Identifying Data 2020/21
Subject (*) Resources, strategies and didactic materials in the classroom of foreign languages Code 652609922
Study programme
7 Mestrado Universitario en Profesorado de Educación Secundaria: Linguas Extranxeiras
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree Yearly
First Obligatory 3
Language
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinador
Bobadilla Pérez, María
E-mail
m.bobadilla@udc.es
Lecturers
Bobadilla Pérez, María
E-mail
m.bobadilla@udc.es
Web
General description Nesta materia introdúcense recursos, estratexias e materiais didácticos útiles na área de na área da Didáctica da Lingua Estranxeira en Educación Secundaria e Bacharelato, orientando o proceso de ensino e aprendizaxe dende unha perspectiva crítica e reflexiva. Estes recursos, estratexias e materiais servirán como ferramenta para o estudante, non só para abordar os contidos propios desta materia, senón tamén para o seu futuro como docentes nun espazo europeo plurilingüe atendendo a súa formación permanente como docentes, ao uso na aula e á investigación educativa.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Ningunha

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Todas.

*Metodoloxías docentes que se modifican.
As metodoloxías que requiran presencialidade se farán de forma telemática

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Contacto continuo por medios telemáticos.

4. Modificacións na avaliación

*Observacións de avaliación: As presentacións orais se farán de forma telemática.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Study programme competencies
Code Study programme competences
A21 (CE-E7)Adquirir criterios de selección e elaboración de materiais educativos.
A22 (CE-E8)Fomentar un clima que facilite a aprendizaxe e poña en valor as achegas dos estudantes.
A23 (CE-E9)Integrar a formación en comunicación audiovisual e multimedia no proceso de ensino-aprendizaxe.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Adquirir criterios de selección y elaboración de materiales educativos. AJ21
CC2
CC3
Fomentar un clima que facilite el aprendizaje y ponga en valor las aportaciones de los estudiantes. AJ22
CC2
Integrar la formación en comunicación audiovisual y multimedia en el proceso de enseñanza-aprendizaje. AJ23
CC2
CC3

Contents
Topic Sub-topic
1. Proposals and didactic resources to favor communicative situations. .
2. Communicative environments and contents in Foreign Language. .
3. Setting up the environment for teaching foreign languages. .
4. Organizational modalities in foreign languages. .
5.Communication techniques and strategies for teaching-learning foreign languages. .
Life-long learning resources for the foreign language teacher. .

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Document analysis A21 C2 0 18 18
Case study A21 A22 C3 1 5 6
Oral presentation A22 1 0 1
Guest lecture / keynote speech A21 A22 A23 C2 C3 19 30 49
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Document analysis Son un conjunto de textos y documentación escrita que se han recogido y editado como fuente de profundización en los contenidos trabajados.
Case study Deseño e implementación dun recurso innovador para a aula de LE.
Oral presentation Presentación individual dun recurso innovador para a aula de LE.
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada con el uso de medios audiovisuales y la introducción de algunas preguntas dirigidas a los estudiantes, con la finalidad de transmitir conocimientos y facilitar el aprendizaje.

Personalized attention
Methodologies
Case study
Document analysis
Oral presentation
Description
The direction of all supervised work necessarily entails the possibility for the student to receive personalized attention. The works will be reviewed by the teacher at least once during tutorials and as long as the student deems it appropriate.


Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A21 A22 C3
Design and application of an innovative teaching material for or use in the FL classroom
30
Document analysis A21 C2 Five case studies should be critically analysed. An analysis of each article will consist of two pages in Times New Roman font and double space, and it will be organized in: 1. Title, source and summary of the work; Sections of the work; and critical analysis. 50
Oral presentation A22 Analysis and presentation in class of innovative teaching material for use in the FL classroom.

20
 
Assessment comments

In order to pass the subject, students  must attend 80% of the attendance sessions.

 

Those students with an academic exemption with  attendance exemption,  formally requested in time and form,  will be evaluated through the following
components:

Analysis of documentary sources-Analysis of 8 articles: 5 points.

Case study- Design of two didactic materials: 5 points.

The final mark will be the result of  the addition of the grades obtained.


Sources of information
Basic

Didáctica:

  • Bestard Monroig, J. y Pérez Martín, Mª C. (1992): la Lengua Inglesa. Fundamentos lingüísticos y metodológicos. Madrid. Síntesis.
  • Bronckart, J. P. & Plazaola Giger, I. (1996): “Théorie des actes de langage et enseignement de Un exemple de transposition didactique”. Diálogos Hispánicos, 18. 13-35.
  • Brown, G. (1996): Performance and Competence in Second Language Acquisition. (edited by Gillian Brown, Kirsten Malmkjaer and John Williams). New York. Cambridge University Press.
  • Cantero, F. J., Mendoza, A. y Romea, C. (Eds.)(1997): Didáctica de la Literatura para una sociedad plurilingüe del siglo XXI. Barcelona.
  • Martín Vegas, R. A. (2009): Manual de didáctica de la lengua y la literatura. Madrid. Síntesis.
  • Nussbaum, L. y Bernaus, M. (2001): Didáctica de las lenguas extranjeras en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid. Síntesis.
  • Vez Jeremías, J. M. y Montero Mesa, L. (1993): Las Didácticas Específicas en la formación del profesorado. (2 vols.) Santiago. Tórculo.
Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

It is recommended to submit  the works electronically and, if this is not possible, do not use plastics, choose double-sided printing, use recycled paper and avoid printing drafts. Sustainable use of resources and the prevention of negative impact  on the natural environment must be made. The importance of ethical principles related to the values ??of sustainability in personal and professional behaviours should be taken into account

 



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.