Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Investigación e Innovación en Didáctica da Lingua e a Literatura Estranxeira (Inglés/Francés)  Código 652534013
Titulación
Mestrado Universitario en Investigación e Innovación en Didácticas Específicas para Educación Infantil e Primaria
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas
Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Couto Cantero, Pilar
Correo electrónico
pilar.couto@udc.es
Profesorado
Couto Cantero, Pilar
Correo electrónico
pilar.couto@udc.es
Web
Descrición xeral
Coa materia de Investigación e Innovación en Didáctica da Lingua e Literatura Estranxeiras preténdese estudar en profundidade os aspectos metodolóxicos e científicos que permiten realizar investigacións na área obxecto de estudo.

Competencias do título
Código Competencias do título
A4 E4 - Desenvolver a competencia lingüística en lingua estranxeira orientada cara á docencia nas áreas específicas.
A10 E10 - Coñecer os fundamentos teóricos que sustentan a investigación e innovación no ámbito das Didácticas Específicas.
A12 E12 - Identificar as principais liñas de investigación e innovación e a súa evolución nas Didácticas Específicas.
A13 E13 - Analizar e valorar criticamente investigacións e proxectos de innovación en ámbitos disciplinares específicos.
A14 E14 - Coñecer diferentes tipos de metodoloxía que se empregan na investigación educativa considerando a súa pertinencia para a resolución de problemas concretos.
A15 E15 - Identificar criterios de calidade e control tanto na investigación como na práctica docente, fomentando o espírito crítico, reflexivo e innovador.
A16 E16 - Deseñar, xustificar, organizar e avaliar propostas para a investigación e a innovación no ámbito das Didácticas Específicas.
A17 E17 - Seleccionar, adaptar e aplicar materiais e recursos TIC e doutra índole, para mellorar o ensino e aprendizaxe dos diferentes ámbitos disciplinares.
B1 CB6 - Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
B4 CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
B7 G2 - Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
B8 G3 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
B11 G6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
B13 G8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C1 T1 - Capacidade de análise e síntese.
C3 T3 - Traballar de forma autónoma e con iniciativa.
C6 T6 - Capacidade de innovar (creatividade) dentro de contextos educativos escolares e non escolares.
C9 T9 - Incorporar as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, a análise de datos e a difusión e comunicación de resultados.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Valorar a importancia da innovación e a investigación como estratexias para mellorar a calidade educativa na área da lingua e a literatura estranxeira. AM12
BM13
CM1
CM3
Desenvolver os aspectos crave da formación inicial do profesorado de LE. AM10
AM12
AM17
BM8
BM13
CM3
CM9
Analizar críticamente o currículo de lingua e literatura estranxeira, as prácticas docentes e os materiais didácticos habituais. AM13
AM15
AM17
BM1
BM7
CM1
CM3
Formular propostas de investigación e innovación educativa en contextos escolares e extraescolares na área obxecto de estudo. AM4
AM14
AM15
AM16
BM1
BM4
BM8
BM11
CM1
CM3
CM6

Contidos
Temas Subtemas
I. A INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN LINGÜÍSTICA E LITERARIA EN LE. 1. Conceptualización, características e paradigmas.
2. Principais liñas e ámbitos de investigación.
II. INNOVACIÓN PARA A MEJORA DO PROCESO EDUCATIVO EN EDUCACIÓN LINGÜÍSTICA E LITERARIA EN LE. 3. Conceptos fundamentais en innovación educativa.
4. Modelos e tendencias.
5. Análisis de prácticas efectivas.
6. Diseño de herramientas e recursos de innovación.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A4 B1 B13 20 0 20
Análise de fontes documentais A10 A12 A13 A15 0 20 20
Portafolios do alumno A4 A16 A17 0 10 10
Investigación (Proxecto de investigación) A14 B11 C6 0 20 20
Presentación oral B4 B7 B8 C1 C3 C9 1 2 3
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Portafolios do alumno É unha carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumno nun período de tempo, cos comentarios e cualificacións asignadas polo profesor, o que lle permite visualizar o progreso do alumno. O portafolios ou carpeta inclúe todo o que fai o alumno, como: apuntes ou notas de clases, traballos de investigación, guías de traballo e o seu desenvolvemento, comentarios de notas, resumes, probas escritas, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso do alumno realizado polo profesor, etc.
Investigación (Proxecto de investigación) Proceso de ensinanza orientado á aprendizaxe do alumnado mediante a realización de actividades de carácter práctico a través das que se propoñen situacións que requiren ao estudante identificar un problema obxecto de estudo, formulalo con precisión, desenvolver os procedementos pertinentes, interpretar os resultados e sacar as conclusións oportunas do traballo realizado.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.

Atención personalizada
Metodoloxías
Investigación (Proxecto de investigación)
Portafolios do alumno
Descrición
Algúns traballos requiren atención puntual e específica polo que a atención personalizada pode ser necesaria.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Investigación (Proxecto de investigación) A14 B11 C6 . 45
Portafolios do alumno A4 A16 A17 . 20
Presentación oral B4 B7 B8 C1 C3 C9 . 35
 
Observacións avaliación

Items de avaliación ordinaria.

- I.1. Portafolio. 20.

- I.2. Proxecto ou investigación. 45.

- I.3. Presentación oral. 35.

Items de avaliación con dispensa académica.

Os alumnos/as con dispensa académica e/ou aqueles que non cumpran unha asistencia do 80% ás sesións presenciais deberán ser avaliados (se procede) ademais do modo ordinario cunha proba individual. A nota final obterase mediante a media das cualificacións obtidas, solicitándose en cada un deles unha nota igual ou superior a 5 sobre 10 para facer media e aprobar a materia.

- I.1. Portafolio. 10.

- I.2. Proxecto ou investigación. 45.

- I.3. Presentación oral. 20. 

- I.4. Proba obxectiva. 25.

Todos os items de avaliación son de obrigado cumprimento. Un suspenso implica a repetición de todos os items na próxima oportunidade.


Fontes de información
Bibliografía básica

CASANOVA FUENTES,Andrea (2012): “Estrategias metodológicas para la enseñanza del inglés como lengua extranjera: La dramatización de textos en el aula”. TFM del Máster Oficial en Innovación, Orientación y Evaluación Educativa Facultad Ciencias de la Educación. UDC. Dirigido por: Pilar Couto Cantero y Mercedes González Sanmamed.

COUTO-CANTERO, Pilar & FERNÁNDEZ MACEIRAS, Tanya (2011): “Implementing and Supporting Drama in the EFL Early Childhood Classroom through Storybooks – A Classroom Action-Research in a Bilingual School in Spain” in Proceedings of the 3rd Paris International Conference on Education, Economy and Society, TCHIBOZO, G., Ed. Strasbourg (France), Analytrics155-162.En http://analytrics.org/Documents/Actes%20-%20Proceedings%202011.pdf 30 de junio de 2011.

COUTO-CANTERO, Pilar (2011), “Teaching and Learning EFL through PBL”, Sociology Study, September 2011, Volume 1, Number 4, 272-281.

DODSON, Sarah. L. (2000): FAQs: Learning languages through drama. Texas Papers in Foreign Language Education, 5(1), 129-141.

DÍAZ CORRALEJO, Joaquín (2002): “Reflexiones sobre la Didáctica de la enseñanza/aprendizaje de la Lengua y la Literatura” en ARBOR CLXXIII, 681, septiembre, 129-152.

EL-NADY, M. (2000): Drama as a teaching technique in the Second Language classroom, Dialog on Language Instruction, 14(1, 2), 41-48.

FERRER, Carolina, ALGÁS, Pilar, y MARTOS, Juan M. (2007): “Valoramos el trabajo por proyectos”, Aula de Innovación Educativa, 166, 71-75.

FRIED-BOOTH, Diana (1997): Project work. (8th Ed.) Oxford, Oxford University Press.

FURMAN, Lou (2000): “In Support of Drama in Early Childhood Education, Again”, Early Childhood Education Journal, Vol. 27, Nº 3, 2000.

GÓMEZ MENDOZA, Miguel A. (2005): “La transposición didáctica: historia de un concepto” en Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Volumen 1, Julio - Diciembre, 83-115.

HEARN, Izabella y GARCÉS Antonio (coords.) (2003): Didáctica del Inglés para Primaria, Madrid, Pearson Educación.

HERRERO FIGUEROA, Araceli (2000): "Los estudios de Literatura Infantil en la Diplomatura de Maestro. Un ejemplo de transposición didáctica”, Literatura Infantil y Juvenil. Tendencias actuales en investigación, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Vigo, 59-67.

KERMAN, Gertrude L. (1961): Plays and Creative Ways with Children, New York, Harvey House.

LIU, J. (2002): Process drama in second-and foreign-language classrooms. In Gerd Bräuer (Ed.), Body and language. Intercultural learning through drama (pp. 51-70), Westport, Connecticut & London: Ablex Publishing.

MALEY, A. & DUFF, A. (1978): Drama Techniques in Language Learning. Cambridge, Cambridge University Press.

MENDOZA FILLOLA, Antonio (Coord.) (1998): Conceptos Clave en Didáctica de la Lengua y la Literatura, Barcelona, SEDLL - ICE- Horsori.

NUSSBAUM, Lucy y BERNAUS, Mercedes (2001): Didáctica de las lenguas extranjeras en la Educación Secundaria Obligatoria, Madrid, Síntesis.

MOSS, Donna (1998): Project-based learning and assessment: A resource manual for teachers, Arlington, VA, The Arlington Education and Employment Program (REEP).

PÉREZ VALVERDE, Cristina (2002): “Theatre in Education (TIE) in the Context of Educational Drama”, Lenguaje y Textos, 20, 7-20.

RICHARDS, Jack and RODGERS, Theodore (1986): Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge, Cambridge University Press.

RODRÍGUEZ LÓPEZ-VÁZQUEZ, Alfredo (1997): “Elementos didácticos del teatro” en Didáctica de la Lengua y la Literatura para una sociedad plurilingüe del siglo XXI, CANTERO, F. J., MENDOZA, A. y ROMEA C. (Eds.): Barcelona, Publicaciones de la Universidad de Barcelona, 401-404.

RUIZ BIKANDI, Uri (ed.) (2000): Didáctica de la segunda lengua en educación infantil y primaria, Madrid, Síntesis.

TEJERINA, Isabel (1994): Dramatización y teatro infantil. Dimensiones psicopedagógicas y expresivas, Madrid: Siglo XXI.

- - - - - (2000): "La literatura dramática infantil. Luces y sombras", ADE Teatro. Revista de la Asociación de Directores de Escena de España, 80; pp. 102-107.

TRUJILLO SÁEZ, Fernando (2012): “Enseñanza basada en proyectos: una propuesta eficaz para el aprendizaje y el desarrollo de las competencias básicas”, Eufonía - Didáctica de la Educación Musical, 2012, num. 55, 7-15.

VEZ JEREMÍAS, José M. y MONTERO MESA, Luis (1993): Las Didácticas Específicas en la formación del profesorado, (2 vols.), Santiago, Tórculo.

WESTBROOK, Robert (1991): John Dewey and American democracy, Ithaca, Cornell Universiry Press.

Bibliografía complementaria

Buck Institute of Education

PBL Explained

http://bie.org/objects/cat/videos

Project-Based Learning for Adult English Language Learners

Donna Moss, Arlington (VA) Education and Employment Program (REEP)

http://www.cal.org/caela/esl_resources/digests/ProjBase.html

Project Work to promote English Language Learning

Submitted by Rama Meganathan on 17 March, 2011 - 02:57

http://www.teachingenglish.org.uk/blogs/rama-meganathan/project-work-promote-english-language-learning

Projects

http://www.ehow.com/way_5786725_high-school-english-projects.html

E Pals Global Community

http://www.epals.com/#!/global-community/

video informativo http://www.epals.com/host-project.php#commoncore=0&p=1&project_type=0&search_text=

AllEnglish LLC

http://www.allenglish.org/index.html

13 personal Projects Ideas for English Language Students

http://allenglish.org/blog/?p=3108

Making Groupwork Work

Colin Neville

Learnhigher CETL at the University of Bradford

http://archive.learnhigher.ac.uk/resources/files/Group%20work/groupwork_booklet_200109.pdf

Webinars

http://www.teachingenglish.org.uk/webinars


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Como consideración xeral, teranse especialmente en conta as deficiencias ortográficas na puntuación e acentuación (se é o caso), así como a escritura inconexa ou inadecuada, unha mala presentación, etc., tanto nos exames como nos traballos. Todo isto suporá a redución de puntos na nota obtida.

No caso de detectar

plaxio

nas probas de avaliación, anota axustarase ao disposto no artigo 14.4. das Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos universitarios de grao emáster *. Nesta materia, se os profesores detectan plaxio nalgunha das probas, significará un 0 na nota final. En caso de reiteración, trasladarase á Comisión Académica para que tome as medidas oportunas. * "Na realización de obras, o plaxio e o usode material non orixinal, incluído o obtido a través de internet sen indicación expresa da súa orixe e, se é o caso, do permiso do seu autor, pódense considerar causa da cualificación de suspenso na actividade. Todo isto sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que podería haber lugar despois do correspondente procedemento".

Recoméndase enviar os traballos telematicamente e, de non ser posible, non utilizar plásticos, elixir a impresión a dobre cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores. Débese facer un uso sustentable dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.

Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías