Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Intervención psicolóxica e prevención das dificultades de aprendizaxe Código 652G01022
Titulación
Grao en Educación Infantil
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Gonzalez Seijas, Rosa Maria
Correo electrónico
rosa.maria.gonzalez.seijas@udc.es
Profesorado
Gonzalez Seijas, Rosa Maria
Correo electrónico
rosa.maria.gonzalez.seijas@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia ten como obxectivo facilitar ao alumnado de 3º de Educación infantil os coñecementos básicos e o desenvolvemento de habilidades e destrezas para identificar, deseñar, desenvolver e avaliar programas combinados que favorezan o desenvolvemento de procesos cognitivos e a prevención das dificultades na aprendizaxe.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Comprender os procesos educativos e de aprendizaxe no período de 0-6, no contexto familiar, social e escolar.
A2 Coñecer os desenvolvementos da psicoloxía evolutiva da infancia nos períodos 0-3 e 3-6.
A4 Recoñecer a identidade da etapa e as súas características cognitivas, psicomotoras, comunicativas, sociais, afectivas.
A7 Identificar dificultades de aprendizaxe, disfuncións cognitivas e as relacionadas coa atención.
A8 Saber informar a outros profesionais especialistas para abordar a colaboración do centro e do mestre na atención ás necesidades educativas especiais que se propoñan.
A9 Adquirir recursos para favorecer a integración educativa de estudantes con dificultades.
A10 Crear e manter lazos de comunicación coas familias para incidir eficazmente no proceso educativo.
A15 Coñecer os principios básicos dun desenvolvemento e comportamento saudables.
A16 Identificar trastornos no sono, a alimentación, o desenvolvemento psicomotor, a atención e a percepción auditiva e visual.
A17 Colaborar cos profesionais especializados para solucionar ditos trastornos.
A18 Detectar carencias afectivas, alimenticias e de benestar que perturben o desenvolvemento físico e psíquico adecuado dos estudantes.
A20 Valorar a importancia da estabilidade e a regularidade no contorno escolar, os horarios e os estados de ánimo do profesorado como factores que contribúen ao progreso harmónico e integral dos estudantes.
A21 Saber traballar en equipo con outros profesionais de dentro e fóra do centro na atención a cada estudante, así como na planificación das secuencias de aprendizaxe e na organización das situacións de traballo na aula e no espazo de xogo, identificando as peculiaridades do período 0-3 e do período 3-6.
A22 Atender as necesidades dos estudantes e transmitir seguridade, tranquilidade e afecto.
A23 Comprender que a observación sistemática é un instrumento básico para poder reflexionar sobre a práctica e a realidade, así como contribuír á innovación e á mellora en educación infantil.
A41 Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación.
A42 Coñecer o currículo de lingua e lectoescritura desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes.
A43 Favorecer as capacidades da fala e da escritura.
A44 Coñecer e dominar técnicas de expresión oral e escrita.
A46 Comprender o paso da oralidade á escritura e coñecer os diferentes rexistros e usos da lingua.
A47 Coñecer o proceso de aprendizaxe da lectura e a escritura e o seu ensino.
A50 Coñecer e utilizar adecuadamente recursos para a animación á lectura e á escritura.
A55 Saber utilizar o xogo como recurso didáctico, así como deseñar actividades de aprendizaxe baseadas en principios lúdicos.
A61 Controlar e facer o seguimento do proceso educativo e, en particular, de ensino e aprendizaxe mediante o dominio de técnicas e estratexias necesarias.
A63 Participar na actividade docente e aprender a saber facer, actuando e reflexionando desde a práctica.
A65 Regular os procesos de interacción e comunicación en grupos de estudantes de 0-3 anos e de 3-6 anos.
A66 Coñecer formas de colaboración cos distintos sectores da comunidade educativa e do contorno social.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa e espírito emprendedor.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo.
B9 Autonomía na aprendizaxe.
B10 Capacidade de análise e síntese.
B11 Capacidade de busca e manexo de información.
B12 Capacidade de organización e planificación.
B15 Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica.
B16 Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes.
B17 Capacidade para presentar, defender e debater ideas utilizando argumentos sólidos.
B18 Capacidade para relacionarse positivamente con outras persoas.
B19 Comunicación oral e escrita na lingua materna.
B22 Creatividade ou capacidade para pensar as cousas desde diferentes perspectivas, ofrecendo novas solucións aos problemas.
B24 Recoñecemento e respecto á diversidade e á multiculturalidade.
B25 Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os desenvolvementos da psicoloxía evolutiva da infancia nos períodos 0-3 e 3-6. A1
A2
A15
B1
B11
Recoñecer a identidade da etapa e as súas características cognitivas, psicomotoras, comunicativas, sociais, afectivas. A1
A2
A4
B9
C7
Comprender os procesos educativos e de aprendizaxe no período de 0-6, no contexto familiar, social e escolar. A1
A2
A4
A9
A15
Identificar dificultades de aprendizaxe, disfuncións cognitivas e as relacionadas coa atención A1
A2
A7
A8
A15
A17
Crear e manter lazos de comunicación coas familias para incidir eficazmente no proceso educativo A1
A2
A10
A18
A22
B2
Identificar trastornos no sono, a alimentación, o desenvolvemento psicomotor, a atención e a percepción auditiva e visual. A1
A2
A4
A15
A16
A18
Detectar carencias afectivas, alimenticias e de benestar que perturben o desenvolvemento físico e psíquico adecuado dos estudantes. A2
A4
A15
A16
A17
A18
Saber traballar en equipo con outros profesionais de dentro e fóra do centro na atención a cada estudante, así como na planificación das secuencias de aprendizaxe e na organización das situacións de traballo na aula e no espazo de xogo, identificando as peculiaridades do período 0-3 e do período 3-6. A1
A2
A4
A21
B2
B5
B6
B11
B12
B16
B17
Comprender que a observación sistemática é un instrumento básico para poder reflexionar sobre a práctica e a realidade, así como contribuír á innovación e á mellora en educación infantil A23
A61
A63
A65
A66
B9
B10
B11
Coñecer o currículo de lingua e lectoescritura desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes. A1
A2
A4
A42
A43
A47
A50
A55
Fomentar experiencias de iniciación ás tecnoloxías da información e a comunicación A41
A50
A55
A63
B11
B25
Favorecer as capacidades da fala e da escritura. A15
A18
A22
A41
A43
A44
A46
A47
A50
A55
Coñecer e dominar técnicas de expresión oral e escrita A43
A44
A46
A47
A50
A63
B5
B11
B12
B16
B19
Comprender o paso da oralidade á escritura e coñecer os diferentes rexistros e usos da lingua. A44
A46
A47
A50
B5
B6
B16
B18
B19
B25
Coñecer o proceso de aprendizaxe da lectura e a escritura e o seu ensino. A41
A42
A43
A44
A47
A50
A55
A63
B1
B4
B9
C6
Coñecer e utilizar adecuadamente recursos para a animación á lectura e á escritura A41
A42
A43
A44
A46
A47
A50
A55
B1
B9
B19
B24
Saber utilizar o xogo como recurso didáctico, así como deseñar actividades de aprendizaxe baseadas en principios lúdicos. A47
A50
A55
B25
Controlar e facer o seguimento do proceso educativo e, en particular, de ensino e aprendizaxe mediante o dominio de técnicas e estratexias necesarias A7
A8
A9
A15
A17
A61
A63
A65
A66
Participar na actividade docente e aprender a saber facer, actuando e reflexionando desde a práctica A61
A63
B7
B10
B11
B12
B15
B16
B22
B24
C7
C8
Regular os procesos de interacción e comunicación en grupos de estudantes de 0-3 anos e de 3-6 anos. A1
A2
A4
A61
A63
A65
A66
B6
B7
B10
B15
B16
Coñecer formas de colaboración cos distintos sectores da comunidade educativa e do contorno social. A66
B24
C4
C6
C8
Resolver problemas e tomar decisións de forma efectiva. A20
B6
B10
B15
B17
B18
B22
B24
C4
C6
C7
C8
Traballar de forma autónoma con iniciativa e espírito emprendedor B1
B2
B4
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B15
B17
B18
B22
Traballar de forma colaborativa. B2
B5
B7
B18
B19
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional B1
B2
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B12
B16
B17
B18
C4
C7
Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica. A66
B1
B2
B9
B11
B12
B15
B17
B22
C4
C6
C7
Recoñecemento e respecto á diversidade e á multiculturalidade. A66
B1
B9
B10
B11
B12
B15
B17
B22
B24
C8
Creatividade ou capacidade para pensar as cousas desde diferentes perspectivas, ofrecendo novas solucións aos problemas A66
B2
B6
B10
B11
B16
B22
B24
C4
C6
Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional. A23
A61
B9
B11
B12
B15
B25
C8
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. B4
B15
B22
C6
C7
C8
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común B2
B6
B15
B17
B22
B24
C4
C8

Contidos
Temas Subtemas
1-INTRODUCCIÓN
-Conceptos básicos
-Evaluación e intervención en educación infantil
-Dificultades tempranas de aprendizaje
-Características de los niños con DTA
2- PREVENCIÓN DE TRASTORNOS FUNCIONALES DEL HABLA.

-Concepto.
-Componentes que determinan las alteraciones del habla.
-Prevención en los problemas del habla.
3- VARIABLES PSICOMOTRICES Y COGNITIVAS EN LAS DA -Conocer y/o recordar conceptos básicos.
-Variables psicomotrices.
-Procesos cognitivos.
4-LAS DIFICULTADES EN LOS APRENDIZAJES BASICOS. PREVENCIÓN DE LAS DIFICULTADES EN EL APRENDIZAJE DE LA LECTURA -Conceptos básicos
-Procesos que intervienen en la lectura
-Dificultades en DAL
-Prevención de las DAL
5-LAS DIFICULTADES EN LOS APRENDIZAJES BASICOS. PREVENCIÓN DE LAS DIFICULTADES EN EL APRENDIZAJE DE LA ESCRITURA
-Conceptos básicos
-Procesos que intervienen en la escritura
-Dificultades en DAE
-Prevención de las DAE
6-LAS DIFICULTADES EN LOS APRENDIZAJES BASICOS. PREVENCIÓN DE LAS DIFICULTADES EN EL APRENDIZAJE DE LAS MATEMATICAS -Conceptos básicos
-Procesos que intervienen en las matemáticas
-Dificultades en DAM
-Prevención de las DAM

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais C6 2 10 12
Simulación A1 A2 A4 3 4 7
Proba mixta A7 A8 A44 2 10 12
Traballos tutelados A9 A22 A41 A43 A55 A63 B1 B2 B5 B6 B7 B9 10 21 31
Presentación oral A21 B4 4 7 11
Aprendizaxe colaborativa A23 A42 A66 B10 B11 B12 B15 B18 B24 4 9 13
Lecturas C4 C8 4 9 13
Estudo de casos A10 A16 A17 A18 A46 A47 A50 A61 A65 B16 B17 B19 C7 5 10 15
Obradoiro A15 A20 B22 B25 8 20 28
 
Atención personalizada 8 0 8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Exponse unha análise de casos para establecer o punto de partida
Simulación Realizaranse actividades de presentación tanto da guía docente como do grupo-clase para a introdución da materia
Proba mixta A proba de avaliación final será unha proba mixta que combine preguntas de resposta curta, preguntas abertas, e de multiples opcións. Tamén pode exporse unha situación de aula para que sexa analizada, segundo expúxose na clase.
Traballos tutelados En grupos (mínimo 3 e máximo 5) deberán elaborar materiais de instrución para previr as dificultades na aprendizaxe (segundo os diferentes temas). Estes traballos serán orientados polo profesor nas súas diferentes fases. Non se admitirán traballos individuais.
Presentación oral Por grupos, presentarán ante os seus compañeiros os materiais elaborados para cada tema.
Aprendizaxe colaborativa Traballo en pequenos grupos segundo o tema tratado. A profesora orienta o traballo e o resultado final depende da achega de todos os membros do grupo. Apréndese a través da colaboración.
Lecturas Segundo o tema, haberá lecturas de profundización.
Estudo de casos Analizaranse casos reais, segundo o tema, e tentarase dar resposta desde o punto de vista dun profesor de infantil.
Obradoiro Realizaranse talleres que orientarán os traballos nas diferentes fases.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Traballos tutelados
Proba mixta
Presentación oral
Descrición
Os traballos tutelados, a proba mixta e os talleres terán orientación individual ou en pequenos grupos (en horas de tutoría) segundo demanda dos alumnos.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A15 A20 B22 B25 Asistencia, participación e actitude nas actividades de clase tanto interactivas como expositivas (análises de casos, xogo de roles, simulación, lecturas, aprendizaxe colaborativo, talleres etc.). 20
Traballos tutelados A9 A22 A41 A43 A55 A63 B1 B2 B5 B6 B7 B9 En grupos (mínimo 3 e máximo 5) deberán elaborar materiais de instrución para previr as dificultades na aprendizaxe (segundo os diferentes temas). Estes traballos serán orientados polo profesor nas súas diferentes fases. Non se admitirán traballos individuais. 30
Proba mixta A7 A8 A44 A avaliación final será unha proba mixta que combine preguntas de resposta curta, preguntas abertas, e de múltiples opcións. Tamén pode exporse unha situación de aula para que sexa analizada, segundo expúxose na clase. 50
 
Observacións avaliación

Observacións:


* Respecto da asistencia:


-O alumnado que non poida asistir a clase (modalidade non presencial ou o que estude a tempo parcial (previa autorización da comisión pertinente) é dicir, que teñen dispensa de asistencia total ou parcial, terán que ir á proba mixta (proba oficial) que será a mesma para todo o alumnado e valeralles o 50% da nota. Ademais, terán que realizar os traballos solicitados en clase que será o outro 50% da nota, e que deberán entregarse en tempo e forma co resto do alumnado de clase.


É indispensable que presenten dispénsaa de asistencia á profesora.


-Se non cumpren o requisito de dispensa da asistencia terán que ir á proba mixta, realizar os traballos solicitados en clase, dado que estes teñen unha porcentaxe na nota final. A súa nota será sobre o 80% posto que non poderán responder as esixencias do obradoiro.


-Para o alumnado presencial,  teranse en conta dúas faltas con xustificación médica do alumno. Non se terán en conta ningún outro tipo de xustificacións. Ej: carné de conducir, entrevista de traballo, acompañar a algún familiar, etc.


 -A  materia e cada parte da mesma considéranse aprobadas con 5.0.


-Os alumnos que teñen os traballos aprobados e o exame suspenso ou viceversa poden presentar o exame ou os traballos na convocatoria de xullo.


-Para facer media debe estar aprobado o exame (proba mixta). É unha condición indispensable.


Este criterio é válido para todas as convocatorias de exame.


Fontes de información
Bibliografía básica Romero,J. Y Lavigne,R. (2005). Dificultades en el Aprendizaje: Unificación de criterios diagnósticos. Junta de Andalucía

  

BIBLIOGRAFÍA RECOMENDADA

 

ALSINA,A. (2004). Desarrollo de competencias matemáticas con recursos lúdico-manipulativos. Madrid: Narcea.

BELTRÁN J., LÓPEZ ESCRIBANO, C. Y RODRÍGUEZ E. (2006). Precursores tempranos de la lectura.   En B. Gallardo, C.Hernández y V. Moreno (Eds). Lingüística clínica y neuropsicología cognitiva. Actas del I Congreso Nacional de Lingüística clínica. Valencia: Universitat.

BUCETA, M.J. (2011). Manual de atención temprana. Madrid: Síntesis.

CASTEJÓN, J.L Y NAVAS,L. (2011). Dificultades y trastornos del aprendizaje y del desarrollo en infantil y primaria. Alicante: ECU

CONTRERAS, M.C. (2004). Dificultades de lenguaje y aprendizaje escolar. Grupo Editorial Universitario.

CUETOS,F. (2008). Psicología de la lectura. Madrid: Wolters Kluwer.

CUETOS,F. (2009). Psicología de la escritura. Madrid: Wolters Kluwer.

CULLINAN,B. (2005). La lectura en el aula. Sevilla: Trillas.

DAS, J.P., GARRIDO, M., GONZÁLEZ, M., TIMONEDA, C. y  PÉREZ-ÁLVAREZ, F. (2001). Dislexia y dificultades de lectura: una guía para maestros. Barcelona: Paidós.

DEAÑO,M. (2000). Cómo prevenir las dificultades de cálculo. Málaga: Aljibe.

DEAÑO,M. (2001). Necesidades educativas especiales relacionadas con el aprendizaje matemático. En F. Salvador (Dir.). Enciclopedia psicopedagógica de necesidades educativas especiales, vol 1. Málaga: Aljibe, pp.495-517.

DEFIOR,S., GALLARDO,J., ORTÚZAR,R. (2004). Aprendiendo a leer. Materiales de apoyo: Málaga: Aljibe.

FERNANDEZ,J. (2002). La numeración y las cuatro operaciones matemáticas. Madrid: CCS.

FERNANDEZ-MOLINA, M. (2015). Bienestar psicológico infantil. Madrid: Pirámide.

FERNANDEZ-REY. J., FRAGA, I., REDONDO,J., ALCARAZ,M. Y PARDO-VÁZQUEZ, J. (2010). Procesos psicológicos básicos II. Madrid: Pirámide.

GARCÍA SÁNCHEZ, J.N. (2001). Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica. Barcelona: Ariel.

GARCÍA, S., J.N. (2007). Dificultades del desarrollo. Madrid: Pirámide.

GARCÍA, J. y  GONZÁLEZ, D. (2001). Dificultades de Aprendizaje e intervención psicopedagógica. Concepto,evaluación y Tratamiento (Vol.I). Madrid: EOS.

GARCIA VIDAL, J. y GONZÁLEZ, D. (2000). Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica. Lectura y escritura. Vol.II.  Madrid: EOS.

GONZÁLEZ SEIJAS, R.M. Y CUETOS,F. (2008). Actividades para el aprendizaje de la lectura y de la escritura. Madrid: CEPE.

GONZÁLEZ SEIJAS, R.M.  Y OTROS (2013). Javitor, el castor lector y los amigos de las letras. Madrid: CEPE.

GUZMÁN-SIMON, F., NAVARRO-PABLO, M., y GARCIA-JIMENEZ, E. (2015). Escritura y lectura en educación infantil. Madrid: Pirámide.

JARQUE,J. (2011). Dificultades de aprendizaje en educación infantil. Madrid: CCS

JIMÉNEZ GONZÁLEZ, J. Y ORTIZ GONZÁLEZ , R. (2008).  Conciencia Fonológica y Aprendizaje de la Lectura..Teoria, evaluación e intervención. Madrid: Síntesis.

JIMENO,M. (2006).  ¿Por qué las niñas y los niños no aprenden matemáticas?. Barcelona: Octaedro

MARIN M. (2013). Cuentos para aprender a enseñar matemáticas. Madrid: Narcea
MARTÍN, Mº P. (2003). La lectura. Barcelona: Lebón.

MIRANDA, A., VIDAL-ABARCA,E., SORIANO,M. (2000). Evaluación e intervención psicoeducativa en dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide.

MARRODAN, M.J. (2006). Las letras bailan. Madrid: ICCE

MOLINA,S. (2000). Como prevenir las dificultades en el aprendizaje de la lectura. Málaga: Aljibe.

MORAZA, I. Y CAMPO, M.E. DEL (2002). Conceptualización y etiología de las dificultades de Aprendizaje. En M.E. del Campo (editora). Dificultades de Aprendizaje e intervención Psicopedagógica. Madrid: Sanz y Torres, pp.153-182.

MORENO,J. Y GARCÍA-BAAMONDE,M.E. (2012). Estimulación del lenguaje oral. Madrid:EOS

MUÑOZ, A. (2010). Psicología del desarrollo en la etapa de educación infantil. Madrid: Pirámide.

ORTIZ, M.R. (2004). Manual de dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide.

RIPOLL,J. y AGUADO, G. (2015). Enseñar a leer. Madrid: EOS.

SALVADOR, F. y GUTIERREZ, R. (2006). Atención educativa al alumnado con dificultades en lectura y escritura. Málaga: Aljibe.

SALVADOR, F. (2000). Como prevenir las dificultades en la expresión escrita. Málaga: Aljibe.

TERUEL,J. y LATORRE,A. (2014). Dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide

UCEIRA, E. GONZÁLEZ-SEIJAS, R.M. Y CUETOS, F. (2012). Los TORRES, una familia de escritores. Madrid: CEPE.

ZAPATA,A. (2011). La psicomotricidad durante la etapa de educación infantil. Granada: Ediciones KyL.

UCEIRA, E., GONZALEZ,-SEIJAS, R.M. (2015). La baraja de las palabras. Madrid: EOS.

Bibliografía complementaria Romero,J. Y Lavigne,R. (2005). Dificultades en el Aprendizaje: Unificación de criterios diagnósticos. Junta de Andalucía

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

AULA PRACTICA PRIMARIA. (2000). Actividades de lectura crítica para conseguir una lectura eficaz. Barcelona: CEAC.

BUCETA,M.J. (2011). Manual de atención temprana. Madrid: Síntesis.

CANALS, M. (2001). Vivir las matemáticas. Barcelona: Octaedro.

CARRILLO,M. y CALVO,A. (1999). Programa para el desarrollo de la habilidad lectora. Valencia:Promolibro.

CULLINAN,B. (2006). La lectura en el aula.Sevilla:Trillas

FIGUERES,C y PUJOL M.A. (2006). Propuestas de aprendizaje. Leer y escribir en edades tempranas. Barcelona: CEAC.

GALERA,F. (2001). Aspectos didácticos de la lectoescritura. Grupo Editorial Universitario.

GARCIA MADRUGA, J. (2006). Lectura y conocimiento. Barcelona:Paidós.

GILLANDERS, C. (2005). Aprendizaje de la lectura y la escritura en los años preescolares. Sevilla: Trillas.

GÓMEZ, I. (2000). Matemática emocional. Madrid: Narcea.

GONZÁLEZ, R.M. (2002). PODER escribir. Programa de entrenamiento en procesos cognitivos de la escritura. Madrid: EOS.

JÍMENEZ,J.(2012). Dislexia en Español. Madrid:Pirámide.

MARTÍN LOBO,P. (2006). El salto al aprendizaje. Madrid: Ediciones palabra.

MATA, J. (2008). 10 ideas clave. Animación a la lectura. Barcelona: Graó.

MOLINA,M.J. Y GÓMEZ-VILLALBA,E. (2010). Lectura y expresión oral. Madrid: CCS

NUÑEZ,P.(2006). Taller de comprensión lectora. Barcelona: Octaedro.

ORJALES,I. (2006). Practicar la lectura sin odiar la lectura. Madrid:CEPE.

OUTON, P. (2004). Programas de intervención con disléxicos. Madrid: CEPE

PÉREZ, M. (2002). Orientación Educativa y dificultades de aprendizaje. Madrid: Thomson.

ROMERO,J., GONZÁLEZ,M.J. (2001). Prácticas de comprensión lectora. Madrid: Alianza editorial.

SAA,M. (2002). Las matemáticas de los cuentos y canciones. Madrid: EOS.

SECADAS,F. (2004). Contar es fácil. Madrid: CEPE.

SEGARRA,Ll. (2002). Juegos matemáticos para estimular la inteligencia. Barcelona:CEAC.

SUAREZ YAÑEZ,A. (2000). Iniciación escolar a la escritura y la lectura. Madrid: Pirámide.

VALLES,A., y VALLES,C. (2006). Comprensión lectora y estudio. Intervención Psicopedagógica. Valencia: Promolibro. 


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Psicoloxía do desenvolvemento de 0 a 6 anos/652G01004
Psicoloxía da aprendizaxe en contextos educativos/652G01007

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías