Identifying Data 2022/23
Subject (*) Physical education and education in values Code 652603323
Study programme
3 Mestrado Universitario en Profesorado de Educación Secundaria: Educación Física
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree Yearly
First Obligatory 3
Language
Spanish
Galician
Teaching method Hybrid
Prerequisites
Department Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinador
Sordo Freire, Jose Antonio
E-mail
j.sordo@udc.es
Lecturers
Arufe Giraldez, Victor
Sordo Freire, Jose Antonio
E-mail
v.arufe@udc.es
j.sordo@udc.es
Web http://campusvirtual.es/moodle/
General description Os beneficios da boa práctica deportiva ben dirixida e supervisada corretamente por un profesional das Ciencias do Deporte e da Educación Física son evidentes tras un certo tempo. Estes beneficios non deben producirse únicamente no plano físico. No ámbito da Educación Física o docente debe velar polo desenvolvemento integral do alumnado. O seu desenvolvemento no plano físico , debe ir acompañado de un desenvolvemento a nivel afectivo, social e psíquico. A educación en valores é o punto de partida para acadar melloras no plano socio-afectivo. Estes valores non só serán representativos durante as horas de Educación Física, senon que cobrarán un gran protagonismo nas tarefas e accións ás que se enfrente o alumnado na súa vida cotiá.O docente de Educación Física convértese no máximo responsabel da ensinanza de estes valores a través das clases de educación física. Ademáis, debe seguir os principios éticos e morais, educando na igualdade, para a paz, evitando expresións discriminatorias

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 (CE-G1)Coñecer as características dos estudantes, os seus contextos sociais e motivacións
A2 (CE-G2)Comprender o desenvolvemento da personalidade destes estudantes e as posibles disfuncións que afectan á aprendizaxe.
A4 (CE-G4)Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e ritmos de aprendizaxes
A5 (CE-G5)Coñecer os procesos de interacción e comunicación no aula e no centro, abordar e resolver posibles problemas
A8 (CE-G8)Promover accións de educación emocional, en valores e formación cidadá
A11 (CE-G11)Coñecer a evolución histórica da familia, os seus diferentes tipos e a incidencia do contexto familiar na educación.
A12 (CE-G12)Adquirir habilidades sociais na relación e orientación familiar.
A13 (CE-G13)Comprender as implicacións educativas da situación lingüística galega e adquirir e aplicar criterios, estratexias e recursos pedagóxicos para participar na planificación e desenvolvemento do plano lingüístico do centro.
A14 (CE-G14) Respectar e promover os dereitos humanos, os valores da cultura da paz e dos valores democráticos, e o recoñecemento dos principios e fundamentos da atención á diversidade.
A15 (CE-E1)Coñecer o valor formativo e cultural das materias correspondentes á especialización.
A17 (CE-E3)Coñecer a historia e os desenvolvementos recentes das materias e as súas perspectivas para poder transmitir unha visión dinámica das mesmas
A18 (CE-E4)Coñecer contextos e situacións en que se usan ou aplican os diversos contidos curriculares
A19 (CE-E5)Coñecer os desenvolvementos teórico-prácticos do ensino e a aprendizaxe das materias correspondentes.
A20 (CE-E6)Transformar os currículos en programas de actividades e de traballo.
A22 (CE-E8)Fomentar un clima que facilite a aprendizaxe e poña en valor as achegas dos estudantes.
A24 (CE-E10)Coñecer estratexias e procedementos de avaliación e entender a avaliación como un procedemento de regulación da aprendizaxe e estímulo ao esforzo.
A25 (CE-E11)Coñecer e aplicar propostas docentes innovadoras no ámbito da especialización cursada.
A26 (CE-E12)Analizar críticamente o desempeño da docencia, das boas prácticas e da orientación utilizando indicadores de calidade.
A27 (CE-E13)Identificar os problemas relativos ao ensino e a aprendizaxe das materias da especialización e expor alternativas e solucións.
A28 (CE-E14)Coñecer e aplicar metodoloxías e técnicas básicas de investigación e avaliación educativas e ser capaz de deseñar e desenvolver proxectos de investigación, innovación e avaliación.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Conocer el código deontológico del docente de Educación Física AJ1
AJ2
AJ4
AJ8
AJ12
AJ15
CC7
CC8
Aplicar los principios psicopedagógicos de la educación motriz en el aula de Educación Física AJ1
AJ4
AJ5
AJ11
AJ12
AJ13
AJ14
AJ22
CC4
Saber programar y elaborar tareas en el aula de Educación Física que favorezcan el desarrollo integral del alumno AJ1
AJ2
AJ4
AJ5
AJ8
AJ11
AJ12
AJ13
AJ14
AJ18
AJ24
AJ25
AJ26
AJ28
CC1
CC2
CC3
CC5
Analizar y evaluar la programación de aula en Educación Física AJ12
AJ13
AJ14
AJ17
AJ19
AJ20
AJ27
CC6

Contents
Topic Sub-topic
Tema I. Marco conceptual da axioloxía e da ética.
Rol do profesor de EF
Tema 2. Os valores a través da EF e o deporte. Estratexias e técnicas para educar en valores
Tema 3. AF, Medio natural e sostenibilidade. Obxectivos ODS
O medio natural e a naturalización como unha oportunidade.
Tema 4. O enfoque competitivo - agonista baseado no resultado, fornte o enfoque colaborativo hedonista -Clima de clase centrado no logro
- Clima de clase centrado na tarefa
- O binomio autoconcepto e motivación
Tema 5.EF e xénero -- Esteriotipos de xénero en educación física
- Análise de boas prácticas
Tema 6. EF,saúde e valores. O corpo. Tipoloxías corporais dende o autoconcepto na adolescencia e dende axentes externos.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A1 A2 2 0 2
Document analysis A14 A15 A19 C6 2 2 4
Supervised projects A24 A25 A26 A27 2 8 10
Guest lecture / keynote speech A13 C5 C6 C7 C8 4 20 24
Short answer questions A4 A5 1 4 5
Field trip A1 A8 4 3 7
Collaborative learning A4 A8 A11 A12 A17 A18 A20 A22 A28 C1 C2 C3 C4 5 12 17
 
Personalized attention 6 0 6
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Actividades que se levarán a cabo antes de comezar calquer prosceso de ensinanza-aprendizaxe co fin de coñecer as competencias, intereses e ou motivacións que posee o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren acadar, vinculados a un programa formativo. A través delas teremos información relevante que permita articular a docencia pra favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, xa que parten dos saberes previos do alumnado.
Document analysis Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos relevantes para a temática da materia con actividades específicamente deseñadas para el análise dos mesmos.
Supervised projects Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma do alumnado, baixo a tutela do profesor e utilizando escenarios variados ( académicos e profesionais) .Está referida prioritariamanete á aprendizaxe do "cómo faceras cousas" Constitue unha opción baseada na asunción polo alumnado da responsabilidades da súa propia aprendizaxe.
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introducción de algunhas cuestións dirixidas ós estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe
Short answer questions Ao longo do curso iranse expondo aos alumnos diversas probas ou traballos breves de aula para comprobar o seguimento dos contidos da materia. As probas poderanse facer individualmente ou en pequenos grupos. O resultado deste apartado da avaliación é a media das cualificacións obtidos nas probas realizadas durante o curso.
Field trip Actividades desenvolvidas en espazos distintos ao contorno académico universitario habitual (espazos de espacial interese natural e/ou patrimonial para a realización de actividade física de forma interdisciplinar) relacionadas co ámbito de estudo da materia. Estas actividades céntranse no desenvolvemento de capacidades relacionadas coa observación directa e sistemática, a recollida de información, o desenvolvemento de propostas didácticas, a valoración de riscos e impacto ambiental de actividades realizadas con grupo de alumnos, etc.
Collaborative learning Desenvolveránse un ou varios traballos en pequeno ou gran grupo guiados polas docentes en varias sesións coa finalidade de potenciar o traballo autónomo do alumnado. Este traballo poderá involucrar a outras materias da mención en Educación Física.

Personalized attention
Methodologies
Collaborative learning
Supervised projects
Short answer questions
Description
Nas proba de resposta breve atenderanse tódalas dúbidas individuáis ou grupáis dos contidos da materia.

Aprendizaxe colaborativa: durante a realización destos traballos o profesorado atenderánse a todas as dúbidas que poidan xurdir a través das canles habilitadas para este efecto, potenciando na medida do posible, o traballo autónomo do alumnado.

No caso de que o alumnado imparta sesións prácticas, solicitará á revisión das mesmas antes da súa posta en práctica. A profesora realizará as suxestións que considere necesarias para a mellora das mesmas e realizará observacións a cada un dos alumnos/as sobre a forma de pór en práctica as distintas actividades. Ao final de clase, poranse en común co resto do grupo aqueles aspectos salientables relacionados coa docencia que xurdisen no desenvolvemento da sesión.

No caso dos traballos tutelados, os alumnos poden solicitar titorías grupáis para revisar o traballo. A profesora poderá realizar suxestións ou solicitar modificacións, que deberán ser aprobadas antes da entrega definitiva.

A atención personalizada realizarase a través das seguintes canles, tendo o alumno a posibilidade de seleccionar cales deles quere empregar, en función das súas necesidades e posibilidades de comunicación: titorías en directo a través da área de traballo “Teams” da UDC, mediante videoconferencia, conexión de audio ou chat; a través do correo electrónico institucional; a través dos chats e foros dispoñibles en Moodle.

Nesta materia non se admite dispensa académica de exención de asistencia salvo no caso do alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial segundo establece a "NORMA QUE REGULA O RÉXIME DE DEDICACIÓN AO ESTUDO DOS ESTUDANTES DE GRAO NA UDC" - Aprobada polo Consello Social do 04/05/2017-. Para aquelas actividades que non poida realizar por non asistir a clase, deberá acudir ás revisións das mesmas co profesorado para poder desenvolvelas.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Collaborative learning A4 A8 A11 A12 A17 A18 A20 A22 A28 C1 C2 C3 C4 Desenvolveránse un ou varios traballos en pequeno ou gran grupo guiados polas docentes en varias sesións coa finalidade de potenciar o traballo autónomo do alumnado. Este traballo poderá involucrar a outras materias 20
Supervised projects A24 A25 A26 A27 Realizarase un traballo de aplicación dos contidos desenvolvidos en clase. O traballo realizarase en grupos.

A profesora especificará con antelación os requisitos formáis de presentación dos traballos. O cumprimento dos devanditos requisitos é imprescindible para que os traballos sexan aceptados.
40
Short answer questions A4 A5 Ao longo do curso iranse expondo aos alumnos diversas probas ou traballos breves de aula para comprobar o seguimento dos contidos da materia. As probas poderanse facer individualmente ou en pequenos grupos. O resultado deste apartado da avaliación é a media das cualificacións obtidos nas probas realizadas durante o curso. 40
 
Assessment comments

 1.Apartado teórico 50% 2.Apartado práctico 30% (trabajo tutelado). 3.Participación y asistencia 20% (Prácticas de actividad física, aprendizaje colaborativa y asistencia clases teóricas). 

Aquellos alumnos/as con dispensa académica de exención de asistencia serán evaluados a través de trabajo y prueba individual, al igual que aquellos que no cumplan la asistencia del 80% de las sesiones presenciales. La nota final será la media de las calificaciones obtenidas, solicitándose en cada una de ellas una nota igual o superior a 5 sobre 10 para aprobar la materia".

Primeira oportunidade

Para acceder á avaliación descrita anteriormente, será
obrigatoria a asistencia ao 80% das horas presenciais da materia. É necesario
superar unha puntuación mínima nos distintos apartados da avaliación para que
fagan media entre eles.

 

Segunda oportunidade

O alumnado que asistise a máis dun 80% das horas presenciais na
primeira oportunidade, conservaránselle as cualificacións que alcanzasen a
puntuación mínima sinalada polo profesorado. Terá que repetir as partes da
avaliación nas que non alcanzase ese mínimo.

 

O alumnado que non asista ao 80% das horas presenciais da materia
(xa sexan alumnos a tempo parcial, con dispensa académica de exención de
asistencia ou por outros motivos), ten á súa disposición un modelo de
avaliación alternativo, que será o mesmo para ambas as oportunidades: proba
mixta (100%), realizada na data marcada oficialmente pola Universidade da
Coruña e na que se deberá demostrar o dominio dos contidos teórico-prácticos da
materia.

 

NOTA: as metodoloxías de “Práctica de actividade física” e “Saídas
de campo” están suxeitas á posibilidade de garantir as medidas de seguridade
dos participantes. Aínda no caso de non aplicarse o plan de continxencia, se
non se dan as condicións de seguridade adecuadas, estas metodoloxías poderán
substituírse por sesións de aula ou mesmo virtuais (o desenvolvemento das
competencias ligadas a estas metodoloxías incorporaríanse ás metodoloxías “Sesión
maxistral”, “Traballos tutelados”, “Probas de resposta breve”).


Sources of information
Basic

Acuña, A.: Fundamentos socio-culturales de la motricidad humana y el deporte. Granada, Universidad de Granada, 1994.

Arnold, P. J. (1997) "Educación Física, Movimiento y Currículum" Ed. Morata. Madrid.

Arufe, V. (2000). Enseñanza y juegos de predeporte para niños de 4 a 7 años. Lea. Santiago de C.

Arufe, V. (2009). Entrenamiento en niños y jóvenes deportistas. Wanceulen. Sevilla.

Arufe, V. Fraguela, R.; Varela, L. (2010). Manual Básico del Técnico Deportivo de un Club. Sportis. A Coruña.

Arufe, V.; Lera, A.; Fraguela, R.; Varela, L. (2009). La Educación Física en la Sociedad

Actual. Claves para el éxito docente. Wanceulen. Sevilla.

Arroyo, I.: “Ética y violencia en televisión”, en Cuadernos de Pedagogía, 28 (2000), pp. 87-90.

Blázquez Sánchez, D. (Coordinador) (1995) "La iniciación deportiva y el deporte escolar" Ed. INDE. Barcelona.

Blázquez Sánchez, D. (1985) "La iniciación a los deportes de equipo" Ed. Martínez Roca. Barcelona.

Bolívar, A.: Los contenidos actitudinales en el currículo de la reforma. Problemas y propuestas. Madrid, Escuela Española, 1992.

Bolívar, A.: La evaluación de valores y actitudes. Madrid, Anaya, 1995.

Buxarrais, M.: La formación del profesorado en educación en valores. Propuesta y materiales. Bilbao, Desclée De Brouwer, 1997.

Camps, V.: Los valores de la educación. Madrid, Anaya, 1994.

Castejón, F. J.: Iniciación deportiva. Aprendizaje y enseñanza. Madrid, Pila Teleña, 2001.

Coll, C.: Psicología y currículum. Barcelona, Laia, 1987.

Coll, C.; Colomina, R.; Onrubia, J.; Cochera, J.: “Interacción profesor/adulto y adulto/niño en contextos educativos”, en Fernández, P.; Melero, Mª. A.: La interacción social en contextos educativos, Madrid, Siglo XXI, 1995, pp. 193-326.

Coll, C.; Onrubia, J.: “Estrategias discursivas y recursos semióticos en la construcción de sistemas de significados compartidos entre profesor y alumnos”, en Investigación en el aula, 42 (2001), pp. 21-31.

Cagigal, J. M. (1979) "Cultura intelectual y cultura física" Ed. Kapelusz. Buenos Aires.

Cagigal, J. M. (1981) "¡Oh, Deporte! Anatomía de un gigante" Ed. Miñón. Valladolid.

Camps, V. (1998) "Los valores de la Educación" Ed. Anaya. Madrid.

Contreras Jordán, O. R. (1998) "Didáctica de la Educación Física. Un enfoque constructivista" Ed. Inde. Barcelona.

Contreras Jordán, O. R.; De la Torre, E.; Velásquez, R. (2001) "Iniciación deportiva" Editorial Síntesis. Madrid

Contreras, O.: “El deporte educativo (I). Algunas controversias sobre el carácter educativo del deporte”, en Díaz, A. (comp.): El deporte en Educación Primaria. Murcia, DM, 1996, pp. 11-18.

Contreras, O.; De La Torre, E.; Velázquez, R.: Iniciación deportiva. Madrid, Síntesis, 2001.

Díaz-Aguado, M.J.: “Convivencia escolar y prevención de la violencia”, en Recursos educativos del Centro Nacional de Información y Comunicación Educativa. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia. Disponible en www.cnice.mecd.es/recursos2

/­convivencia_escolar>, 2003.

Gairín, J.; Roure, M.: La situación de la enseñanza de la Educación Física en las enseñanzas medias. Madrid, Centro de investigación y documentación educativa, 1996.

Gimeno Sacristán, J.: “Diversos y también desiguales ¿qué hacer en educación?”, en Kikirikí, 38 (1995), pp. 18-25.

Gómez, A.: “Educación Física y Valores: análisis de la presencia de valores en el Currículo de Educación Física para la etapa de Primaria en la Comunidad Canaria”, en Actas del XXI Congreso Nacional de Educación Física “El pensamiento del profesorado” (CD), Tenerife, 18-20 de septiembre de 2003.

Guerra, G.; Pintor, P.: “Educación en valores a través de la Educación Física: aplicación de un programa en Educación Secundaria”, en www.Efdeportes.com, 54 (2000).

Guitart, R.: Las actitudes en el centro escolar. Reflexiones y propuestas. Barcelona, Graó, 2002.

Guitiérrez, M.: Manual sobre valores en la educación física y el deporte. Barcelona, Paidós, 2003.

Jiménez Correa, A.: “La transmisión de los valores y la televisión”, en Comunicar: revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 14 (2000), pp. 89-96.

Jiménez, F.; Gómez, A.: “Alternativas metodológicas para el desarrollo de valores en la Educación Física y el deporte”, en V Simposium Internacional “Educación Fisica, Deporte y Turismo Activo” (CD), Las Palmas de Gran Canaria, ACCAFIDE, 1-3 de julio de 2004.

Matilla, L.: “La escuela y la familia ante los medios de comunicación”, en Aula de Infantil, 18 (2002), pp. 39-42.

Ortega, O.; Mínguez, R.; Gil, R.: Valores y educación. Barcelona, Ariel, 1996.

Pavesio, M.; Rivera, E.: “La presencia de valores en el currículum andaluz para la educación física de primaria”, en Díaz, A.; Segarra, E. (coord.): Actas del 2º congreso internacional de educación física y diversidad. Murcia, 1-4 de marzo de 2001, pp. 735-746.

Pieron, M.: Para una enseñanza eficaz de las actividades físico-deportivas. Barcelona, INDE, 1999.

Power, F. C.; Higgins, A.; Kohlberg, L.: “The habit of the common life: Building character through democratic community schools”, en Nucci, L. (ed.): Moral development and character education: a dialogue. Berkeley, CA: Mc Cutcham, 1989, pp. 145-153.

Prat, M.: “Tratamiento y valoración de los contenidos actitudinales desde la perspectiva del profesorado de Educación Física”, en Actas XIX Congreso Nacional de Educación Física, Murcia, Universidad de Murcia, 2001, pp.960-972.

Prat, M.; Soler, S.: Actitudes, valores y normas en la Educación Física y el Deporte. Barcelona, INDE, 2003.

Puig, J. M. La educación moral en la enseñanza obligatoria. Barcelona, I.C.E., 1995.

Sánchez, J. “La Educación Psicomotriz en el contexto de las Ciencias de la Educación”, en Llorca, M.; Ramos, V.; Sánchez, J.; Vega, A. (coord.): La Práctica Psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento. Aljibe, Málaga, 2002, pp. 97-142.

Savater, F.: El valor de educar. Barcelona, Ariel, 1998.

Tinajas, A.; Tinajas, J.; Arrontes, I.: “Rendiment i discriminació en Educació Física”, Apunts, 39 (1995), pp. 121-127.

Velázquez, R.: “Educación deportiva y desarrollo moral: algunas ideas para la reflexión y para la práctica”, en Tándem, 7 (2002), pp. 7-20.

Sportis Scientific Technical Journal (Click aquí para darse de alta gratuitamente en la revista)

Complementary

http://educacionfisicayvalores.net


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Physical education and education in values/652603323

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Attention to the diversity in the physical education/652603312

Subjects that continue the syllabus
The sport in the school age/652603322

Other comments

No caso de que se solicite entregar algún traballo impreso, teranse en conta as seguintes recomendacións: non utilizar plásticos, elixir impresión a dobre cara e empregar papel reciclado. Na medida do posible, evitar a impresión de borradores.

NOTA: as metodoloxías de “Práctica de actividade física” e “Saídas de campo” están suxeitas á posibilidade de garantir as medidas de seguridade dos participantes. Aínda no caso de non aplicarse o plan de continxencia, se non se dan as condicións de seguridade adecuadas, estas metodoloxías poderán substituírse por sesións de aula ou mesmo virtuais (o desenvolvemento das competencias ligadas a estas metodoloxías incorporaríanse ás metodoloxías “Aprendizaxe colaborativa”, “Sesión maxistral”, “Traballos tutelados”, “Probas de resposta breve”).



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.