Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Investigación e innovación en Didáctica de las Lenguas Iniciales y sus Literaturas Código 652513219
Titulación
Mestrado Universitario en Didácticas Específicas
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial 2º cuatrimestre
Primero Optativa 3
Idioma
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinador/a
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descripción general Cadeira através da cal se efectúa un achegamento, desenvolvemento e estudo cara ao que constitúe o eido da investigación en Didáctica da Lingua e a Literatura Galegas, así como en relación á innovación didáctica

Competencias del título
Código Competencias del título
A10 Conocer los fundamentos teóricos que sustentan la investigación e innovación en el ámbito de las Didácticas Específicas.
A12 Identificar las principales líneas de investigación e innovación y su evolución en las Didácticas Específicas.
A13 Analizar y valorar críticamente investigaciones y proyectos de innovación en ámbitos disciplinares específicos
A14 Conocer diferentes tipos de metodología que se emplean en la investigación educativa considerando su pertinencia para la resolución de problemas concretos.
A15 Identificar criterios de calidad y control tanto en la investigación como en la práctica docente, fomentando el espíritu crítico, reflexivo e innovador.
A16 Diseñar, justificar, organizar y evaluar propuestas para la investigación y la innovación en el ámbito de las Didácticas Específicas
A17 Seleccionar, adaptar y aplicar materiales y recursos TIC y de otra índole, para mejorar la enseñanza y aprendizaje de las diferentes ámbitos disciplinares.
B1 Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
B4 Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
B6 Capacidad de análisis y síntesis.
B8 Trabajar de forma autónoma y con iniciativa.
B9 Trabajar de forma colaborativa.
B10 Capacidad de organización y planificación en ámbitos educativos disciplinares e interdisciplinares
B11 Capacidad de innovar (creatividad) dentro de contextos educativos escolares y no escolares.
B12 Comportarse con ética y responsabilidad social y medioambiental como docente y/o investigador.
B13 Ser capaz de comunicarse con sus compañeros, con la comunidad educativa y con la sociedad en general en el ámbito de sus áreas de conocimiento.
B14 Incorporar las TIC en el proceso de investigación y la gestión de la información, el análisis de datos y la difusión y comunicación de resultados.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Se atendemos ás competencias, ben xerais, ben específicas, principalmente centradas na: - capacidade para resolver problemas - comunicación oral e escrita na propia lingua - habilidade no uso das TIC - capacidade de crítica e autocrítica - compromiso ético - capacidade para aprender a traballar de forma autónoma - comprender e posuír coñecementos - aplicación de coñecementos - capacidade de emitir xuízos - capacidade de comunicar e aptitude social - habilidade para a aprendizaxe - adquisición dunha formación básica en instrumentos, técnicas e recursos para a investigación en Didáctica da Lingua e a Literatura - aplicar coñecementos básicos na construción de instrumentos de investigación e análise de datos coñecemento e análise do marco epistemolóxico da Didáctica da Lingua e a Literatura - identificación das liñas de investigación na Didáctica da Lingua e a Literatura: investigación centrada en procesos, metodoloxías, contextos, crenzas e contidos - deseño e desenvolvemento dun proxecto de investigación no ámbito da Didáctica da Lingua e a Literatura; estaremos, portanto, a destacar os seguintes obxectivos / resultados da aprendizaxe: - coñecer as características e métodos propios da investigación en Didáctica da Lingua e a Literatura - identificar as principais liñas de investigación nesta Área de Coñecemento - deseñar un proxecto de investigación utilizando unha metodoloxía coherente e adecuada aos obxectivos do estudo - saber describir e contextualizar os problemas específicos relacionados coas metodoloxías de investigación no ámbito das Ciencias Sociais (sen deixar á parte os das Humanidades) AP10
AP12
AP13
AP14
AP15
AP16
AP17
BP1
BP4
BP6
BP8
BP9
BP10
BP11
BP12
BP13
BP14
CP1
CP3
CP6
CP8
Atenderase ao desenvolvemento de proxectos interdisciplinares innovadores orientados á adquisición das habilidades docentes e de investigación didáctica, á planificación de procesos de elaboración de proxectos interdisciplinares que integren de maneira coherente a identidade curricular das didácticas específicas e á icorporación dos proxectos de innovación, procedemientos e criterios para la avaliación conxunta da actividade docente e a aprendizaxe das diferentes didácticas específicas. AP10
AP12
AP13
AP14
AP15
AP16
AP17
BP1
BP4
BP6
BP8
BP11
BP14
CP1
CP3
CP6
CP8

Contenidos
Tema Subtema
1. A INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN LINGÜÍSTICA E LITERARIA

2. INNOVACIÓN PARA UN MELLORAMENTO DO PROCESO EDUCATIVO EN EDUCACIÓN LINGÜÍSTICO-LITERARIA
1. 1. Conceptualización, características e paradigmas. Principais liñas e ámbitos de investigación
2. 1. Conceptos fundamentais en innovación educativa. Modelos e tendencias. Análise de prácticas efectivas e deseño de ferramentas e recursos de innovación

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Actividades iniciales A10 A12 A13 A14 A17 B4 B6 B9 B10 B12 B13 3 13 16
Aprendizaje colaborativo C1 C6 C8 7 20 27
Trabajos tutelados A15 A16 B1 B8 B11 B14 C3 11 16 27
 
Atención personalizada 5 0 5
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Actividades iniciales Trátase de presentar a cadeira através do significado da Área e o achegamento bibliográfico, que se ofrecerá, atendendo ás necesidades do alumnado, nas sesións aulares
Aprendizaje colaborativo Procurarase, através de debates, postas en común, exposicións e/ou participacións activas, que o grupo se implique e descubra o significado da investigación en DLL galega
Trabajos tutelados Ofrecerase un abano amplio para que os alumnos e alumnas elixan o que queren facer, propóndolles a realización dun ou varios traballos que se deberán expor publicamente nas aulas

Atención personalizada
Metodologías
Actividades iniciales
Aprendizaje colaborativo
Trabajos tutelados
Descripción
Actividades iniciais con traballo bibliográfico e análise de fontes de información. Discusión e desenvolvemento das liñas que rexen no ámbito da DLL, especial e loxicamente no espazo da cultura galega
Traballos titorizados que o propio alumnado decida construír, coa axuda e a guía do docente, que lles proporcionará bibliografía e pautas para o seu desenvolvemento
Aprendizaxe colaborativa através de postas en común, exposicións, discusións e traballos de baleirado de información, resumos e traballos puntuais
Por outra parte, dado que a asistencia é un deber e obriga do alumnado, non se permitirá a dispensa de asistencia ás aulas e valorarase a asistencia e o interese aular

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Actividades iniciales A10 A12 A13 A14 A17 B4 B6 B9 B10 B12 B13 Consulta e baleirado de fontes bibliográficas e presentación do que é o mundo da investigación en DLL galega 20
Aprendizaje colaborativo C1 C6 C8 Postas en escena e postas en común, participación aular e demostración de enteireza á hora de afrontar unha sesión aular 20
Trabajos tutelados A15 A16 B1 B8 B11 B14 C3 Realización de traballos titorizados a respecto de resumos, consultas e realización de proxectos que lles poidan ser de interese ao alumnado. Neste sentido, trazarase e acordarase co grupo que tipo de traballos se realizarán, ofrecéndolles variedade e atendendo ás súas necesidades e/ou gustos 60
 
Observaciones evaluación

Consistirá na asistencia ás aulas, na participación aular e na realización dun traballo de investigación ou ben unha proba exame. Sobre disto informarase no primeiro día de aulas. Valorarase, portanto, a participación e a asistencia ás aulas, non estando admitida a dispensa total ás aulas. Xa que logo, para aprobar só se poderá faltar a un 20% das sesións


Fuentes de información
Básica

A bibliografía de consulta, amais de descubrila nas aulas, entregarase durante o primeiro día, e irase descubrindo ao longo das aulas. Loxicamente, partirase das propias investigacións do docente no ámbito da DLL

Complementária


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios

Atenderase especialmente aos conceptos de interdisciplinariedade e investigación no ámbito das Ciencias Sociais e as Humanidades



(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías