Identifying Data 2022/23
Subject (*) Didactics of the Technology in the secondary education Code 652602221
Study programme
2 Mestrado Universitario en Profesorado de Educación Secundaria: Tecnoloxía
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree Yearly
First Obligatory 4
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Pedagoxía e Didáctica
Coordinador
Pardo Carabias, Cristina
E-mail
cristina.pardo.carabias@udc.es
Lecturers
Pardo Carabias, Cristina
E-mail
cristina.pardo.carabias@udc.es
Web http://https://www.educacion.udc.es/mestrados/secundaria/
General description Nesta materia tratarase de dar resposta ás necesidades de formación dos futuros docentes sobre a actuación na aula. E, é que ante a diversidade educativa e a especificidade das materias tecnolóxicas, cabe revisar as actividades a realizar na aula, así como as relacións interpersoais que se establecen.

Así, abordarase a análise de distintas metodoloxías e estratexias para levar a cabo o proceso de ensino-aprendizaxe da Tecnoloxía, poñendo o acento na aprendizaxe e buscando dar ao alumnado un papel activo de construtor do seu coñecemento.

Terase sempre moi presente que nesta especialidade cóntase con espazos propios como a aula-taller e, en menor medida, as aulas de informática. Polo tanto, traballarase os modelos de actuación nas mesmas, que relacións favorecer, como abordar os distintos curriculums a través da proposta de actividades, que agrupamentos realizar ou que recursos empregar, baseándonse sempre na análise de casos e a aplicación dos distintos modelos que se estuden en función dos propios criterios do alumnado.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A15 (CE-E1)Coñecer o valor formativo e cultural das materias correspondentes á especialización.
A19 (CE-E5)Coñecer os desenvolvementos teórico-prácticos do ensino e a aprendizaxe das materias correspondentes.
A21 (CE-E7)Adquirir criterios de selección e elaboración de materiais educativos.
A23 (CE-E9)Integrar a formación en comunicación audiovisual e multimedia no proceso de ensino-aprendizaxe.
A24 (CE-E10)Coñecer estratexias e procedementos de avaliación e entender a avaliación como un procedemento de regulación da aprendizaxe e estímulo ao esforzo.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Comprender e valorar as materias de tecnoloxía coma un conxunto de componentes: científico, técnico, metodolóxico, de representación gráfica, económico, social, cultural e histórico. AJ15
AJ19
CC7
Coñecer, empregar e valorar a diferente metodoloxía coma un medio para alacanzar os obxectivos didácticos. AJ21
CC3
Coñecer a metodoloxía propia da aprendizaxe por proxectos, realizando una correcta planificación que teña en conta os diferentes factores que interveñen no proceso de E-A. AJ15
AJ19
AJ21
CC3
CC7
Coñecer os fundamentos do método de análise e realizar unha correcta planificación, tendo en conta os diferentes factores que intervenñen no proceso de E-A. AJ15
AJ19
AJ21
CC3
CC7
Adaptar a metodoloxía empregada na aula aos contidos, ao alumnado e á fase de E-A, co obxectivo de conseguir clases motivadoras, variadas e activas, afastadas do modelo tradicional e convertendo ao alumnado en construtor do seu propio coñecemento. AJ15
AJ19
AJ21
CC3
Identificar as diferentes actividades que podemos realizar na aula para planificalas e aplicalas axeitadamente. AJ19
AJ21
CC3
Elaborar actividades para aplicar nas diferentes situacións didácticas adaptándoas correctamente ao proceso de E-A, secuenciandoas e temporalizandoas segundo criterios pedagóxicos e didácticos. AJ21
CC3
CC7
Coñecer os diferentes recursos dos que se disponen, tanto na aula como no centro para poder disponer deles planificando o seu uso de maneira pedagóxica e axeitada ás actividades. AJ21
CC3
CC7
Incoporar as TIC nas actividades de aula para darlle ao alumno un papel activo no proceso de E-A e contribuír á adquisición das competencias básicas. AJ23
CC3
Desenvolver criterios para a creación de agrupamentos na aula en función das necesidades do alumnado e do proceso de E-A. AJ19
CC7
Coñecer e deseñar procedementos de avaliación seleccionando os instrumentos máis idóneos a cada momento do proceso de E-A, valorando as estratexias a empregar para corrixir e reorientar o proceso educativo. AJ24
CC7

Contents
Topic Sub-topic
A natureza da tecnoloxía. A aprendizaxe da tecnoloxía.
A construcción do coñecemento e o seu uso.
A comprensión da tecnoloxía. Componentes: Científico, técnico e metodolóxico
De representación gráfica e verbal
Económico e de organización
Social, cultural e histórico
Tipos de actividades Pechadas
Abertas
Libres
Metodoloxía de traballo en tecnoloxía Método de análise
Método de proxectos
Incorporación das TIC
Materiais e recursos Específicos da aula-taller
TIC
Libro de texto
A avaliación en tecnoloxía Procedementos
Instrumentos

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A15 1 0 1
Guest lecture / keynote speech A15 A19 A21 A24 2 0 2
Case study A19 A21 A24 4 8 12
Workbook A15 A19 A24 2 4 6
Document analysis A15 A19 A21 2 2 4
Directed discussion A15 A19 A21 A23 A24 C3 C7 1 0 1
Online forum A15 A19 A21 A23 A24 C3 C7 3 3 6
Field trip A15 A19 A21 A23 A24 C3 C7 6 12 18
Simulation A15 A19 A21 A23 A24 C3 C7 6 42 48
Oral presentation A19 A21 A23 A24 C3 C7 1 1 2
 
Personalized attention 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Actividade para levar a cabo na aula co obxectivo de coñecer os coñecementos previos, interese e motivación do alumnado de cara á materia. Posteriormente, darase a coñecer os obxectivos e competencias a adquirir na materia, así coma a forma de traballar na mesma.
Guest lecture / keynote speech Exposición dos contidos da materia por parte da/do docente, buscando ao mesmo tempo a participación do alumnado.
Case study Análise de casos prácticos presentados pola/polo docente.
Workbook Lectura de material bibliográfico e da web, así coma a busca e selección de información sobre situacións e estratexias didácticas.
Document analysis Análise de bibliografía e materiais didácticos da especialidade.
Directed discussion Servirá como contraste da avaliación das distintas actividades.
Online forum Espazo de comunicación entre o alumnado e a/o docente, así coma entre as/os estudantes para traballar os contidos da materia. Valorarase o contido das achegas feitas. Ditas achegas teñen que facerse seguindo as instrucións suxeridas pola/polo docente.
Field trip Esta actividade realizarase en dúas fases:
A primeira en grande grupo, na que se realizará a visita guiada a algún centro ou institución de interese tecnolóxico.
A segunda en pequeno grupo, de 3 ou 4 alumnos/as, segundo o acordo ao que se chegue na aula. Nesta o alumnado estudará os aspectos didácticos da actividade, para o que elaborará un informe no que se inclúan os apartados especificados pola/polo docente.

Os requisitos mínimos para obter unha cualificación positiva son:
- Contemplar significativamente os apartados especificados pola/polo docente.
- Integrar significativamente as TIC.
- Estar titorizado pola/polo docente, de xeito que se realice, a lo menos, unha titoría para a revisión do informe antes da súa entrega definitiva. Non se valorará ningún informe entregado que non fose titorizado previamente. Dita titorización realizarase sobre apartados completos e non sobre esquemas da UD. As titorías levaranse a cabo no horario de titorías da/do docente.
- Empregar o currículo vixente.
- Cumprir coa extensión e formato especificados pola/polo docente, incluíndo a portada e índice do informe.
- Ser entregado no prazo establecido, tanto en formato WORD como en PDF, a través do Campus Virtual.
- Contemplar significativamente a presenza de traballos científicos, coa súa correspondente citación, xa que é un signo de credibilidade e requisito para demostrar a excelencia académica. Recoméndase consultar: https://www.udc.es/gl/biblioteca/servizos/
- As referencias bibliográficas empregadas deben estar referenciadas apropiadamente en formato APA, última edición. Tense que evitar o plaxio. As citas e as referencias a calquera texto debe declararse, xa que o uso literal do texto ou ideas doutros autores parafraseadas sen declarar supón o suspenso do traballo en aplicación do artigo 14. 4. Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de Grao e Máster Universitario: "Na realización de traballos, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é ou caso, ou permiso do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento".
Simulation SIMULACIÓN DO MÉTODO DE PROXECTOS:
O alumnado de Máster elaborará, en pequeno grupo, unha proposta didáctica baseada no método de proxectos, tanto desde o punto de vista do profesor/da profesora como desde o punto de vista do estudantado.

Os requisitos mínimos para obter unha cualificación positiva son:
- Contemplar significativamente os apartados especificados pola/polo docente.
- Integrar significativamente as TIC.
- Integrar significativamente a Educación ambiental.
- Entregar o prototipo á/ao docente na aula, durante a exposición oral.
- Estar titorizado pola/polo docente, de xeito que se realice, a lo menos, unha titoría para a revisión do traballo antes da súa entrega definitiva. Non se valorará ningún traballo entregado que non fose titorizado previamente. Dita titorización realizarase sobre apartados completos e non sobre esquemas da UD. As titorías levaranse a cabo no horario de titorías da/do docente.
- Empregar o currículo vixente.
- Cumprir coa extensión e formato especificados pola/polo docente, incluíndo a portada e índice do informe.
- Ser entregado no prazo establecido, tanto en formato WORD como en PDF, a través do Campus Virtual.
- Contemplar significativamente a presenza de traballos científicos, coa súa correspondente citación, xa que é un signo de credibilidade e requisito para demostrar a excelencia académica. Recoméndase consultar: https://www.udc.es/gl/biblioteca/servizos/
- As referencias bibliográficas empregadas deben estar referenciadas apropiadamente en formato APA, última edición. Tense que evitar o plaxio. As citas e as referencias a calquera texto debe declararse, xa que o uso literal do texto ou ideas doutros autores parafraseadas sen declarar supón o suspenso do traballo en aplicación do artigo 14. 4. Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de Grao e Máster Universitario: "Na realización de traballos, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é ou caso, ou permiso do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento".
Oral presentation Exposición por parte de cada pequeno grupo do traballo tutelado realizado na materia (simulación do método de proxectos). A duración máxima da presentación oral son 20 minutos. Na presentación é imprescindible entregar o prototipo á /ao docente na aula.

Personalized attention
Methodologies
Simulation
Case study
Field trip
Document analysis
Online forum
Description
Resolver dúbidas do alumnado a través de titorías previamente solicitadas (as titorías poden ser presenciais ou por TEAMS), o a través do correo electrónico.

Seguimento da aprendizaxe evolutiva do alumnado en función das súas características persoais.

Seguimento e fomento da participación activa do alumnado na dinámica de aula.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Simulation A15 A19 A21 A23 A24 C3 C7 SIMULACIÓN DO MÉTODO DE PROXECTOS:
O alumnado de Máster elaborará, en pequeno grupo, unha proposta didáctica baseada no método de proxectos, tanto desde o punto de vista do profesor/da profesora como desde o punto de vista do estudantado.

Os requisitos mínimos para obter unha cualificación positiva son:
- Contemplar significativamente os apartados especificados pola/polo docente.
- Integrar significativamente as TIC.
- Integrar significativamente a Educación ambiental.
- Entregar o prototipo á/ao docente na aula, durante a exposición oral.
- Estar titorizado pola/polo docente, de xeito que se realice, a lo menos, unha titoría para a revisión do traballo antes da súa entrega definitiva. Non se valorará ningún traballo entregado que non fose titorizado previamente. Dita titorización realizarase sobre apartados completos e non sobre esquemas da UD. As titorías levaranse a cabo no horario de titorías da/do docente.
- Empregar o currículo vixente.
- Cumprir coa extensión e formato especificados pola/polo docente, incluíndo a portada e índice do informe.
- Ser entregado no prazo establecido, tanto en formato WORD como en PDF, a través do Campus Virtual.
- Contemplar significativamente a presenza de traballos científicos, coa súa correspondente citación, xa que é un signo de credibilidade e requisito para demostrar a excelencia académica. Recoméndase consultar: https://www.udc.es/gl/biblioteca/servizos/
- As referencias bibliográficas empregadas deben estar referenciadas apropiadamente en formato APA, última edición. Tense que evitar o plaxio. As citas e as referencias a calquera texto debe declararse, xa que o uso literal do texto ou ideas doutros autores parafraseadas sen declarar supón o suspenso do traballo en aplicación do artigo 14. 4. Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de Grao e Máster Universitario: "Na realización de traballos, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é ou caso, ou permiso do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento".

A entrega do traballo fora de prazo suporá a avaliación do mesmo na segunda oportunidade (convocatoria extraordinaria da materia).
50
Field trip A15 A19 A21 A23 A24 C3 C7 Esta actividade realizarase en dúas fases:
A primeira en grande grupo, na que se realizará a visita guiada a algún centro ou institución de interese tecnolóxico.
A segunda en pequeno grupo, de 3 ou 4 alumnos/as, segundo o acordo ao que se chegue na aula. Nesta o alumnado estudará os aspectos didácticos da actividade, para o que elaborará un informe no que se inclúan os apartados especificados pola/polo docente.

Os requisitos mínimos para obter unha cualificación positiva son:
- Contemplar significativamente os apartados especificados pola/polo docente.
- Integrar significativamente as TIC.
- Estar titorizado pola/polo docente, de xeito que se realice, a lo menos, unha titoría para a revisión do informe antes da súa entrega definitiva. Non se valorará ningún informe entregado que non fose titorizado previamente. Dita titorización realizarase sobre apartados completos e non sobre esquemas da UD. As titorías levaranse a cabo no horario de titorías da/do docente.
- Empregar o currículo vixente.
- Cumprir coa extensión e formato especificados pola/polo docente, incluíndo a portada e índice do informe.
- Ser entregado no prazo establecido, tanto en formato WORD como en PDF, a través do Campus Virtual.
- Contemplar significativamente a presenza de traballos científicos, coa súa correspondente citación, xa que é un signo de credibilidade e requisito para demostrar a excelencia académica. Recoméndase consultar: https://www.udc.es/gl/biblioteca/servizos/
- As referencias bibliográficas empregadas deben estar referenciadas apropiadamente en formato APA, última edición. Tense que evitar o plaxio. As citas e as referencias a calquera texto debe declararse, xa que o uso literal do texto ou ideas doutros autores parafraseadas sen declarar supón o suspenso do traballo en aplicación do artigo 14. 4. Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de Grao e Máster Universitario: "Na realización de traballos, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é ou caso, ou permiso do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento".

A entrega do informe fora de prazo suporá a avaliación do mesmo na segunda oportunidade (convocatoria extraordinaria da materia).
25
Online forum A15 A19 A21 A23 A24 C3 C7 Participación nos foros virtuais establecidos ao longo do curso.

Valorarase o contido das achegas feitas. Ditas achegas teñen que facerse seguindo as instrucións suxeridas pola/polo docente.
15
Oral presentation A19 A21 A23 A24 C3 C7 Exposición por parte de cada pequeno grupo do traballo tutelado realizado na materia (simulación do método de proxectos). A duración máxima da presentación oral son 20 minutos. Na presentación é imprescindible entregar o prototipo á/ao docente na aula.

Todos os membros do grupo deben participar de xeito equilibrado na exposición.
10
 
Assessment comments

A asistencia ás sesións presenciais é obrigatoria. Na primeira
oportunidade a cualificación final será a media ponderada das notas dos catro
traballos/actividades (foro virtual, saídas de campo, simulación e presentación
oral), debendo obter en cada unha das partes un aprobado (5 ou superior). 

Se o estudante non acada o 80% de asistencia, non se avaliará o
traballo realizado ao longo do curso e a cualificación será a de non
presentado.

O alumnado que na primeira oportunidade (convocatoria ordinaria)
non obtivese unha cualificación final positiva (5 ou superior) ou non se tivera
presentado, realizará unha proba escrita sobre os contidos traballados na
materia. Ademais, o alumnado realizará de novo as actividades que na primeira
oportunidade obtiveran unha cualificación de suspenso, ou non se presentaran (foro
virtual, saídas de campo, simulación e presentación oral). Deste xeito, a
cualificación final da segunda oportunidade (convocatoria extraordinaria) será
a media aritmética da proba escrita e as das actividades presentadas, sendo
requisito imprescindible obter o aprobado previo en ámbalas dúas partes. A
cualificación das actividades presentadas calcularase coa mesma ponderación que
na primeira oportunidade.

O alumnado con dispensa académica terá as
mesmas condicións que o alumnado non asistente ao 80% da docencia, sempre e
cando realice unhas actividades deseñadas pola/polo docente que debe de
entregar no prazo acordado con este.


Sources of information
Basic Sanmartí (2007). 10 ideas clave: evaluar para aprender. Barcelona: Graó
Cajas (2001). Alfabetización Científica y Tecnológica: la transposición didáctica del conocimiento tecnológico. Investigación didáctica, 19(2), 243-254
Sanmartí y Márquez (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la acción. Ápice. Revista de Educación Científica, 1(1), 3-16
Shipstone (1992). Capítulo III: Electricidad en circuitos sencillos. En Driver et al. (Eds.), Ideas científicas en la infancia y la adolescencia (páginas 62-88). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia y Ediciones Morata
Cervera et al. (coord.) (2010). Didáctica de la Tecnología. Barcelona: Graó
Vázquez Alonso y Alarcón Zamora (2010). Didáctica de la Tecnología. España: Síntesis
Sanmartí (2002). Didáctica de las Ciencias en la Educación Secundaria Obligatoria. España: Mininsterio de Educación y Ciencia
Varela et al. (2000). Electricidad y magnetismo. España: Síntesis
Baigorri et al. (1997). Enseñar y aprender Tecnología en la Eduación Secundaria. Barcelona: ICE/HORSORI
Sanmartí (2021). Evaluar y aprender: un único proceso. Barcelona: Ediciones Octaedro
Acevedo Díaz et al. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabeticación científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(2), 80-111
Driver (1986). Psicología cognoscitiva y esquemas conceptuales de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias, 4(1), 3-15
Raths (1971). Teaching Without Specific Objectives. Educational Leadership
Cervera et al. (coord.) (2010). Tecnología. Complementos de formación disciplinar. Barcelona: Graó
Cervera et al. (coord.) (2010). Tecnología. Investigación, innovación y buenas prácticas.. Barcelona: Graó
Sánchez Rivas et al. (2020). Tecnologías de la información y la comunicación en contextos educativos. España: Síntesis
Guisasola y Morentin (2007). ¿Qué papel tienen las visitas escolares a los Museos de Ciencias en el aprendizaje de las Ciencias? Una revisión de las investigaciones. Enseñanza de las Ciencias 25(3), 401–414

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Technology for professorship of secondary obligatory education/652602211
Technology for professorship of bachelor/652602212
Design. planning and evaluation of didactic offers of Technology in the secondary education/652602222
Didactics of the mathematics for professorship of secondary education/652602223
Proxectos de innovación e investigación educativa en tecnoloxía/652602E31
Projects of innovation and educational investigation(research) in technology/652602E1I2
Teaching Methology, Syllabuses and School Organisation/652602001

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Design. planning and evaluation of didactic offers of Technology in the secondary education/652602222
Proxectos de innovación e investigación educativa en tecnoloxía/652602E31
Projects of innovation and educational investigation(research) in technology/652602E1I2

Subjects that continue the syllabus
Practicum/652602206
Final Dissertation/652602207

Other comments

Recoméndase os envíos dos traballos telematicamente e de non ser posible, non utilizar plásticos, elixir a impresión a doble cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores. Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostibilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria, deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia, polo que o alumando debe telo en conta á hora de realizar os distintos traballos/actividades.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.