Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación Código 652811301
Titulación
Diplomado en Educación Social
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
1º y 2º Ciclo 1º cuatrimestre
Tercero Obligatoria 3.5
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Coordinador/a
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web http://campusvirtual.udc.es/moodle
Descripción general A materia de Novas tecnoloxías aplicadas á educación forma parte do plan de estudios da diplomatura de Educación Social. Impártese no último curso e é unha materia troncal de 4.5 créditos, 3 teóricos e 1.5 prácticos, o que equivale no Sistema Europeo de Transferencia de Créditos a aproximadamente 3.5 créditos que representan o redor de 87 horas de traballo do estudante.

Os descritores desta materia son os seguintes: Recursos didácticos e novas tecnoloxías: utilización nas súas distintas aplicacións didácticas, organizativas e administrativas. Utilización dos principais instrumentos informáticos e audiovisuais.

Esta materia pretende o desenvolvemento de capacidades que permitan ao alumnado configurar un marco integrador e interrelacional da súa práctica no ámbito da educación social, con capacidade para analizar de forma crítica o papel das TIC na sociedade e integralas nos diferentes ámbitos socioeducativos tanto para o seu desenvolvemento profesional así como un elemento favorecedor da inclusión da diversidade que caracteriza a sociedade.

Os principais temas e núcleos de coñecemento que se abordarán están orientados ao estudo e análise da sociedade da información e da aplicación dos medios na acción socioeducativa para a integración das TIC nos ámbitos de traballo dos educadores sociais.


Competencias del título
Código Competencias del título
A7 Identificar y analizar los factores contextuales que afectan a los procesos socioeducativos.
A8 Conocer las características de los entornos de intervención del/la educador/a social, de su evolución y prospectiva, así como de su configuración y reglamentación a través de instituciones profesionales.
A10 Comprender los fundamentos del diseño y uso de los medios y recursos para la acción socioeducativa.
A15 Diseñar y desarrollar proyectos, programas, servicios y acciones en los diversos ámbitos de trabajo socioeducativo.
A16 Planificar procesos de evaluación y evaluar la calidad de proyectos, programas, servicios y acciones en los diversos ámbitos de trabajo socioeducativo.
A18 Conocer, integrar y articular los recursos sociales, institucionales y personales para llevar a cabo el trabajo en un determinado ámbito de acción.
A19 Elaborar y gestionar medios y recursos para la acción socioeducativa.
A20 Colaborar y asesorar en la elaboración de programas socioeducativos en los medios y redes de comunicación e información.
A21 Conocer, utilizar y evaluar las TIC con fines formativos.
B1 Conocer, y saber utilizar las fuentes de información.
B2 Analizar, sintetizar y valorar críticamente la información.
B4 Conocer las contribuciones de las TIC y ser quien de utilizarlas en el estudio y en las tareas profesionales.
B9 Capacidad crítica y autocrítica.
B10 Ser capaz de relacionarse positivamente con otras personas.
B19 Saber trabajar en equipo de forma colaborativa.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Comprender e analizar de forma crítica o papel das TIC na sociedade, na educación e na educación social en particular, desenvolvendo un compromiso ético co papel liberador das novas tecnoloxías fronte o seu posible papel opresor. A7
A10
A18
A21
B1
B2
B4
B9
C3
C6
C8
Coñecer o papel dos centros sociais e do educador social ante as tecnoloxías da información e a comunicación e as súas implicacións para o desenvolvemento da acción socieducativa. A7
A8
A10
A18
A19
A20
A21
B1
B2
B4
B9
C3
C6
C8
Deseñar, seleccionar, avaliar, crear e construír materiais didácticos coas TIC para o traballo na acción socieducativa tendo en conta principios educativos como a educación democrática e inclusiva e a preocupación pola xustiza social. A10
A16
A18
A19
A20
A21
B1
B2
B4
B19
C3
Colaborar e cooperar en equipos e grupos de comunidades virtuais para o desenvolvemento de proxectos de traballo e propostas socioeducativas na Educación Social mediante o emprego das tecnoloxías da información e a comunicación. A7
A10
A15
A19
A20
A21
B1
B2
B4
B9
B10
B19
C3
C8

Contenidos
Tema Subtema
MÓDULO I: Sociedade, tecnoloxía e educación: as TIC na sociedade da información. 1.1. Concepto e características das TIC.
1.2. Mitos asociados as TIC.
1.3. A sociedade da información.
1.4. As TIC na globalización económica, política e cultural.
1.5. As desigualdades sociais e a fenda dixital.
1.6. O papel liberador ou opresor das TIC.
1.7. Os retos da acción socieducativa ante as TIC.
MÓDULO II: A tecnoloxía educativa como disciplina pedagóxica. 2.1. O desenvolvemento da tecnoloxía educativa como disciplina pedagóxica.
2.2. O enfoque da tecnoloxía educativa desde unha perspectiva multidisciplinar e crítica das ciencias sociais.
2.3. A tecnoloxía educativa en España, Europa e no mundo.
2.4. A investigación sobre as TIC no ámbito socieducativo.
MÓDULO III: Os medios na acción socioeducativa: materiais didácticos, recursos educativos e TIC. 3.1. Socialización e aprendizaxe con medios e tecnoloxías en contextos socieducativos.
3.2. Recursos educativos e materiais didácticos: medios impresos, medios audiovisuais e medios dixitais.
3.3. O deseño, selección, utilización e avaliación de recursos educativos e materiais didácticos.
MÓDULO IV: A integración das TIC no ámbito socieducativo. 4.1. As TIC nos procesos de deseño, desenvolvemento e avaliación da acción socieducativa.
4.2. O educador social ante a integración das TIC.
4.3. A organización e xestión das TIC.
4.4. Boas prácticas para integración das TIC.
4.5. Modelos e niveis de integración das TIC no ámbito socioeducativo.
MÓDULO V: Internet e acción socioeducativa. 5.1. A acción socioeducativa con tecnoloxías dixitais.
5.2. A selección, avaliación e utilización dos distintos recursos, aplicacións e servicios de internet na acción socioeducativa.
5.3. A web 2.0, análise das súas posibilidades socioeducativas e creación de recursos na rede.
5.4. O elearning e os entornos virtuais.
5.5. Os entonos de traballo colaborativo.
5.6. As redes sociais.

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Sesión magistral 12 18 30
Discusión dirigida 2 2 4
Trabajos tutelados 18 22 40
Prueba mixta 1 8.5 9.5
 
Atención personalizada 4 0 4
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Sesión magistral Na actividade de sesión maxistral traballaranse os contidos que conforman o marco teórico mediante a exposición oral, guiada co uso de presentacións, de medios audiovisuais e coa introdución de cuestións dirixidas ao alumnado coa finalidade de favorecer a aprendizaxe e a construción do coñecemento.

Realizarase unha exposición xeral introdutoria de cada un dos distintos temas de que consta o programa, indicando os aspectos que o alumnado debe ampliar co seu traballo persoal, coas oportunas orientacións bibliográficas.
Discusión dirigida Mediante esta dinámica abordaranse diversas temáticas orientadas a que o alumnado reflexione sobre a importancia das TIC na sociedade, na educación e na educación social en particular, atendendo aos múltiples factores que inciden na súa integración para desenvolvemento da intervención educativa, co obxecto de favorecer a construción dunha visión crítica das diferentes formas de interpretar a realidade socioeducativa.
Trabajos tutelados En torno aos diferentes temas proporase a realización de pequenos traballos de grupo baseados en prácticas a través de TIC. Estas actividades iniciaranse na aula e deberán ser completados mediante o traballo autónomo do alumnado, atendendo as indicacións que se proporcionarán a través da atención personalizada do profesor aos diferentes grupos.

Para a realización destes traballos tomaranse como referencia tanto os materiais básicos da materia así como outros complementarios. Basearanse no traballo con distintos recursos na rede, con distintos programas de software gratuíto e ferramentas de autor e coa pizarra dixital. Finalmente, a través da exposición na aula, cada grupo compartirá os traballos realizados cos demais grupos.
Prueba mixta A proba mixta constituirá unha actividade final da materia con carácter avaliativo a través da que o alumnado deberá dar resposta a varias cuestións facendo un tratamento global e integrado dos coñecementos adquiridos, de acordo co conxunto de contidos abordados en torno ás diferentes dinámicas de traballo ao longo da materia.

Atención personalizada
Metodologías
Trabajos tutelados
Descripción
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbense como momentos de traballo presencial co profesor, polo que implican unha participación obrigatoria para o alumnado.

A forma e o momento en que se desenvolverá indicarase en relación a cada actividade ao longo do curso segundo o plan de traballo da materia.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Trabajos tutelados En relación cos traballos tutelados valorarase:
- A adecuación metodolóxica das propostas de traballo.
- A profundidade do contido.
- O dominio das aplicacións utilizadas na elaboración das propostas educativas.
- O tratamento dunha linguaxe propia do contexto disciplinar.
- A utilización de fontes documentais complementarias e actuais.
- A presentación e a claridade da exposición.
70
Prueba mixta A proba mixta consistirá en dar resposta a varias cuestións que implicarán un tratamento global e integrado dos contidos abordados ao longo da materia. 30
 
Observaciones evaluación

Segundo a participación do alumnado na materia, a avaliación contempla dúas opcións.

Opción A. Para o alumnado que asiste/participa nas actividades de clase (>85%):

a)
Elaboración dun cartafol cos traballos de cada grupo no que se
recollerán as prácticas que se desenvolvan na aula, así como aquelas
actividades relacionadas coa lectura e análise de materiais diversos
presentados en clase (70%).

b) Un exame escrito sobre os contidos da materia (30%).

Opción B. Para o alumnado que non asiste/participa nas actividades de clase (< 85%):

a) Presentación dos traballos que corresponden coa parte práctica da materia (30%).

b) Un exame escrito sobre os contidos da materia (70%).

Para
superar a materia é necesario obter unha avaliación favorable en cada
unha das partes da materia (50%). As convocatorias de setembro e
decembro estarán sometidas aos mesmos criterios que a convocatoria de
xuño: aqueles estudantes que queiran presentarse ás mesmas deben ter a
día de exame todas as actividades que corresponden ás prácticas da
materia e así poder ser avaliados da mesma.


Fuentes de información
Básica

Almirón, Nuria (2008): Web 2.0 ¿a reedición da burbulla tecnolóxica? Revista Red Digital.

Area Moreira, Manuel (2009): Introducción a la Tecnología educativa. Universidad de La Laguna. Creative Commons. Libro electrónico.

Area Moreira, Manuel; Gros Salvat, Begoña y Marzal García-Quismondo, Miguel Angel (2008): Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Madrid. Síntesis.

Area Moreira, Manuel (2005): La educación en el laberinto tecnológico. Barcelona. Octaedro.

Area Moreira, Manuel (2004): Los medios y las tecnologías en la educación. Madrid. Pirámide.

Ballestero, F. (2002): La brecha digital. El riesgo de exclusión en la sociedad de la información. Madrid. Biblioteca de la Fundación AUNA.

Cabero Almenara, Julio (coord.) (2006): Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid. McGrawHill.

Cabero Almenara, Julio (coord.) (2007): Tecnología educativa. Madrid. McGrawHill.

Cebrián de la Serna, Manuel (coord.) (2005): Tenologías de la información y la comunicación para la fomación de docentes. Madrid. Pirámide.

Cebrián, J. L. (1998): La Red. Cómo cambiarán nuestras vidas los nuevos medios de comunicación. Madrid. Taurus.

Cid Fernández. J.M. y Rodríguez Rodríguez, X. (2007): A fenda dixital e as súas implicacions educativas. Nova Escola Galega.

Fernández Estéban, M.L. (1998): Nuevas Tecnologías, Internet y derechos fundamentales. McGraw Hill / Interamericana de España.

Gewerc, A. (2007): Sobre brechas digitales y puentes. Apuntes para analizar las políticas de inclusión. Nova Escola Galega.

Gutiérrez, A. (2003): Alfabetización digital: algo más que ratones y teclas. Barcelona. Gedisa

Monereo, C. y otros (2005): Internet y competencias básicas. Barcelona. Grao.Ortega carrilo, J. A. y García Martínez, F. A. (2007): Ética en los medios de comunicación e Internet. Pirámide.

Ortega Carrillo, José Antonio y Chacón Medina, Antonio (coords.) (2007): Nuevas tecnologías para la educación en la era digital. Madrid. Pirámide.

Ovelar, María (2007): Aristocracia bloguera. Revista R.

Salinas, Jesús, Aguaded, José Ignacio y Cabero, Julio. (coords.) (2004): Tecnologías para la educación: Diseño, producción y evaluación de madios para la formación docente. Madrid. Alianza editorial.

Wolton, Dominique (2000): Internet ¿Y después? Una teoría crítica de los nuevos medios de comunicación. Gedisa. Barcelona.

Complementária

Aguilera, José María (1999): Aprendiendo en la era de la información. Madrid. Anaya.

Alonso Erausquin, Manuel y Matilla, Luis (1990): Imágenes en acción. Análisis y práctica de la expresión audiovisual en la escuela activa. Madrid. Akal.

Alonso Erausquin, Manuel; Matilla, Luis y Vázquez Freire, Miguel (1995): Teleniños públicos, Teleniños privados. Madrid. Ediciones de la Torre.

Aparici, Roberto (coord.) (1996): La revolución de los medios audiovisuales. Educación y Nuevas Tecnologías. Madrid. Ediciones de la Torre.

Aparici, Roberto y García Matilla, Agustín (1998): Lectura de imágenes. Madrid. Ediciones de la Torre. 3º edición.

Aparici, Roberto; García Matilla, Agustín y Valdivia, Manuel (1992): La imagen. UNED.

Aparici, Roberto (coord.) 2000: Nuevas tecnologías, comunicación y educación. Cd-rom. UNED

Area Moreira, Manuel (1999): Futuro imperfecto: novas tecnologías e igualdade de oportunidades. Revista Galega de Educación, nº32, pp.13-19.

Area Moreira (2001): Educación en la sociedad de la información. Bilbao. Desclee de Brouwer.

Baleirón, Charo et al. (1998): O laberinto virtual. Sobre as novas tecnoloxías na educación. Vigo. Xerais.

Bartolomé, Antonio (2002): Nuevas tecnologías en el aula. Guía de supervivencia. Barcelona. Graó. 3º edición.

Bautista García-Vera, Antonio (1994): Las nuevas tecnologías en la capacitación docente. Madrid. Visor.

Bonete Perales, Enquique (1999): Ética de la comunicación audiovisual. Madrid. Tecnos.

Cabero Almenara, Julio (ed.) (1999): Tecnología educativa. Madrid. Síntesis Educación.

Cabero Almenara, Julio (ed.) (2001): Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid. Síntesis Educación.

Castells, Manuel (1998): La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Fin de Milenio. Madrid Alianza.

Castells, Manuel (2000): La era de la información. Economía, sociedad y cultura. La sociedad Red. Madrid Alianza.

Cebrián, Juan Luis (1998): La Red. Cómo cambiarán nuestras vidas los nuevos medios de comunicación. Madrid. Taurus.

Cebrián de la Serna, Manuel et.al.(coord.) (1998): Recursos tecnológicos para los procesos de enseñanza y aprendizaje. Universidad de Málaga ICE.

Cebrián de la Serna, Manuel, Ríos Ariza, José Manuel (coords.) (2000): Nuevas tecnologías aplicadas a las Didácticas Especiales. Madrid. Pirámide.

Cebrián de la Serna, Manuel (2000): Internet en el aula. Proyectando el futuro. Málaga. Universidad de Málaga.

Cebrián de la Serna, Manuel (coord.) (2001): Actividades con el ordenador en el aula. Málaga. Universidad de Málaga.

Corderch, Jorge y Guitert, Montse (2001): ¿Cómo aprender y enseñar con Internet? Cuadernos de Pedagogía, nº301, pp.56-63.

Corominas, Agustín (1995): La comunicación audiovisual y su integración en en el currículum. Barcelona. Graó.

Crook, Charles (1998): Ordenadores y aprendizaje cooperativo. Madrid. Morata.

Chomsky, Noam y Ramonet, Ignacio (1995): Como nos venden la moto. Barcelona. Icaria.

Dery, Mark (1998): Velocidad de escape. La cibercultura en el final de siglo. Madrid. Siruela

Echebarría, Javier (2000): Los señores del aire: Telépolis y el Tercer entorno. Madrid. Destino.

Estefanía, Joaquín (1998): Contra el pensamiento único. Madrid. Taurus.

Fernández Esteban, María Luisa (1998): Nuevas tecnologías, Internet y Derechos fundamentales. Madrid. McGrawhill.

Ferrés, Joan y Marqués, Peré (coords.) (1997): Comunicación educativa y nuevas tecnologías. Barcelona. Praxis.

Ferrés, Joan (2000): Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona. Paidós.

Galeano, Eduardo (1998): Patas arriba. La escuela del mundo al revés. Madrid. Siglo XXI.

Gilster, P. (1995): El navegante de Internet. Madrid. Anaya.

González Quirós, José (1998): El porvenir de la razón en la era digital. Madrid. Síntesis.

Gros, Begoña (coord.) (1997): Diseños y programas educativos. Pautas pedagógicas para la elaboración de software. Barcelona. Ariel.

Guitart, Joseph (2001): Los multimedia e Internet, al servicio de la educación. Cuadernos de Pedagogía, nº301, pp.64-79.

Guitart, Joseph (2001): 100 webs del ámbito educativo. Cuadernos de Pedagogía, nº301, pp.70-80.

Gutiérrez Martín, Alfonso (1997): Educación Multimedia y Nuevas Tecnologías. Madrid. Ediciones La Torre.

Gutiérrez Martín, Alfonso (coord.) (1998): Formación del profesorado en la sociedad de la información. Segovia. Publicaciones de la Universidad de Valladolid.

Heap, Nick et.al. (1999): Information, Technology and Society. London. Sage. Open University.

Held, David (ed.) (2000): A globalizing world? Culture, economics, politics. London. Routledge. Open University.

Joyanes, Luis (1997): Cibersociedad. Los retos sociales ante un nuevo mundo digital. Madrid. McGraw-Hill.

Kaplún, Mario (1998): Una pedagogía de la comunicación. Madrid. Ediciones de la Torre.

Klein, Naomi (2001): No logo. El poder de las marcas. Barcelona. Paidós.

Least, M. (ed.) (2000): Issues in teaching using ICT. London. Routledge.

Litwin, Edith (comp.) (1995): Tecnología educativa. Política, historias, propuestas. Buenos Aires. Paidós.

Marí Sáez, Víctor Manuel (2002): Globalización, nuevas tecnologías y comunicación. Madrid. Ediciones de la Torre.

Martínez, Francisco y Prendes, Mª Paz, ccords. (2004): Nuevas Tecnologías y educación. Madrid. Pearson.

Mattelart, Armand (1998): La mundialización de la comunicación. Barcelona. Paidós.

McDougall, Anne (1998): Cómo elegir y utilizar software educativo. Madrid. Morata. Paideia.

Millán, José Antonio (1998): De redes y saberes. Cultura y educación con las nuevas tecnologías. Madrid. Aula XXI Santillana.

Mirabito, Michael (1997): Las nuevas tecnologías de la comunicación. Madrid. Gedisa.

Negroponte, Nicholas (1995): El mundo digital. Madrid. Debate.

Obach, Xavier (1997): El tratamiento de la información y otras fábulas. Madrid. Anaya.

Odina, Mercedes (2000): La aldea irreal. Madrid. Aguilar.

Pardo Pérez, Juan Carlos (1999): Transicións sociais, sociedade da información e educación escolar. Revista Galega de Educación, 32, pp.21-50.

Pérez Tornero, José Manuel (2002): Comunicación y educación en la sociedad de la información. Madrid. De la Torre.

Poole, Bernard (1999): Tecnología educativa. Educar para la sociocultura de la comunicación y el conocimiento. Madrid. McGrawHill.

Postman, Neil (1994): Tecnópolis. La rendición de la cultura a la tecnología. Barcelona. Galaxia Gutemberg.

Quin, Robyn y McMahon, Barrie (1997): Historias y estereotipos. Madrid. Ediciones de la Torre.

Ramonet, Ignacio (1998a): La tiranía de la comunicación. Madrid. Debate.

Ramonet, Ignacio (1998b): Internet, el mundo que llega. Los nuevos caminos de la comunicación. Madrid. Alianza.

Ramonet, Ignacio (2000): La golosina visual. Madrid. Debate.

Reparaz, Charo; Sobrino, Ángel y Mir, José Ignacio (2000): Integración curricular de las nuevas tecnologías. Barcelona. Ariel.

RETEVISION (2004): e-españa 2004, Informe anual sobre el desarrollo de la Sociedad de la Información en España. Fundación Tetevisión Auna.

Ríos Arza, José Manuel y Cebrián de la Serna, Manuel (2000): Nuevas tecnologías de la información y comunicación aplicadas a la educación. Málaga. Aljibe.

Roma, Pepa (2001): Jaque a la globalización. Cómo crean su red los movimientos sociales alternativos. Barcelona. Grijalbo Mondadori.

Salinas, Jesús et.al (2004): Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente. Madrid. Alianza.

Sancho Gil, Juana Mª (1994): Hacia una tecnología crítica. Cuadernos de Pedagogía, nº 230, pp.8-12)

Sancho Juana María (coord.) (1995): Para una tecnología educativa. Barcelona. Horsori.

Sancho, Juana María y Millán L.M. (comp.) (1995): Hoy ya es mañana. Tecnologías y educación: un diálogo necesario. Morón (Sevilla). Publicaciones MCEP.

San Martín, Ángel (1995): La escuela de las tecnologías. Universidad de Valencia.

Squires, David y McDougall, Anne (1997): Cómo elegir y utilizar software educativo. Madrid. Morata.

Steinberg, Shirley R. y Kincheloe, Joe. (comps.) (2000): Cultura infantil y multinacionales. Madrid. Morata.

Tiffin, John y Rajasingham, L. (1997): En busca de la clase virtual. La educación en la sociedad de la información. Barcelona. Paidós.

Toledo, P. (2001): Accesibilidad, informática y discapacidad. Sevilla. Mergablum.

Torres Santomé, Jurjo (2001): Educación en tiempos de neoliberalismo. Madrid. Morata.

V.V.A.A (1999): Sur y comunicación. Una nueva cultura de la información. Barcelona. Icaria. Antrazyt/ Medicos Mundi.

VVAA (2000): ATTAC. Contra la dictadura de los mercados. Barcelona Icaria.

VVAA (2001): Porto Alegre. Otro mundo es posible. Madrid. El viejo topo.


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios

Os materiais de traballo desta materia para a realización das prácticas e a prepración do exame atópansa en Moodle (Campus virual da UDC http://campusvirtual.udc.es/moodle).

  1. Revisar os documentos de estudo e traballo en Moodle.
  2. Iniciar canto antes a realización das prácticas.
  3. Asistir a titorías sempre que se teñan dúbidas.
  4. Traballar con todos os documentos, artigos, presentacións e demais recursos de cada bloque.
  5. Preparar de forma adecuada as presentación das practicas.


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías