Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Trabajo fin de Máster Código 652606607
Titulación
5 Mestrado Universitario en Profesorado de Educación Secundaria: Formación e Orientación Laboral
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial 2º cuatrimestre
Primero Obligatoria 6
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Pedagoxía e Didáctica
Coordinador/a
Correo electrónico
Profesorado
Arza Arza, Neves
Perea Vega, Gustavo Ariel
Varela Urrutia, Roberto
Correo electrónico
neves.arza@udc.es
gustavo.perea@udc.es
roberto.urrutia@udc.es
Web
Descripción general No Traballo de fin de mestrado (TFM) converxen a maior parte das competencias do Mestrado. É un traballo individual que se realiza baixo a dirección do profesor ou profesora asignada. O tempo total de dedicación é de 150 hs. (6 ECTS). Pode presentarse en dúas oportunidades. A primeira a finais de xuño e a segunda no mes de setembro.

Competencias del título
Código Competencias del título
A1 1. (CE-G1)Conocer las características de los estudiantes, sus contextos sociales y motivaciones
A3 (CE-G3)Elaborar propuestas basadas en la adquisición de conocimientos, destrezas y aptitudes intelectuales y emocionales
A4 4. (CE-G4)Identificar y planificar la resolución de situaciones educativas que afectan a estudiantes con diferentes capacidades y ritmos de aprendizajes
A8 8. (CE-G8)Promover acciones de educación emocional, en valores y formación ciudadana.
A10 10. (CE-G10)Relacionar la educación con el medio y comprender la función educadora de la familia y la comunidad, tanto en la adquisición de competencias y aprendizaje como en la educación en el respeto de los derechos y libertades, en la igualdad de derechos y oportunidades entre hombres y mujeres y en la igualdad de trato y no discriminación de las personas con discapacidad.
A13 13. (CE-G13)Comprender las implicaciones educativas de la situación lingüística gallega y adquirir y aplicar criterios, estrategias y recursos pedagógicos para participar en la planificación y desarrollo del plan lingüístico del centro.
A14 14. (CE-G14)Respetar y promover los derechos humanos, los valores de la cultura de la paz y de los valores democráticos, y el reconocimiento de los principios y fundamentos de la atención a la diversidad.
A15 (CE-E1) Conocer el valor formativo y cultural de las materias correspondientes a la especialización.
A16 (CE-E2) Conocer los contenidos que se cursan en las respectivas enseñanzas
A18 (CE-E4) Conocer contextos y situaciones en que se usan o aplican los diversos contenidos curriculares.
A19 (CE-E5)Conocer los desarrollos teórico_prácticos de la enseñanza y el aprendizaje de las materias correspondientes.
A20 (CE-E6)Transformar los currículos en programas de actividades y de trabajo.
A21 (CE-E7)Adquirir criterios de selección y elaboración de materiales educativos.
A23 (CE-E9)Integrar a formación en comunicación audiovisual y multimedia en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
A24 (CE-E10) Conocer estrategias y procedimientos de evaluación y entender la evaluación como un procedimiento de regulación del aprendizaje y estímulo al esfuerzo.
A25 (CE-E11) Conocer y aplicar propuestas docentes innovadoras en el ámbito de la especialización cursada.
A26 (CE-E12) Analizar críticamente el desempeño de la docencia, de las buenas prácticas y de la orientación utilizando indicadores de calidad.
A29 (CE-E15) Conocer la evolución del mundo laboral, la interacción entre sociedad, trabajo y calidad de vida, así como la necesidad de adquirir la formación adecuada para la adaptación apropiada y permanente de las distintas profesiones (FP).
A30 (CE-P1) Adquirir experiencia en la planificación, en la docencia y en la evaluación de las materias correspondientes a la especialización.
A33 (CE-P4) Participar en las propuestas de mejora en los distintos ámbitos de actuación a partir de la reflexión sobre la práctica.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Elaborar a fundamentación teórica e legal, analizando e valorando as bases legais aplicables a etapa educativa AP1
AP10
AP13
AP14
AP15
AP16
AP18
AP19
AP21
AP24
AP26
AP29
CM1
CM3
CM4
CM6
CM7
CM8
Deseñar unha programación ou unidade didáctica contextualizada,viable, coherente co marco teórico e curricular AP1
AP3
AP4
AP8
AP10
AP13
AP14
AP15
AP16
AP18
AP19
AP20
AP21
AP23
AP24
AP25
AP26
AP29
AP30
AP33
CM1
CM3
CM4
CM6
CM7
CM8
Comunicar o coñecemento adquirido CM1
CM3

Contenidos
Tema Subtema


Deseño dunha proposta didáctica ou dunha programación

1. Fundamentación teórica e legal
2. Deseño da proposta
- Contextualización (curricular, centro e alumnado)
- Obxectivos e contidos
- Contidos
- Metodoloxía
- Actividades
- Avaliación
3. Conclusións
En caso de que o TFM non se centre no deseño do segundo ou terceiro nivel do currículo, as temáticas adaptaranse á modalidade escollida e as características específicas do Itinerario de FOL
1. Fundamentación
2. Desenvolvemento
3. Conclusións

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Trabajos tutelados A33 A30 A29 A26 A25 A24 A23 A21 A20 A19 A18 A16 A15 A14 A13 A10 A8 A4 A3 A1 C1 C3 C4 C6 C7 C8 1 136 137
Presentación oral A1 A2 A12 A17 C1 C8 C3 1 9 10
 
Atención personalizada 3 0 3
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Trabajos tutelados O TFM pode acollerse a distintas modalidades que están descritas no seu documento marco. Entre outras, estarían: o deseño e desenvolvemento dunha investigación educativa, a revisión e investigación bibliográfica, un proxecto integrado ou actividades complementarias, innovación educativa con elaboración de materiais didácticos, temáticas transversais ( perspectiva de xénero, educación mediática, competencia dixital docente etc.), programacións dos módulos ou materias da especialidade e deseño de unidades didácticas.
Presentación oral Consiste na presentación e defensa do TFM ante un tribunal composto por profesorado do mestrado. Para a exposición, que é pública, o alumnado disporá de 20 minutos. O tribunal realizará as valoracións e preguntas que estime oportunas e debatirá co alumno/a.

Atención personalizada
Metodologías
Presentación oral
Trabajos tutelados
Descripción
A elaboración do TFM estará supervisada pola profesora ou profesor asignado. Este labor de orientación e supervisión tamén se estende á preparación da presentación e defensa do TFM.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Presentación oral A1 A2 A12 A17 C1 C8 C3 Presentación e defensa
• Calidade nos medios e/ou materiais de apoio.
• Selección e síntese da información
• Utilización de vocabulario profesional.
• Utilización da lingua galega con calidade lingüística
•Capacidade de argumentar na defensa
15
Trabajos tutelados A33 A30 A29 A26 A25 A24 A23 A21 A20 A19 A18 A16 A15 A14 A13 A10 A8 A4 A3 A1 C1 C3 C4 C6 C7 C8 Cuestións formais (5%)
• Claridade expositiva e organización da información
• Marxes, identificación das táboas, diferenciación tipográfica dos distintos apartados e subapartados.
• Pertinencia dos anexos

Fundamentación teórica e legal (30%)

• Suficiencia e profundidade do marco teórico
•Incorporación das aportacións/temáticas abordadas nas materias do mestrado.
•Bibliografía actualizada e refrenciada conforme ás normas APA 6ª edición.
•Análise e valoración crítica das prescricións normativas e curriculares que aplicables a proposta
• Orixinalidade na presentación da temática

Proposta (35%)

• Contextualización (centro, alumnado, currícular)
• Nivel de concreción e formulación de obxectivos e contidos
• Nivel de concreción (desenvolvemento das actividades e coherencia coa propasta metodolóxica ...)
• Nivel de concreción da proposta de avaliación (construción de instrumentos, participación do alumnado, criterios de cualificación, avaliación da proposta...)
• Viabilidade da proposta atendendo a súa contextualización.
• Relación e coherencia coa fundamentación teórica e normativa

Valoración persoal e conclusións (15%)

• Relación das conclusións cos obxectivos do TFM.
• REflexión sobre as competencias adquiridas e os ámbitos de mellora profesional.
•Grao de integración dos coñecementos coseguidos nas distintas materias do mestrado

Utilización da lingua galega con calidade lingüística
Utilización da lingua inclusiva

85
 
Observaciones evaluación

RÚBRICA PARA A AVALIACIÓN

Os criterios de avaliación  e cualificación  detállanse nunha rúbrica que se  pode consultar en moodel. 

UTILIZACIÓN DA LINGUA GALEGA

 A utilización da ligua galega no  documento escrito e na presentación pode incrementar a cualificación até un punto.

REQUIRIMENTO PARA PRESENTAR O TFM

O TFM só se pode presentar   tendo   a totalidade das materias do mestrado  aprobadas.


CONVOCATORIAS/OPORTUNIDADES , TRIBUNAIS  E DEFENSA 

O alumnado disporá dunha convocatoria con dúas oportunidades. A primeira oportunidade é a finais de xuño, a segunda  en setembro. 

Para a avaliación dos TFM constituiranse tribunais  formados por tres persoas titulares e unha ou dúas suplentes. Os membros dos tribunais son docentes do Mestrado, na súa maioria  das materias do itinerario específico. A dirección  do TFM non poderá formar parte dos  tribunais que xulguen os TFM do alumnado que titorizou.  

Para a defensa do TFM o alumnado disporá dun máximo de 20 minutos. O  tribunal  formulará   as preguntas,comentarios e  suxestións que estime  oportunas.  Finalizadas todas as defensas dos TFM  o tribunal publicará as cualificacións provisionais no taboleiro do mestrado ou en  moodel e indicará a data, hora e lugar para a revisión.

FALTA DE INTEGRIDADE ACADÉMICA
 Ausencia de citación de fontes 
As citas e referencias a calquer tipo de texto deben declararse ao longo do texto e no apartado  de referencias bibliográficas, utilizando as normas APA 6º edición. 
Plaxio
O plaxio  será motivo de suspenso. O artigo  14.4 da normativa académica de avaliaicón da UDC  establece que  " na realización de traballos, o plaxio e a utilización  de material non orixianl, incluido aquel obtido a través de internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é o caso, o permiso do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na actividade"
 
NORMAS PARA A AVALIACIÓN,  REVISIÓN E RECLAMACIÓNS
 https://www.udc.es/export/sites/udc/normativa/_galeria_down/academica/Normas_avaliacion_revision_reclamacion_consolidado_l.pdf
http://www.educacion.udc.es/?pagina=propiedad-intelectual


Fuentes de información
Básica (). .

No Documento Marco para a elaboración do TFM  dase conta das posibles temáticas do TFM, da súa dirección (asignación de titor/a e funcións), da estrutura e cuestións formais do TFM, dos criterios de avaliación, do procedemento de avaliación   e do calendario e procedemento de entrega e defensa. Pode consultarse en moodel e na web da  Facultade de Educación no apartado  do Mestrado de Profesorado. 

O alumnado ha de facer buscas específicas e o profesorado titor do TFM  proporcionará algunha bibliografía  acaída á temática. Na medida en que no TFM converxen  a case totalidade das materias  do Mestrado, o alumnado ha de recuperar  as fontes proporcionadas polo seu profesorado.

En moodel amósanse recursos  para   a elaboración de traballos académicos (guías para mellorar a redacción,  para mellorar a escrita en galego, para a busca  de  fontes de información, para as  normas APA e para a utilización da  lingua inclusiva etc. )

Complementária


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios

Relación coas materias do mestrado

Para a realización do TFM son imprescindíbeis  as achegas de todas materias do Mestrado, maiormente as propias da especialidade (Aprendizaxe, Inserción e orientación laboral, Practicum  e  Mercado laboral e FP). Polo tanto,   un bo aproveitamento das  materias  facilita   a  elaboración do TFM.

Lectura  do documento marco do TFM

 No documento marco    do TFM pode obterse información máis detallada sobre    modalidades ou temáticas, funcións  e asignación da  direccioón,  procedemento de avaliación e  procedemento  e calendario para a presentación e defensa. Este documento está dispoñible na  web da Facultade,  no apartado destinado ó Mestrado e en moodel.

COMPROMISO COA SUSTENTABILIDADE AMBIENTAL 

Débese facer un uso sustentábel  dos recursos co obxecto de evitar  impactos negativos sobre o medio natural.

Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

En coherencia cos principios enunciados,  os   traballos impresos que se teñan que entregar non utilizarán plásticos, estarán  impresos a dobre cara e  empregarán  papel reciclado



(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías