Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Psicología de la Educación Código 652711704
Titulación
Licenciado en Psicopedagoxía
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
1º y 2º Ciclo 1º cuatrimestre
Primero Segundo Optativa 4
Idioma
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinador/a
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descripción general
Plan de contingencia 1. Modificacións nos contidos

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

*Metodoloxías docentes que se modifican

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

4. Modificacións na avaliación

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Competencias del título
Código Competencias del título
A1 Realizar tareas de orientación educativa, personal y profesional de los alumnos.
A2 Promover la inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales.
A3 Detectar y diagnosticar los problemas de aprendizaje que se presentan en el ambiente escolarizado y no escolarizado.
A5 Comprender los modelos teóricos de la psicología educativa y de la pedagogía contemporáneas.
A10 Evaluar programas, proyectos, servicios y políticas dirigidos al desarrollo personal, profesional e institucional.
A11 Asesorar al profesorado en la adaptación del currículo a las necesidades del alumnado.
A12 Organizar y apoyar programas de ayuda a personas o colectivos excluidos o en riesgo de exclusión.
A14 Diseñar y llevar a cabo proyectos de investigación aplicados a los diferentes campos y aspectos de la intervención educativa.
A17 Aplicar técnicas e instrumentos de diagnóstico, de identificación y de evaluación de necesidades y de capacidades de las personas, grupos o instituciones.
A19 Organizar y gestionar acciones, programas y servicios orientados a la promoción de la calidad.
A21 Potenciar la utilización de estrategias favorecedoras de la enseñanza cooperativa.
A23 Fomentar la investigación-acción en los centros educativos.
B1 Capacidad de análisis y síntesis.
B2 Aprender a aprender.
B6 Preocupación por la calidad.
B8 Trabajar de forma autónoma y con iniciativa.
B9 Trabajar de forma colaborativa.
B11 Rigor profesional.
B12 Apertura a la formación contínua.
B13 Creatividad.
B14 Sensibilización sobre la diversidad social y cultural.
B15 Capacidad de crítica y autocrítica.
B16 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B17 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B18 Apertura a la innovación psicopedagógica.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Competencia 1: Demostrar o seu coñecemento acerca da psicoloxía educativa e a sua relación para coa práctica educativa. Unidades de competencia: a) comunicar de forma coherente o coñecemento psicoeducativo en relación coa práctica educativa de ensinar e aprender. b) Plantexala información contemporánea da psicoloxía educativa en relación co ámbito educativo. c) Facilitala comprensión dos contidos da psicoloxía educativa e o seu lugar entre as ciencias da educación e o seu contexto social. A1
A3
A5
A10
A11
A12
A19
A23
Competencia 2: Diseñar un programa de asesoramento, apoio, atención e intervención psicoeducativa. Unidades de competencia: a) Ser capaces de organizar o feito psicoeducativo en función do seu deseño. b) Redactar obxectivos, contidos, metodoloxía e avaliación do programa psicoeducativo así como do informe de avaliación. c) Establecer recursos, adecuar perspectivas teóricas e a súa adecuación ós contextos de apoio/atención/intervención. d) Estimular hábitos de reflexión así como a procedencia da toma de decisións psicoeducativas con respecto ás prácticas e a realidade social onde se desenvolven. A1
A2
A14
A17
A19
A21
B1
B2
B9
B12
B13
B14
B15
B17
Competencia 3: Desenvolver actitudes e comportamentos autónomos, basados en argumentos razonados acerca do traballo e que permitan un marxe de autodeterminación profesional. Unidades de competencia: 1. Valorar a natureza complexa da teoría e a súa función para coa práctica do proceso de ensino e aprendizaxe 2. Desenvolver hábitos de traballo intelectual reflexivo para coa práctica profesional da psicoloxía educativa no ámbito das ciencias sociais. 3. Promover milloras nos plantexamentos persoais acerca do plantexamento do propio traballo e valoración da experiencia intere multidisciplinar do traballo psicoeducativo. B6
B8
B9
B11
B13
B16
B18
C1
C3
C5
Competencia 4: Desenvolver estratexias e hábitos de millora profesional formativa e continua no ámbito da psicoloxía e a práctica educativa. Unidades de competencia: 1. Desenvolver un plan de apoio en función do contexto específico e dos elementos que formen parte del. 2. Cuestionarse acerca do carácter globalizador da práctica psicoeducativa e a importancia dos apoios para os contextos de atención. 3. Adecuarse á actuación e interaccións complexas entre os participantes da intervención psicoeducativa así como os factores persoais relacionados con éstes. 4. Redactar e facilitar o informe psicoeducativo de forma que posibilite unha avaliación para a millora da práctica profesional e na atención de calidade e ética que debe dirixila. B13
B14
C2
C4
C5
C6
C7
C8

Contenidos
Tema Subtema
Primeira Parte: Psicoloxía da educación e práctica psicopedagóxica.
Tema 1. Contexto e desenvolvemento da asignatura. Segunda Parte: Variables persoais e práctica educativa escolar.
Tema 2: Desenvolvemento cognitivo e aprendizaxe escolar: as suas diferentes concepcións.
Tema 3: Os componentes afectivos e a aprendizaxe escolar
Tema 4: As diferencias individuais e o seu tratamento educativo. educativas.
Terceira Parte: O proceso de ensinar e aprender.
Tema 5: O Proceso educativo: a educación formal e informal.
Tema 6: A aprendizaxe constructivista: actividade, acción e interacción como orixe da aprendizaxe escolar
Cuarta Parte: Os contextos de aprendizaxe e o desenvolvemento de apoios e atención educativa.
Tema 7: O sociocomunitario e a aprendizaxe escolar: .
Tema 8: A inclusión educativa: contextos de aprendizaxe e de ensino.
Tema 9: Autodeterminación e calidade de vida. Prácticas. No seu momento presentarase o programa de prácticas que serán realizadas na clase, asesoradas e dirixidas polo profesor.
1.1Definición de obxectivos e contidos a desenvolver ó longo da asignatura así como da metodoloxía a seguir, os criterios de avaliación da aprendizaxe.
1.2.Psicoloxía, psicoloxía educativa e educación. Consideración para coa práctica educativa da psicoloxía educativa. A concepción constructivista como instrumento para a análise das prácticas educativas escolares.
2.1.Desenvolvemento cognitivo e aprendizaxe escolar.
2.2. Cultura, escolarización e cambeo cognitivo. A educación escolar e a modificabilidade cognitiva. Conclusións e implicacións educativas.
3.1.O papel afectivo na atribución do sentido e significado da aprendizaxe escolar.
3.2. Función. motivo e necesidade como principios na aprendizaxe escolar e o desenvolvemento persoal.
4.1. Conceptualización de diferencias individuais. O ensino adaptativo e a aprendizaxe de significados. 4.2. Entorno e aprendizaxe inclusivo.
4.3. As diferencias e a sua contemplación na aprendizaxe escolar e o desenvolvemento persoal.
4.4. Os programas de desenvolvemento persoal.
5.1.Características do marco sociocultural no proceso educativo.
5.2. Carácter sistémico e constructivista da educación escolar.
6.1. Saber ensinar-saber aprender. O proceso de ensino e aprendizaxe: características e funcións.
7..1.Características, funcións, Técnicas de intervención. O Deseño dun Programa de Intervención Psicopedagógica sociocomunitaria.
7.2. Contextos de aprendizaxe e inclusión. Os principios de normalización e desenvolvemento
8.1. Inclusión e integración. Os contextos de inclusión.
8.2. Aprender nun mundo de todos/as e para todos/as
9.1. Calidade de servicios e calidade de vida: un mundo para todos e todas.
9.2. Ética profesional e calidade profesional: o profesional que queremos.

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Aprendizaje colaborativo A1 A2 A5 B2 B6 B8 C1 C2 C3 6 36 42
Actividades iniciales A3 A12 A21 B1 B12 B14 B16 C7 C8 6 0 6
Estudio de casos A10 A11 A14 B9 B11 B13 C4 C5 3 18 21
Seminario A17 A19 B15 B17 3 18 21
Solución de problemas A23 B18 C6 4 0 4
 
Atención personalizada 6 0 6
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Aprendizaje colaborativo implica o desenvolvemento de traballos en grupo onde solicitar axuda, aportar coñecemento e dilucidar axudas e apoios para aprender
Actividades iniciales presentación do plan de traballo así como a iniciación nos temas no marco da asignatura así como avaliando os coñecementos previos e os marcos de desenvolvemento/aprendizaxe para os alumnos
Estudio de casos En cada tema se plantexarán casos sobre os supostos teóricos sobre os que discutir e analizar a realidade e plantexar pensamentos, razonamento, avaliación para a millora do traballo individual e de grupo
Seminario O traballo en equipo, o debate, a xeneración de ideas e plantexamentos xurdirá no caso en que se discuta e plantexe o que se necesita para cada caso así como a posta en práctica as propias teorías e modelos educativos e psicolóxicos
Solución de problemas Buscarase o plantexamento de problemas no que se analice e entrene a práctica de solucións facendo fincapé na realidade distinta e diversa e a adecuación a cada caso particular e singular

Atención personalizada
Metodologías
Aprendizaje colaborativo
Actividades iniciales
Estudio de casos
Seminario
Solución de problemas
Descripción
Será importante partir do carácter multidisciplinar e inter da futura profesión onde buscar solucións conxuntas adecuadas ao contexto de cada persoa co obxeto de buscar solucións e atender ás demanda concretas. Para elo as actividades iniciais incidirán en centrar o debate e traballo así como o de propoñer casos, estudar e analizar cada realidade singular así como o de establecer dinámicas intersuxetos que axuden a aprender, canalicen a aprendizaxe de coñecementos e posibliten o máximo desenvolvmeento

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Estudio de casos A10 A11 A14 B9 B11 B13 C4 C5 Tratarase de propor casos concretos sobre os que vertebrar axudas e atención psicoeducativa, plantexando axudas e apoios en cada caso e fomentando o hábito de pedir axuda e a a avaliación para a millora 33
Seminario A17 A19 B15 B17 Fomentarase o traballo en equipo onde a axuda e apoio fomenten a aprendizaxe interindividual e favoreza a interacción para aprendizaxe e coñecemento. Avaliarase a intención, as ganas de compartir, as axudas e o esforzo individual no grupo 34
Solución de problemas A23 B18 C6 Tratarase de plantexar problemas o mais reais posible nos que adaptar o grado de coñecemento así como de creatividade no día a día co obxeto de posibilitar coñecemento e actividade individual na procura del 33
 
Observaciones evaluación

Fuentes de información
Básica

Bibliografía básica:
Tema 1
Baña, M. (2000): La psicología educativa aplicada a la educación. Santiago: Tórculo. Pp.: 41-72.
C.Coll (1996) la concepción constructivista como instrumento de análisis de las prácticas educativa escolares. En C.Coll (comp.) Psicología de la instrucción: la enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria. Barcelona: Horsori.
Tema 2
Baña, M. (2000): La psicología educativa aplicada a la educación. Santiago: Tórculo. Pp.: 77-92.
Mir.as, M. (1991): Educación y desarrollo. Infancia y aprendizaje, 54,
Feuerstein, R. (1994): La teoría de la modificabilidad cognitiva: Un modelo de evaluación y entrenamiento en los procesos de inteligencia. En J.Beltrán (comp.): Intervención psicopedagógica. Madrid: Pirámide
Tema 3:
Baña, M. (2000): La psicología educativa aplicada a la educación. Santiago: Tórculo. Pp.: 93-124.
Mujina, M. (1993): Psicología de la edad Preescolar. Madrid: Visor. pp.:139-167
Tema 4
Baña, M. (2000): La psicología educativa aplicada a la educación. Santiago: Tórculo. Pp.: 111-122.
Coo, C. e Miras, M. (1991): Características individuales y condiciones para el aprendizaje: la búsqueda de interacciones. En C.Coll, A. Marchesi e J. Palacios: Psicología de la educación. Madrid: Alianza Editorial.
Tema 5:
Scribner, S e Cole, M. (1982): Consecuencias cognitivas de la educación formal e informal. Infancia y aprendizaje, 17, 3-18.
Solé, I. (1993): Bases psicopedagógicas de la práctica educativa. En T. Mauri e outros (comps): El currículum en el centro educativo. Barcelona: Horsori.
Tema 6
Baña, M. (1987): O suxeito-alumno: implicacións para a aprendizaxe escolar. Documento interno. A Coruña: Psicoloxía Evolutiva.
Moreno, M. e Sastre, G. (1982): Descubrimiento y construcción de conocimientos. Barcelona: GEdisa.
Novak, J. (1979): TEoría y práctica de la educación. Madrid: Narcea. pp.:63-88
Baña N. (1995) La teoría de la elaboración o como organizar los contenidos en la enseñanza en base a su secuencia lógica. Doc. Interno. A Coruña: Departamento de Psicoloxía EVolutiva.
Tema 7:
Baña, M. (1989): Bases psicopedagógicas de los objetivos y contenidos educativos. A Coruña: Departamento de Psicoloxía Evolutiva.
Coll, C. (1987): Psicología y currículum. Barcelona: Laia. pp.:111-123
Tema 8:
Baña, M. (2001) La intervención psicopedagógica socio-comunitaria. En M.Baña(ed.): la intervención psicopedagógica: conceptos y aspectos generales. A Coruña: SErvicio de imprenta da Unviersidade da Coruña.
Lesta, E. (2002): Un modelo de intervención comunitaria. En M.Baña, Balsas y Durán (eds.): La intervención psicopedagógica: experiencias prácticas. A Coruña: Belen
Tema 8
Staimback, W e Staimback, S: Aulas inclusivas. Madrid: Narcea. pp.: 21-34
Echeita, G. (2006): Educación para la inclusión. Madrid: Morata. pp.: 109-141
García, E.(2007): O centro ordinario como resposta. En Educar con retos. Lugo: Consellería de Educación.
Tema 9:
Wenmeyer, M. (2006) Factores intraindividuales y medioambientales que afectan a la autodeterminación. En M Verdugo e F.Jordán (coords.): Rompiendo inercias. Claves para avanzar. Salamanca: Amarú
Van Loon, J. (2006): Apoyos en la práctica de Ardüin. En M Verdugo e F.Jordán (coords.): Rompiendo inercias. Claves para avanzar. Salamanca: Amarú.

Complementária
MANUAIS, TEXTOS E COMPILACIÓNS XERAIS

Araujo, J.B. y Chadwick, C. B. (1993). Tecnología educacional. Teorías de instrucción. Barcelona, España: Paidós

BAÑA, M. (2001): La psicología educativa aplicada a la educación. Santiago: Tórculo.

Bruner, J.S. (1978). El Proceso Mental en el Aprendizaje. Madrid, España: Narcea, S.A. de Ediciones.

Delval, J. (2002).Tesis sobre el Constructivismo. En L. Hirschfeld y S. Gelman (Comp.), Cartografía de la mente (pp. 15-33). Barcelona: Gedisa.

BELTRAN, J. e outros/as (1992): Psicología de la educación. Madrid: EUDEMA (2ª reimp.).

BELTRAN, J. e BUENO, J.A. (Eds.) (1995): Psicología de la educación. Barcelona: Marcombo.

BUENO, J.A. e CASTANEDO, C. (Coords.) (2001): Psicología de la educación aplicada. Madrid: CCS (2ª ed.)

COLL, C. (1985): Psicología Genética y aprendizaje escolar. Madrid: Siglo XXI

COLL, C. (1995): Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Barcelona: Paidós.

COLL, C., PALACIOS, J. e MARCHESI, A. (Comps.) (1990): Desarrollo psicológico y educación, II. Psicología de la educación. Madrid: Alianza Psicológica.

COLL, C., PALACIOS, J. e MARCHESI, A. (Comps.) (2001): Desarrollo psicológico y educación. II. Psicología de la educación escolar. Madrid: Alianza. Psicología y Educación (1ª ed. renovada).

GONZÁLEZ PIENDA, J.A. e outros (Coords.) (2002): Manual de psicología de la educación. Madrid: Pirámide.

GOOD, T.H.L. e BROPHY, J. (1996): Psicología educativa contemporánea. Madrid: McGraw Hill (5ª e.).

HENSON, K.T. e ELLER, B.F. (2000): Psicología educativa para la enseñanza eficaz. México: International Thompson Editores.

SAMPASCUAL, G. (2001): Psicología de la educación. Madrid: UNED.

SAMPASCUAL, G. (2002): Psicología del desarrollo y de la educaicón. Vol. II: Psicología de la educación. Madrid: UNED.

SANTROCK, J.W. (2001): Psicología de la educación. México: McGraw Hill.

SPRINTHALL, N.A., SPRINTHALL, R.C. e OJA, S.N. (1996): Psicología de la educación. Madrid: McGraw Hill (6ª Ed.)

TRIANES, M.V. (Coord.) (1996): Psicología de la educación para profesores. Madrid: Pirámide (Biblioteca Eudema).

TRIANES, M.V. e GALLARDO, J.A. (Coords) (1998): Psicología de la educación y del desarrollo. Madrid: Pirámide.

TRIANES, M.V. e GALLARDO, J.A. (Coords) (2004): Psicología de la educación y del desarrollo en contextos escolares. Madrid: Pirámide.

VYGOTSKI, L. (1976): El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Vielma, E.V. y Salas, M.L. (2000). Aportes de las teorías de Vygotsky, Piaget, Bandura y Bruner. Educere, 9, 30-37.

Wertsch, J.V. (1988). Vygotsky y la formación social de la mente. Barcelona, España: Paidós

WOOLFOLK, A. (1999): Psicología educativa. México: Prentice Hall (7ª ed.)


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías