Identifying Data 2020/21
Subject (*) Placement Code 652534008
Study programme
Mestrado Universitario en Investigación e Innovación en Didácticas Específicas para Educación Infantil e Primaria
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Pedagoxía e Didáctica
Coordinador
Garcia Barros, Susana
E-mail
susana.gbarros@udc.es
Lecturers
Arufe Giraldez, Victor
Bobadilla Pérez, María
Bugallo Rodríguez, Ánxela
Chao Fernández, Aurelio
Chao Fernandez, Rocio
Diéguez Cequiel, Uxío-Breogán
Fraguela Vale, Raul
Garcia Barros, Susana
García Morís, Roberto
Mesías Lema, José María
Varela Garrote, Lara
E-mail
v.arufe@udc.es
m.bobadilla@udc.es
anxela.bugallo@udc.es
aurelio.chao@udc.es
rocio.chao@udc.es
uxio.breogan.dieguez.cequiel@udc.es
raul.fraguela@udc.es
susana.gbarros@udc.es
roberto.garcia.moris@udc.es
jose.mesias@udc.es
lara.varela@udc.es
Web
General description O prácticum é unha materia obrigatoria do plan de estudos que consta de 6 créditos. O seu propósito central será relacionar a formación adquirida no mestrado cos diferentes contextos educativos innovadores propios da educación do século XXI. Tamén terá un papel chave na formulación de problemas e cuestións necesarias á hora da investigar, co obxecto de situar a práctica profesional innovadora no centro da formación.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos.
No caso de confinamento en que non se poida realizar a práctica directa na escola ou centro de prácticas o contido -A Reflexión sobre a práctica observada como recurso para a investigación e a Innovación en Educación Infantil e/ou Primaria- adaptarase á Análise de deseños concretos de actividades e propostas innovadoras.
2.Metodoloxías
- Metodoloxías docentes que se manteñen. Permanecen os traballos tutelados e o estudo de caso.
- Metodoloxías docentes que se modifican. Elimínanse, en situación extrema, os eventos científicos e divulgativos e as saídas de campo. Contémplase o escenario no que o alumnado poida realizar unhas prácticas telemáticas. Neste caso a súa actividade consistirá na proposta de actividades de ensino, seguimento e atención aos nenos/as de educación infantil ou primaria, baixo a dirección e orientación do titor/a de o centro educativo en coordinación co titor/a de a universidade.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado. En caso de confinamento a atención do alumnado realizarase por correo electrónico e por vía telemática a través de Teams.
4. Modificacións na avaliación. A avaliación só modifícase no caso de que o alumnado non poida realizar prácticas telemáticas e deba centrar estas en a análise de deseños concretos de actividades e propostas innovadoras. Nesta situación o/a titor/a de o centro universitario será responsable do 100% da avaliación.
Observacións da avaliación: Se o alumnado realiza o practicum nun escenario telemático acompañando a actividade docente do seu titor/a de o centro de prácticas, a avaliación non experimentará cambios. O docente do centro de prácticas emitirá un informe sobre o desenvolvemento das mesmas que supoñerá o 45% da nota final. O titor/a de a universidade avaliará o traballo tutelado (45% da nota final) e a participación nas reunións telemáticas programadas (10% da nota final).
No caso máis extremo no que o alumnado non poida acollerse a este escenario, deberá realizar a análise de deseños concretos de actividades e propostas innovadoras, que será avaliado unicamente polo titor/a de a universidade. Valorarase o traballo presentado (90% da nota final) e a asistencia e participación activa nas reunións programadas (10%). Concretamente no traballo valoraranse: Cuestións formais (10%); análise de experiencias (45%) e reflexión sobre a experiencia e as implicacións educativas (45%)
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía Non se modifica, en caso necesario adaptarase á temática do practicum desenvolta polo estudante

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 E1 - Coñecer as bases teóricas do traballo interdisciplinar e identificar os seus centros de interese en contextos escolares e non escolares.
A2 E2 - Identificar e analizar criticamente propostas interdisciplinares no ámbito educativo.
A7 E7 - Capacidade de aplicar coñecementos teóricos relativos ás Didácticas Específicas, tanto á investigación como á innovación e a avaliación.
A9 E9 - Ensaiar e avaliar formulacións de ensino disciplinares ou interdisciplinares en contextos educativos reais, e promover propostas de mellora en relación cos resultados obtidos.
A10 E10 - Coñecer os fundamentos teóricos que sustentan a investigación e innovación no ámbito das Didácticas Específicas.
A15 E15 - Identificar criterios de calidade e control tanto na investigación como na práctica docente, fomentando o espírito crítico, reflexivo e innovador.
B2 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B5 CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
B9 G4 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
B12 G7 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C1 T1 - Capacidade de análise e síntese.
C2 T2 - Capacidade de adaptación a situacións novas.
C3 T3 - Traballar de forma autónoma e con iniciativa.
C5 T5 - Capacidade de organización e planificación en ámbitos educativos disciplinares e interdisciplinares.
C6 T6 - Capacidade de innovar (creatividade) dentro de contextos educativos escolares e non escolares.
C7 T7 - Comportarse con ética e responsabilidade social e ambiental como docente e/ou investigador.
C8 T8 - Ser capaz de comunicarse cos seus compañeiros, coa comunidade educativa e coa sociedade en xeral no ámbito das súas áreas de coñecemento.
C11 T11 - Capacidade para comprender o significado e aplicación da perspectiva de xénero nos distintos ámbitos de coñecemento e na práctica profesional co obxectivo de alcanzar unha sociedade máis xusta e igualitaria.
C13 T13 - Sustentabilidade e compromiso ambiental. Uso equitativo, responsable e eficiente dos recursos.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer formas de colaboración cos distintos sectores da comunidade educativa e do entorno social. AC2
BC5
BC9
BC12
CC1
CC2
CC5
Relacionar teoría e práctica en contextos educativos reais, tanto no ámbito docente como investigador, aplicando un pensamento crítico, lóxico e creativo. AC7
AC15
BC2
CC3
CC6
CC7
Coñecer e analizar propostas educativas innovadoras, que polas súas características particulares, teñan un valor exemplarizante. AC9
BC2
BC5
CC8
CC11
CC13
Ser capaz de recabar información en contextos de Educación Infantil e/ou Primaria para o seu posterior análise e aplicación a proxectos de investigación e/ou innovación educativa. AC1
AC2
AC10
BC5
BC9
CC1
CC5
CC6

Contents
Topic Sub-topic
Proxectos de innovación aplicados en contextos escolares e non escolares. Desenvolver, na medida do posible, un proxecto aplicado ao contexto no que señalicen as prácticas.
Recursos para a investigación e a innovación en contexto: aplicación de métodos de recollida de información en situacións reais. Estudos de caso, método etnográfico, metodoloxía de proxectos, etc.
Reflexión sobre a práctica observada como recurso para a investigación e a Innovación en Educación Infantil e/ou Primaria Análise crítico sobre a práctica observada.
Avances recentes en investigación e innovación no contexto das Didácticas Específicas. Revisión bibliográfica sobre as últimas investigacións e innovacións en Didácticas específicas e a súa comparación coa realidade.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Events academic / information A1 A2 A10 B9 C2 C7 5 10 15
Field trip A7 A15 B2 B12 C1 C3 C5 75 0 75
Supervised projects A9 B5 C6 C11 0 45 45
Case study A2 A15 C3 C5 C8 C13 4 10 14
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Events academic / information Actividades realizadas polo alumnado que implican a asistencia e/ou participación en eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, conferencias, exposicións, etc.) co obxectivo de profundar no coñecemento de temas de estudo relacionados coa materia. Estas actividades proporcionan ao alumnado coñecementos e experiencias actuais que incorporan as últimas novidades referentes a un determinado ámbito de estudo.
Field trip Actividades desenvolvidas nun contexto externo ao contorno académico universitario (empresas, institucións, organismos, monumentos, etc.) relacionadas co ámbito de estudo da materia. Estas actividades céntranse no desenvolvemento de capacidades relacionadas coa observación directa e sistemática, a recollida de información, o desenvolvemento de produtos (bosquexos, deseños, etc.), etc.
Supervised projects Metodoloxía diseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe de “cómo facer as cosas”. Constituie unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en duos elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Case study Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Metodoloxía diseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe de “cómo facer as cosas”. Constituie unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en duos elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
O alumnado será atendido presencialmente polos titores/as, pero tamén por vía telemática ou correo electrónico en caso necesario

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Events academic / information A1 A2 A10 B9 C2 C7 Actividades realizadas polo alumnado que implican a asistencia e/ou participación en eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, conferencias, exposicións, etc.) co obxectivo de profundar no coñecemento de temas de estudo relacionados coa materia. Estas actividades proporcionan ao alumnado coñecementos e experiencias actuais que incorporan as últimas novidades referentes a un determinado ámbito de estudo. 10
Field trip A7 A15 B2 B12 C1 C3 C5 Refírese ao período de asistencia ao centro onde se realizarán as prácticas. Precísase a avaliación positiva do titor/a do centro para poder pasar á segunda fase da avaliación. 45
Supervised projects A9 B5 C6 C11 Metodoloxía diseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe de “cómo facer as cosas”. Constituie unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en duos elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
45
 
Assessment comments
O proceso de avaliación consta de dúas fases. En primeiro lugar, o/a titor/a do centro deberá emitir un informe sobre o desenvolvemento das prácticas que suporá un 45% da nota final.
Se a valoración do titor/a do centro do practicum é favorable, a persoa titora da universidade valorará a memoria -45%- e a participación a en xornadas/reunión -10%-. Se a valoración non é favorable (menor que 5) a cualificación da materia será suspenso e a cualificación será como máximo un 4.
Para aprobar a materia será necesario que o alumnado supere cada un dos apartados
Para a cualificación da memoria teranse en conta os seguintes aspectos:
- Cuestións formais (10%)
- Proposta de acción (60%)
- Reflexión do proceso e implicacións educativas (30%)

Sources of information
Basic Bernstein, B. (1989). Clase y pedagogías visibles e invisibles. Madrid: Akal Universitaria
Garcia Aretio, L. (2009). Claves para la educación: actores, agentes y escenarios en la sociedad actual. . Madrid:UNED
Esteve, O., Mellef, K. y Ansina, A. (2010). Creando mi profesión. Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado. . Barcelona: Octaedro.
Camps, V. (2008). Creer en la educacion. La asignatura pendiente.. Barcelona: Península.
Mañu Noain, J. (2010). Docentes competentes. Por una educacion de calidad.. Madrid: Narcea.
Fernández Enguita, M. (2001). Educar en tiempos inciertos. . Madrid: Morata.
Edwards, D., y Mercer, N. (1988). El conocimiento compartido: el desarrollo de la compresión en el aula.. Barcelona: Paidós.
Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I., et al. (1993). El constructivismo en el aula.. Barcelona: Graó.
Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. . Barcelona: Octaedro.
Fernández Enguita, M. (1999). La profesión docente y la comunidad escolar: crónica de un desencuentro.. Madrid: Morata.
Carbonell Sebarroja, J. (2009). La vida escolar en un curso: cosas que no siempre se explican.. Barcelona: Graó.
Fernández Pérez, M. (1994). Las tareas de la profesión de enseñar. . Madrid: SXXI
Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades.. Madrid: La Muralla.
Domenech, J. y Guerrero, J. (2005). Miradas a la educación que queremos. Barcelona: Graó.
Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad (cambian los tiempos, cambia el profesorado). . Madrid: Morata.
Castells Cuixart, P. (2011). Tenemos que educar: ideas para acabar con la crisis de autoridad y la mala educacion. . Barcelona: Península.
Carbonell Sebarroja, J. (2008). Una educacion para mañana. Barcelona: Octaedro.

Esta bibliografía complementarase en función da materia curricular na que o alumno/a focalice o seu prácticum e a súa investigación.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Recoméndase que os envíos dos traballos sexa telemáticamente e se non fose posible, non utilizar plásticos, elexir a impresión a dobre cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores. Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Debése ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais. 

Evitaráse a discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas. Usarase linguaxe non sexista.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.