Competencias do título |
Código
|
Competencias do título
|
A1 |
Comprender os procesos educativos e de aprendizaxe no período de 0-6, no contexto familiar, social e escolar. |
A10 |
Crear e manter lazos de comunicación coas familias para incidir eficazmente no proceso educativo. |
A11 |
Coñecer e saber exercer as funcións de titor e orientador en relación coa educación familiar. |
A12 |
Promover e colaborar en accións dentro e fóra da escola, organizadas por familias, concellos e outras institucións con incidencia na formación cidadá. |
A13 |
Analizar e incorporar de forma crítica as cuestións máis relevantes da sociedade actual que afectan á educación familiar e escolar: impacto social e educativo das linguaxes audiovisuais e das pantallas; cambios nas relacións de xénero e interxeracionais; multiculturalidade e interculturalista; discriminación e inclusión social e desenvolvemento sustentable. |
A14 |
Coñecer a evolución histórica da familia, os diferentes tipos de familias, de estilos de vida e educación no contexto familiar. |
A32 |
Valorar a relación persoal con cada estudante e a súa familia como factor de calidade da educación. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, autocrítico, lóxico e creativo. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
B8 |
Capacidade de adaptación a situacións novidosas. |
B10 |
Capacidade de análise e síntese. |
B11 |
Capacidade de busca e manexo de información. |
B15 |
Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica. |
B16 |
Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes. |
B17 |
Capacidade para presentar, defender e debater ideas utilizando argumentos sólidos. |
B18 |
Capacidade para relacionarse positivamente con outras persoas. |
B19 |
Comunicación oral e escrita na lingua materna. |
B20 |
Coñecemento de outras culturas e de outras costumes. |
B21 |
Coñecemento e comunicación en linguas estranxeiras. |
B22 |
Creatividade ou capacidade para pensar as cousas desde diferentes perspectivas, ofrecendo novas solucións aos problemas. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C2 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias do título |
Crear e manter lazos de comunicación coas familias para incidir eficazmente no proceso educativo. |
A10
|
|
|
Coñecer e saber exercer as funcións de titor e orientador en relación coa educación familiar |
A11
|
|
|
Promover e colaborar en accións dentro e fóra da escola, organizadas por familias, concellos e outras institucións con incidencia na formación cidadá. |
A12
|
|
|
Analizar e incorporar de forma crítica as cuestións máis relevantes da sociedade actual que afectan á educación familiar e escolar: impacto social e educativo das linguaxes audiovisuais e das pantallas; cambios nas relacións de xénero e interxeracionais; multiculturalidade e interculturalista; discriminación e inclusión social e desenvolvemento sustentable. |
A13
|
|
|
Coñecer a evolución histórica da familia, os diferentes tipos de familias, de estilos de vida e educación no contexto familiar. |
A14
|
|
|
Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva |
|
B2
|
|
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional |
|
B6
|
|
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo |
|
B7
|
|
Capacidade de adaptación a situacións novidosas. |
|
B8
|
|
Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes. |
|
B18
|
|
Coñecemento de outras culturas e de outras costumes. |
|
B20
|
|
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro |
|
|
C2
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
|
C4
|
Comprender os procesos educativos e de aprendizaxe no período de 0-6, no contexto familiar, social e escolar. |
A1
|
|
|
Valorar a relación persoal con cada estudante e a súa familia como factor de calidade da educación. |
A32
|
|
|
Aprender a aprender |
|
B1
|
|
Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva. |
|
B3
|
|
Capacidade de análise e síntese. |
|
B10
|
|
Capacidade de busca e manexo de información. |
|
B11
|
|
Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes. |
|
B16
|
|
Coñecemento e comunicación en linguas estranxeiras |
|
B21
|
|
Creatividade ou capacidade para pensar as cousas desde diferentes perspectivas, ofrecendo novas solucións aos problemas. |
|
B22
|
|
Capacidade para presentar, defender e debater ideas utilizando argumentos sólidos. |
|
B17
|
|
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
|
|
C6
|
Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica. |
|
B15
|
|
Comunicación oral e escrita na lingua materna. |
|
B19
|
|
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
|
|
C1
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Teorías e conceptos |
1.1.Familia e diversidade familiar
1.2.O ciclo vital familiar
1.3. A familia como sistema: precisións teóricas e conceptuaies
1.4. Ecoloxía da familia
|
2. Familia e procesos |
2.1. Procesos familiares
2.2. A familia como contexto de aprendizaxe de pais e fillos |
3. Técnicas efectivas de intervención psicolóxica familiar |
3.1. Formas efectivas de conexión coas familias
3.2. As actividades grupais con familias
3.3. A entrevista individual:
3.3.1. Primeira entrevista: creación de un clima relacional, identificación de fortalezas e fixación de objetivos comunes
3.3.2. Sucesivas entrevistas
|
4. Familias en situacións especiais |
4.1. Familias e necesidades educativas especiais
4.2. Familias e diversidade socio-cultural
4.3. Familias e divorcio |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A1 A12 C4 |
2 |
0 |
2 |
Sesión maxistral |
A11 A13 A14 B3 B10 B11 B20 C6 |
20 |
0 |
20 |
Lecturas |
B1 B21 C1 C2 |
0 |
50 |
50 |
Proba de resposta múltiple |
A11 A14 B20 C1 C2 |
2 |
36 |
38 |
Simulación |
A10 A12 B2 B6 B7 B8 B16 B18 |
12 |
0 |
12 |
Estudo de casos |
A11 A32 B2 B6 B15 B22 |
4 |
8 |
12 |
Presentación oral |
B17 B19 C1 C2 |
2 |
12 |
14 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
A través das actividades iniciais se realizará a presentación da asignatura e se identificarán os coñecementos previos. |
Sesión maxistral |
Algunhas sesións a profesora responsable fará unha exposición de temáticas ccomplexas conceptualmente e que requiren unha exposición detallada, como, por exemplo, sobre as teorías da familia. |
Lecturas |
As lecturas as veces se discutirán en clase e outras deberán expoñelas na aula. |
Proba de resposta múltiple |
Se fará un examen tipo test para verificar os aprendixajes básicos teóricos e conceptuais. |
Simulación |
As simulacións implican que a través de xogos de roles se presentan diversas situacións, tanto problemáticas como non, que exixen unha relación bidireccional entre a familia e escola a través de cartas ou entrevistas individuais. |
Estudo de casos |
Se presentan diversos casos. En pequeños grupos deberán discutir sobre a maneira de abordalos e presentar por escrito as súas liñas de actuación. |
Presentación oral |
Se ofrecerá ós alumnos a oportunidade de exponer unha temática do temario |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Presentación oral |
|
Descrición |
En todas as actividades que requiren unha atención persoalizada, se atenderá ós alumnos, na aula mentras traballan grupalmente, por exemplo, no estudo de caso, ou, no despacho.
Pero, a través de Moodle os alumnos poden comunicarse cos docentes responsables de seu grupo e igualmente o teléfono ou o correo electrónico poden usalo para consultar dudas ou concertar citas. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba de resposta múltiple |
A11 A14 B20 C1 C2 |
Se fará en examen tipo test con tres alternativas de resposta na que so unha é correcta e donde restan errores. |
40 |
Presentación oral |
B17 B19 C1 C2 |
Se valorará o dominio do tema, da linguaxe expositiva, a capacidade didáctica e o dominio das novas tecnoloxías. |
20 |
Estudo de casos |
A11 A32 B2 B6 B15 B22 |
Se presentan diversos casos. En pequenos grupos deberán discutir sobre a maneira de abordalos e presentar por escrito as súas liñas de actuación. |
15 |
Simulación |
A10 A12 B2 B6 B7 B8 B16 B18 |
Os alumnos serán evaluados según a súa execución no xogo de roles. |
25 |
|
Observacións avaliación |
ALUMNOS ASISTENTES: A matrícula de honra se concederá a partir de 9,5. Para solicitala se hará un escrito razoado dirixido á docente ou ós docentes da asignatura. Pode enviarse a través de correo electrónico. A calificación dos alumnos asistentes depende do cálculo de xogo de roles, estudo de caso, exame e presentación oral. A nota ha de ser de 5 para ter aprobado pero contando coas aportaciones de cada un dos apartados de evaluación.
Se considera asistente a aquel alumno que acuda ó 80% das clases expositivas e interactivas. Un alumno cunha asistencia menor do 80%, poderá incorporarse ás actividades da aula pero fará o exame como alumno non presencial.
ALUMNOS NON ASISTENTES: Se considerarán como tales aqueles alumnos que se acollan á modalidade non presencial e aqueles que non cheguen ó 80% de asistencia. A súa calificación dependerá exclusivamente da nota do exame, que será específico para este alumnado.
O exame será tipo test e nel se incluirán preguntas de todo o dado na materia, tanto nas clases teóricas como nas interactivas.
Se considera aprobado so a partir de 5.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Amatea, E. S. (2009). Building Culturally Responsive Family School Relationships. Boston, MA: Pearson
García-Bacete, F.J. (2006). Cómo son y cómo podrían ser las relaciones entre escuelas y familias en opinión del profesorado. Cultura y Educación, 18(3-4),
Sheridan, S-M. y Kratochwill, T.R. (2008). Conjoint behavioural consultation, Promoting family-school connections and interventions. Nueva York: Springer
Vázquez Huertas, C. & López-Larrosa, S. (2014). Creencias sobre la relación familia-escuela. Cambios en el futuro profesorado tras recibir formación específica. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 1, 111-121
Robledo, P. y García, J.N. (2007). El entorno parental en la intervención de personas con dificultades del desarrollo. . Dificultades del desarrollo. Evaluación e intervención
López Larrosa, S. (2009). El sistema familiar ante el divorcio: procesos y cambios estructurales, y su relación con la escuela y otros contextos. Cultura y Educación, , 21(4), 391-402
De Sáinz Ferrer, N., Martínez Ferrer, J. y Ruiz Salguero, J.M. (2011). Entrevista familiar en la escuela. Pautas concretas.. Madrid: Pirámide.
Dowling, E. y Osborne, E (1996). Familia y escuela. Una aproximación conjunta y sistémica a los problemas infantiles. Barcelona. Paidós.
López Larrosa y Escudero (2003). Familia, evaluación e intervención. Madrid. CCS
Martínez González, R.A. Pérez Herrero, M.H. ; Peña del Agua, B.M., Garcia González, M.P y Martínez (2004). Fomento de las relaciones de colaboración entre las familias y el profesorado a través de un programa de desarrollo de habilidaes para el uso del lenguaje en niños de edad infantil. Infancia y Aprendizaje,27 (4), 425-435
García-Bacete, F.J. (2006). Guía de recursos para promover las relaciones entre escuelas y familias.. Cultura y Educación, 18(3), 311-328.
Rothe, A., Urban, M. & Werning; R. (2014). Inclusive transition processes – considering socio-economically disadvantaged parents’ views and actions for their child’s successful school start. Early Years: An International Research Journal, 34(4), 364-376
López Larrosa, S. (2001). La familia como contexto de aprendizaje de padres e hijos: límites, estructura y condiciones individuales. Bordón, 53, 73-88.
García-Bacete, F.J. y Martínez-González, R.A. (2006). La relación entre los centros escolares, las familias y los entornos comunitarios como factor de calidad de la educación de menores y adultos. . Cultura y Educación, 18(3-4), 213-218.
López Larrosa (2009). La relación familia-escuela. Madrid. CCS
Ríos, J.A. (2005). Los ciclos vitales de la familia y la pareja. Madrid. CCS
Walker, J.M.T., Wilkins, A.S., Dallaire, J.R., Sandler, H.M., Hoover-Dempsey, K.V. (2006). Parental involvement: model revision through scale development. The Elementary School Journal, 106(2), 85-104.
Martínez-González, R.A y Pérez-Herrero, M.H. (2006). Propuestas metodológicas para una educación de calidad a través de las relaciones entre centros docentes, familias y entidades comunitarias. Cultura y Educación, 18(3-4), 231-246.
Freeman,J. Epston, D. y Lobovits, D. (2001). Terapia narrativa con niños. Barcelona: Paidós
Glasgow, N.A. y Whitney, P.J (2009). What successful schools do to involve families. California: Cowing Press |
Los alumnos contarán con bibliografía ordenada por temas en el programa que se les proporcionará al comienzo del cuatrimestre |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
As asignaturas de Psicoloxía do desenrolo de 0 a 6 años e a asignatura de atención temperá complementan esta asignatura polo papel tan relevante da familia no desenrolo na idade infantil e pola importancia da participación dos páis na atención temperá. Igualmente, se da complementariedade entre a asignatura de orientación e titoría e intervención psicolóxica no contexto farmiliar. Recomendase os envios dos borradores dos traballos telemáticamente e de non ser posible, especialmente cando se trata dos traballos definitivos, non utilizar plásticos, elixir a impresión a doble cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores. Debese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Debese ter en conta dos principios éticos relacionados cos valores de sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais. |
|