Identifying Data 2018/19
Subject (*) Projects of innovation and educational investigation(research) in physical education Code 652603E1I3
Study programme
3 Mestrado Universitario en Profesorado de Educación Secundaria: Educación Física
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree Yearly
First Obligatory 2
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinador
Carretero García, Miriam
E-mail
miriam.carretero@udc.es
Lecturers
Carretero García, Miriam
E-mail
miriam.carretero@udc.es
Web
General description A proliferación de propostas de innovación educativa na área de Educación Física nos últimos anos non foi un proceso ordenado e sistemático, senón máis ben un conxunto de respostas heteroxéneas a problemas xurdidos na práctica docente. É necesario reflexionar sobre este proceso e desenvolver criterios para analizar e valorar ditas propostas. A relación entre investigación educativa e innovación docente non está a xerar os resultados esperados. Isto dificulta o desenvolvemento de prácticas fundamentadas en teorías científicas e tamén a valoración da efectividade das innovacións para solucionar os problemas da aula. É necesario desenvolver vías de comunicación entre a teoría e a práctica, achegando os roles de investigador e docente para aproveitar as sinerxias existentes. Nesta materia ofrécense referencias para analizar as experiencias de innovación e as investigacións educativas na área de Educación Física. Descríbense algúns proxectos que, polo seu valor ejemplificante poden ser cualificados como “boas prácticas” representativas de liñas de innovación desenvolvidas na área. Tamén se pretende que os alumnos poidan deseñar e xustificar as súas propias propostas de innovación.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A4 (CE-G4)Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e ritmos de aprendizaxes
A11 (CE-G11)Coñecer a evolución histórica da familia, os seus diferentes tipos e a incidencia do contexto familiar na educación.
A14 (CE-G14) Respectar e promover os dereitos humanos, os valores da cultura da paz e dos valores democráticos, e o recoñecemento dos principios e fundamentos da atención á diversidade.
A15 (CE-E1)Coñecer o valor formativo e cultural das materias correspondentes á especialización.
A17 (CE-E3)Coñecer a historia e os desenvolvementos recentes das materias e as súas perspectivas para poder transmitir unha visión dinámica das mesmas
A18 (CE-E4)Coñecer contextos e situacións en que se usan ou aplican os diversos contidos curriculares
A19 (CE-E5)Coñecer os desenvolvementos teórico-prácticos do ensino e a aprendizaxe das materias correspondentes.
A20 (CE-E6)Transformar os currículos en programas de actividades e de traballo.
A21 (CE-E7)Adquirir criterios de selección e elaboración de materiais educativos.
A22 (CE-E8)Fomentar un clima que facilite a aprendizaxe e poña en valor as achegas dos estudantes.
A23 (CE-E9)Integrar a formación en comunicación audiovisual e multimedia no proceso de ensino-aprendizaxe.
A24 (CE-E10)Coñecer estratexias e procedementos de avaliación e entender a avaliación como un procedemento de regulación da aprendizaxe e estímulo ao esforzo.
A25 (CE-E11)Coñecer e aplicar propostas docentes innovadoras no ámbito da especialización cursada.
A26 (CE-E12)Analizar críticamente o desempeño da docencia, das boas prácticas e da orientación utilizando indicadores de calidade.
A27 (CE-E13)Identificar os problemas relativos ao ensino e a aprendizaxe das materias da especialización e expor alternativas e solucións.
A28 (CE-E14)Coñecer e aplicar metodoloxías e técnicas básicas de investigación e avaliación educativas e ser capaz de deseñar e desenvolver proxectos de investigación, innovación e avaliación.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e analizar críticamente propostas de innovación e investigación educativa na área de Educación Física. AJ15
AJ17
AJ19
AJ26
CC2
Deseñar, xustificar, organizar e avaliar propostas para a transformación e a innovación no ámbito da Educación Física. AJ14
AJ20
AJ21
AJ22
AJ23
AJ24
AJ25
AJ27
AJ28
CC1
CC3
CC4
CC6
Ser capaces de identificar que elementos do currículo de Educación Física se trabállan a través das innovacións educativas analizadas. AJ4
AJ18
AJ20
AJ24
AJ28
CC1
CC6
Valorar a importancia da innovación e a investigación como estratexias para mellorar a calidade educativa na área de Educación Física. AJ11
AJ14
AJ21
AJ23
AJ24
AJ28
CC5
CC7
CC8

Contents
Topic Sub-topic
1. Investigación en Educación Física (EF) -
2. Innovación en EF -
Proxectos de innovación en EF -

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A11 A15 A17 A18 A19 A21 A25 C7 6 0 6
Supervised projects A4 A14 A20 A22 A23 A24 A27 A28 C3 C5 C8 5 8 13
Collaborative learning A21 A22 A26 A27 C6 C8 6 3 9
Oral presentation A21 A22 A23 A26 C1 C4 C8 2 4 6
Directed discussion A17 A18 A22 C1 3 1 4
Document analysis A15 A17 A18 A19 C2 4 6 10
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmtir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Supervised projects Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor. Realizarase un traballo tutelado no que se desenvolverá un proxecto de innovación educativa no ámbito da Educación Física na Educación Secundaria Obrigatorio e/ou Bacharelato. Promoverase que os alumnos realicen os proxectos integrados.
Collaborative learning Traballarase na aula, a través de pequenos grupos nos que o alumnado traballará conxuntamente na resolución de tarefas asignadas pola profesora para optimizar a súa propia aprendizaxe e o dos outros membros do grupo.
Oral presentation Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Directed discussion Promoveranse actividades de debate sobre diferentes aspectos do temario, nas que se contrastarán as idas e opinións de todo o alumnado e tratarase de buscar puntos de consenso.
Document analysis Analizaranse diversos documentos audiovisuais e/ou bibliográficos relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description

Para a elaboración dos traballos tutelados, os alumnos poden acudir en grupos reducidos a revisar o traballo (titoría). A profesora poderá realizar suxestións ou solicitar modificacións sobre o traballo realizado, antes da entrega definitiva.

O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia poderá recibir orientación sobre a preparación da materia no horario habitual de titorías.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Document analysis A15 A17 A18 A19 C2 Os alumnos terán que realizar a análise de diversas fontes documentais ao longo do curso. 10
Supervised projects A4 A14 A20 A22 A23 A24 A27 A28 C3 C5 C8 "Proxecto de innovación en EF": Este traballo consiste en deseñar e xustificar un proxecto de innovación educativa na área de Educación Física, dirixido a poboacións de Educación Secundaria e/ou Bacharelato . As características que debe cumprir este traballo atópanse detalladas no anexo 1 (Campus Virtual UDC). 60
Collaborative learning A21 A22 A26 A27 C6 C8 Ao longo do curso, os grupos formados na primeira sesión teñen que resolver tarefas breves, que poden concretarse en documentación a entregar ou a expoñer. 20
Oral presentation A21 A22 A23 A26 C1 C4 C8 Os grupos formados na primeira sesión terán que realizar unha presentación oral en formato Pecha Kucha, dunha tarefa marcada pola profesora. 10
 
Assessment comments

Sources of information
Basic

Esta bibliografía é orientativa e poderá ser ampliada polo profesor ao comezo da materia.

Bennett, T. (2013). Teacher Proof. Why research in education doesn't always mean what it claims, and what you can do about it. New York: Routledge.

Buscà, F. (2011).Innovar en educación física. Tándem.Didáctica de la Educación Física, -(37), 64-68.

Canto Ortiz, J. M. (2000). Dinámica de grupos. Aspectos técnicos, ámbitos de intervención y fundamentosteóricos. Málaga: Aljibe.

Castro, D., Iborra, J. J., Ramos, A. y Román, F.(2007). Propuestas globales en EducaciónFísica. Innovación en seis unidades didácticas para Primaria y Secundaria.Madrid: CCS.

Cohen, L., Mannion, L. y Morrison, K. (2007). Researchmethods in Education (6th Edition). Londres: Routledge Falmer.

Coterón, F. J. y Sánchez, G. (2009). Innovación educativa en educación físicaescolar: expresión corporal. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.

Christensen, P. y James, A. (2008). Research with children. Perspectivesand practices. Nueva York: Routledge.

Devís-Devís, J., Valenciano Valcárcel, J., Villamón,M. y Pérez-Samaniego, V. (2010). Disciplinas y temas de estudio en las cienciasde la actividad física y el deporte. RevistaInternacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(37),150-166.

Escartí, A., Gutiérrez, M. y Pascual, C. (2005). Enseñando responsabilidad personal y sociala través de le educación física y el deporte: programa de intervención paraniños y jóvenes en edad escolar. Barcelona: Graó.

Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C., Marín, D.,Martínez, C. y Chacón, Y. (2006). Enseñando responsabilidad personal y social aun grupo de adolescentes de riesgo: un estudio observacional. Revista de Educación, -(341), 373-396.

Fernández García, E. (2003). Las líneas deinvestigación en educación física. Encuentrosmultidisciplinares, 5(14), 7-12. 

Fraguela, R., Lera, A. y Varela, L. (2002).Contribución al desarrollo grupal a través de actividades motrices. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía eEducación, 8 (6), 9-25.

Fraguela, R., Varela, L., Caride, J. A. y Lera, A.(2009). Deporte y ocio: nuevas perspectivas para la acción socioeducativa. Bilbao: Instituto de Estudios de Ocio. Universidad de Deusto.

Fraguela-Vale, R. y Varela-Garrote, L. (2016).Las actividades de orientación y conocimiento del entorno en Educación Primaria.Tándem: Didáctica de la Educación Física,51, 24-31.

Gil, N. (2009). Comoplanificar proyectos creativos en el aula y en la investigación. BuenosAires: Biblos.

González Arévalo, C. y Lleixà Arribas, T. (2011a). Didáctica de la educación física. Número 4.VOL. II. Barcelona: Graó.

González Arévalo, C. y Lleixà Arribas, T. (2011b). Educación Física. Complementos de formacióndisciplinar. Barcelona: Graó.

González Arévalo, C. y Lleixà Arribas, T. (2011c). Educación Física. Investigación, innovacióny buenas prácticas Número 4. VOL. III. Barcelona: Graó.

González, F. T. (2010). La investigación en clase de educación física mediante la integracióndel vídeo digital en el aula. Málaga: Tutorial Formación.

Hellison,D. (2003). Teaching responsibilitythrough physical activity (2ª ed.). Champaign: Human Kinetics.

Holt, N. L. (Ed.) (2008). Positive youth development through sport. London: Routledge.

Jiménez, P. J. y Durán, J. (2004). Propuesta de unprograma para educar en valores a través de la actividad física y el deporte. Apunts, -(77), 25-29.

Kirk,D. (2010a). Physical Education futures.London: Routledge.

Kirk,D. (2010b). Why research matters: Current status and future trends in physicaleducation pedagogy. Movimento, 16(2),1-38.

Kirk,D., Macdonald, D. y O'Sullivan, M. (2006). Handbookof physical education. Londres: Sage.

Laker,A. (2003). The future of physicaleducation. Building a new pedagogy. Nueva York: Routledge.

Lavin,J. (2008). Creative approaches toPhysical Education. Helping children to achieve their true potential. NewYork: Routledge.

Law,N., Yuen, A. y Fox, R. (2011). Educationalinnovations beyond technology. Nurturing leadership and establishing learningorganizations. Heidelberg: Springer.

Lomelín, M. (2007). Cómo hacer investigación cuantitativa en Educación Física.Barcelona: INDE.

López Pastor, V. M. y Gea Fernández, J. M. (2010).Innovación, discurso y racionalidad en educación física. Revisión yprospectiva. Revista Internacional deMedicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(38),245-270. Http://cdeporte.rediris.es/revista/revista238/artinnovacion154.htm.

Ministerio de Educación. (2009). Premios nacionales de innovación educativa 2007. Madrid:Subdirección General de Información y Publicaciones.

Newby, P. (2010). Researchmethods for education. Londres: Pearson Education.

NorthWestRegional Educational Laboratory. (2010). Aprendizaje por proyectos. Retrieved from Education NorthWestwebsite: http://www.nwrel.org/request/2002aug/projectbased.php

Paredes, A., Herrán, A., Santos, M. A., Carbonell, J.L. y Gairín, J. (2009). La práctica de lainnovación educativa. Madrid: Síntesis.

Radio Televisión Española. (2010). Redes. Madrid: http://www.rtve.es/television/redes/archivo/.

Rey-López, J. P., Ruiz, J. R., Vicente-Rodríguez, G.,Gracia-Marco, L., Manios, Y., Sjöström, M., De Bourdeaudhuij, I., Moreno, L. A.y Group, H. S. (2012). Physical activity does not attenuatethe obesity risk of TV viewing in youth. Pediatric Obesity, 7(3), 240-250. doi:10.1111/j.2047-6310.2011.00021.x

Rivera, E., Trigueros, C. y Pavesio , M. (2003).Líneas de investigación en educación física escolar. Ágora para la educación física y el deporte, -(2-3), 75-88.

VVAA. (2007). Educación Física y nuevas tecnologías. Tándem. Didáctica de la Educación Física, -(25),número completo.

VVAA. (2011). El enfoquecomprensivo de la enseñanza deportiva. Tándem.Didáctica de la Educación Física, -(37), número completo.

Willingham, D. T. (2011). ¿Por qué a los niños no les gusta ir a la escuela? Barcelona: Graó.

Complementary

Educación Física: selección de revistas nacionais

Apunts. Educación Física y Deportes.

Apunts. Medicina del Deporte. 

Archivos de Medicina del Deporte. 

Cuadernos de Psicología del Deporte. 

Cultura, Ciencia y Deporte. 

Kronos. La revista científica de actividad física y deporte. 

Motricidad. European Journal of Human Movement. 

Revista de Educación Física. Renovar la teoría y la práctica. 

Revista de Entrenamiento Deportivo. 

Revista de Psicología del Deporte. 

Revista Española de Educación Física y Deportes. 

Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales. 

Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 

RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. 

Selección. Revista Española e Iberoamericana de Medicina de la Educación Física y el Deporte. 

Tándem. Didáctica de la Educación Física.

Educación Física: selección de revistas internacionais

Physical Education and Sport Pedagogy.

Association for Physical Education.Journal of Teaching in Physical Education.

Estados Unidos: International Association for Physical Education in Higher Education.Sport, Education and Society. 

Reino Unido: Routledge.European Physical Education Review. 

Europa: North West Counties Physical Education Association y SAGE.Journal of PE, Recreation & Dance. 

Estados Unidos: American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance (AAHPERD).

Educación Física: bases de datos

Sportdiscus (disponible online biblioteca UDC). 

Base de datos específica del deporte (internacional y multidisciplinar).Heracles

Base de datos de Educación Física y deportes (en francés).

Bases de datos xerais

ERIC (Education Resources Information Center) (disponible online biblioteca UDC).

Biblioteca digital específica de educación.EBSCOhost. Online Research Databases.

Base de datos multidisciplinar que incluye diferentes bases de datos.Informaworld 

Base de datos multidisciplinar que incluye diferentes bases de datos, especialmente en ciencias sociales y de la educación.Dianet (disponible online) 

Portal de difusión de producción científica multidisciplinar hispana.CSIC-ISOC (disponible online biblioteca UDC) 

Base de datos en ciencias sociales y humanidades del CSIC.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments
No caso de que se solicite entregar algún traballo impreso, teranse en conta as seguintes recomendacións: non utilizar plásticos, elixir impresión a dobre cara e empregar papel reciclado. Na medida dos posible, evitar a impresión de borradores.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.