Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Psicoloxía clínica infantil Código 652G01009
Titulación
Grao en Educación Infantil
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Non presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Bueno Palomino, Ana Maria
Simon Lopez, Miguel Angel
Correo electrónico
ana.bueno@udc.es
miguel.angel.simon@udc.es
Web
Descrición xeral A materia atópase no segundo cuadrimestre do primeiro curso do grao en educación infantil. Nela abórdanse cuestións totalmente novas para os estudantes, pois non teñen ningún precedente en materias cursadas con anterioridade. Nesta materia proporcionarase unha visión actual do ámbito da psicoloxía clínica infantil, particularmente referido á psicopatoloxía e o tratamento dos principais problemas de saúde mental que afectan á infancia.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se realizarán cambios

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
Sesión maxistral: clases grabadas en power point postas a disposición do alumnado na plataforma Moodle
Proba obxectiva: levada a cabo a través de Moodle
Estudo de casos a través de Teams

*Metodoloxías docentes que se modifican:

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:
Correo electrónico e Teams


4. Modificacións na avaliación
Proba obxectiva a través de Moodle

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía:
Non se realizarán cambios


Competencias do título
Código Competencias do título
A8 Saber informar a outros profesionais especialistas para abordar a colaboración do centro e do mestre na atención ás necesidades educativas especiais que se propoñan.
A9 Adquirir recursos para favorecer a integración educativa de estudantes con dificultades.
A15 Coñecer os principios básicos dun desenvolvemento e comportamento saudables.
A16 Identificar trastornos no sono, a alimentación, o desenvolvemento psicomotor, a atención e a percepción auditiva e visual.
A17 Colaborar cos profesionais especializados para solucionar ditos trastornos.
A18 Detectar carencias afectivas, alimenticias e de benestar que perturben o desenvolvemento físico e psíquico adecuado dos estudantes.
A20 Valorar a importancia da estabilidade e a regularidade no contorno escolar, os horarios e os estados de ánimo do profesorado como factores que contribúen ao progreso harmónico e integral dos estudantes.
A29 Valorar a importancia do traballo en equipo.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B12 Capacidade de organización e planificación.
B15 Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica.
B16 Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes.
B17 Capacidade para presentar, defender e debater ideas utilizando argumentos sólidos.
B18 Capacidade para relacionarse positivamente con outras persoas.
B24 Recoñecemento e respecto á diversidade e á multiculturalidade.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer as principais variables implicadas na xénese e desenvolvemento dos trastornos mentais na infancia A15
A16
B1
C6
C7
C8
Definir a psicopatoloxía descritiva e manifestacións clínicas dos principais trastornos mentais e do comportamento na infancia A16
Colaborar cos pais e co sistema de saúde para promocionar hábitos saudables A8
A29
B5
B12
B16
B17
B18
Colaborar cos pais e cos profesionais da saúde mental especializados no tratamento dos trastornos infantís A17
B15
B24
Definir modelos e técnicas de intervención para o tratamento dos principais trastornos mentais e do comportamento na infancia A9
A16
A18
A20
B2

Contidos
Temas Subtemas
Panorama xeral dos trastornos infantís Concepto e método da psicoloxía clínica infantil
Clasificación da conduta anormal
Trastornos de la eliminación Enuresis
Encopresis
Trastornos do soño Características básicas do soño
Principais trastornos do soño na infancia
Técnicas de avaliación e tratamento
Trastornos de ansiedade e do estado de ánimo Caracterización clínica dos trastornos de ansiedade na infancia
Técnicas de avaliación e tratamento dos trastornos de ansiedade
Descrición clínica e tratamento da depresión na infancia
Trastornos por déficit de atención e comportamento perturbador Trastorno por déficit de atención con hiperactividade
Trastorno negativista desafiante
Trastorno disocial
Trastornos da inxestión e da conduta alimentaria Características clínicas dos trastornos da inxestión e da conduta alimentaria
Instrumentos de avaliación
Tratamento dos trastornos da conduta alimentaria
Trastornos da comunicación Trastorno da linguaxe expresiva
Trastorno mixto da linguaxe receptiva-expresiva
Trastorno fonológico
Tartamudez
Outros problemas da infancia Problemas de relación
Problemas relacionados co abuso ou a neglixencia

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A9 A15 A16 A17 A18 A20 B15 B16 C6 C7 C8 33 33 66
Proba obxectiva B2 2 55 57
Estudo de casos A8 A29 B1 B2 B5 B12 B17 B18 B24 9 9 18
 
Atención personalizada 9 0 9
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Ao longo das mesmas presentaranse os contidos básicos da materia. Preténdese que os estudantes adquiran os coñecementos fundamentais para comprender os trastornos mentais e colaborar na súa prevención e tratamento
Proba obxectiva Ao finalizar o curso realizarase unha proba obxectiva para avaliar os coñecementos dos estudantes.
Estudo de casos Seleccionaranse unha serie de casos clínicos para a súa discusión e análise. O estudante deberá entregar un informe final dos casos estudados

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
Orientación e titoría do traballo individual a desenvolver para elaborar o informe final dos casos clínicos estudados

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva B2 Proba de verdadeiro/falso 90
Estudo de casos A8 A29 B1 B2 B5 B12 B17 B18 B24 Informe dos casos clínicos estudados 10
 
Observacións avaliación

Para superar a materia deberá obterse unha puntación mínima de 5 na proba obxectiva, así como participar na discusión e análise dos casos clínicos, sendo preceptivo entregar o oportuno informe de cada un deles. En aplicación da "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes de grao na UDC" (aprobada en Consello de Goberno do 29 de maio de 2012), os alumnos aos que se recoñeceu a condición de estudantes a tempo parcial e solicitasen ao Decano/á correspondente dispensa académica, quedarán eximidos da obrigatoriedade de asistencia ás sesións de discusión e análise de casos; con todo, estes alumnos deberán entregar os correspondentes informes antes da data establecida para a realización do exame da materia.


Fontes de información
Bibliografía básica American Psychiatric Association (2014). DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Madrid. Médica Panamericana.
Walker, C. E. y Roberts, M. C. (2001). Handbook of Clinical Child Psychology. New York. John Wiley & Sons
Caballo, V. E. y Simón, M. A. (Eds.) (2002). Manual de Psicología Clínica Infantil y del Adolescente. Trastornos Específicos. Madrid. Pirámide
Caballo, V. E. y Simón, M. A. (Eds.) (2001). Manual de Psicología Clínica Infantil y del Adolescente. Trastornos Generales. Madrid. Pirámide
Rodríguez Sacristán, J. (Ed.) (2000). Psicopatología Infantil Básica. Madrid. Pirámide
Carr, A. (2006). The Handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology. New York. Taylor & Francis

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías