Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Complementos de formación para la enseñanza de las ciencias I Código 652601111
Titulación
1 Mestrado Universitario de Profesorado de Educación Secundaria: Ciencias Experimentais
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial Anual
Primero Obligatoria 3
Idioma
Castellano
Gallego
Inglés
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Física e Ciencias da Terra
Química
Coordinador/a
Miguelez Pose, Fernanda
Correo electrónico
fernanda.miguelez.pose@udc.es
Profesorado
Avecilla Porto, Fernando Francisco
Miguelez Pose, Fernanda
Correo electrónico
fernando.avecilla@udc.es
fernanda.miguelez.pose@udc.es
Web
Descripción general

Competencias del título
Código Competencias del título
A15 (CE-E1) Conocer el valor formativo y cultural de las materias correspondientes a la especialización
A17 (CE-E3) Conocer la historia y los desarrollos recientes de las materias y sus perspectivas para poder transmitir una visión dinámica de las mismas.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Coñecer o valor formativo e cultural das materias correspondentes á especialización. Coñecer a historia e os desenvolvementos recentes das materias e as súas perspectivas para poder transmitir unha visión dinámica das mesmas Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. Participar na definición do proxecto educativo e nas actividades xerais do centro atendendo a criterios de mellora da calidade, atención á diversidade, prevención de problemas de aprendizaxe e convivencia Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. AP15
Coñecer os contidos que se cursan nos respectivos ensinos. AP17

Contenidos
Tema Subtema
Tema 1. El papel de las Ciencias Experimentales en la Sociedad:
1.1. El agua
1.2. La energía
Tema 2. Percepción pública de la Ciencia 2.1. La Ciencia en los medios de comunicación
2.2. Análisis de casos
Tema 3. Importancia formativa de las Ciencias en la formación secundaria. 3.1. Leer Ciencia
3.2. Aplicaciones de la Ciencia
Tema 4. Consideraciones sobre la evolución de la Ciencia 4.1. En Ciencia las cosas no suceden por casualidad:
la importancia de la actitud de los grupos de poder, la actuación sobre las masas, etc, ejemplos de hoy y de siempre.
4.2 Del científico polivalente a la necesidad de los grupos interdisciplinares: El desarrollo de la ciencia, la base matemática, el gran descubrimiento del cero y otros aspectos históricos de la ciencia.
Tema 5. El método científico Relación entre los descubrimientos científicos y el método de investigación.

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Sesión magistral A15 A17 9 27 36
Análisis de fuentes documentales A15 A17 3 12 15
Presentación oral A15 1 7 8
Aprendizaje colaborativo A15 A17 5.5 5.5 11
Prueba objetiva A15 A17 2 2 4
 
Atención personalizada 1 0 1
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Sesión magistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Análisis de fuentes documentales Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Aprendizaje colaborativo Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.
Prueba objetiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.

Atención personalizada
Metodologías
Análisis de fuentes documentales
Aprendizaje colaborativo
Descripción
El trabajo del alumno en cada una de las metodologías propuestas será atendido por el profesor de forma individual y personalizada

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Análisis de fuentes documentales A15 A17 Elaboración dun traballo orixinal sobre contidos e metodoloxías aplicadas ao ámbito científico.

SE valorara:
Integrar a formación en comunicación audiovisual e multimedia no proceso de ensino-aprendizaxe.
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida
10
Presentación oral A15 Presentación dun tema en base o material docente suministrado polo profesor.
Se valorara:
Integrar a formación en comunicación audiovisual e multimedia no proceso de ensino-aprendizaxe.
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
40
Prueba objetiva A15 A17 Examen final sobre os contenidos da materia.
Se valorara:

Coñecer o valor formativo e cultural das materias correspondentes á especialización.
Coñecer a historia e os desenvolvementos recentes das materias e as súas perspectivas para poder transmitir unha visión dinámica das mesmas.
Coñecer contextos e situacións en que se usan ou aplican os diversos contidos curriculares.
50
 
Observaciones evaluación
<p>La asistencia a las sesiones presenciales es obligatoria. </p><p>En
la primera oportunidad la calificación final será la media ponderada de
las notas de los trabajos y de la prueba objetiva. Si el alumno no alcanza el 80% de
asistencia no se evaluará el trabajo realizado a lo largo del curso y la
calificación será de no presentado. </p><p>El
alumnado que en la primera oportunidad haya obtenido una nota inferior a
5 debera repetir la prueba objetiva en la segunda. Si no alcanzó el
porcentaje de asistencia exigido deberá realizar un examen práctico. La
calificación final será la media ponderada de las notas obtenidas. </p><p><b>Os estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia:</b></p><p>-   Deberán poñelo en coñecemento do profesor a primeira semana de clase</p><p>-   <b>Na primeira oportunidad</b>, ademáis da proba escrita, terán que realizar, individualmente, todas as actividades/traballos propostos ó longo do curso e entregálos nas datas que estableza o profesorado. A cualificación final será a media ponderada das notas das actividades e traballos realizados durante o curso e da nota da proba escrita, debendo obter en cada unha das partes un aprobado (5 sobre 10).</p><p>-   <b>Na segunda oportunidad,</b> deberán repetir ás partes non superadas (actividades/traballos e/ou proba escrita).</p><div><br /></div>

Fuentes de información
Básica
  • Fisica 2º bachillerato.

  • Fisica Universitaria Sears, Zemansky, Young and Freedman

  • Quimica 2º bachillerato.

  • Quimica general. Enlace químico y estructura de la Materia.Petrucci, Harwood, Herring. Ed. Prentice Hall.

  • Introducción a los conceptos y teorías de las Ciencias Físicas. Gerald Holton. Editorial Reverte

  • Historia de las Ciencias, Stephen F Mason. Alianza Editorial.

  • La resolución de problemas en física. Fco Javier Perales Palacios Ed. Anaya

  • Complementária

    http://teachers.web.cern.ch

    www.igp.gob.pe/mag.htm

    www.contenidos.com/fisica

    www.cec.uchile.cl/ cutreras/apuntes/nuevo.html

    WWW.CTV.ES

    http://www.consejogeneralcdl.es

    www.sc.ehu.es

    www.educared.net

    www.cofis.es

    www.rsef.es

    www.omega.ilce.edu

    www.geocities.com

    www.educar.sc.usp.br/ciencias/fisica/fisicaespanhol

    http://www.sc.ehu.es/sbweb/fisica

    http://home.cvc.org/science/kepler.htm

    http://sasx01.sc.ehu.es/sbweb/fisica/electromagnet/induccion/variable/variable.htm#actividades

    www.educared.net/aprende/sofwareducativo/index.htm

    http://microcosm.web.cern.ch/microcosm/engl/prevesp.html

    http://webcast.cern.ch/proyects/weblecturearchive/index.html

    http://www.sc.ehu.es/sbweb/fisica/default.htm
    http://www.sc.ehu.es/sbweb/fisica/estadistica/gasIdeal/gasIdeal.html
    http://lectura.ilce.edu.mx:3000/sites/ciencia/volumen1/ciencia2/36/htm/ysin.html


    Recomendaciones
    Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

    Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

    Asignaturas que continúan el temario

    Otros comentarios
    <p>Se recomienda los envíos de los trabajos telemáticamente y si no es posible, no utilizar plásticos, elegir la impresión a doble cara, emplear papel reciclado y evitar imprimir borradores.</p><p>Se debe hacer un uso sostenible de los recursos y la prevención de impactos negativos sobre el medio natural.</p><p> Se debe tener en cuenta la importancia de los principios éticos relacionados con los valores de la sostenibilidad en los comportamientos personales y profesionales</p>


    (*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías