Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Ensino das ciencias da natureza Código 652G01019
Titulación
Grao en Educación Infantil
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Paz Villasenín, Carlos Isolino de
Correo electrónico
c.de.paz@udc.es
Profesorado
Paz Villasenín, Carlos Isolino de
Correo electrónico
c.de.paz@udc.es
Web
Descrición xeral A asignatura pretende que se valore a importancia das Ciencias da Natureza nesta etapa educativa e que se recoñezan as implicacións actuais da ciencia e a tecnoloxía para comprender e respetar o noso contorno.
Asemade, abordarase o desenvolvemento curricular e trataranse os procesos de ensino e aprendizaxe do coñecemento científico, así coma os recursos, experiencias, resolución de problemas, etc. axeitados á metodoloxía científica.
Tamén se analizarán e deseñarán propostas educativas que inclúan as interaccións Ciencia-Tecnoloxía-Sociedade e Desenvolvemento Sustentable.

Competencias do título
Código Competencias do título
A15 Coñecer os principios básicos dun desenvolvemento e comportamento saudables.
A32 Valorar a relación persoal con cada estudante e a súa familia como factor de calidade da educación.
A33 Coñecer os fundamentos científicos, matemáticos e tecnolóxicos do currículo desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes.
A36 Coñecer a metodoloxía científica e promover o pensamento científico e a experimentación.
A38 Coñecer os momentos máis sobresaíntes da historia das ciencias e as técnicas e a súa trascendencia.
A39 Elaborar propostas didácticas en relación coa interacción ciencia, técnica, sociedade e desenvolvemento sustentable.
A40 Promover o interese e o respecto polo medio natural, social e cultural a través de proxectos didácticos adecuados.
A41 Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, autocrítico, lóxico e creativo.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B10 Capacidade de análise e síntese.
B11 Capacidade de busca e manexo de información.
B12 Capacidade de organización e planificación.
B13 Capacidade para actuar de maneira sustentable na defensa do medio ambiente.
B16 Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes.
B17 Capacidade para presentar, defender e debater ideas utilizando argumentos sólidos.
B18 Capacidade para relacionarse positivamente con outras persoas.
B25 Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Aprender a aprender. A33
A36
A38
B1
B3
Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva. B2
Traballar de forma colaborativa. B5
B6
B16
B18
C4
Capacidade de análise e síntese. B10
Capacidade de busca e manexo de información. B11
Capacidade de organización e planificación. B12
Capacidade para presentar, defender e debater ideas utilizando argumentos sólidos. B17
C1
Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional. B25
Coñecer os fundamentos científicos, matemáticos e tecnolóxicos do currículo desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes. A33
Coñecer a metodoloxía científica e promover o pensamento científico e a experimentación. A36
B13
Coñecer os momentos máis sobresaíntes da historia das ciencias e as técnicas e a súa trascendencia. A39
Elaborar propostas didácticas en relación coa interacción ciencia, técnica, sociedade e desenvolvemento sustentable. A15
A39
Promover o interese e o respecto polo medio natural, social e cultural a través de proxectos didácticos adecuados. A15
A32
A40
Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación. A41
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. C3
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C6
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. C8
Adquirir os coñecementos para sensibilizarse e actuar sustentablemente a favor do medio ambiente A15
B13

Contidos
Temas Subtemas
As Ciencias da Natureza no currículo desta etapa educativa
Valor formativo das Ciencias da Natureza e a súa relación coa sostenibilidade do planeta.
Análise dos contidos curriculares de ciencias da natureza.
Tipos de contidos, criterios e propostas de secuenciación.
O ensino das Ciencias da Natureza
Que entendemos por ciencias da natureza?
A importancia das Ciencias da Natureza nesta etapa educativa.
Que tipo de coñecementos cómpre adquirir?
Os procesos de aprendizaxe das Ciencias da natureza en educación infantil Evolución histórica do coñecemento científico e as súas interrelacións coa tecnología e a sociedade.
Desenvolvemento do pensamento científico dos escolares e de habilidades de indagación na aula.
Dificultades de aprendizaxe.
A metodoloxía científica.
Recursos para o ensino-aprendizaxe das Ciencias. Tecnologías da información e a comunicación / Tecnoloxías da aprendizaxe e o coñecemento. Desenvolvemento de experiencias para fomentar o interese, respecto e actuación a favor do medio natural.
Uso e fundamento de diferentes tipos de recursos (laboratorio, museos científicos, tablets, PDIs, audiovisuais, saídas, etc.)
Análise e deseño de propostas didácticas relativas ao medio natural, que inclúan as interaccións Ciencia-Técnoloxía-Sociedade e desenvolvemento sustentable.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A33 A36 A38 A40 A41 B5 B6 B11 B12 B17 B18 B25 C1 3 30 33
Eventos científicos e/ou divulgativos A33 A38 B12 B16 B17 B18 C1 C4 C8 2 2 4
Lecturas A33 A36 A38 B1 B10 B11 B25 C3 1 2 3
Prácticas de laboratorio A36 A39 A40 B2 B5 B17 B18 C1 C3 10 10 20
Presentación oral B10 B17 B25 C1 3 15 18
Proba mixta A15 A33 A36 A38 A39 B10 C1 2 40 42
Sesión maxistral B1 B3 B6 B17 C6 14 0 14
Saídas de campo A39 A40 B13 C4 5 5 10
Solución de problemas A32 B2 B3 B6 B10 C1 C4 2 2 4
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Metodoloxía que pretende a aprendizaxe autónoma dos estudantes a nivel individual e grupal de xeito que o grupo actúe como "comunidade que construe o seu propio coñecemento" levando a cabo actividades dentro e fora da aula.
Eventos científicos e/ou divulgativos Asistencia a seminarios, xornadas... que teñan lugar na Facultade ou noutras institucións, co fin de complementar a formación.
Lecturas Leturas obrigatorias e voluntarias de libros, artigos e outros textos.
Prácticas de laboratorio Metodoloxía que permite que se aprenda a través da realización de actividades prácticas con carácter indagativo.
Presentación oral Exposición oral dos traballos realizados individualmente ou en grupo, prantexando preguntas, solicitando aclaracións, etc. sobre a tarefa levada a cabo.
Proba mixta Proba escrita formada por cuestións que poden ser de diferente tipoloxías (V/F, escolla múltipla, curtas, de emparellar, asociar ou ordear, abertas de semidesenvolvemento, etc.)
Sesión maxistral Exposición oral con apoio de material audiovisual e pranteando cuestións para que o alumnado participe e se favoreza o proceso de ensino-aprendizaxe.
Saídas de campo Actividades fora da Facultade.
Solución de problemas Partindo dos contidos traballados e/ou de casos de actualidade , poderá prantexarse a resolución de situacións problemáticas máis ou menos cercanas e concretas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Presentación oral
Descrición
Asistencia a titorías para explicar o traballo a desenvolver, orientar na procura de documentación e bibliografía, así como proporcionar as pautas para facer a exposición.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A33 A36 A38 A40 A41 B5 B6 B11 B12 B17 B18 B25 C1 Metodoloxía que pretende a aprendizaxe autónoma dos estudantes a nivel individual e grupal de xeito que o grupo actúe como "comunidade que construe o seu propio coñecemento" levando a cabo actividades dentro e fora da aula. A súa realización é de caracter obrigatorio e para superala é preciso acadar o 50% da cualificación indicada. 25
Prácticas de laboratorio A36 A39 A40 B2 B5 B17 B18 C1 C3 Esta metodoloxía permite que se aprenda efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico con caracter indagativo. A súa realización é de caracter obrigatorio e para superala é necesario acadar o 50% da cualificación indicada. 20
Presentación oral B10 B17 B25 C1 Os grupos exporán coa axuda das TAC, un tema a elexir entre os traballos elaborados ou propostos polo profesor, que lles orientará tanto nos aspectos básicos a tratar coma na procura, escolla e tratamento da información. A súa realización é obrigatoria e para superala é preciso acadar o 50% da cualificación indicada. 5
Proba mixta A15 A33 A36 A38 A39 B10 C1 Realizarase unha proba escrita. A tipoloxía das preguntas se establecerá ao longo do período lectivo, podendo ser de tipo test, de verdadeiro ou falso, de emparellar conceptos, breves ou abertas de semidesenvolvemento. Para superala é preciso acadar o 50% da cualificación indicada. 50
 
Observacións avaliación

A cualificación final será consecuencia dos resultados obtidos nos seguientes apartados:


  • Prácticas de laboratorio. A asistencia ás mesmas é obrigatoria e non son recuperables. A cualificación deste apartado está condicionada á participación do alumno nas sesións programadas e ao traballo que terá que entregar de cada práctica realizada.
  • Traballos tutelados. Faranse concarácter obrigatorio en pequenos grupos (de no menos de 3 e non máis de 5 alumnos) e serán expostos na clase. A asistencia ás exposición é tamén obrigatoria.
  • Proba mixta. Terá lugar na data establecida no calendario oficial da Facultade.
    Con carácter extraordinario, e en función da dispoñibilidade de datas e/ou de recursos, poderá facerse, previamente á convocatoria oficial, unha proba previa de carácter eliminatorio con preguntas de de calquera das tipoloxías indicadas máis arriba. A esta proba extraordinaria non se poderá presentar o alumnado non presencial nin o presencial que teña acumulado máis dun 20% de faltas de asistencia, independentemente de que estean ou non xustificadas. 

Para obter unha cualificación de aprobado é imprescindible: a) ter asistido polo menos ao 80% das prácticas de laboratorio e das sesións interactivas (traballos tutelados); b) obter un 5 sobre 10 en cada unha das partes avaliadas (prácticas de laboratorio, traballos tutelados, presentación de traballos tutelados e proba mixta).

A cualificación de suspenso farase en base á media ponderada dos apartados que se teñan suspendido. 

O alumnado que non asista polo menos ao 80% das prácticas de laboratorio e ao 80% das sesións interactivas (traballos tutelados) e/ou obteña unha nota media inferior a 5 sobre 10 nas prácticas de laboratorio e/ou nos traballos tutelados:


  • Terá que realizar, na data establecida no calendario oficial da Facultade, un exame global de avaliación dos resultados de aprendizaxe incluidos nesta guía docente.

  • A cualificación final farase en base á nota obtida no exame.

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
(). .
(). .

ARCÀ, M.;GUIDONI, P.; MAZZOLI,P. (1990). Enseñar Ciencia. Reflexiones para una educación científica de base. Paidós. Barcelona.

ASKASIBAR, I et al., 2006. La sostenibilidad un compromiso de la escuela. Ed. Graó. Barcelona

BARRAGÁN y otros (1992). Propuestas de secuencia. Educación infantil. M.E.C. Escuela Española. Madrid

BASSEDAS, E. et al. (2006). Aprender y enseñar en educación infantil.. Ed. Graó. Barcelona

BEETLESTONE, FL (2000). Niños creativos, enseñanza imaginativa. Ed. La Muralla. Madrid ,

BELAIR, L M ( 2000). La evaluación en la acción. Ed. Díada. Sevilla

BERTOLINI, P, FRABBONI, F (1990). Nuevas orientaciones para el curriculum de Educación Infantil. Barcelona, Ed. Paidós. Barcelona,

BOLIVAR, A , COLL, C, ONRUBIA, J POZO, J O TEBEROSKY y otros (2001). El constructivismo en la práctica. Ed. Graó. Barcelona,

BRADLEY, B.S. (1989) Concepciones de la infancia. Ed. Alianza Psicología.

BRUER, J. T. (1995). Escuelas para pensar. Ed.Paidós. Barcelona

BLAXTER, L, y otros (2008). Cómo se investiga. Ed Graó. Barcelona

CALATAYUD, M. A., JORBA, A, PARCERISA, A, SAN MARTIN, N y otros ( 2001). La evaluación como ayuda al aprendizaje. Ed. Diada. Sevilla

CAMPANARIO, J.M. (1998). Quienes son, qué piensan y qué saben los futuros maestros y profesores de ciencias. Una revisión de estudios recientes. Revista inter-universitaria de formación del profesorado, 33: 121-140.

CAÑAL DE LEON, P. (2006). La alfabetización científica en la infancia. Aula de infantil, 33.

CARBONELL, Jaume . La aventura de innovar. Ed. Morata. Madrid

Serie Los videos de Educación Infantil. La observación y experimentación de Educación Infantil ( 2º ciclo). Ed. Rosa Sensat/M.E.C.

CARMEN, Luis M. del. (1988) Investigación del medio y aprendizaje. Ed. Graó. Barcelona

CASTAÑEDA, L. y ADELL, J. (Eds.) (2013). Entornos Personales de Aprendizaje, claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy, Marfil.

CATALÁ, M y otros (2002). Las ciencias en la escuela. Teorías y prácticas. Ed. Graó. Barcelona

CINERY, M., (1979). Los amantes de la naturaleza. Ed. Blume. Barcelona

CLAXTON,, G. (1994) Educar mentes curiosas. El reto de la ciencia en la escuela. Ed.Visor. Madrid

COLECCIÓN. (2010). Mi pequeño manual de experimentos. Ed. Zendrea Zariquiey. Barcelona

COLL, C. POZO, J. I, SARABIA, B y VALLS, E (1992). Los contenidos de la Reforma. Ed. Santillana. Madrid,

COLL SALVADOR, C (1991). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Ed. Paidós. Barcelona,

CORTINA, A (1994). La ética de la sociedad civil.,Ed. Alauda. Madrid

CURRÍCULO DE EDUCACIÓN INFANTIL DE GALICIA

DEL CARMEN, Luis (1988). Investigación del medio y aprendizaje. Ed. Gráo. Barcelona

DRIVER, R., y otros (1989) Ideas científicas en la infancia y la adolescencia.. Ed. Morata- MEC. Madrid

ESCUTIA, M. (2009). El huerto escolar cológico. Ed. Graó. Barcelona

GALLEGO TORRES, A.P., CASTRO MONTANA, J.E. y REY HERRERA, J.M. (2008). El pensamiento científico en los niños y niñas, algunas considereciones e implicaciones. Memorias CIIEC, Vol.2(3):22-29.

GARCÍA, J, e GARCÍA, F (1989). Aprender investigando. Ed. Díada. Sevilla,

GARDNER, H, FELDMAN, D. H. KRECHEVSKY, M (2000). El Proyecto Spectrum. Ed. Morata-M.E.C. Madrid,

GOLDSCHMIED, E, y JACKSON, S . La educación infantil de 0 a 3 años. Ed. Morata. Madrid,

GOPNIK, A. (2012). Scientific Thinking in young children: Theoretical advances, empirical research and policy implications. Science, 337: 1623-1627.

HANN, J., (1981). Los amantes de la Ciencia. Ed. Blume. Barcelona

HANNOUN, H. (1971). El niño conquista el medio.. Ed. Kapelusz. Buenos Aires

HARLEN, W., 1998. Enseñanza y aprendizaje de las Ciencias. Ed. Morata-MEC. Madrid

MARCO, B. y otros (1987). La Enseñanza de las Ciencias Experimentales. Ed. Narcea. Madrid.

MARTIN, A. (1992). Ideas prácticas para innovadores críticos. Ed. Díada Editores. Sevilla,

MARTIN, L. ERRAZURIZ, P. (1989). La escuela infantil. Un lugar de encuentro. Ed. Síntesis. Madrid.

MOLINA, Lurdes, JIMENEZ, Nuria (1992). La escuela infantil. Ed. Paidós. Barcelona,

MOLL, B (Direc). La escuela infantil de 0 a 6 años. Ed. Anaya. Madrid

MORALES PELEJERO, M (1984). El niño y el medio ambiente: orientaciones y actividades para la primera infancia., Ed. Oikos-tau. Barcelona

MARCO, B. y otros (1987). La Enseñanza de las Ciencias Experimentales. Ed. Narcea. Madrid

ORTEGA, SAURA & MÍNGUEZ, (1993). La formación de actitudes positivas hacia el aprendizaje de las ciencias experimentales. Revista de educación, 301: 167-196.

PIAGET, J (1981). La representación del mundo en el niño. Ed. Morata. Madrid

POZO, J. I (1985). El niño y el conocimiento. MEC. Madrid

RAMIRO ROCA, E. (2010). La maleta de la Ciencia. Ed. Graó. Barcelona

ROIG, T. (1994). Observación y experimentación en la educación infantil ( 2º ciclo). M.E.C. / A.M. Rosa Sensat. Madrid

SELMI, I ,TURRINI, A (1988). La escuela infantil a los cuatro años. Ed. Morata. Madrid

SHORT, Kathy e outros. (1999). El aprendizaje a través de la indagación. Ed. Gedisa. Barcelona

THORTON, S.(1998) La resolución infantil de problemas. Ed. Morata. Madrid

TONUCCI, F. (1979). La escuela como investigación. Reforma de la Escuela. Barcelona ,

TONUCCI, F. Enseñar o aprender. La escuela como investigación 15 años después. Ed. Graó. Barcelona

VEGA, S. (2006). Ciencia 0-3. Laboratorios de ciencias en la escuela infantil. Graó. Barcelona

WEISSMANL, H. (1993). Didáctica de las Ciencias Naturales. Ed. Paidós. Madrid

WILLIS, A. RICCIUTI, H. (1990). Orientaciones para la escuela infantil de cero a dos años.. Ed. Morata- MEC. Madrid

ZABALA,A. Y ARNAU, L. 2007. 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Ed. Graó. Barcelona

Bibliografía complementaria

Webs de interese

  • Escuela con cerebro https://escuelaconcerebro.wordpress.com/
  • Grupo Torque: http://cienciaeducacioninfantil.es/3/1/1/0
  • Aprender ciencia é divertido: http://www.kids.csic.es/
  • Ciencia e tecnoloxía divertida para nenos e nenas (en inglés): http://www.sciencekids.co.nz/
  • Divulgación das ciencias naturais: http://www.biogeociencias.com/
  • Proxecto Climántica: http://www.climantica.org/
  • Web de educadores para a sostenibilidade: http://www.sciencekids.co.nz/
  • Materiais educativos do Ministerio de Educación: http://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/gl/areas-educacion/sistema-educativo/ensenanzas/aprendizaje-largo-vida/recursos-educativos.html
  • Repositorio de recursos educativos da Consellería de Educación da Xunta de Galicia: https://www.edu.xunta.es/espazoAbalar/espazos/recursos
  • Servidores educativos das Comunidades Autónomas: http://ntic.educacion.es/w3/ccaa/index.html
  • Xornal Europeo para profesores de ciencias, Sciene at school (en inglés pero con algúns artigos traducidos): http://www.scienceinschool.org/

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
  • No compromiso co medio ambiente, tódolos traballos serán entregados en formato dixital e telemáticamente, a través da plataforma moodle non admitíndose, en ningún caso, entregas en papel.
  • Cómpre revisar polo miúdo as instrucción de entrega. No caso de se establecer, non se admitirán entregas fora de prazo.
  • Para a elaboración de modelos ou maquetas, se for o caso, recoméndase a utilización de materiais de reciclaxe sempre que sexa posible.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías