Identifying Data 2019/20
Subject (*) Complementary contents for the Galician and Spanish education of the languages Code 652608811
Study programme
6 Mestrado Universitario en profesorado de Educación Secundaria: Lingua e Literatura Galega e Lingua e Literatura Castelá
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree Yearly
First Obligatory 4
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Letras
Coordinador
Ferreiro Fernandez, Manuel
E-mail
manuel.ferreiro@udc.es
Lecturers
Ferreiro Fernandez, Manuel
Mascato Rey, Rosario
E-mail
manuel.ferreiro@udc.es
rosario.mascato@udc.es
Web
General description Formación e reflexión sobre algúns aspectos complementarios, de carácter fundamental, que son importantes para o ensino da lingua galega e da lingua castelá.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Comprender o desenvolvemento da personalidade destes estudantes e as posibles disfuncións que afectan á aprendizaxe.
A3 Elaborar propostas baseadas na adquisición de coñecementos, destrezas e aptitudes intelectuais e emocionais.
A4 Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e ritmos de aprendizaxes.
A5 Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula e no centro; abordar e resolver posibles problemas.
A6 Coñecer a evolución histórica do sistema educativo no noso país.
A7 Coñecer e aplicar recursos e estratexias de información, titoría e orientación académica e profesional.
A8 Promover accións de educación emocional, en valores e formación cidadá.
A9 Participar na definición do proxecto educativo e nas actividades xerais do centro atendendo a criterios de mellora da calidade, atención á diversidade e prevención de problemas de aprendizaxe e convivencia.
A10 Relacionar a educación co medio e comprender a función educadora da familia e a comunidade, tanto na adquisición de competencias e aprendizaxe como na educación no respecto dos dereitos e liberdades, na igualdade de dereitos e oportunidades entre homes e mulleres e na igualdade de trato e non discriminación das persoas con discapacidade.
A11 Coñecer a evolución histórica da familia, os seus diferentes tipos e a incidencia do contexto familiar na educación.
A12 Adquirir habilidades sociais na relación e orientación familiar.
A13 Comprender as implicacións educativas da situación lingüística galega e adquirir e aplicar criterios, estratexias e recursos pedagóxicos para participar na planificación e desenvolvemento do plano lingüístico do centro.
A14 Respectar e promover os dereitos humanos, os valores da cultura da paz e dos valores democráticos, e o recoñecemento dos principios e fundamentos da atención á diversidade.
A15 Coñecer o valor formativo e cultural das materias correspondentes á especialización.
A16 Coñecer os contidos que se cursan nos respectivos ensinos.
A17 Coñecer a historia e os desenvolvementos recentes das materias e as súas perspectivas para poder transmitir unha visión dinámica das mesmas.
A18 Coñecer contextos e situacións en que se usan ou aplican os diversos contidos curriculares.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Adaptación crítica ao dinamismo social e curricular na sociedade galega AJ3
AJ4
AJ6
AJ7
AJ8
AJ9
AJ11
AJ13
CC3
CC4
CC6
CC7
Formación e reflexión sobre os últimos avances na especialidade AJ3
AJ7
AJ11
AJ12
AJ15
AJ16
CC6
CC7
CC8
Actualización da formación científica para o futuro traballo profesional AJ2
AJ5
AJ10
AJ14
AJ17
AJ18
CC1
CC3
CC4
CC5
CC6

Contents
Topic Sub-topic
1. Coñecemento dos contidos relevantes da especialidade e tendencias actuais. 1.1. Orixe, evolución histórica. A onomástica como patrimonio. O comentario filolóxico.
1.2. Extensión territorial e variantes da lingua. A conformación do actual modelo normativo e a calidade da lingua.
1.3. A análise lingüística. O comentario lingüístico.
2. Adaptación da materia ao marco curricular. 2.1. A procura da calidade da lingua na expresión oral e escrita.
2.2. O ensino do texto: concepto, xéneros discursivos e tipoloxías textuais, oralidade e escrita, técnicas de organización e redacción de textos.
2.3. O ensino da gramática: a gramática descritiva, normativa e pedagóxica.
2.4. O ensino do léxico, traballo con dicionarios.
2.5. O aproveitamento das TIC.


Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A2 A3 A4 A6 A7 A10 A12 A16 A15 A18 16 17 33
Workshop A8 A9 A10 A14 C1 C3 C4 7 7 14
Workbook A6 A7 A11 A16 A17 C5 C6 2 14 16
Supervised projects C3 C5 C7 C8 1 30 31
Mixed objective/subjective test A3 A4 A5 A13 A15 C1 1 4 5
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición e explicación de contidos e reflexións para o posterior traballo de cada estudante.
Workshop Prácticas guiadas, xeralmente grupais, en que o alumnado desenvolve tarefas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Workbook Realización de lecturas necesarias para a formación do estudante a respecto do contido do curso.
Supervised projects Traballo academicamente dirixido sobre unha cuestión da materia previamente asignada. O tema e a bibliografía serán acordados entre o profesorado e o(s) estudante(s).
Mixed objective/subjective test Proba escrita de carácter teórico-práctico.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
No horario de titorías do profesorado, o/a estudante recibirá a información e a guía necesaria para preparar e realizar o seu traballo tutelado.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A8 A9 A10 A14 C1 C3 C4 Realización de actividades prácticas derivadas das sesións maxistrais (análise de textos, estudo de fontes documentais etc.). 10
Supervised projects C3 C5 C7 C8 Traballo academicamente dirixido sobre unha cuestión da materia previamente asignada. O tema e a bibliografía serán acordados entre o profesorado e o(s) estudante(s). 60
Mixed objective/subjective test A3 A4 A5 A13 A15 C1 Proba escrita de carácter teórico-práctico 30
 
Assessment comments

No apartado de "Traballos tutelados" (60%), o profesorado da materia avaliará tamén, de ser o caso, a exposición oral.

O alumnado terá que entregar e/ou expoñer os traballos e
actividades solicitados no prazo fixado. 












Todas as actividades e probas deberán cumprir unhas
esixencias mínimas de corrección lingüística (ortografía, concordancia, ausencia de reiteracións etc.). No caso de se produciren
deficiencias deste tipo, estas serán penalizadas na cualificación.

As persoas matriculadas a tempo parcial e que obtiveren dispensa académica deberán pórse en contacto co profesorado da materia para fixar os traballos que deberán entregar. Tamén deberán facelo aqueloutras persoas cuxo horario laboral for incompatíbel co seguimento da materia, mais que non cumpran as condicións para obteren a dispensa académica.


Sources of information
Basic GÓMEZ TORREGO, L. (2007). Análisis sintáctico. Teoría y práctica. Madrid: SM
S.N.L. (UDC) (2006). Criterios para o uso da lingua. UDC
FERNÁNDEZ REI, F. (1990). Dialectoloxía da lingua galega. Vigo: Xerais
SECO, M. (dir.) (1999). Diccionario del español actual. Madrid: Aguilar
Real Academia Galega (s.d.). Dicionario da Real Academia Galega. <https://academia.gal/dicionario>
RUIZ BIKANDI, Uri (coord.) (2011). Didáctica de la lengua castellana y la literatura. Barcelona: Graó, Ministerio de Educación
SPAGGIARI, B. & PERUGI, M. (2004). Fundamentos da Crítica Textual. História. Metodologia. Exercícios. Rio de Janeiro: Lucerna
FREIXEIRO MATO, X.R. (2006). Gramática da Lingua Galega, 4 vols.. Vigo: A Nosa Terra
BOSQUE, I. / V. DEMONTE (dirs.) (1999). Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe
GÓMEZ TORREGO, L. (2010). Gramática didáctica del español. Madrid: SM
FERREIRO, M. (1999-01). Gramática histórica galega, 2 vols.. Santiago: Laiovento
MARIÑO PAZ, R. (1998). Historia da lingua galega. Santiago: Sotelo Blanco
RUIZ BIKANDI, Uri (coord.) (2011). Lengua castellana y literatura. Complementos de formación disciplinar. Barcelona: Graó, Ministerio de Educación
RUIZ BIKANDI, Uri (coord.) (2011). Lengua castellana y literatura. Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó, Ministerio de Educación
FREIXEIRO MATO, X.R. (2009). Lingua de Calidade. Vigo: Xerais
FREIXEIRO MATO, X.R. (2002). Lingua galega: normalidade e conflito. Vigo: A Nosa Terra
SANMARTÍN REI, G. (2008). Nos camiños do entusiasmo. Calidade da lingua e planificación. Vigo: Xerais
RAE y Asociación de Academias de le Lengua Española (2009). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe
RAE y Asociación de Academias de le Lengua Española (2010). Nueva gramática de la lengua española. Manual. Madrid: Espasa Calpe
RAE y Asociación de Academias de la Lengua Española (2010). Ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa Libros
S.N.L. (UDC) (2007). Sobre a calidade da nosa lingua. UDC

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Para poder seguir os contidos da materia, será necesario posuír uns coñecementos básicos de lingua galega: quen non tiver, como mínimo, un nivel B1 de galego, terá graves dificultades para superar a materia. Neste sentido, recoméndase a realización previa dun curso de lingua galega no Centro de Linguas da UDC.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.