Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Didáctica. currículo e organización escolar Código 652601001
Titulación
1 Mestrado Universitario de Profesorado de Educación Secundaria: Ciencias Experimentais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Rego Agraso, Laura
Correo electrónico
laura.rego@udc.es
Profesorado
Mendez Garcia, Rosa Maria
Rego Agraso, Laura
Rodríguez Machado, Eduardo Rafael
Correo electrónico
rosa.mendez@udc.es
laura.rego@udc.es
e.rodriguez.machado@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia pretende o desenvolvemento de capacidades que permitan ao alumnado configurar un marco integrador e interrelacional da súa práctica no ámbito do sistema educativo.
Didáctica, Currículo e Organización Escolar facilita a adquisición de coñecementos epistemolóxicos da Pedagoxía, da Didáctica e da Organización Escolar, así como o desenvolvemento de habilidades e destrezas dacordo cunha intervención informada e comprometida coa atención á diversidade.
Os principais temas e núcleos de coñecemento que se tratarán están orientados ao estudo da escola como organización, á reflexión sobre o concepto de currículo, e á análise do proceso de ensino-aprendizaxe desde a súa planificación, desenvolvemento e avaliación.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 (CE-G1)Coñecer as características dos estudantes, os seus contextos sociais e motivacións
A3 (CE-G3)Elaborar propostas baseadas na adquisición de coñecementos, destrezas e aptitudes intelectuais e emocionais.
A4 (CE-G4)Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e ritmos de aprendizaxes
A5 (CE-G5)Coñecer os procesos de interacción e comunicación no aula e no centro, abordar e resolver posibles problemas
A9 (CE-G9)Participar na definición do proxecto educativo e nas actividades xerais do centro atendendo a criterios de mellora da calidade, atención á diversidade, prevención de problemas de aprendizaxe e convivencia
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Comprender a terminoloxía básica, específica e propia da Didáctica, así como os conceptos pertencentes aos compoñentes didácticos do proceso de ensino e aprendizaxe, de modo que sexa capaz de reflexionar con rigor sobre os mesmos e orientar racionalmente a súa futura práctica docente. AP3
AP9
CM4
CM6
Valorar críticamente as diferentes formas de interpretar a realidade educativa de acordo coas diferentes visións sobre a función social da escola, en conexión cos obxectivos socio-educativos propostos. Comprender e reflexionar sobre a importancia da inclusión da diversidade que circunda as aulas de educación secundaria. AP1
AP3
AP9
CM4
Comprender as diferencias entre a planificación curricular e a programación do proceso de ensino-aprendizaxe. Distinguir os diferentes niveles de concreción curricular e as súas implicacións. Coñecer os diferentes elementos e modalidades de deseño curricular. AP3
AP4
AP9
CM4
CM6
Coñecer e diferenciar os principios básicos e as características que fundamentan a articulación curricular na actualidade. AP4
AP9
CM4
CM6
Diferenciar os distintos elementos curriculares. Utilizar diferentes criterios tanto para a análise de grupos, de formulación de obxectivos e de selección e secuenciación de contidos considerándoos como un corpo de coñecementos no marco dun proceso de construcción e reconstrucción progresivo. AP3
AP4
AP5
AP9
CM4
CM6
Comprender o valor científico e pedagóxico da avaliación no campo do ensino, entendida como unha avaliación eminentemente educativa, formativa e formadora, así como afondar nas relacións entre avaliación, a investigación e a innovación. AP3
AP4
AP9
CM4
CM6
Profundizar no coñecemento crítico e fundamentado da estructura e funcionamiento do Sistema Educativo. AP9
CM4
CM6
Formalizar, sistematizar e integrar os saberes básicos da organización escolar, que permitan comprender a complexidade dos centros educativos, así como analizar e valorar críticamente a súa vida organizativa. AP9
CM4
CM6
Coñecer algúns dos modelos máis relevantes da organización escolar e comprender a importancia do contexto organizativo no proceso de ensino-aprendizaxe. AP9
CM4
CM6

Contidos
Temas Subtemas
Módulo I. A participación, xestión e avaliación nos centros de ensino secundario. - O organización do sistema educativo español.
- As dimensións (organizativa, procesual, persoal, cultural e da contorna) dun centro educativo.
Módulo II: Currículo :Concepcións, Funcións, Deseño, Desenvolvemento e avaliación. - Os elementos do currículo.
- As concepcións sobre o currículo: enfoques de análise.
- O oculto e o manifesto da aprendizaxe escolar.
- Do currículo prescrito ao currículo contextualizado: niveis de concreción curricular.
- A planificación e o desenvolvemento do currículo.
- A avaliación: tipos, obxectos e instrumentos.
Módulo III. Modelos de ensino e metodoloxías didácticas. - O concepto de didáctica.
- Os modelos e métodos de ensino.
- As estratexias metodolóxicas no ensino secundario.
- Os materiais curriculares: tipos, selección, análise e uso.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A1 A3 A4 A5 A9 C4 C6 4 22 26
Portafolios do alumno A4 A5 C4 C6 10.5 34.5 45
Proba obxectiva A1 A5 A9 C4 C6 1.5 8 9.5
Sesión maxistral A1 A3 A4 A5 A9 C4 C6 16 12 28
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Establécese unha serie de documentos (textuais, audovisuais, etc.) de revisión obrigatoria (consúltense Fontes de Información) que serán a base de referencia sobre o tratamento dos contidos que se estudarán en torno aos diferentes núcleos temáticos da materia. O alumnado -previa lectura individual- deberá estar en capacidade de realizar a súa análise en pequeno grupo e grupo-aula. Ditas lecturas terán como obxectivo promover e incentivar a reflexión en torno aos procesos educativos escolares e a súas implicacións prácticas e aplicadas no contexto do centro educativo e no contexto aula.

Portafolios do alumno Durante o transcurso da materia proporanse algunhas actividades de aula especificamente deseñadas para a análise en pequeno grupo dalgúns dos documentos máis relevantes. A realización destas actividades iniciarase na aula e será completada mediante o traballo autónomo do alumnado fóra da aula.

Para esta elaboración atenderase ás indicacións que se proporcionarán a través da atención personalizada da profesora aos diferentes grupos, ben nas sesións interactivas, ben en titorías.

Para a realización destas análises tomaranse como referencia tanto os materiais básicos da materia como outros complementarios, propostos polo alumnado ou a profesora. Os documentos resultantes da análise entregaranse nas datas que a profesora indique previamente a través da plataforma Moodle.

O alumnado, en pequeno grupo, deberá elaborar un portafolios que conteña unha análise crítica e reflexión global das devanditas actividades de aula, así como dos documentos obrigatorios e outros que o alumnado e a profesora consideren oportunos. As reflexións sobre os apartados que se integren deberán estar fundamentadas e argumentadas con base nos contidos da materia.

Ao inicio do curso proporcionarase un guión pormenorizado do portafolios e este desenvolverase fundamentalmente en periodos non presenciais e mediante o traballo autónomo do alumnado. A través da atención personalizada da profesora, os diferentes grupos recibirán indicacións concretas para a realización. O portafolios resultante será entregado na data que a profesora indique previamente a través plataforma Moodle.
Proba obxectiva A proba obxectiva consiste nunha serie de preguntas tipo test que conleva o tratamento global e integral dos contidos abordados ao longo da asignatura
Sesión maxistral Mediante as sesións maxistrais traballaranse os contidos que conforman o marco teórico-práctico a partir da exposición oral, guiada co uso de presentacións, de medios audiovisuais e coa introdución de cuestións dirixidas ao alumnado coa finalidade de favorecer a aprendizaxe e a construción do coñecemento. Realizarase unha exposición xeral introdutoria de cada un dos distintos temas de que consta o programa, indicando os aspectos que o alumnado debe ampliar co seu traballo persoal, coas oportunas orientacións bibliográficas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Portafolios do alumno
Descrición
As dúbidas e demandas de orientación que xurdan das sesións expositivas, análise de fontes documentais, lecturas, actividades e preparación do exame, serán atendidas pola profesora da materia durante o horario de titorias fixado de forma oficial.
De maneira máis específica, e no marco das sesións interactivas, a profesora ofrecerá atención personalizada mediante a que levará o seguimento e orientación das actividades que se realicen ao longo do cuadrimestre.

Esta proposta de atención personalizada é extensible ao alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, que faga uso de dita dispensa.

As titorías individuais poderán ser tanto virtuais como presenciais.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A1 A5 A9 C4 C6 A proba obxectiva consiste nunha serie de preguntas tipo test que conleva o tratamento global e integral dos contidos abordados ao longo da asignatura. 30
Portafolios do alumno A4 A5 C4 C6 Para avaliar o portafolios teranse en conta aspectos ligados á estrutura e contido deste.
a) Estrutura: presentación, organización do contido, claridade expositiva e seguimento de normas de citación-referenciación.
b) Contido: comprensión de ideas básicas, dominio conceptual, uso das fontes traballadas no tratamento dos contidos ao longo do cuadrimestre así coma outras de interese e a adecuada xestión das mesmas.

* A cualificación final deste traballo poderá ser diferente para cada integrante do pequeno grupo. Unha parte da puntuación respostará ao traballo que se realice de modo grupal e outra ao traballo individual.
* Ademais, para matizar a cualificación do portafolios valorarase o traballo realizado polo alumnado a nivel de pequeno grupo ao longo de todo o curso.
*Será imprescindible que o alumnado entregue tódalas tarefas (individuais e grupais) incluídas no portafolios. En caso contrario, non poderá superar a materia.
70
 
Observacións avaliación
  1. Nas presentacións orais ou
    escritas deberase atender a criterios de integridade académica (xestión
    adecuada de referencias bibliográficas e información de terceiras
    persoas); ademais procurarase o uso dunha linguaxe non discriminatoria.
  2. A asistencia ás sesións non
    poderá ser inferior ao 80% das horas que se impartan de maneira
    presencial.
  3. O alumnado con recoñecemento de
    dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia,
    que faga uso de dita dispensa, deberá entregar as actividades e o
    portafolios no mesmo tempo e forma que o resto do alumnado e resolvelas de
    modo individual.
  4. Se un/unha alumno/a cuxa
    asistencia é regular non acude á clase o día de realización dalgunha
    actividade, deberá desenvolvela e entregala individualmente. Esta
    incorporarase tamén ao portafolios.
  5. O portafolios entregarase na
    data que se indique ao inicio do curso.
  6. Coa fin de facilitar a xestión
    da materia e o seguimento do alumnado será obrigatoria -antes da segunda
    semana lectiva- a actualización do perfil persoal no campus virtual da
    UDC, insertando unha foto actual.
  7. Para superar a materia é
    necesario obter unha puntuación mínima do 50% do peso de cada unha das
    partes obxecto de avaliación ("portafolios do alumno" e
    "proba mixta").
  8. Dado que a materia é impartida
    por diferentes docentes, poderán existir variacións intergrupais no
    formato do exame final, no tipo de actividades de aula e na orde de
    presentación de contidos.
  9. Na 2ª oportunidade os criterios
    de avaliación serán os mesmos que os propostos para a 1ª oportunidade.
  10. A realización fraudulenta das
    probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará
    directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa:
    o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na
    convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da
    falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto,
    procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira
    oportunidade, se fose necesario".  Cumprimos así co establecido
    no artigo 11, apartado 4 b), do Regulamento disciplinar do estudantado da
    UDC

Fontes de información
Bibliografía básica

NOTA: Esta bibliografía é susceptíbel a modificacións a medida que avanzao curso académico. Realizarase unha selección de títulos da listaxe final,selección que estará dispoñible no campus virtual UDC e que será de lecturaobrigatoria.

Álvarez, J.M. (1999). Evaluar para conocer, evaluar para aprender: lasrazones formativasde la evaluación educativa. En J.M. Álvarez, Evaluar paraconocer. Examinar para excluir (pp. 58-61). Madrid: Morata.

Asegurado Garrido, A. e Marrodán Gironés, J. (Coords.) (2021. La LOMLOE ysu análisis. Una mirada técnica . Asociación Nacional de Editores de Librosy material de Enseñanza(ANELE)

Area, M. (2009). Los medios de enseñanza o materiales didácticos.Conceptualización y tipos. Introducción a la tecnología Educativa ,24-37.http://www.bibliotecalibre.org/bitstream/001/415/5/Introducci%C3%B3n%20a%20la%20tecnolog%C3%ADa%20educativa.pdf

Arias Correa, A. et al. (2009). O traballo por proxectos en infantil,primaria e secundaria . Xuntade Galicia.

Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores de universidad .[Traducido porOscar Barberá]. Valencia: Uniersidad de Valencia.

Bain, K. (2014). Lo que hacen los mejores estudiantes de universidad .[Traducidopor Oscar Barberá]. Valencia: Uniersidad de Valencia.

Barcia Moreno, M. (2007). Niveles de concreción curricular. En R. NavarroHinojosa(coord.) (2007). Didáctica y currículum para el desarrollo decompetencias (pp.185-210). Madrid: Dykinson.

Barkley,E. F., Cross, K. P. e Howell, C. (2007). Técnicas de aprendizajecolaborativo. Madrid:Morata.

BravoGarrido, A. (2007). El currículo como campo de estudio y aplicación de ladidáctica.En R. Navarro Hinojosa (coord.) (2007). Didáctica y curriculum para eldesarrollo de competencias (pp. 155-184). Madrid: Dykinson.

Cabero, J. (Ed.) et al (1999). Criterios generales para lautilización eintegración curricular de los medios. En J. Cabero. (Ed.) et al. TecnologíaEducativa (pp. 107-127).Síntesis.

Cañibano Trives, J. (2008). El desarrollo físico,intelectual, personal ysocial en la adolescencia. Imlpicaciones educativas. EnA. Pontes Pedrajas(Coord.). Aspectosgenerales de la formación psicopedagógica del profesorado deEducación secundaria (pp.335-359). Universidad de Córdoba.

Claver, E. (2021). ¿Necesitamos el libro de texto en lasaulas? Revistadigital de educación delFEAE-Aragón , 34 (11), 12-19

Cortina, A.(2009). Ética de la razón cordial. Educar en la ciudadanía enel siglo XXI . Oviedo: Nobel.

Darling-Hammond,L. (2005). El derecho de aprender. Buenas escuelas paratodos . Barcelona:Ed. Ariel

Delors, J.(1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO dela Comisióninternacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid:Santillana/UNESCO

Diez Gutiérrez, E.J. (2018). Neoliberalismo educativo. Educando al nuevosujetoneoliberal . Barcelona: Octaedro

Escudero Muñoz, J.M. (2011). Dilemas éticos de la profesión docente. CEEParticipacion Educativa , 16, 93-102.

Espín,J. eoutros (1996). Análisis de recursos educativos desde laperspectiva no sexista . Barcelona: Laertes.

Fernández Navas, M. e Alcaraz Salarirche, N. (Coords.) (2016). Innovacióneducativa.Más allá de la ficción . Madrid: Ed. Pirámide.

Fortea Bagán, M. A. (2019). Metodologías didácticas para laenseñanza-aprendizaje de competencias . Universitat Jaume I.

Fuentes, E.J. (2003). Culturas profesionales en la enseñanza y desarrolloprofesional delos docentes. Revista Padres y Maestros , 279, 34-39.

Garcia Pascual, E. (2021). Las reformas pasan, los Libros de Textopermanecen. Revista digital deeducación del FEAE-Aragón , 34 (11), 5-8

Gimeno Sacristán, J. (1998). El currículum: una reflexión sobre lapráctica . Madrid:Morata.

González, Mª. T. (1992). Centros escolares y cambio educativo. En J.M.Escudero e J.López (Coords.), Los desafíos de las reformas escolares. Cambioeducativo y formación para el cambio (pp. 71-95). Sevilla: Arquetipo.

González, Mª.T. (1999).Perspectivas teóricas recientes en organizaciónescolar: unapanorámica general. En J.M. Escudero, Escuelas y profesores:¿hacia unareconversión de los centros y la función docente? (pp.35-59).Madrid:Ediciones Pedagógicas.

González, MªT. (2003) (coord.). Las organizaciones escolares: dimensionesycaracterísticas. En M. T. González, Organización y gestión decentrosescolares (pp. 25-38). Madrid: Pearson.

Gutiérrez, E. (2020). La educación en venta . Barcelona:Octaedro

Hargreaves,A. e Fullan, M. (2014). Cultura y comunidades profesionales. EnA. Hargreaves e M.Fullan, Capital profesional (pp. 134-177). Madrid:Morata.

Hargreaves,A. e Fullan. M. (2014). Instaurar el cambio. En A. Hargreaves eM. Fullan, Capital profesional ( pp. 178-216). Madrid: Morata.

Hayes, Debra et al.(2017). Literacy, Leading And Learning.BeyondPedagogies Of Poverty . Abingdon,UK: Routledge - Taylor & Francis Group.

López, L.,Peliquín, F., Pérez, C. e Rodeiro, M. (1995). Análise e valoraciónde materiais curriculares. Revista Galega de Educación , 24, 58-60.

Luri, G. (2020). La escuela no es un parque de atracciones .Barcelona: Ariel.

Martínez, J.(1995). Interrogando al material curricular (Guión para elanálisis y la elaboración de materiales para el desarrollo del curriculum). EnJ. G. Míngueze M. Beas (Comps.), Libros de texto y construcción demateriales curriculares (pp. 221-245). Armilla: Proyecto Sur de Ediciones.

Monarca, H. (2015). Evaluaciones externas. Mecanismos para laconfiguración de representaciones y prácticas en educación . BuenosAires:Miño y Dávila Editores

Montanero,M. (2019). Didáctica General. Planificación y práctica de laenseñanza primaria . Cáceres: Universidad de Extremadura.

Navarro Hinojosa, R.(Coord.) (2007). Didáctica y currículum para eldesarrollo decompetencias . Madrid: Dykinson.

Olivé, C. (2020). Profes Rebeldes. El reto de educar a partirde larealidad de los jóvenes [Traducción de Maria Massot Magarolas].Madrid:Grijalbo.

Ovejero, A. (2019). Fracaso escolar y reproducción social. La cara ocultade la escuela . Creative Commons.

Parcerisa, A. (1996). Propuesta de un instrumento para el análisis de librosde texto y otros materiales que utilizan el papel como soporte. En A. ParcerisaArán, Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos (pp.97-124). Barcelona: Graó.

Paricio, J., Fernández, A. e Fernández, I. (2019). Cartografía de laBuena docencia universitaria . Madrid. Narcea

Pérez Pueyo, A. (Coord.).(2015). Programar y evaluar competenciasbásicasen 15 pasos . Barcelona: Graó

Rizvi, F. e Lingard, B. (2013). Políticas educativas en un mundoglobalizado . Madrid: Morata.

Rosenshine, B. V. (2015). How Time Is Spent in Elementary Classrooms. TheJournal of Classroom Interaction , 50 (1), 41-53

Rosenshine, B. V. (2009). Principles of Instruction . InternationalBureu of education UNESCO

Ruiz Martin,H. (2020). ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica alaprendizaje y la enseñanza . Barcelona: Graó.

Santos Guerra, M.A. (2020). ¿Para qué sirven los pedagogos? El valor delaeducación . Madrid: Catarata.

Sarramona, J. (2000). Teoría de la educación: reflexión y normativapedagógica . Barcelona: Ariel.

Sherrington, T. (2020). Los principios de Rosenshine en práctica .Aptus

Torres, J. (1994). Globalizacióne interdisciplinariedad: el currículumintegrado . Morata.

Trillo, F. (1994). El profesorado y el desarrollo curricular: tres estilosde hacer escuela. Cuadernos de Pedagogía , 228, 70-74.

Trillo, F. e Sanjurjo, L. (2008). Didáctica para profesores de a pie.Propuestas paracomprender y mejorar la práctica . Rosario: Homo Sapiens.

Vázquez Recio, R. (Coord.)(2018). Reconocimiento y bien común enEducación . Madrid: Ed. Morata.

Veilla Gil, J. e Guallart Moreno, C. (2021). A vueltas conlos libros detexto. Revista digital deeducación del FEAE-Aragón , 34 (11), 17-19

Williamson,B. (2019). El futuro del curriculum. La educación y elconocimiento en la era digital . Madrid: Ed. Morata

Wright-Maley, C. e Davis, T.(2016). Teaching for democracy in an age ofeconomic disparity . Abingdon, UK: Routledge - Taylor & Francis Group.

Lexislación

Lei Orgánica8/2013, para a mellora da calidade educativa (BOE,suplemento enlingua galega ao nº 295,10/12/2013).

Lei Orgánica2/2006, de 3 de maio, de Educación (BOE nº106, 04/05/2006).

Lei Orgánica 3/2020 de 29 de decembro pola quese modifica a Lei 2/2006, de3de maio, de Educación (LOMLOE)

Decreto 156/2022, do 15 de setembro, polo que seestablecen a ordenación e ocurrículo da educación secundaria obrigatoria naComunidade Autónoma de Galicia.(DOG Nº183, 26/09/2022)

Decreto 157/2022, do 15 de setembro, polo que se establecen a ordenación eocurrículo do bacharelato na Comunidade Autónoma de Galicia. (DOG,Nº183,26/09/2022)

Orde do 26 de maio de 2023 pola que se desenvolve o Decreto 156/2022, do15de setembro, polo que se establecen a ordenación e o currículo daeducaciónsecundaria obrigatoria na Comunidade Autónoma de Galicia e se regulaaavaliación nesa etapa educativa

Decreto 157/2022, do 15 de setembro, polo que se establecen a ordenación eocurrículo do bacharelato na Comunidade Autónoma de Galicia. (DOG,Nº183,26/09/2022)

Orde do 26 de maio de 2023 pola que se desenvolve o Decreto 157/2022, do15de setembro, polo que se establecen a ordenación e o currículo dobacharelatona Comunidade Autónoma de Galicia e se regula a avaliación nesaetapaeducativa.

Resolución do 6 de xuño de 2023, da Dirección Xeral de OrdenacióneInnovación Educativa, pola que se ditan instrucións para o desenvolvementodasensinanzas de educación infantil, educación primaria, educaciónsecundariaobrigatoria e bacharelato no curso académico 2023/24.

Decreto 229/2011, do 7 de decembro, polo que se regula a atenciónádiversidade do alumnado dos centros docentes da Comunidade Autónoma deGalicianos que se imparten as ensinanzas establecidas na Lei orgánica 2/2006,do 3 demaio, de educación. (DOG, 21/12/11).

Orde do 8 de setembro de 2021 pola que se desenvolve o Decreto 229/2011, do7de decembro, polo que se regula a atención á diversidade do alumnado doscentrosdocentes da Comunidade Autónoma de Galicia en que se imparten asensinanzasestablecidas na Lei orgánica 2/2006, do 3 de maio, de educación.(DOG,10/02/2022).

Lei 4/2011, do 30 de xuño, de convivencia e participación dacomunidadeeducativa.

Decreto 8/2015, do 8 de xaneiro, polo que se desenvolve a Lei 4/2011, do30de xuño, de convivencia e participación da comunidade educativa.

Decreto324/1996, de 26 de xullo, polo que se aproba o Regulamentoorgánicodos institutos de ensino secundario (DOG nº 156,09/08/1996).

Orde do 1 de agosto de 1997 pola que se ditan instrucións paraodesenvolvemento do Decreto 324/1996 polo que se aproba o Regulamentoorgánicodos institutos de educación secundaria e se establece a súaorganización e funcionamento(DOG nº168, 02/09/1998).

Decreto 107/2014, do 4 de setembro, polo que se regulan aspectosespecíficosda formación profesional básica das ensinanzas de formación profesional dosistema educativo en Galicia.

Decreto 7/1999, do 7 de xaneiro, polo que se aproba o regulamentoorgánicodos centros públicos integrados

Orde do 3 de outubro de 2000 pola que se dictan instrucións paraodesenvolvemento do Decreto 7/1999 polo que se implantan e regulan os centrospúblicosintegrados de ensinanzas non universitarias.

Real decreto 278/2023, de 11 deabril, polo que se establece o calendario deimplantación do Sistema deFormación Profesional establecido pola Lei Orgánica3/2022, de 31 de marzo, deordenación e integración da Formación Profesional

Lei Orgánica 3/2022, de 31 demarzo, de ordenación e integración da FormaciónProfesional_BOE do 1 de abril.

Decreto 114/2010, do 1 de xullo, polo que se establece a ordenación xeraldaformación profesional do sistema educativo de Galicia.

Orde do 12 de xullo de 2011 pola que se regula o desenvolvemento,avaliacióne acreditación académica do alumnado de F.

Decreto 107/2014, do 4 de setembro, polo que se regulan aspectosespecíficosda formación profesional básica das ensinanzas de formación profesional dosistemaeducativo en Galicia.

Orde do 13 de xullo de 2015 pola que se regulan as ensinanzas de formaciónprofesionalbásica na Comunidade Autónoma de Galicia, así como o acceso e aadmisión nestasensinanzas.

Ligazón ao portal do Ministerio deEducación e Formación Profesional,todofp.es, onde se recolle outra normativarelacionada coa formación profesional

Normativa da Consellería: https://www.edu.xunta.gal/portal/es/taxonomy/term/1712

Lexislación Educativa: https://lexislacioneducativa.wordpress.com/

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Innovación docente/652601E11
Practicum/652601106
Traballo fin de Mestrado/652601107

Observacións
  • Coa finalidade de contribuir ao desenvolvemento das competencias dixitais docentes (especialmente vinculados coa Alfabetización Informacional -ALFIN- e a curación e produción de contidos dixitais) dende esta materia recoméndase ao alumnado a construción dun banco de recursos dixitais persoal no que poida organizar e categorizar material de interese para o desenvolvemento da materia (artigos científicos, experiencias, ferramentas e aplicacións didácticas, páxinas web institucionais vinculadas coa educación escolar, blogues especializados e de boas prácticas, etc). Recoméndase para iso, o uso de marcadores sociais ou aplicacións dixitais específicas que lles permitan categorizar ou asignar etiquetas coas que mellorar a súa clasificación e consulta posterior. Todo iso resultaralle de gran interese á hora de contrastar a teoría e a práctica educativa mediante o Practicum do Mestrado, así como para construír a fundamentación teórica do futuro Traballo Fin de Mestrado (TFM).
  • Recoméndase que a entrega dos traballos sexa feita a través da plataforma Moodle e -de non ser posible- non empregar plásticos, elixir a impresión a dobre cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores. Débese facer un uso sostible dos recursos e dében previr impactos negativos sobre o medio natural. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.
  • Ante aincorporación de “Igualdade de Xénero” como materia de libre configuración autonómica no curso 2016/2017 na etapa da Educación Secundaria Obrigatoria(ESO) e a materia “Coeducación para o século XXI” na etapa de Bacharelato no 2018/2019, na materia de Didáctica, Currículo e Organización Escolartratarán de desenvolverse obxectivos, contidos e actividades tendentes á formación do futuro profesorado en cuestións relativas á concienciación sobre aviolencia de xénero, a igualdade entre mulleres e homes e a coeducación. Debidoa isto, recoméndase ao alumnado, empregar unha linguaxe inclusiva, contemplar aperspectiva feminista nos seus traballos e entregas de aula e evitar amanifestación de calquera tipo de discriminación, prexuízo ou minusvaloraciónpor razón de xénero no contexto desta materia.
  • Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores/as de ambos sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas, etc.). Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade. Trataranse de detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías