito das súas áreas de coñecemento. B14 Incorporar as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, a análise de datos e a difusión e comunicación de resultados B15 Ter capacidade para actualizar os coñecementos, as metodoloxías e as estratexias na práctica docente. C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnoloxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade BP1
BP13
BP14
BP15
CP6
CP8

Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE I-FUNDAMENTOS DE LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA. 1.1-Naturaleza de la investigación educativa.
1.2-Metodología en la investigación educativa.
BLOQUE II-PROCESO DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA. 2.1-Problemas: necesidades e interrogantes a investigar.
2.2- Fuentes de documentación: revisión de la literatura conceptual y de investigación.
2.3-Variables, hipótesis y muestra de una investigación
2.4-Técnicas de recogida de datos: test, escalas, cuestionarios y entrevista.
2.5- Informe de la investigación
BLOQUE III- INVESTIGACIÓN CUANTITATIVA EN EDUCACIÓN. 3.1-Investigación experimental.
3.2- Investigación ex post facto.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais B6 2 0 2
Análise de fontes documentais B1 C1 1 10 11
Sesión maxistral A14 A18 B1 B15 C8 11 5 16
Solución de problemas B1 B2 5 19 24
Proba de resposta breve A5 A6 A8 A9 A11 A14 A15 A18 B1 B2 B4 B6 B8 B9 B13 B14 B15 C1 C6 C8 2 14 16
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Se realizará una evaluación inicial sobre los conocimientos que tiene el alumnado acerca de los contenidos relacionados con la materia para introducir lo que se va a impartir y hacer en la misma.
Análise de fontes documentais Metodología que supone la utilización de documentos audiovisuales y/o bibliográficos (artículos, textos educativos, bases de datos, etc.) relevantes para la temática de la materia con actividades especificamente diseñadas para el analisis de los mismos. Esta metodología se puede emplear: como introducción a un tema, como instrumento de aplicación, para explicar procesos que no se pueden observar directamente, para la presentación de situaciones complejas o como síntesis de contenidos de carácter teórico o práctico.
Sesión maxistral Se expondrán los diferentes temas de la materia explicando los contenidos incluidos en los mismos de modo que permita interactuar con el estudiantado y aclarar las dudas que tengan. Se presentará la bibliografía que permitirá profundizar en los temas expuestos.
Solución de problemas Se trata de resolver diferentes problemas que se planteen en relación con los contenidos de la materia, tanto desde el punto de vista más teórico como práctico. Se llevará a cabo en clase y bajo la supervisión de la profesora. De esta forma se lleva a cabo una evaluación continua para comprobar si se entiende lo explicado en clase y se sabe aplicar a diferentes situaciones.
Proba de resposta breve Se realizará una prueba objetiva en la que el estudiante demostrará los conocimientos adquiridos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Análise de fontes documentais
Solución de problemas
Proba de resposta breve
Sesión maxistral
Descrición
Se resolverán todas las dudas que se generen a la hora de realizar los trabajos, tanto en el despacho como por correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Análise de fontes documentais B1 C1 El alumnado deberá asistir a un curso organizado por el personal de la biblioteca del centro. 10
Proba de resposta breve A5 A6 A8 A9 A11 A14 A15 A18 B1 B2 B4 B6 B8 B9 B13 B14 B15 C1 C6 C8 Se realizará un examen para comprobar los conocimientos adquiridos. 80
Sesión maxistral A14 A18 B1 B15 C8 Se tendrá en cuenta la participación activa del alumnado. 10
 
Observacións avaliación
El alumnado que no asista al 80% de las clases presenciales realizará solamente el examen de manera que la calificación obtenida en el mismo será la nota final de la materia.

Fontes de información
Bibliografía básica
Arnal, J., Del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor. Bisquerra Alzina, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla. Colás, P. y Buendía, A. (1992).Investigación educativa. Sevilla: Alfar. De La Orden, A. (1985).Investigación educativa. Diccionario de Ciencias de la Educación. Madrid: Anaya. De la Herrán (Coord.) (2005). Investigar en educación. Fundamentos, aplicaciones y nuevas perspectivas. Madrid: Dilex. Dendaluce, I. (Coord.) (1988). Aspectos metodológicos de la investigación educativa. (II Congreso Mundial Vasco). Madrid: Narcea. Etxeberría Murgiondo, J. y Tejedor Tejedor, F. J. (2005). Análisis descriptivo de datos en educación. Madrid: La Muralla. García Hoz, V. (1994). Problemas y métodos de investigación en educación personalizada. Madrid: Rialp. García Ferrando, M. (2000). Socioestadística. Introducción a la Estadística en Sociología. Madrid: Alianza. Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación. (3ª. Edic.). México: McGraw-Hill. Latorre, A. (2003).La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó. León, O. y Montero, I. (1993).Diseño de investigaciones. Introducción a la lógica de la investigación en Psicología y Educación. Madrid: McGraw-Hill. Losada, J. L. y López Feal, R. (2003).Métodos de investigación en Ciencias Humanas y Sociales. Madrid: Thomson. Pérez Serrano, G. (Coord.). (2001). Modelos de investigación cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones Prácticas. Madrid: Narcea. Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
Bibliografía complementaria
Beins, B.C. (2004). Research methods: A tool for life.Boston: Pearson. Bernal, C.A. (2006). Metodología de la investigación (2ª Edición). Madrid: Pearson Prentice Hall Cohen, L. y Manion, L. (1990).Métodos de investigación educativa.Madrid: La Muralla. Colás, P. y Buendía, L. (1992). Investigación Educativa.Sevilla: Alfar. Gambara, H. (2002). Métodos de investigación en Psicología y Educación.Madrid: McGraw-Hill. Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa.Barcelona: Hurtado Ediciones. León, O. G. y Montero, I. (2003). Métodos de investigación en Psicología y Educación.Madrid: McGraw-Hill.

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías