Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Dificultades na aprendizaxe das matemáticas. Enfoque práctico Código 652513222
Titulación
Mestrado Universitario en Didácticas Específicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Torre Fernandez, Enrique de la
Correo electrónico
enrique.torref@udc.es
Profesorado
Soneira Calvo, Carlos
Torre Fernandez, Enrique de la
Correo electrónico
carlos.soneira@udc.es
enrique.torref@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer as bases teóricas do traballo interdisciplinar e identificar os seus centros de interese en contextos escolares e non escolares.
A2 Identificar e analizar criticamente propostas interdisciplinares no ámbito educativo.
A3 Deseñar, xustificar, organizar e avaliar de forma sistemática propostas interdisciplinares en distintos contextos educativos
A8 Ser capaz de defender e argumentar de forma oral e escrita o traballo de investigación e/ou innovación realizado, utilizando, de ser o caso, recursos audiovisuais de apoio.
A9 Ensaiar e avaliar formulacións de ensino disciplinares ou interdisciplinares en contextos educativos reais, e promover propostas de mellora en relación cos resultados obtidos.
A11 Coñecer, comprender e utilizar a linguaxe científica e aplicala correctamente nas distintas formas de expresión e comunicación
A15 Identificar criterios de calidade e control, tanto na investigación como na práctica docente, fomentando o espírito crítico, reflexivo e innovador.
A16 Deseñar, xustificar, organizar e avaliar propostas para a investigación e a innovación no ámbito das Didácticas Específicas.
A17 Seleccionar, adaptar e aplicar materiais e recursos TIC e doutra índole, para mellorar o ensino e a aprendizaxe das diferentes ámbitos disciplinares.
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B3 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permita continuar estudando dun modo que terá que ser en boa medida autodirixido ou autónomo.
B6 Capacidade de análise e síntese.
B7 Capacidade de adaptación a situacións novas.
B8 Traballar de forma autónoma e con iniciativa.
B9 Traballar de forma colaborativa.
B10 Capacidade de organización e planificación en ámbitos educativos disciplinares e interdisciplinares.
B11 Capacidade de innovar (creatividade) dentro de contextos educativos escolares e non escolares.
B12 Comportarse con ética e responsabilidade social e ambiental como docente e/ou investigador.
B13 Ser capaz de comunicarse cos seus compañeiros, coa comunidade educativa e coa sociedade en xeral no ámbito das súas áreas de coñecemento.
B14 Incorporar as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, a análise de datos e a difusión e comunicación de resultados
B15 Ter capacidade para actualizar os coñecementos, as metodoloxías e as estratexias na práctica docente.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnoloxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocer y analizar las dificultadas asociadas a los distintos tipos de lenguaje y su interrelación en la educación matemática. AP1
AP2
AP8
AP11
AP16
AP17
BP6
BP7
BP8
BP10
BP13
BP14
BP15
CP1
CP3
CP4
CP6
CP7
CP8
Conocer los principios, técnicas y recursos didácticos para dar respuesta a las dificultadas asociadas al uso de los distintos lenguajes en matemáticas AP3
AP9
BP1
BP2
BP3
BP4
BP5
BP11
BP12
CP1
CP8
Conocer la influencia de las componentes afectivas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la matemática AP2
AP3
AP8
AP11
AP15
BP6
BP7
BP9
BP12
BP13
CP1
CP3
CP4
CP6
CP7
CP8
Adquirir la capacidad de resolver situaciones prácticas relativas a las dificultades del aprendizaje de la matemática AP1
AP2
AP3
AP8
AP9
AP16
AP17
BP6
BP7
BP9
BP10
BP11
BP12
BP13
BP15
CP1
CP4
CP6
CP7
CP8

Contidos
Temas Subtemas
Los lenguajes de la matemática.
Componentes afectivas.
Análisis y estudio de casos prácticos.
Metacognición en matemáticas

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A11 A15 A17 B3 B5 B8 B15 C3 C6 0 15 15
Aprendizaxe colaborativa A3 A8 A16 A17 B15 B14 B13 B12 B11 B10 B9 B7 B6 B5 B3 B2 B1 C1 8 8 16
Discusión dirixida A8 A11 A15 A17 B4 B6 B9 B12 B13 3 5 8
Investigación (Proxecto de investigación) A1 A2 A3 A8 A9 A11 A15 A16 A17 B1 B6 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 C1 C3 C4 C6 C7 C8 5 20 25
Presentación oral A8 A11 B6 B10 B13 C1 1 3 4
Actividades iniciais A1 A2 B2 B6 4 2 6
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Utilización de documentos de toda tipoloxía, aplicables e relacionados coas didácticas específicas (primarias, secundarias e terciarias: arquivísticos, bibliográficos, audiovisuais, hemerográficos, arqueolóxicos, orais, textuais, literarias, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para o traballo coasmesmas.
Aprendizaxe colaborativa Realización de traballos en grupos.
Discusión dirixida Posta en común dos contidos analizados nas fontes documentáis.
Discusión sobre a súa aplicabilidade.
Investigación (Proxecto de investigación) Proceso orientado á aprendizaxe do alumnado mediante a realización de actividades de carácter práctico a través das que se propoñen situacións que requiren ao estudante identificar un problema obxecto de estudo, formulalo con precisión, desenvolver os procedementos pertinentes, interpretar os resultados e sacar as conclusións oportunas do traballo realizado.
Presentación oral Exposición verbal, coa utilización dos recursos expositivos adecuados, que debe reflectir todas as fases do proceso de creación e desenvolvemento dos traballos titelados.
Actividades iniciais Presentación das liñas xerais da materia e toma de contacto cos estudantes, os seus intereses e expectativas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Descrición


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Investigación (Proxecto de investigación) A1 A2 A3 A8 A9 A11 A15 A16 A17 B1 B6 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 C1 C3 C4 C6 C7 C8 Traballo en equipo ou individual sobre un tema de interese.
Terase en conta a dificultade do tema elixido, a metodoloxía seguida na súa realización, a exposición dos resultados atopados e a argumentación das conclusións, entre outras cousas.
60
Presentación oral A8 A11 B6 B10 B13 C1 O alumnado terá que facer a presentación oral e defensa dun traballo.
Terase en conta a corrección na expresión oral, capacidade de síntese, capacidades comunicativas, así como a corrección e argumentación das respostas e a súa adecuación ás posibles cuestións que se formulen.
10
Aprendizaxe colaborativa A3 A8 A16 A17 B15 B14 B13 B12 B11 B10 B9 B7 B6 B5 B3 B2 B1 C1 Terase en conta a participación razoada, a realización razoada das tarefas e a aportación ás dinámicas de grupo. 30
 
Observacións avaliación

Si
el estudiante no llega a una asistencia del 80% de las clases
presenciales deberá ser evaluado además de por el trabajo, por una
prueba individual. En este caso los dos ítems de la evaluación (trabajo y
prueba individual) tendrán una ponderación del 50% exigiéndose en cada
una de ellas la nota igual o superior a 5 sobre 10.


Fontes de información
Bibliografía básica

Desoete, A. (2007) Evaluating and improving the mathematics teaching-learning process throught metacognition. Journal of Research in Education Psychology, N 13, vol 5(3), pp. 705-730.

Garofalo, Joe & Lester, Frank K. (1985) Metacognition, Cognitive Monitoring, and Mathematical Performance. Journal for Research in Mathematics Education,Vol. 16, No. 3 pp. 163-176.

KRAMARSKI, BRACHA; MEVARECH, ZEMIRA R. and MARSEL ARAMI (2002) The effects of metacognitive instruction on solving mathematical authentic tasks. Educational Studies in Mathematics 49: 225–250.

MATURANO, CARLA INÉS, SOLIVERES, MARÍA AMALIA y MACÍAS, ASCENSIÓN (2002) Estrategias cognitivas y metacognitivas en la comprensión de un texto de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 20 (3), 415-425

PIFARRÉ, MANOLI y SANUY, JAUME (2001) La enseñanza de estrategias de resolución de problemas matemáticos en la ESO: un ejemplo concreto. Enseñanza de las Ciencias, 19 (2), 297-308.

Ribeiro, María Filomena1 y Neto, António José (2008) La enseñanza de las ciencias y el desarrollo de destrezas de pensamiento: un estudio metacognitivo con alumnos de 7º de primaria. Enseñanza de las Ciencias, 26(2), 211–226.

Rigo Lemini, Mirela1, Páez, David Alfonso y Gómez, Bernardo (2010 ) Prácticas metacognitivas que el profesor de nivel básico promueve en sus clases ordinarias de matemáticas. Un marco interpretativo. Enseñanza de las Ciencias, 28(3), 405–416.

Zemira Mevarech & Shimon Fridkin (2006) The effects of IMPROVE on mathematical knowledge, mathematical reasoning and meta-cognition. Metacognition Learning 1: 85–97

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías