Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Proxectos de innovación e investigación educativa en língua e literatura galega e língua e literatur Código 652608E4I8
Titulación
6 Mestrado Universitario en profesorado de Educación Secundaria: Lingua e Literatura Galega e Lingua e Literatura Castelá
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial Anual
Primeiro Obrigatoria 2
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinación
Sobrino Freire, Iria
Correo electrónico
iria.sobrino@udc.es
Profesorado
Enríquez Martínez, Iván
Sobrino Freire, Iria
Correo electrónico
ivan.enriquez@udc.es
iria.sobrino@udc.es
Web
Descrición xeral A materia constituirá un achegamento á metodoloxía de proxectos e unha iniciación ao desenvolvemento dos mesmos na área de Didáctica da Lingua e a Literatura.

Competencias do título
Código Competencias do título
A23 Integrar a formación en comunicación audiovisual e multimedia no proceso de ensino-aprendizaxe.
A25 Coñecer e aplicar propostas docentes innovadoras no ámbito da especialización cursada.
A26 Analizar críticamente o desempeño da docencia, das boas prácticas e da orientación utilizando indicadores de calidade.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer a noción de proxecto e o seu desenvolvemento histórico. AP25
AP26
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
Coñecer algúns exemplos significativos do traballo por proxectos na ESO e no Bacharelato. AP25
AP26
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
Coñecer e aplicar a metodoloxía de proxectos. AP23
AP25
CM1
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. Concepto de proxecto educativo.
.
2. Contextualización histórica. .
3. Os proxectos no marco lexislativo actual. .
4. Algúns exemplos significativos de traballo por proxectos na ESO e no Bacharelato. .
5. A importancia da literacidade crítica nos proxectos educativos. .

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba de ensaio A25 A26 C1 C4 C5 C6 C7 C8 1 3 4
Análise de fontes documentais A26 C1 C7 C8 2 8 10
Aprendizaxe colaborativa A23 A25 A26 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 3 6 9
Estudo de casos A25 A26 C1 C6 C8 2 2 4
Obradoiro A23 A25 A26 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 2 6 8
Traballos tutelados A23 A25 A26 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 2 11 13
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba de ensaio Proba consistente en dúas preguntas de certa amplitude, na que se valorarán os coñecementos adquiridos na materia, a capacidade de razoamento, a creatividade e o espírito crítico. Terá carácter individual.
Análise de fontes documentais Utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos.
Aprendizaxe colaborativa Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Obradoiro Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través da que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Traballos tutelados Realización de traballos titorizados

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba de ensaio
Análise de fontes documentais
Aprendizaxe colaborativa
Estudo de casos
Obradoiro
Traballos tutelados
Descrición
Resolución de dúbidas e discusión dos métodos e materiais de traballo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de ensaio A25 A26 C1 C4 C5 C6 C7 C8 Proba consistente nunha reflexión sobre a metodoloxía do traballo por proxectos e a súa posta en práctica. Valoraranse os coñecementos adquiridos na materia, a capacidade de razoamento, a creatividade e o espírito crítico. Tamén se terá en conta a corrección expresiva e a claridade expositiva. 30
Traballos tutelados A23 A25 A26 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Realización dun proxecto educativo interdisciplinar en grupo. 70
 
Observacións avaliación

Para a realización do traballo tutelado é imprescindíbel a asistencia a clase. O alumnado que falte a máis do 20% das sesións será avaliado mediante unha proba de ensaio máis extensa.


Fontes de información
Bibliografía básica (). .

Algás, P. et. alii (2010). Los proyectos de trabajo en el aula. Barcelona: Graó.

Apple, M. W. e Beane, J. A. (2000). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.

Arias Correa, A. et. alii ( 2009). O traballo por proxectos en Infantil, Primaria e Secundaria. (s. l.): Consellería de Educación e Ordenación Universitaria.

Beane, J.A. (2005). La integración del currcículum. Madrid: Morata.

Cassany, D. (2005). Navegar con timón crítico. Cuadernos de pedagogía, 352, 36-39.

Fisher, R. (2013). Diálogo creativo: hablar para pensar en el aula. Madrid: Morata.

González Caravaca, G., Huerta López, A., Iglesias Varela, B., De la Madrid Heitzmann, L., Ramos Pérez, A. (2013). Encuentro de cuentos: reflexiones en torno a una experiencia de trabajo por proyectos en secundaria. Tendencias pedagógicas, 21 (Monográfico: Experiencias innovadoras en Educación), 47-62.

Kilpatrick, W. (2006). O método de projecto.  [s.l.]: Livraria Pretexto e Edições Pedago.

Nemirovsky, M. (coord.) (2009). Experiencias escolares con la lectura y la escritura. Barcelona: Graó.

Rancière, J. (2003). El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Barcelona: Laertes.

Rudduck, J. (2007). Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid : Morata.

Stenhouse, L. (2004). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.

Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura (2012), 59 (Monográfico: Investigar para aprender).

Vargas Franco, A. (2015). Literacidad crítica y literacidades digitales: ¿una relación necesaria? Una aproximación a un marco teórico para la lectura crítica. Folios. Revista de la Facultad de Humanidades, 42, 139-160.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías