Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Traballo por proxectos en educación física Código 652513213
Titulación
Mestrado Universitario en Didácticas Específicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral
Dentro del perfil formativo del Máster Universitario en Didácticas Específicas se contempla esta asignatura (Trabajo por proyectos en Educación Física) que completa la formación del futuro docente hacia un trabajo en el ámbito del trabajo por proyectos que permita dar respuesta a las demandas sociales existentes.

La educación física es un área que en sí misma posee un gran potencial en la promoción de conocimientos, procedimientos y actitudes. Además de esto lleva intrínseco un valor añadido y es la posibilidad de aliarse con otras áreas para trabajar por proyectos y abordar una diversidad de conocimentos en todos los niveles de enseñanza formal y no formal.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

*Metodoloxías docentes que se modifican

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

4. Modificacións na avaliación

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer as bases teóricas do traballo interdisciplinar e identificar os seus centros de interese en contextos escolares e non escolares.
A2 Identificar e analizar criticamente propostas interdisciplinares no ámbito educativo.
A3 Deseñar, xustificar, organizar e avaliar de forma sistemática propostas interdisciplinares en distintos contextos educativos
A4 Desenvolver a competencia lingüística en lingua estranxeira orientada cara á docencia nas áreas específicas
A7 Capacidade de aplicar coñecementos teóricos relativos ás Didácticas Específicas, tanto á investigación como á innovación e a avaliación.
A8 Ser capaz de defender e argumentar de forma oral e escrita o traballo de investigación e/ou innovación realizado, utilizando, de ser o caso, recursos audiovisuais de apoio.
A9 Ensaiar e avaliar formulacións de ensino disciplinares ou interdisciplinares en contextos educativos reais, e promover propostas de mellora en relación cos resultados obtidos.
A10 Coñecer os fundamentos teóricos que sustentan a investigación e innovación no ámbito das Didácticas Específicas
A11 Coñecer, comprender e utilizar a linguaxe científica e aplicala correctamente nas distintas formas de expresión e comunicación
A13 Analizar e valorar criticamente investigacións e proxectos de innovación en ámbitos disciplinares específicos.
A15 Identificar criterios de calidade e control, tanto na investigación como na práctica docente, fomentando o espírito crítico, reflexivo e innovador.
A16 Deseñar, xustificar, organizar e avaliar propostas para a investigación e a innovación no ámbito das Didácticas Específicas.
A17 Seleccionar, adaptar e aplicar materiais e recursos TIC e doutra índole, para mellorar o ensino e a aprendizaxe das diferentes ámbitos disciplinares.
A18 Recoñecer a investigación e a innovación aplicada ás ciencias da educación como ferramenta continua de innovación e mellora educativa e social.
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B3 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permita continuar estudando dun modo que terá que ser en boa medida autodirixido ou autónomo.
B6 Capacidade de análise e síntese.
B7 Capacidade de adaptación a situacións novas.
B8 Traballar de forma autónoma e con iniciativa.
B9 Traballar de forma colaborativa.
B10 Capacidade de organización e planificación en ámbitos educativos disciplinares e interdisciplinares.
B11 Capacidade de innovar (creatividade) dentro de contextos educativos escolares e non escolares.
B12 Comportarse con ética e responsabilidade social e ambiental como docente e/ou investigador.
B13 Ser capaz de comunicarse cos seus compañeiros, coa comunidade educativa e coa sociedade en xeral no ámbito das súas áreas de coñecemento.
B14 Incorporar as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, a análise de datos e a difusión e comunicación de resultados
B15 Ter capacidade para actualizar os coñecementos, as metodoloxías e as estratexias na práctica docente.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnoloxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os fundamentos básicos da aprendizaxje por proxectos. AP1
AP10
AP13
AP18
BP1
BP3
CP2
CP5
CP6
CP7
CP8
Valorar a importancia do traballo por proxectos como estratexia de mellora da calidade educativa no ámbito da Educación Física. AP1
AP2
AP3
AP4
AP7
AP8
AP10
AP13
AP15
AP16
AP17
BP4
BP5
BP8
BP9
BP10
BP11
BP13
BP15
CP1
CP6
CP8
Analizar o currículum de Educación Física e as suas posibilidades para aplicar enfoques metodolóxicos basados na aprendizaxe por proxectos. AP1
AP2
AP7
AP8
AP9
AP10
AP13
AP18
BP1
BP6
BP7
BP8
BP9
BP10
BP11
BP15
CP1
CP6
CP7
CP8
Coñecer e analizar críticamente experiencias de aprendizaxe por proxectos en Educación Física. AP1
AP2
AP3
AP4
AP9
AP10
AP13
AP15
AP18
BP6
CP5
CP6
CP7
CP8
Diseñar, xustificar, organizar e avaliar proxectos aplicados ao ámbito da Educación Física. AP1
AP2
AP3
AP4
AP7
AP8
AP9
AP10
AP11
AP15
AP16
AP17
BP1
BP2
BP3
BP4
BP6
BP7
BP8
BP9
BP10
BP11
BP12
BP13
BP14
CP1
CP3
CP4
CP5
CP7
CP8

Contidos
Temas Subtemas
1. Marco teórico da aprendizaxe por proxectos.
2. O traballo por proxectos e o currículum de Educación Física. .
3. A aprendizaxe por proxectos na Educación Física. .
4.Deseño de propostas de aprendizaxe por proxectos en Educación Física en contextos escolares e non escolares. .

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A1 A2 A4 A10 A11 A13 A15 A18 B1 B3 B6 C2 C5 C7 C8 2 4.2 6.2
Aprendizaxe colaborativa A3 A7 A8 A9 A16 A17 B2 B4 B5 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 C1 C3 C4 2 6 8
Discusión dirixida A13 A15 B6 B7 C1 C6 C7 C8 1 1 2
Presentación oral A11 A17 B6 B7 B8 B13 B14 C1 C3 3 7.8 10.8
Proba mixta A1 A2 A3 A10 A13 B1 B6 B7 B8 B12 C7 2 0 2
Sesión maxistral A1 A2 A10 A13 A18 B1 B2 B12 C5 C6 C7 C8 7 14 21
Traballos tutelados A1 A2 A3 A7 A10 A16 A17 B2 B3 B4 B5 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B14 C1 C4 C5 3 21 24
Actividades iniciais A2 A13 B6 B7 B8 C5 C7 1 0 1
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Técnica metodológica que supone la utilización de documentos audiovisuales y/o bibliográficos relevantes para la temática de la materia con actividades específicamente diseñadas para el análisis de los mismos.
Aprendizaxe colaborativa Conjunto de procedimientos de enseñanza-aprendizaje guiados de forma presencial y/o apoyados con tecnologías de la información y las comunicaciones, que se basan en la organización de la clase en pequeños grupos en los que el alumnado trabaja conjuntamente en la resolución de tareas asignadas por el profesorado para optimizar su propio aprendizaje y el de los otros miembros del grupo.
Discusión dirixida Técnica de dinámica de grupos en la que los miembros del grupo discuten de forma libre, informal y espontánea sobre un tema, estando coordinados por un moderador.
Presentación oral Presentación por parte de los alumnos del proyecto o trabajo/s realizado y previamente aprobado por el profesor y elegido entre profesor y alumno.
Proba mixta Prueba que integra preguntas tipo de pruebas de ensayo y preguntas tipo de pruebas objetivas. En cuanto a preguntas de ensayo, recoge preguntas abiertas de desarrollo. Además, en cuanto preguntas objetivas, puede combinar preguntas de respuesta múltiple, de ordenación, de respuesta breve, de discriminación, de completar y/o de asociación.
Sesión maxistral Algunos temas de la asignatura serán expuestos en el aula a través de diferentes medios: explicación oral, apoyo con presentaciones informáticas, visualización de materiales didácticos en soporte CD,DVD y VHS.
Traballos tutelados Metodología diseñada para promover el aprendizaje autónomo de los estudiantes, bajo la tutela del profesor y en escenarios variados (académicos y profesionales). Está referida prioritariamente al aprendizaje del “cómo hacer las cosas”. Constituye una opción basada en la asunción por los estudiantes de la responsabilidad por su propio aprendizaje.
Actividades iniciais Actividades que se llevan a cabo antes de iniciar cualquier proceso de enseñanza-aprendizaje a fin de conocer las competencias, intereses y/o motivaciones que posee el alumnado para el logro de los objetivos que se quieren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ella se pretende obtener información relevante que permita articular la docencia para favorecer aprendizajes eficaces y significativos, que partan de los saberes previos del alumnado

Atención personalizada
Metodoloxías
Aprendizaxe colaborativa
Análise de fontes documentais
Traballos tutelados
Descrición
Análisis de fontes documentais, aprendizaxe colaborativa e traballos tutelados:

Realizarase de forma individual ou en pequenos grupos que traballarán a partir de distintos documentos sobre aspectos relacionados coa materia. A profesora orientará o traballo individual ou dos grupos, dando pautas para inicialo, revisando o proceso, resolvendo dudas e valorando as aportacións que vaian surxindo.

Nesta materia non se admite dispensa académica de exención de asistencia.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Aprendizaxe colaborativa A3 A7 A8 A9 A16 A17 B2 B4 B5 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 C1 C3 C4 Traballo que ten como denominación “Trabajo por proxectos ”, será o fío conductor da materia e consistirá en levar a cabo vivencialmente un traballo por proxectos. Crearánse distintos materiais producto das vivencias desenvolvidas. 50
Presentación oral A11 A17 B6 B7 B8 B13 B14 C1 C3 Consiste na exposición na clase da análise de fontes documentais e dos traballos tutelados. 20
Traballos tutelados A1 A2 A3 A7 A10 A16 A17 B2 B3 B4 B5 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B14 C1 C4 C5 Realizaranse traballos de aplicación de contidos. Os traballos poderanse realizar individualmente ou en grupo. A docente especificará os requisitos formales para a sua presentación, tanto na sua parte escrita como na oral. O cumplimento dos requisitos será imprescindible para que os traballos sexan aceptados. 30
 
Observacións avaliación

O estudantado será avaliado polos traballos tutelados (30%), a aprendizaxe olaborativa (50%) e a presentación oral (20%), que poderá realizarse individualmente ou en grupo tal e como se acorde coa docente. Para que o alumnado sexa evaluado de este modo, deberá asistir polo menos ao 80% das sesións presenciais.

Si o estudiantado non chega a
unha asistencia do 80% das clases presenciais deberá ser evaluado además de polos traballos tutelados e a aprendizaxe colaborativa, por una proba individual. Neste caso todos os ítems da avaliación terán una ponderación do 33% esixíndose en cada unha de elas una nota igual ou superior a 5 sobre 10.

Nesta materia non se admite dispensa académica de exención de asistencia.


Fontes de información
Bibliografía básica

Arias , A.; Arias , D.; Navaza, Mª V. e Rial , Mª D. (2009). O traballo por proxectos en infantil, primaria e secundaria. Santiago de Compostela: Xunta de

Galicia.

Blázquez, D. (2013). Diez competencias docentes para ser mejor profesor de educación física. Barcelona: Inde.

Bona, C. (2013). El cuarto hocico: de como doce niños y un maestro buscaron cambiar el mundo. Hades Editorial.

Bona, C. (2015). La nueva educación.Barcelona: Plaza&Janés.

Delgado, M. y Tercedor, P. (2002). Estrategias de intervención en Educación para la Salud desde la Educación Física. Barcelona: Inde.

Díez , C. (1998). La oreja verde de la escuela. Trabajo por proyectos y vida cotidiana en la escuela infantil. Madrid: Ediciones de laTorre.

Elboj , C.; Puigdellívol , I.; Soler , M. y Valls , R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Barcelona: Graó.

Garijo, J.L. y Hermosa, M (2011). La Educación Física y los Espacios de Aventuras. Barcelona: Inde.

Kilpatrick, W. (2006). O Método de Projecto. Viseu: Ediçôes pedago.

López, M (2011): Educación física alternativa. Barcelona: Inde.

Pellicer, I (2011). Educación Fisica Emocional. Barcelona: Inde.

Purcell, T.; Werner, P.H. y Cone, S.L. (2009). Interdisciplinary Elementary Physical Education. Champaign IL: Human Kinetics.

Richardson, G.R. (2014). Creating a Space to Grow. New York: Routledge.

Robinson, K. (2015). Escuelas creativas. La revolución que está transformando la educación. Barcelona: Ariel.

Rubio,L.; Campo, L. y Sebastiani, E.M. (2014). Aprendizaje servicio y educación física: experiencias de compromiso social a través de la actividad física y el deporte. Barcelona: Inde.

Torres, J. (1996). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Madrid: Morata.

V.V.A.A. (2010). Los proyectos de trabajo en el aula. Barcelona: Graó.

Revistas:

- Cultura, Ciencia y Deporte: Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de la Universidad.Universidad Católica San Antonio de Murcia. Murcia.

- Habilidad motriz: Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Colegio Oficial de Profesores y Licenciados en Educación Física de Andalucía. Córdoba.

- Motricidad. Asociación Española de Ciencias del Deporte. Granada.

- Retos.Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF). Almería.

- Revista de educación física: Renovar la teoría y práctica.Boidecanto. La Coruña.

- Revista Española de Educación Física. Consejo General de Colegios Oficiales de Licenciados en Educación Física y en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Madrid.

- Tándem. Didáctica de la Educación Física. Graó. Barcelona.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Análise de experiencias interdisciplinares/652513204
Deseño de proxectos interdisciplinares/652513205
A interdisciplinariedade en contexto/652513203

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Investigación e innovación en didáctica da expresión corporal/652513214

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías