Identifying Data 2018/19
Subject (*) Intervención Educativa Sobre Problemas Fundamentai Code 652811302
Study programme
Diplomado en Educación Social
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
First and Second Cycle Yearly
Third Obligatory 7.5
Language
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department
Coordinador
E-mail
Lecturers
E-mail
Web
General description No desenvolvemento desta materia preténdese que o estudantado:
• Reestructure as concepcións previas cuestionando as imaxes dominantes que, a modo de tópicos e de prexuízos, impregnan o campo da desadaptación social na actualidade.
• Apele á historia para descubrir as regras de constitución da chamada infancia inadaptada, así como as diferentes repostas institucionais que se deseñaron para atendela.
• Cuestione a aparente neutralidade das categorías creadas para designar este proceso social.
• Caracterice a evolución da educación social como unha praxe social cunha forte intencionalidade educativa con identidade propia, tomando unha actitude de apertura científica a respecto das contribucións da socioloxía, da pedagoxía, da filosofía, da psicoloxía etc.
• Desenvolva habilidades de reflexión, de análise e de síntese que garantan o compromiso ético nas súas propostas.
• Sinta a necesidade da investigación como base para o coñecemento e a transformación da realidade.
• Adquira unha maior concienciación acerca dos procesos de vulnerabilidade social.
• Desvele as teorías implícitas nos diversos informes, para interrogar aquilo que se dá por suposto acerca do que caracteriza a unha persoa normal e as formas correctas de pensar, sentir e comportarse.
• Identifique e someta a análise as ideoloxías que atravesan os discursos sociais.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Comprender a xenealoxía dos procesos históricos de consolidación da profesión e da intervención socioeducativa.
A2 Coñecer, analizar e valorar o marco da Educación Social e os modelos de carácter trasnacional, os desenvolvidos noutros países, especialmente no contexto europeo e iberoamericano.
A8 Coñecer as características dos contornos de intervención do/a educador/a social, da súa evolución e prospectiva, así como da súa configuración e regulamentación a través de institucións profesionais.
B9 Capacidade crítica e autocrítica.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer as características dos contornos de intervención do/a educador/a social, da súa evolución e prospectiva, así como da súa configuración e regulamentación a través de institucións profesionais A8
Caracterizar a evolución da educación social como unha praxe social cunha forte intencionalidade educativa con identidade propia, tomando unha actitude de apertura científica a respecto das contribucións da socioloxía, de pedagoxía, de filosofía, de psicoloxía etc. A1
A2
B9
C6

Contents
Topic Sub-topic
NÚCLEO I: A historia do presente da xustiza xuvenil


TEMA 1.1. Antecedentes históricos relativos ás medidas de regulación e de control social da infancia e da xuventude abandonada e/ou delincuente.
TEMA 1.2. Perigo social, obrigatoriedade escolar e definición social de diferentes tipos de infancia.
NÚCLEO II: Desadaptación, delincuencia e vulnerabilidade social.

TEMA 2.1. Aproximación conceptual
TEMA 2.2. Perspectivas definitorias desadaptación social.
TEMA 2.3. Desviación, delito e orde social.
TEMA 2.4. Violencia, delito e vulnerabilidade
NÚCLEO III: Adolescentes socialmente conflitivos: propostas de acción socioeducativa

TEMA 3.1. Escenarios adolescentes: diferentes e desiguais
TEMA 3.2. Menores en desprotección e en conflito social: Marco lexislativo.
NÚCLEO IV: A Educación social no ámbito da vulnerabilidade social

TEMA 4.1. A educación especializada como antecedente da educación social.
TEMA 4.2. Principais problemas na definición do perfil profesional.
TEMA 4.3. Modelos de acción socioeducativa
NÚCLEO IV: Os proxectos como método de traballo - "O educador e a programación: unha experiencia concreta"
- "O proceso de intervención socioeducativa no caso dun menor en situación de risco social"
- "Experiencias socioeducativas en medio aberto"
- "A favor dos desfavorecidos"

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Mixed objective/subjective test 0 187.5 187.5
 
Personalized attention 8 0 8
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Mixed objective/subjective test Desenvolver catro cuestións a modo de pregunta tema, tendo en conta as fontes de informacion recollidas na bibliografía básica. Puntuación máxima de 7 pto. (É necesario contestar minimamente a todas as preguntas).
Situar un proceso de vulnerabilidade social no marco lexislativo e conceptual. Puntuación máxima de 3 pto.
Ambas preguntas elaboraranse sen material.

Personalized attention
Methodologies
Mixed objective/subjective test
Description
En horario de titorías.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test Desenvolver catro cuestións a modo de pregunta tema, tendo en conta as fontes de informacion recollidas na bibliografía básica. Puntuación máxima de 7 pto. (É necesario contestar minimamente a todas as preguntas).

Situar un proceso de vulnerabilidade social no marco lexislativo e conceptual. Puntuación máxima de 3 pto.

Ambas preguntas elaboraranse sen material.
100
 
Assessment comments


Sources of information
Basic

NÚCLEO I

VEGA, Amando(1989): “Aproximación histórica a la educación de los inadaptados sociales”. EnPedagogía de Inadaptados Sociales.Madrid: Narcea.

IGLESIAS, Ana(2005): “Xustiza xuvenil e perigosidade social. Unha historia do presente”. En Sarmiento. Anuario Galego de Historia daEducación.

VARELA, Julia eÁLVAREZ-URÍA, Fernando (1991): “Escuela de delincuentes”. En Arqueología de la escuela. Madrid: La Piqueta, páxs.235-259.

MINISTERIO DE JUSTICIA (1950): Tribunaltutelar de menores de la provincia deÁlava. XXV años de su vida 1923-1947. Vitoria, páxs. 67-87.

NÚCLEO II

VALVERDE, Jesús(1998): El Procesode Inadaptación social. Madrid: Popular, páxs. 13-34.

ORTE, Carme eMARCH, Martí (1996): “La inadaptación social: concepto y características”. En Pedagogía de la inadaptación social.Valencia:Nau Llibres, páxs. 26-45.

VARELA, Julia e ÁLVAREZ-URÍA, Fernando (1989): “ Violencia y delito” En Sujetos frágiles. Ensayos de sociologíade la desviación. Fondo de cultura económica: Paideia, páxs.117-143.

CASTEL, Robert(1996 ): “De la exclusión como estado a la vulnerabilidad como proceso”. En Archipiélago, nº 21, páxs.27-36.

MIGUEL, Ana De(1996): “Género y conducta desviada: estado de la cuestión” En Sociología de las relaciones de género, Institutode la Mujer.

NÚCLEO III

FEIXA, Carles(2003): “Generación @. La adolescencia en la era digital”. En Cuadernos de Pedagogía, nº 320, páxs.52-55.

FUNES, J.(2005):”El mundo de los adolescentes: propuestas para observar y comprender”.En Revista de Educación Social, nº 29, páxs.78-99.

IGLESIAS, Ana (2007): “Los efectos de la escolaridad en la configuración de lasidentidades: la justicia juvenil”. En BERGALLI, Roberto e RIVERA, Iñaki (Coords)Jóvenes y adultos. El difícil vínculosocial. Desafío(s)5. Anthropos.

IGLESIAS, Ana (2008): “Socialización familiar: entre o control e os afectos”.En Educar e castigar. Unha historia do presente da xustiza demenores en Galicia. Servizo de Publicacións da Universidade da Coruña,páxs. 169-224.

NÚCLEO IV

NÚÑEZ, Violeta e PLANAS, Teresa (1997): “La educación social especializada.Historia y perspectivas: una propuesta metodológica”. En PETRUS, Antonio.(Coord.): Pedagogía Social. Barcelona:Ariel, páxs.103-129.

ORTEGA, José (1997): “Comunidad y educación social (Programa comunitario de prevención de la asociabilidad infanto-juvenil “ciudad educativa"). En PETRUS, Antonio. (Coord.): Pedagogía Social. Barcelona:Ariel, páxs.196-219.

AMORÓS, Pere eAYERBE, Pello (Ed.) (2000): “La intervención socioeducativa en un contextoinstitucional”. En Intervenciónsocioeducativa en inadaptación social. Madrid: Síntesis, páxs. 197-226.

ORDEN de 13 dejulio de 2005, por la que se aprueba el Proyecto Educativo Marco para loscentros de protección de menores en el ámbito de la Comunidad Autónomade Andalucía (BOJA nº 50 de 3 de agosto de 2005). En http://www.juntadeandalucia.es/boja/boletines

GARCÍA MOLINA, José(2005): “El proyecto educativo individualizado. Una propuestateórico-metodológica para el trabajo en Centros Residenciales de AcciónEducativa”. En LIRIO, Juan, Lametodología en Educación Social.Madrid: Dykinson, páxs. 285-308.

Proxectos

Ver no apartado de contidos o núcleo IV.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.