Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Proxectos de innovación e investigación educativa en formación profesional e orientación laboral Código 652606E3I6
Titulación
5 Mestrado Universitario en Profesorado de Educación Secundaria: Formación e Orientación Laboral
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial Anual
Primeiro Obrigatoria 2
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Arza Arza, Neves
Correo electrónico
neves.arza@udc.es
Profesorado
Arza Arza, Neves
Correo electrónico
neves.arza@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia converxe coas materias do itinerario de FOL. Ten como finalidade a busca, selección e análise de investigacións e experiencias innovadoras na Formación Profesional, especialmente, as relacionadas coa orientación profesional e cos módulos da especialidade de FOL.




Competencias do título
Código Competencias do título
A25 (CE-E11)Coñecer e aplicar propostas docentes innovadoras no ámbito da especialización cursada.
A26 (CE-E12)Analizar críticamente o desempeño da docencia, das boas prácticas e da orientación utilizando indicadores de calidade.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Buscar, seleccionar, analizar, compartir presentar propostas e recursos didácticos innovadores para os módulos da especialdiade AP25
AP26
CM1
CM3
CM6
CM7
Comprender e valorar a importancia da innovación e da investigación como ferramentas para a mellora dos procesos de ensino e aprendizaxe e para a propia aprendizaxe profesional. AP25
AP26
CM6
CM7
Analizar e valorar ámbitos de innovación e investigación no centro de prácticas AP25
AP26
CM7

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. A innovación nos módulos e materias da especialidade.

1.1. Conceptos básicos de referencia
1.2. Ámbitos de innovación na Formación Profesional
1.3. Competencias transversais e Obxectivos do desenvolvemento sostible como ámbitos de innovación.
1.4. Experiencias innovadoras en Orientación profesional
1.5. Experiencias innovadoras no módulo de FOL e de Empresa e iniciativa emprendedora



TEma 2. A investigación no ámbito docente e orientador 2.1. Temáticas e metodoloxía
2.2. Estudos de inserción laboral
2.3. Estudos sobre orientaciòn profesional

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A25 A26 C3 C6 C7 4 18 22
Presentación oral A25 C1 C3 C6 3 2 5
Prácticas a través de TIC C3 C6 C7 1 4 5
Portafolios do alumno A25 A26 C1 C6 C7 4 8 12
Sesión maxistral A25 2 0 2
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais As fontes documentais obxecto de análise recollen experiencias innovadoras e pesquisas. Nos dous casos referidas á Formación Profesional, ás materias ou módulos da especialidade e a outras etapas educativas, sempre e cando podan ser transferibles á especialidade. Previamente a súa análise, teñen que buscalas e seleccionalas. Un dos obxectivos é o coñecemento e utilizacion de fontes para a consulta de experiencias e propostas innovadoras.
As experiencias e pesquisas analizadas teñen que incorporarse nun portafolio grupal e teñen que difundirse entre o grupo clase a través dunha ferramenta dixital previamente seleccionada.

Presentación oral As experiencias analizadas terán que ser presentadas na aula. Para isto dispoñen de 30 minutos e as persoas do grupo deberán de expor a experiencia analizada por outra compañeira/o.
Prácticas a través de TIC As practicas a través de TIC céntranse na busca e selección de información, na creación dun marcador social, na delimitación da súa contorna persoal de aprendizaxe e na utilización dunha ferramenta dixital para compartir as experiencias analizadas e comentar e valorar as estudadas polo resto dos grupos.
O marcador social e contorna persoal de aprendizaxe é compartida coa materia de Inserción e orientación laboral. Con estas actividades o alumnado exercita competencias dixitais docentes de tres áreas:
a) Información e alfabetización dixital (navegación, busca e filtraxe; avaliación da información, e almacenaxe e recuperación de información e contidos dixitais).
b) Comunicación e colaboración (compartir información e contidos, colaboración mediante vías dixitais)
c) Creación de contidos dixitais (desenvolvemento de contidos dixitais (desenvolvemento e integracion e reelaboración de contidos dixitais)



Portafolios do alumno As experiencias e pesquisas analizadas teñen que incorporarse nun portafolio grupal dixital. O portafolio ten unha parte individual (análise e valoración das expereincias e das fontes) e unha parte elaborada grupalmente sobre o concepto de innovación educativa.
Sesión maxistral Coa lección maxistral preséntanse os principais eixos e ámbitos de innovación e investigación nos módulos e materias da especialidade e acótanse conceptos relacionados coa innovación educativa.

Atención personalizada
Metodoloxías
Portafolios do alumno
Descrición
A atención personalizada está vencellada a busca e selección de experiencias e a elaboración do portafolio. As titorías grupais serán presenciais e a través de Teams. .


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC C3 C6 C7 A creación do marcador social é grupal. Os criterios de avaliación son o número de recursos incorporados, as etiquetas utilizadas para a súa clasificación e o nivel de descrición e valoración dos recursos incorporados. O peso na cualificación é de 0,4 puntos.
A construción da contorna persoal de aprendizaxe é individual, o peso na cualificación é de 0,6 puntos.
Os criterios de avaliación e cualificación para cada unha das tarefas recóllense en sendas matrices de valoración que se presentan o primeiro día de clase.
10
Presentación oral A25 C1 C3 C6 Todas as persoas do grupo expoñen as experiencias analizadas. A cualificación das presentacións vai ser outorgada polo alumnado a partir da valoración dos criterios recollidos nunha escala de valoración.
10
Portafolios do alumno A25 A26 C1 C6 C7 O portafolio ten unha parte individual e unha parte grupal, elaborada a partir dunha posta en común. A parte individual puntúa até 60 puntos e a grupal 20. Os criterios para a primeira son os seguintes:
- Selección (variedade, relación coa FP e coas materias e funcións orientadoras do profesorado de FOL, transferibilidade e valoración das fontes utilizadas)
- Descrición das experiencias conforme os criterios previamente fixados.
- Valoración das experiencias e da súa transferibilidade.

Para a parte grupal os criterios son:
- Concepto de innovación, dimensións, concreción para a FP e as materias da especialidade e fontes utilizadas.
- Valoración conxunta das aprendizaxes adquiridas e das experiencias.
- Coñecemento e valoración das experiencias do resto dos grupos.
- Creación artefacto dixital para a difusión das experiencias, caracterización e valoración síntética das experiencias.

80
 
Observacións avaliación
CUALIFICACION GLOBAL E REQUERIMENTOS PAR APROBAR

A cualificación global
 será o resultado das puntuacións obtidas nas tres actividades. Para superar a materia é indispensábel realizar as tres actividades e obter a metade da cualificación no portafolio.
No caso de que non se realicen as tres actividades que computan na avaliación a cualificación será a de non presentado.

Na segunda oportunidade, recúperase o portafolio e a práctica  a través das TIC, nesta última actividade, en caso de non  terse entregado na primeira oportunidade.  

PARTICIPACIÓN DO ALUMNADO NA AVALIACIÓN

O alumnado participa na co-avaliación das presentacións orais a través dunha escala de valoración consensuada previamente entre a profesora e o alumnado. 

Alumnado con recoñecemento de dispensa académica

Segundo o establecido na " norma que regula o réxime de dedicación ao estudo e a permanencia e a progresión dos estudantes de grao e máster universitario na UDC (aprobada polo Consello Social do 04/05/2017):

1. Deberá poñer  en coñecemento da docente  a súa condición de ter dispensa académica  na primeira semana de clase, ou, se isto non fora posible, nun prazo non superior a 7 días desde que lle fora concedido o recoñecemento.

2. Terán que realizar, individualmente, todas as tarefas  propostas ao longo do curso e entregalos nas datas fixadas pola docente. 


INTEGRIDADE ACADÉMICA

Ausencia de citación de fontes

As citas e referencias a calquer tipo de documento deben declararse ao longo do texto e no apartado de referencias bibliográficas, utilizando as normas APA 7ª edición. Co obxectivo de visibilizar as autoras utilizarase a citación xusta. 

Plaxio e fraude na realización de tarefas e  probas de avaliación

O plaxio e o fraude  nas actividades de avaliación será motivo de suspenso. Así se recolle no artigo 14.4 da normativa académica de avaliación da UDC : “na realización de traballos, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través de internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é o caso, o permiso do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na actividade"

Normativa académica de avaliación, revisión e reclamación da UDC

https://www.udc.es/export/sites/udc/normativa/_galeria_down/academica/Normas_avaliacion_revision_reclamacion_consolidado_l.pdf


Fontes de información
Bibliografía básica UNESCO (2017). Educación para los objetivos del desarrollo sostenible. Objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423?locale=es
Ministerio de Educacion y Formación Profesional (). INTEF (Insittuto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado . https://intef.es/
INTEF: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (). INTEF. Recursos educativos . https://intef.es/recursos-educativos/
Navas Baena, R. (2010). Investigación e innovación en el aula.. Granada: Ada.
Castañeda, L y Adell, J. (2013). La anotamía de los PLEs . Alcoy: Marfíl
Rebollo, Mª Ángeles (2013). La innovación educativa con perspectiva de género. Retos y desafíos para el profesorado.. Revista de curriculum y formación del profesorado, 17 (3), pp.3-8 http://www.ugr.es/~recfpro/rev171e
EDUCAweb (). Premios Educaweb Orientación Acacémica y Profesional. http//www.eudcaweb.com/premios/ediciones/
Allueva Pinilla, A. I e Alejandre, J. L. (2016). Simibiosis del aprendizaje con tecnología. Experiencias innovadoras en el ámbito hispano.. Prensas de la Universidad de Zaragoza
López Salorio, Lucía e Aguado de la Obra, Guillermo (2019). Un currículo orientado a la ciudadanía global. Aportaciónes para su construcción en Formación Profesional. InteRed

Para a busca de experiencias innovadoras  proporcionase unha listaxe  de fontes electrónicas. 

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Inserción e orientación laboral/652606612
Aprendizaxe e ensino dos módulos da especialidade de formación e orientación laboral/652606621
Iniciación á investigación educativa/652606E32
Innovación docente/652606E42

Materias que continúan o temario
Inserción e orientación laboral/652606612
Aprendizaxe e ensino dos módulos da especialidade de formación e orientación laboral/652606621
Iniciación á investigación educativa/652606E32
Innovación docente/652606E42

Observacións

Débese facer un uso sustentábel  dos recursos co obxecto de evitar  impactos negativos sobre o medio natural.

Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.

En coherencia cos principios enunciados,  as tarefas que son obxecto de avaliación  entregaranse en formato dixital.  



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías